geinteresseerden voor schema liposafe?

ik heb er wel geen verstand van, doe alleen dat wat op tekening staat op electrogebied. maar misschien is het handig dat je er wel even bij zet over wat voor een regelaar het gaat. de expert kunnen daar wel wat meer mee denk ik.

groeten Halmar

Ik kan me natuurlijk vergissen maar ik denk dat je de weerstand moet overbruggen voor een accu van 2 cellen en dat hij zonder de overbrugging voor 3 cellen geschikt is. Kijk dat eerst nog eens goed na in de gebruiksaanwijzing.

Hallo,

De vraag blijft natuurlijk of het mogelijk is om de lipo afslag eerder te zetten door de regelaar aan te passen.
Verder ben ik van plan de lipo safe uit dit topic na te gaan bouwen, ik moet alleen nog wel ergens de TL 431 zien te vinden.

Groeten Marten

De regelaar zelf aanpassen is waarschijnlijk wel mogelijk maar alleen als je weet wat je doet. Je zult de weerstand(en) van het meetcircuit moeten aanpassen. Om dat te kunnen doen moet je weten welke dat zijn en welke waarde(s) je nodig hebt.
Wat je ook kunt proberen is de overbrugging te vervangen door een weerstand. Welke waarde is moeilijk te zeggen omdat dat afhangt van de waarde van de weerstand die je overbrugt. Je kunt proberen die waarde te meten op de pootjes van de overbrugging. Dan vermenigvuldig je die waarde met 10 en neem je een weerstand van ongeveer die waarde om over de overbrugging te zetten.
Test nu met een regelbare voeding bij welke spanning de regelaar af zal slaan. Misschien moet de weerstand nog hoger in waarde worden of misschien wel lager, dat is nu niet te bepalen. Uiteindelijk kan je met (veel) zoek werk wel een juiste waarde vinden waarbij de regelaar op een voor jou aanvaardbare spanning stopt.

Hallo,

@Ernst, bedankt voor je uitgebreide uitleg.

Weerstanden aanpassen in de regelaar lijkt mij erge moeilijk, alleen al omdat het allemaal SMD componenten zijn.
Ik wil dus gaan proberen de overbrugging te vervangen door een weerstand.
Ik heb hier een regelbare voeding, een multimeter, en een heleboel weerstandjes, dus dat gaat wel lukken hoop ik.
Zodra ik tijd heb ga het proberen.

Groeten Marten

net nog even op aeronuts gekeken, die verkopen namelijk exact dezelfde regelaars als de rctechnics ESC's. Ook van ELE maar dan met een ander stikkertje. :)
De nieuwe variant, is voor 6V of 9V , dus het is wel degelijk mogelijk om dit te veranderen. Misschien kan je even op die manier erachterkomen, hoe je dit moet aanpassen
Nu in de aanbieding voor 20$ 8O
Dat is het uitproberen wel waard ;)
Link: http://www.aero-nuts.com/product_info.php?cPath=25&products_id=267

Hoi,

@Michiel.
Kijk bij die regelaars zijn ze dus wel zo fatsoenlijk geweest om er een normale lipo afslag in te bouwen. :)

De prijs is inderdaad wel leuk nu.
Maar...
1, ik heb een zin om nog een keer geld uit te geven voor een regelaar.
2, als ik zo'n regelaar zou kopen is het waarschijnlijk zo dat ze bepaalde weerstanden hebben verandert.
Als blijkt dat dit een andere weerstand is dan de gene die overbrugt wordt kan ik nog niet zo veel aangezien ik zelf geen weerstanden kan vervangen in mij ele regelaars. (SMD componenten.)

Maar mocht er iemand nou wel een van die regelaars gaan kopen/hebben zou ik ze graag eens naast elkaar leggen om te kijken waar het verschil nou in zit.

Groeten Marten

Edit:
Ik zie net dat er in de tekst (rode letters) inderdaad staat dat de lipo afslag op 6V/9V zou zijn terwijl er op het plaatje 5V en 7.5V staat, het zelfde plaatje dat ook bij rc technics op de site staat.
Lekker verwarrend allemaal.
Ik moet trouwens zelf nog wel even controleren of de lipo afslag bij mijn ele regelaars inderdaad bij de 7.5V ligt die ze beweren. :oops:

eigenlijk is het allemaal niet zo verwarrend, maar ik was vergeten erbij te schrijven dat dit de nieuwe regelaars zijn van ELE. Zijn er pas een week ofzo. misschien komen deze dan ook wel bij rctechnics :?: :?: :?:

Overigens vind ik die 7,5 V afslag voor 3 cellen prima. Ik ontlaad mijn 11,1V 1100mAh 10c ELE met ongeveer 12-13A statisch. Dit is best wel veel, daarom zakt de spanning ook zoveel in bij die belasting. Als de regelaar is afgeslagen bij 7,5 V, en ik land, is de spanning van mijn accu nog meer dan 11V. Dus eigenlijk zou ik nog later dan bij die 7,5V moeten afslaan, maarja: levensduur is ook wel belangrijk, en vliegtijd is toch al lang genoeg.

Hoi,

Dus je lipo cellen zijn dan wel onder de minimale spanning geweest, maar herstellen zich weer.
Onder de 2.5V per cel.
Weet iemand in hoeverre dit de levensduur van je accu's beinvloed?
Misschien is 3V per cel minimaal wel een erg voorzichtige waarde, eerst zei iedereen dat je lipo's ook maar met 1C mocht laden, terwijl je nu ook steeds vaker hoord dat meer C ook geen probleem opleverd.
Hoewel ik blijf toch liever aan de veilige kant.

Groeten Marten

De minimale spanning van een LiPo is 3V maar dat is ONBELAST gemeten! Wanneer je de LiPo's stevig belast (met een vliegtuigmotortje bijvoorbeeld) dan mag de spanning wel iets door zakken tot 2,5V per cel. Wanneer de belasting uitgeschakeld wordt zal de spanning heel snel weer oplopen tot (iets) boven de 3V zodat de cellen geen schade oplopen. Pas als de spanning van de onbelaste cellen onder de 3V komt en blijft zullen ze beschadigd raken en de levensduur flink korter worden.

Hallo allemaal,

sinds een week heb ik 2 lipo's gekocht. Niet voor gebruik in een RC-model maar voor iets heel anders. Nu wil ik ook wel die lipo-safe maken, maar ik heb geen flauw idee van het aantal cellen dat erin zit (staat ook niet op een sticker ofzo). Het enige dat ik jullie kan vertellen is dat de spanning 11,1 V is en de capaciteit 1500 mAh. Moet ik uit het schema dan de waarden voor 12 V aanhouden?
Is het trouwens mogelijk om het signaal dat de liposafe geeft op de basis van een transistor te zetten om op die manier, als er signaal op de basis aanwezig is, de spanning op de collector uit te schakelen (als de transistor in geleiding komt daalt de spanning collector-massa naar ongeveer 0 V, niet?)?

Ik hoop dat iemand van jullie me wat kan vertellen over die weerstandswaarden.
In ieder geval: bij voorbaat dank.

Patrick

Hoi,

Als er 11.1V op staat heb je een 3S lipo, 3 cellen dus.
Ik ga een ook een lipo safe bouwen, maar ipv het ledje hoop ik een speakertje gebruiken.

Groeten Marten

ja, misschien wel. en dat is wat ik bedoel met het aansturen van een transistor: als je op de collector je voeding aansluit en je sluit de regelaar op de collector aan. als je dan het uitgangssignaal van de lipo safe op de basis aansluit komt de transistor in geleiding op het moment dat de lipo safe aangeeft dat je spanning te ver zakt. omdat de transistor nu gaat geleiden zakt de spanning op de collector naar bijna 0 V (0,7 V dacht ik). volgens mij moet dat zo wel lukken. ik zal een en ander eens simuleren op de computer.

@ marten: bedankt trouwens voor je reactie van gisteren.

pet_juh zei:
omdat de transistor nu gaat geleiden zakt de spanning op de collector naar bijna 0 V (0,7 V dacht ik).

huh?

PNP of NPN, maximale stroom, Hfe?

Je kan dan beter een simpele versterker bouwen; NPN transistor, collector aan de min, emitter via weerstand aan een buzzer, basis via weerstand aan de + van de LED. FF rekenen welke weerstandswaardes en klaar.

kijk dit is het schema dat ik bedoel:

http://www.home.zonnet.nl/pc.hermans/schakelingetje.bmp

het zwarte lijntje boven de transistor geeft de aansluiting naar je regelaar aan. de schakelaar simuleert het uitgangssignaal van de lipo safe (open = geen signaal, gesloten = wel signaal). als de schakelaar gesloten wordt daalt de collector-massa spanning naar ongeveer 200 mV omdat de transistor dan in geleiding komt ("kortsluiting" en kortsluiting = geen spanning, wel stroom die wordt begrensd door de emitterweerstand). Nadeel: deze weerstand bepaalt tegelijk wat je maximaal aan stroom mag trekken met je regelaar. bij een redelijke grote stroom heb je dus ook een zwaardere transistor nodig.
volgens mij kan dat best op deze manier werken. de transistor wordt dan niet gebruikt om te versterken, maar als elektronische schakelaar. comments please.

[edit]
en ik, onozele hals bedacht me 1 minuut na het posten van deze reactie dat bovenstaand schakelingetje niet echt veel nut heeft: omdat de transistor in geleiding komt schakelt je regelaar wel uit, maar wordt de lipo toch nog verder leeg getrokken door de transistor. misschien toch niet zo'n goede oplossing.....

wat je ook nog zou kunnen doen, maar daar komt dan nog wat meer elektronica bij kijken, is om het uitgangssignaal van de lipo-safe aan te bieden op de ingang van een inverter, waarna je de inverter een transistor laat aansturen. alleen sluit je je regelaar nu niet aan op de collector maar op de emitter. ook hier geldt weer: comments please.
[/edit]

pet_juh zei:
kijk dit is het schema dat ik bedoel:

http://www.home.zonnet.nl/pc.hermans/schakelingetje.bmp

het zwarte lijntje boven de transistor geeft de aansluiting naar je regelaar aan. de schakelaar simuleert het uitgangssignaal van de lipo safe (open = geen signaal, gesloten = wel signaal). als de schakelaar gesloten wordt daalt de collector-massa spanning naar ongeveer 200 mV omdat de transistor dan in geleiding komt ("kortsluiting" en kortsluiting = geen spanning, wel stroom die wordt begrensd door de emitterweerstand). Nadeel: deze weerstand bepaalt tegelijk wat je maximaal aan stroom mag trekken met je regelaar. bij een redelijke grote stroom heb je dus ook een zwaardere transistor nodig.
volgens mij kan dat best op deze manier werken. de transistor wordt dan niet gebruikt om te versterken, maar als elektronische schakelaar. comments please.

[edit]
en ik, onozele hals bedacht me 1 minuut na het posten van deze reactie dat bovenstaand schakelingetje niet echt veel nut heeft: omdat de transistor in geleiding komt schakelt je regelaar wel uit, maar wordt de lipo toch nog verder leeg getrokken door de transistor. misschien toch niet zo'n goede oplossing.....

wat je ook nog zou kunnen doen, maar daar komt dan nog wat meer elektronica bij kijken, is om het uitgangssignaal van de lipo-safe aan te bieden op de ingang van een inverter, waarna je de inverter een transistor laat aansturen. alleen sluit je je regelaar nu niet aan op de collector maar op de emitter. ook hier geldt weer: comments please.
[/edit]
Gelukkig, je hebt het zelf al ontdekt. :roll:
Toch kan je met je LiPo safe wel de stroom naar je regelaar onderbreken. Een schema daarvoor is snel getekend MAAR....
Zoals gewoonlijk is er een grote maar en dat is dat je dan GEEN Bec moet gebruiken maar een losse ontvangeraccu. Ik denk dat ik niet hoeft uit te leggen waarom. :wink:
Ik denk dat het beter is om een goed felle LED te gebruiken en die zo te monteren dat je hem goed kan zien. Als die LED gaat branden is het absoluut tijd om te stoppen met het ontladen van je LiPo accu en hem weer aan de lader te hangen. Heel makkelijk, de goedkoopste manier en toch "veilig".

Ernst Grundmann zei:
Gelukkig, je hebt het zelf al ontdekt. :roll:
Toch kan je met je LiPo safe wel de stroom naar je regelaar onderbreken. Een schema daarvoor is snel getekend MAAR....
Zoals gewoonlijk is er een grote maar en dat is dat je dan GEEN Bec moet gebruiken maar een losse ontvangeraccu. Ik denk dat ik niet hoeft uit te leggen waarom.

Voor elke maar is een oplossing, ook voor deze.

Waarom komt nu niemand op het idee om het stuursignaal voor de regelaar naar gnd te trekken?

Ik heb zelf een tijdje terug een lipo-safe in elkaar gezet die dat doet en dat werkt prima. :D

Nu zat daar ook een maar aan, niet alle regelaars die opengestuurd staan gaan gelijk dicht als het stuursignaal weggenomen wordt.

Dit kon ik ondervangen door een alternatief signaal aan te bieden.
Of door de uitschakeldrempel een tikkeltje hoger te nemen zodat de nalooptijd geen gevolgen heeft voor de Lipo.

Ik heb uit gemak gekozen voor het laatste. :)

Het schemaatje zoals het hier staat is voor 2 lipo's.

Bij 3 exemplaren, dan R1 met 3k3 verhogen.
R1 en R2 zijn 1%

2 dingen zijn me niet helemaal duidelijk:
je zegt dat het schema is voor 2 lipo's. 2 lipo's van hoeveel cellen (3?)?
daarnaast snap ik niet helemaal wat je met die 2 3-pins headers doet in het schema. kun je dat misschien uitleggen?
en dan nog een 3e vraag: het signaal dat ik eruit wil hebben is gewoon een 11,1 V gelijkspanning die ik dan wil uitschakelen. Is dat mogelijk met dit schema of moet ik dan weer iets anders verzinnen?
Alvast bedankt.

Back