Gaui NX4 bouwverslag

Belangrijke onderdelen zo als koppeling en motor,
in de tweede foto is de clutch met start-pin al ingebouwd,

de motor, moet nog met luchter, governor-magneten enzv.
gebouwd worden, dan gaat ook die in het koeling-systeem
en dan in het frame,

de motor / carburator is trouwens niet ingestellt van werk,
die staat ergens een klein 1/4 open, verder leuk te zien,

genieten maar.

Tot straks, en die fotos:

Uwe


full
full
full
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Trouwens die 2 dames (op het tweede foto in de achtergrond te zien)
komen echt toevallig in het beeld,
die staan al 10 jaren da op de tafel, ha ha

Ik denk nu komt eens een kleine pauze,
weet nog niet hoe veer ik nog kom vandaag,
is wel nog een groot stukje te gaan tot maiden, maaaaar leuk bouwen.

groetjes , Uwe
 
Leuk verslag Uwe en toch ook al aardig opgeschoten als je ziet dat het allemaal losse onderdelen zijn itt andere heli's die soms al deels gebouwd in de doos zitten.
Is het frame groter dan de gemiddelde 500 zoals een trex etc?
 
Leuk verslag Uwe en toch ook al aardig opgeschoten als je ziet dat het allemaal losse onderdelen zijn itt andere heli's die soms al deels gebouwd in de doos zitten.
Is het frame groter dan de gemiddelde 500 zoals een trex etc?


Hoi Chris,

hij is inderdaad iets langer dan de T Rex 500 en is ook
van rotordia (variabel) iets groter,
in het geheel lijkt die Gaui groter dan een gewone 500er
gewicht zou 1995 g zijn, dus getankt met lipo boven 2 kg,
is dan nog 10 cm kleiner als die X5 maar gewicht het zelfde.

Ik ben nu bezig die magneten
met epoxid vast te zetten
en de overblijvende lijm straks afteschuuren.

Ik hoop, dat met de plastic fan alles goed gaat,
heb bij mijn 600er behoorlijke trillingen met gehad,
maar volgens Gaui gaat dat goed.

Straks nog 'n beetje,
even een time-uit
groetjes van Uwe
 
Nog een klein beetje vandaag gedaan,
morgen weer werken tot maandag avond,
dus tussendoor misschien wat tijd voor kleine kusjes,
bv. rotorhoofd uit elkaar en vetten en loctiden ...

Nu even de motor nog "ingepakkt"
en op zijn plek gezet:


full



lijkt steeds meer op een helikopter:


full




nu ook met poten

full



en even de canopy opzetten:


full



dat was het vandaag,
er is nog heel veel te doen,
dus tot de volgende keer


groetjes van Heli-Uwe :sleeping:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Is ie al af? :)

Schitterende heli! Mooie tussenmaat EN nitro: met die combinatie kan het niet meer stuk (tenzij je 'm crasht)
 
mooi dat 't beestje al op z'n pootjes staat.:thumbsup:
de canopy oogt echt heel mooi. :)
denk dat, als je de staart erop had gezet, hij nou stond te kwispelen van ongeduld om te mogen vliegen ;)

groet,
Hoogvlieger
 
Inderdaad @Hoogvlieger:

maar ik wil stap voor stap alles opbouwen,
en alle ervaringen van de afgelopen jaren / heli's inproppen,

dat woord ook een grote uitdaging bij het instellen straks,
goed , da heb ik mijn eigen methoden,
maar met governor ben ik nog nooit gevlogen,
dus hoop ik op hulp van deerden.

In de volgenden 2 post heb ik nog wat kleine tips.

groetjes van Uwe
 
landing skid topjes

Kleine tips:

bij anderen groteren helikopters
was dat plakken van die topjes van de landing skid
niet altijd succesvol,
omdat na het plakken die lucht in de skids warm is geworden,
en die heeft die topjes weer naar buiten geduwd,

dus de volgende morgen was wel de lijm droog,
maar die topjes niet aan hun plek.

Met een hete naald een klein gaatje in die topjes prikken,
scheelt niks, ziet men niet, maar die lucht kan naar buiten
en die topjes blijven zitten.

Trouwens met secondelijm verandert die kleur van plastik,
2 combo epoxid is optimaal.

full



groetjes van Heli-Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Anti Rotation Bracket

Het plaatsen van het anti-rotation-bracket
was dat enige probleem tot nu toe,

maar het was mijn fout:

Die blijkbar de zelfde kogellager-houders voor de main-shaft
verschillen in een klein gaatje voor de bracket,
bij enthousiasme bij het bouwen was die naar onder gedraaid,

dus nog een keer uitbouwen en draaien / wisselen,
gelukkig nog geen loctide geplaatst, ha ha

foto 1 het gaatje
foto 2 bracket zit nu erin
foto 3 nog een keer van de zijkant


full



full



full



Trouwens volgens Bobby Watts zijn alle vorgemonteerden onderdelen
met loctide gemonteerd en goed vast,
tot nu toe moet ik zeggen, dat dat klopt en dat goed gewerkt is,
dus iedereen kan zelf kiezen wat hij doet,
ik controleer alle onderdelen.

Tot morgen
groetjes van Heli-Uwe
 
Laatst bewerkt door een moderator:
maar met governor ben ik nog nooit gevlogen, dus hoop ik op hulp van deerden.
Gezien je ervaring en doorzettingsvermogen maak ik de inschatting dat je daar prima zelf uit gaat komen;) Kan je weer iets nieuws ontdekken...... lijkt mij een leuke uitdaging :D
 
Kleine tips:

bij anderen groteren helikopters
was dat plakken van die topjes van de landing skid
niet altijd succesvol,
omdat na het plakken die lucht in de skids warm is geworden,
en die heeft die topjes weer naar buiten geduwd,

dus de volgende morgen was wel de lijm droog,
maar die topjes niet aan hun plek.

Met een hete naald een klein gaatje in die topjes prikken,
scheelt niks, ziet men niet, maar die lucht kan naar buiten
en die topjes blijven zitten.

Je kunt ook, VOOR het lijmen, de skids tien minuten op de verwarming leggen.
Dan, terwijl het nog op de verwarming ligt, die dopjes er in lijmen, en de skids van de verwarming afhalen.... dan krimpt de lucht, en trekt het de drogende lijm tussen de kier.
Zit ie NOG beter vast....

Groet, Bert
 
Gezien je ervaring en doorzettingsvermogen maak ik de inschatting dat je daar prima zelf uit gaat komen;) Kan je weer iets nieuws ontdekken...... lijkt mij een leuke uitdaging :D

Dank je voor het compliment Joop,
kloopt ook,
groetjes van Uwe

Je kunt ook, VOOR het lijmen, de skids tien minuten op de verwarming leggen.
Dan, terwijl het nog op de verwarming ligt, die dopjes er in lijmen, en de skids van de verwarming afhalen.... dan krimpt de lucht, en trekt het de drogende lijm tussen de kier.
Zit ie NOG beter vast....

Groet, Bert

Dat is ook een goede idee, Bert
ga ik volgen bij de volgende bouwprojekt, ha ha
groetjes van Uwe
 
Kan simpeler hoor.. ff aansteker in t midden eronder houden. , dan 2e dopje erop en klaar is kees;)

Zo deed ik a altijd. nu niet meer want ik gebruik die dopjes niet meer. donderen er bij mij alleen maar uit en heb al tig keer pitten erdoor in mn blades gehad...
 
Kan simpeler hoor.. ff aansteker in t midden eronder houden. , dan 2e dopje erop en klaar is kees;)

Zo deed ik a altijd. nu niet meer want ik gebruik die dopjes niet meer. donderen er bij mij alleen maar uit en heb al tig keer pitten erdoor in mn blades gehad...

Wat voor lijm gebruik je dan? Ik moet de boel boven de 200 graden stoken om dat soort onderdelen weer los te krijgen (en dat heeft weinig zin met plastic dopjes).

Tip met de aansteker is handig, werkt vlotter dan 10 minuten boven de verwarming, denk ik zo....

Groet, Bert
 
Back
Top