Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Marten Zeeland zei:Hoi,
Ik ga een ook een lipo safe bouwen, maar ipv het ledje hoop ik een speakertje gebruiken.
pet_juh zei:omdat de transistor nu gaat geleiden zakt de spanning op de collector naar bijna 0 V (0,7 V dacht ik).
Gelukkig, je hebt het zelf al ontdekt. :roll:pet_juh zei:kijk dit is het schema dat ik bedoel:
http://www.home.zonnet.nl/pc.hermans/schakelingetje.bmp
het zwarte lijntje boven de transistor geeft de aansluiting naar je regelaar aan. de schakelaar simuleert het uitgangssignaal van de lipo safe (open = geen signaal, gesloten = wel signaal). als de schakelaar gesloten wordt daalt de collector-massa spanning naar ongeveer 200 mV omdat de transistor dan in geleiding komt ("kortsluiting" en kortsluiting = geen spanning, wel stroom die wordt begrensd door de emitterweerstand). Nadeel: deze weerstand bepaalt tegelijk wat je maximaal aan stroom mag trekken met je regelaar. bij een redelijke grote stroom heb je dus ook een zwaardere transistor nodig.
volgens mij kan dat best op deze manier werken. de transistor wordt dan niet gebruikt om te versterken, maar als elektronische schakelaar. comments please.
[edit]
en ik, onozele hals bedacht me 1 minuut na het posten van deze reactie dat bovenstaand schakelingetje niet echt veel nut heeft: omdat de transistor in geleiding komt schakelt je regelaar wel uit, maar wordt de lipo toch nog verder leeg getrokken door de transistor. misschien toch niet zo'n goede oplossing.....
wat je ook nog zou kunnen doen, maar daar komt dan nog wat meer elektronica bij kijken, is om het uitgangssignaal van de lipo-safe aan te bieden op de ingang van een inverter, waarna je de inverter een transistor laat aansturen. alleen sluit je je regelaar nu niet aan op de collector maar op de emitter. ook hier geldt weer: comments please.
[/edit]
Ernst Grundmann zei:Gelukkig, je hebt het zelf al ontdekt. :roll:
Toch kan je met je LiPo safe wel de stroom naar je regelaar onderbreken. Een schema daarvoor is snel getekend MAAR....
Zoals gewoonlijk is er een grote maar en dat is dat je dan GEEN Bec moet gebruiken maar een losse ontvangeraccu. Ik denk dat ik niet hoeft uit te leggen waarom.