geinteresseerden voor schema liposafe?

Dank je, lipo-save werkt perfect!

Ik heb er een felle blauwe led ingezet, schijnt zelfs door het piep heen zodat de hele bodem oplicht.

Maar nu zit ik toch weer met het volgende: Ik dacht er aan een safe-liposaver te maken, want wat nu als de LED kapot gaat. Ik weet dat die dingen nooit kapot gaan, maar bij mij dan dus toch wel....

Opties: Een geinverteerde poort met een 2e LED die aangeeft dat de lipo-saver OK is (een transistor extra). Je kunt dan met 2 ledjes werken, waarvan er altijd maar 1 brandt. Als je nu voor de LOW-Voltage een knipper-LED of een blauwe LED neemt is alles weer duidelijk.

Een andere optie is om met een LED display driver IC te werken. Deze IC's zijn bedoeld om bijv. een VU meter met 10 LED's aan te sturen of om accuspanning te bewaken. Door nu bijv 3 LED's aan te sluiten: VOL; LEEG(3V); LEEG-kritisch(2.5V) heb je een perfecte bewaking.

Marc.

Tja, Het staat iedereen vrij om iets anders te ontwerpen of modificaties te maken.

Ik vindt het mooie van dit schakelingetje dat het zo klein, simpel en licht is, en goed werkt. Elke keer als je er een bouwt weer.

Het naar mijn idee overdreven om er rekening mee te houden dat de led een keer kapot gaat. De kans daar op is net zo klein als dat het zener-IC'tje of de darlington kapot gaat.
Een led is geen gloeilampje, maar een "solid state" component. Net als transistoren en IC's.

die led gaat kapot ja, na 20.000 uur branden. dan is je piepschuim toestelletje al 3 keer gerecycled tot hamburgerbakje ofzo.

Led's gaan niet zo snel kapot als je ze op de juiste manier gebruikt.
Ik heb een wekker die ik als een project op school gemaakt heb. De cijfers zijn led display's die tot op de dag van vandaag feiloos werken. Dat is al ongeveer 27 jaar bijna nonstop werken!!!
Weest dus niet bang dat je ledje er zomaar mee ophoud, als je je aan de specificaties houdt is er niets aan de hand.

gertjan zei:
Theo Coenen zei:
Een vraagje welke via de SFRC mailinglist kwam nadat ze dit schema gezien hebben. Is deze schakeling ook te maken voor 1 cel lipo dit voor de mensen die met het RFFS100 systeem werken. zie bijgevoegde mail.

zoals je wel ziet is er veel vraag naar dit schema, het gaat nu al de modelbouw wereld rond.

What can I say but "wow!"....

Zeker wow, maar is het mogelijk? 1-cel Lipo safe? en zo ja, hoe?

Joost,

Zie pagina 4 de eerste mail. Hier heeft Gertjan een aangepast schema staan voor 1 cel.

Of hadt je die al gevonden en werkte hij niet naar wens?

Groetjes,

Rick

Okay Gert-jan, ik heb ook de componenten in huis gehaald om jouw inmiddels beroemde schakelingetje te bouwen. Echter mijn TL431CP komt in IC vorm met 8 pennetjes.

Welke pennetjes corresponderen met jouw schema?

[Edit] Heb het al gevonden denk ik:
http://www.fairchildsemi.com/ds/TL/TL431CP.pdf
pen 1 = Cathode = aansluiting 3 op jouw schema
pen 8 = Ref = aansluiting 1 op jouw schema
pen 6 = Anode = aansluiting 2 op jouw schema
pen 2,3,4,5 en 7 is troep.

Right?
Groetjes Michel
[edit: zie onder]

TL431:

------driepoot(TO92)-IC---achtpoot(DIP)-IC
Ref-------pin1--------------------pin8
Anode----pin2--------------------pin6
Kathode--pin3--------------------pin1

Het lijkt mij dat Satoer het goed had opgeschreven, of inmiddels gecorrigeerd heeft.

In mijn schema heb ik de driepoot-IC gebruikt, is natuurlijk wat simpeler.
Laat me (ons) weten of het goed werkt. Ik heb ooit de 8-poot-DIP variant gebruikt voor iets anders, maar constateerde een groot verschil in reactie-steilheid vergeleken met de driepoot(TO92)
Ik verwacht overigens dat het wel goed zal werken.

dancing.gif
Hoera! het werkt!! Tenminste ik denk dat het werkt, ik heb hier geen regelbare voeding dus heb het nog niet nauwkeurig kunnen testen. maar met een groffe test werkte het prima!

Gert-jan Dude, top man!
applause.gif

Satoer zei:
dancing.gif
Hoera! het werkt!! Tenminste ik denk dat het werkt, ik heb hier geen regelbare voeding dus heb het nog niet nauwkeurig kunnen testen. maar met een groffe test werkte het prima!

Van harte gefeliciteerd!!!! :D

Tadango zei:
Is er al een schema die je gas signaal reduceert? Dus aansluiten op je Gas kanaal en dan je regelaar op je LipoSafe :) Vind ik toch iets veiliger. Mijn regelaars hebben een 2 of 3 lipo begrenzer ingebouwd de terug regelt. Dit princiepe vind ik beter dan een led aanzetten als hij leeg is.

Dat vind ik ook ! Alleen... over welke regelaars gaat het hier ? Hoe herken je deze ?

Manu

Back