Geluidssterkte alarm timer FF-9/FF-10

Ik heb ondertussen uit één van m'n oude mobieltjes het trilmotortje gehaald en getest. Wat is zo'n dingetje toch verrekte klein :). Ik ben bang dat als ik nies ik hem van de tafel blaas en hem niet meer terug zal kunnen vinden ;). Op 3V trilt hij lekker en ik denk dat je hem best zal voelen.
Helaas heb ik wel één klein probleempje. In mijn zender zit geen aftel timer die ik kan instellen. Dat betekend dat ik hem waarschijnlijk in m'n nieuwe zender zal moeten proberen want volgens mij heeft die dat wel. Ik heb eerlijke gezegd daar nog niet eens naar gekeken :oops:.
Ik hou jullie op de hoogte.

Ernst, bij gebrek aan tijd heb ik mijn mobieltje nog niet zaliger kunnen maken maar geef me eens een hint waar dat trilmotortje ergens zou kunnen uithangen. Eigenlijk dacht ik dat die in de accu zaten....:confused:

Enne....voorzichtig met je zender hé....;)

Hoi Jan, als ik het goed gelezen heb dan heeft de grootte van de buzzer vooral invloed op de frekwentie van het geluid en minder op de hoeveelheid herrie?
Nee, de grootte heeft wel degelijk invloed op de hoeveelheid herrie. Een buzzer kan in principe op elke frequentie werken. Bij de specs wordt de frequentie opgegeven, waarbij deze het meeste geluid produceert. De uitgesoldeerde exemplaren waren wel degelijk voor jou bedoeld.

Hallo Jan, heel tof van je.... In Herselt ben ik echter nog nooit geweest en weet ik zelfs niet eens liggen maar misschien ken je "R&S Modelstore" in Opoeteren? Dat is mijn "hofleverancier" en die ligt bij me in de buurt. Misschien kun je naar daar een exemplaar laten meekomen als hij iets in reparatie heeft?
Maar in ieder geval hartelijk dank voor het aanbod.

En omdat 't vandaag toch geen vliegweer was, hebik dan maar m'n oude mobieltje vernaggelt.....

Alles uit elkaar gehaald maar GEEN trilmotortje gevonden.:(
Toch maar eens in de handleiding gekeken en verrek toch zeker, daar staat ook niks in van trilfunctie aan of uitzetten dus zit het er waarschiijnlijk niet op....
Moet weeral lukken....:mad:

Maar heb wel iets anders gevonden:
457348c2a2874f05f.jpg

Dat grote zwarte ding daar in 't midden: jaja een buzzer...:D

457348c2a28791734.jpg

Heb m'n scoop en "huis- tuin- en keuken-generator" eens uit de kast gehaald en aangesloten op de buzzer.
Spijtig genoeg is de maximum uitgangsspanning van dat generatortje iets boven 6 V maar dan al maakt het ding meer herrie dan dat van m'n FF-10.
De frekwentie heb ik een beetje mee getest en tussen 2,5 en 3 KHz levert het meeste lawaai op....;).
Uit baldadigheid eens de knop op sinus gezet en inderdaad : géén geluid meer...

Laatst bewerkt door een moderator:
En ik denk dat trilmotortjes ook wel bij de vrouw in het nachtkastje te vinden zijn ;)[/QUOTE]

Misschien kun je het complete ding op je zender monteren ! en gelijk je 2,4 antenne er in wegwerken, ach misschien ook niet zo slim , moet je iedere keer je zender in het nachtkastje terug leggen

Je gaat in ieder geval veel bekijks hebben op het plein..:p;)

Is wel de ideale manier om wat meer vrouwelijke leden in de vliegclubs te krijgen.

Laatst bewerkt:
tsja, ik dacht laatst, wat trilt dat ding, is toch geen brandstofmotor.. dus ik de moeite genomen dat motortje uit te balanceren en oh oh oh wat loopt dat nu mooi trillingsvrij.

Is het dinnetje boos! Nou moe...

Van R&S ligt hier nog een reparatiezending, dus daar zal ik ze bijvoegen. Komende week zijn ze dan in Opoeteren.

Slomo: Het is natuurlijk een vereiste dat de telefoon een trilfunctie heeft. En als die er is dan zit het trilmotortje NIET op de print maar ergens in de behuizing. Hij kan inderdaat ook in de accu zitten, dat werd "vroeger" ook wel gedaan. Bij de huidige telefoons zitten ze voor zover ik weet allemaal ergens tegen de zij- of onderkant.
Die piepers geven nog wel degelijk een toon als je er een sinus opzet maar dan zal je de frequentie danig moeten verhogen. Het is niet onmogelijk dat de toonhoogte boven de gehoorgrens zal blijken te liggen.
Een blokgolf is eigenlijk een vreselijk vervormde sinus. Het is de grondtoon met daarbij alle harmonischen opgeteld. Wanneer je de pieper met een blokgolf aanstuurt stuur je hem aan met sinus plus al zijn harmonischen. Het "kristal" wat de pieper eigenlijk is zal op een aantal van de hoge harmonische gaan meetrillen waardoor er mengproducten ontstaan. Het zijn die mengproducten die binnen het gehoorbereik van ons liggen dus kunnen we die horen.
Een onvervormde sinus is dus "schoon" en het kristal zal pas mee gaan trillen als de frequentie van het kristal precies de juiste is. Aangezien die frequentie dus heel hoog ligt hebben we daar niets aan.
Vandaar dus dat een piëzo pieper alleen "werkt" met en blokgolf.

Ik heb m'n nieuwe zender uitgeprobeerd en gelukkig zit er een timer op. Morgen of zo ga ik het signaal op de pieper meten en dan moet ik een aansturing maken voor het motortje. Hieronder een foto van het "trillertje".
3448c442379119c.jpg

Ineens wil iedereen een trilfunctie op z'n zender :P

we moeten patent aanvragen voordat Futaba of JR het straks veel te duur aan ons willen verkopen :)

spinoffs die ook al genoemd zijn hier: een zender die een stroomstoot geeft. Die kun je marketen als 'de zender voor de echte man'. *bzz* landen kreng :)

Hoi Ernst,

Ja nu heb ik die gsm dus op niets gemold...:p
Ik ging er maar van uit dat alle mobieltjes konden trillen maar niet deze dus.;)
Ach hij was toch al afgedankt......

Motortjes zullen inderdaad wel ergens tegen de behuizing zitten maar ik heb nog een ander (nog werkend) mobieltje geopend en daar vond ik er ook geen.
De accu zit echter in een plastieken omhulsel en dat zie ik niet te openen zonder breekwerk. Waarschijnlijk zit het motortje daarin.

Met die sinussen ga ik toch nog eens wat experimenteren want ik heb de indruk dat m'n generatortje (goedkoop zelfbouwkitje) zowat kuren heeft....

Haha nog géén 2 cm lang is dat motortje zeg. Ben ik echt benieuwd of dat genoeg "power" heeft om een zenderkast te doen trillen.
Ik wacht geduldig af.....;)

PS Bedenk ik net: zou het trillen niet slecht zijn voor de electronische componenten in de zender (kristal(len), spoelen, enz...)?

Oewjah! Dat zie ik helemaal gebeuren:

Trillllllll...Zo, dat is goed te voelen! Hé, wat valt daar uit mijn zender?...

Het hf-module 8-O !

En wat valt er daar in de verte uit de lucht?

Mijn model :bad-words:!

Maar ik ben wél mooi op tijd gewaarschuwd, dat de zenderaccu leeg raakte!

En eveneens serieus ;): met het defekt raken van componenten zal het wel meevallen. Ik ben eerder bang, dat je van schrik de zender loslaat.

Nou, daar zeg je zoiets, daar zie ik ook nog wel markt voor.. een 'eject' knop voor je HF module.

Als je dan iets stoms doet en je toestel komt uit de lucht vallen, kun je nog snel even je HF module eruit schieten en 'storing!' roepen (wat de meeste mensen sowieso toch wel doen :P)

Een behoorlijk oud topic maar voor mij nog steeds een actueel onderwerp. Zo zie je maar weer dat er op ons mbf erg veel wordt besproken.

Ik zou graag willen weten of de GSM trilmotor oplossing werkend is gekregen en of er met een gemodificeerde originele - of andere type buzzer een hoger geluidsnivo is verkregen.

Helaas heb ik het trilmotortje nooit in m'n zender ingebouwd. Ik heb wel wat zitten experimenteren maar het lukte niet helemaal zoals ik wilde. Het probleem is het stuursignaal voor de pieper, dat is een blokvorm. Die moet ik omzetten in een echt aan/uit signaal voor het motortje. Dat was zo in die zender wel een beetje erg lastig dus heb ik het niet verder uitgeprobeerd.
Toch vind ik de uitdaging best wel leuk dus zal ik er de komende week nog eens naar kijken. Beloven doe ik nu niets meer want ik weet nog echt niet wat er van terecht zal komen.

Hallo allemaal,

Ik heb in mijn FF10 het zoemding losgesoldeerd. Bleek een piezo-type te zijn, behuizing ongeveer 12mm diameter.

Vervolgens een type met een buitendiameter van 30mm eraan gesoldeerd. Maakte best een wat doordringender geluid, en de het ding in de zender gewerkt. Dat lukte alleen met wat vijlwerk aan de behuizing.

Helaas, na de inbouw bleek de geluidssterkte niet veel verbeterd, het karakter van het geluid was wel wat scheller geworden. Ik heb er geen vertrouwen in dat op het veld straks het geluid beter gehoord wordt.
Volgend plan is dus een RC-netwerkje voor detectie van het zoemsignaal en deze een extra, echte, zoemer laten aansturen.

De maximale maten voor inbouw van een zoemer zijn ongeveer 27mm diameter en 5mm dikte.

Dus de piezo buzzer zou eigenlijk op de buitenkant van de zender moeten zitten om echt goed hoorbaar te zijn? Of blijft een piezo buzzer gewoon te zacht klinken op het veld?

Back