Geluidssterkte alarm timer FF-9/FF-10

Heb hier ook nog een afgedankt mobieltje liggen dat zich wil opofferen en een oude zender die klaar ligt voor transplantatie...
Bedankt maar ik heb er zelf minstens één liggen dus dat zou moeten lukken.

Ik vrees alleen dat een trilmotortje van/voor een mobieltje te licht gaat zijn om een zenderkast aan 't trillen te brengen.
Dat zal volgens mij wel meevallen. Hij hoeft de hele kast niet te laten trillen, als je hem maar voelt. Een experiment zal het uitwijzen.

Maar als ik nu eens in een electronicazaak een andere "pieper" (of "buzzer" of hoe het beestje ook moge heten) haal met méér DB? Zou dat niet het eenvoudigste zijn?
:)Dat is natuurlijk te simpel.
Nee even geen gekheid. Dat kan mogelijk wel maar dergelijke piepers zijn meestal vrij groot en kunnen lastiger in te bouwen zijn.
Een ander punt is dat er twee soorten piepers zijn. De ene heeft een ingebouwde oscillator en hoeft alleen maar 5V of 12V te krijgen om een boel herrie te maken.
De tweede soort is eigenlijk alleen maar een soort speakertje. Het geluid wordt door door een externe oscillator opgewekt. Dit zijn meestal de piepers die "te weinig" geluid produceren. Daar een andere voor in de plaats zetten zal helaas niet veel helpen.
Nu ik dat zo schrijf bedenk ik me dat een trilmotortje parallel zetten aan zo´n pieper ook niet zal lukken. Het motortje zal echt niet gaan draaien en de pieper maakt dan waarschijnlijk helemaal geen geluid meer.
Hier is duidelijk meer onderzoek nodig.

werkt een transistor met elco aan de ingang hier niet? elco om de transistor ingeschakeld te houden is alleen de vraag hoe groot de elco moet wezen (of een R/C) netwerkje. (is geen radio control voor de mensen die wat minder bekend zijn in elektronica).

Ja natuurlijk, een "pieper" met een hoger volume zou een gemakkelijke oplossing zijn maar ik had het eigenlijk NOG simpeler verwacht:
Mijn oorspronkelijke vraag was of er misschien ergens een instelling in de software van de zender was waar je het volume kon aanpassen.......
DAT zou pas simpel zijn tenminste als Futaba dat had geinplementeerd in z'n sofware...;)

Aangezien vele modelbouwers ook techneuten/hobbyisten/electronica-liefhebbers zijn, zou het probleem zeer zeker wel te fiksen zijn ALS we een schema hadden van de zender.....
Maar zomaar op de gok electronische componenten gaan veranderen brengt toch wel risico's met zich mee.
Je weet bvb niet met hoeveel stroom de originele pieper wordt aangestuurd.
Misschien hangt ie wel op de uitgang van een IC dat niet in de handel verkrijgbaar is en waarvan je ook geen gegevens vindt (én geen nieuw kan kopen indien er iets fout gaat...).

Maar ik moet zeggen dat er wel al enkele leuke ideën uit de bus zijn gekomen die zeker de moeite zijn om verder uit te pluizen....:D
(en dan reken ik het electroshock-systeem van Ron daar nog niet bij wegens té dieronvriendelijk...;) )

@Ernst, ik zie op de site van Conrad een hele rits "signaalgevers" met spanningen van 1 tot 24 Volt, sommige met een geluidssterkte van 85 DB en stroompjes van minder dan 30 mA.
Misschien zit daar toch nog iets bruikbaars tussen .....
Er staan daar ook "PIEZO"-piepers bij. Wat zijn daar de technische kenmerken van?

Laatst bewerkt:
piëzo-piepers zijn piepers die gebruik maken van een Piëzo element. Worden voor (in audio) hoge frequenties gebruikt.
Een voorbeeld van een piëzo element is in een elektronische postkaart waar zo'n happy muziekje uit komt. Echt sfeervol is het geluid niet, maar gebruikt wel heel weinig stroom. Voor in de zender best wel geschikt denk ik. Echter werken deze elementen niet zonder elektronica. Dus niet zomaar op DC aansluiten.

Ik vraag het me af of het inderdaad wel zo slim is om zomaar een extra buzzer parallel over de oude buzzer te zetten. Het is dan wel belangrijk uit te zoeken of die stroom ook geleverd kan worden door de schakeling. Misschien moet er wel een (buffer)versterker tussen. Of misschien heb je zoals Ernst al aangaf wisselspanning nodig. (ligt aan buzzer)

Je moet uiteraard de oude piëzo zoemer lossolderen (en bij voorkeur hergebruiken) of buiten werking stellen, want anders krijg je praktisch nog geen geluid. Bij Futaba en bij de meeste andere merken genereert de microprocessor altijd het piepje. Dit wordt vervolgens gebufferd door een transistor. Over de stroomopname van een andere zoemer hoef je dus eigenlijk geen zorgen te maken.
Bij wat eerdere experimenten t.b.v. een helivliegschool is al eens gebleken, dat de grootte van de pieper eigenlijk ook de mate van de herrie bepaalt. Daarnaast is het geluid meteen heel veel beter te horen als de zoemer direkt vóór een opening in de behuizing wordt geplaatst. Om deze reden hoor je bijvoorbeeld het piepertje van een MX16 veel beter dan dat van een FF9. Dit zijn dezelfde zoemers.

Standaard zit deze zoemer in de FF9:
746628.jpg

Er bestaat echter ook zoiets:
746633.jpg

De plaatjes heb ik geleend van mijn hofleverancier in Nederland: (Ast Electronica, Groot assortiment en Kwaliteit).
Bij aanschaf van een andere zoemer er op letten, dat het een 5 Volt type is en dat de stroomopname niet al te gek is. Max. 50 mA is aan de veilige kant en dat halen de meeste exemplaren gelukkig niet. Voor slechthorenden een type met een zo laag mogelijke frequentie kiezen.

@Michiel bedankt voor de uitleg en het is dus zeker niet de bedoeling om een eventuele andere zoemer parallel te schakelen met de originele.
Ik wou de originele eruit wippen en er dan een krachtiger exemplaar neerpoten ;)

@Jan, dat is nu eens "insider informatie" waar we een heel stuk verder mee komen hé.
Dus betreft het hier nog een piezo-exemplaar....

Ik heb eens gekeken bij jou "hof-leverancier" maar spijtig genoeg staat daar meestal niet bij hoeveel Decibels ze uitstoten. Wel kan je het geluidje beluisteren wat ze maken.:) Hun frequentie staat er dan wel weer bij. En keuze hebben ze ook genoeg...

Maar als het dezelfde zoemer is als die van de Graupner MX-16 dan heb ik geen andere nodig want die is luid genoeg.:D

Daarnet heb ik beide zenders eens opengeschroefd en het alarm laten afgaan en dit heb ik gevonden:

-Bij de MX-16 komt het geluid van achter het (zwarte) roostertje net onder de antenne en "Graupner JR embleem" aan de voorzijde.

-Bij de FF-10 lijkt het geluid van de onderste printplaat (waarop het display zit) te komen....Maar zeker ben ik niet.
Morgen eens kijken of het doenbaar is om de onderste print er zonder ongelukken uit te halen ...;)

Laatst bewerkt:
...........spijtig genoeg staat daar meestal niet bij hoeveel Decibels ze uitstoten.
Geloof mij maar: als je die grote joekel monteert, krijg je klachten van de buren en is het zeer de vraag of je nog welkom bent op de vliegplaats. Het beest kan ook liefst 40 mA slobberen en dat is voor dit soort herriemakers bar veel.

In plaats van piep-piep-piep
krijg je hiermee PIEP-PIEP-PIEP

Met andere woorden: gebruik de originele, volg de aanwijzing van Ron (één gat is genoeg) en lijm 'm aan de binnenzijde van de behuizing.

Hoi Jan, dan ga ik jullie goede raad opvolgen.....:D

Die "joekels" zullen dan waarschijnlijk wel gebruikt worden in alarmsystemen of zo maar ik ben al heel tevreden met een geluidje zoals van m'n MX-16.
Straks eens op zoek gaan in de FF-10 waar dat ding ergens uithangt.

Ik zal nadien wel posten hoe het afgelopen is. Miischien dat er wel meer bezitters van FF-9/FF-10 zijn die geinteresseerd zijn zodat zij dezelfde modificatie kunnen toepassen.

Alvast iedereen bedankt voor de hulp en interessante bijdrages....:worship:

En ondertussen heb ik de zender maar eens opengemaakt:

-Eerst de onderste print eruit gehaald omdat het geluid van daar leek te komen.
NIET dus.....

-Dan het kleine printje waarop de aan/uit-schakelaar, de trims en de ledjes zitten er uitgehaald en daar zat ie dus toch nog achter de gaatjes.

Opendeurdag in mijn zender:

457348bd2a09ed3d0.jpg

457348bd2a0b87e48.jpg

457348bd2a0bc3764.jpg

Valt dus weinig aan te doen.
Zoals jullie zien zit het piepertje reeds tegen de voorkant aan en staan er ook reeds gaatjes (4 stuks) om het lawaai door te laten.
Het is wel zo dat het piepertje slechts 12,4 mm groot (klein) is en de uitsparing in het plastiek ongeveer 16 mm... Daar kan dus eventueel nog een GROTERE pieper in:yes:
Maar ik veronderstel dat de andere piepjes dan eveneens veel luider gaan klinken. Ik zou niet willen dat m'n clubgenoten zich een aap schrikken als ik m'n zender aan 't programmeren ben ;).

De gaatjes in het front gaan eventueel nog iets groter te maken en ik heb ook zo m'n twijfels of de opening van de pieper (waar het lawaai uit komt) wel net voor de gleuf en gaatjes komt te zitten....

Ik ga het verder nog wat bestuderen......:rolleyes:

Laatst bewerkt door een moderator:
@Ernst, ik zie op de site van Conrad een hele rits "signaalgevers" met spanningen van 1 tot 24 Volt, sommige met een geluidssterkte van 85 DB en stroompjes van minder dan 30 mA.
Misschien zit daar toch nog iets bruikbaars tussen .....
Er staan daar ook "PIEZO"-piepers bij. Wat zijn daar de technische kenmerken van?
Die "signaalgevers" zijn de piepers geluid produceren wanneer je er spanning op zet. Sommige werken op alleen 5V anderen op 12V of zelfs 24V. Er bestaan zelfs uitvoeringen die op elke spanning tussen de 3 en 24V kunnen werken. Daar zal stiekem wel een spanningsregelaar ingebouwd zijn denk ik.
Die Piëzo piepers zijn de "speakertjes" waar ik over schreef. Die wekken zelf geen toon op maar moeten met een signaal aangestuurd worden. Als je zo'n ding op 5V aansluit gebeurt er gewoon helmaal niets.
Jan ("Corrien") schreef al dat in de meeste zenders die laatste piepers worden gebruikt. Ze krijgen dus een signaal vanuit de processor, dat wordt nog wel gebufferd met een transistor.
Een pieper die zelf een signaal opwekt erin zetten zal dus niet werken. Natuurlijk kan het wel maar dan moet je wel het één en ander van de elektronica weten zodat je de zaak kan ombouwen. Niet voor de "amateurs" dus.
Meer geluid uit de bestaande pieper krijgen zal niet meevallen, je zou eens kunnen kijken of er misschien een weerstandje in serie met de pieper staat. Dat weerstandje zou je kunnen verlagen? Maar ook daarvoor moet je wel weten wat je aan het doen bent.

Hoi Ernst, bedankt voor de heldere uitleg ivm piezo-zoemers....

Heb nooit geweten dat die dingen op die manier werkten. Dacht altijd spanning aansluiten en ding begint te piepen en dat de geluidssterkte afhankelijk was van de spanning die erop kwam.

Maar hebben die dingen dan een 'vaste' geluidssterkte of is die toch nog afhankelijk van de amplitude van het ingangssignaal? Dat is me nog niet helemaal duidelijk...

Als ik nog eens in een electronicazaak kom dan ga ik er eentje meenemen om te experimenteren. Ze kosten toch bijna niets hé..;) Ik heb hier nog wel ergens een generatortje (sinus en blokgolf) liggen om aan te sturen....;)

Het plan van het trilmotortje is niet nieuw, een jaar geleden had ik voor iemand geregeld dat Jan zo'n ding wel in wilde bouwen (persoon was doof, geloof ik), maar die persoon heeft nooit meer gereageerd.

Helemaal leuk zou zijn zo'n WII-achtige setup, dus force-feedback (trilmotor) en een motion sensor.. dat zou pas echt een leuk gezicht opleveren op het veld :P

@Jan bedankt voor de uitleg en voor de link...

Daar staat inderdaad veel informatie over buzzers (zowel piezo als electromagnetische) met zelfs testschakelingen enz.
Zéér leerrijk......

Zodra ik een buzzer heb dan sla ik aan 't experimenteren ;)

@Hendrik, ja Jan die zal dat wel klaar krijgen. Daar twijfel ik niet aan...
Maar voor een gewone hobbyist is dat niet te doen.;)

Daarbij wil ik de garantie op m'n honderden euro's kostende zender niet kwijtspelen.:p

Force-feedback op de (zender)kast ok maar toch liever niet op de sticks.;)
Heb voor m'n pc vroeger ooit een force-feedback joystick gekocht want dat zou DE sensatie zijn en blablabla... Jaja, heb hem maar een paar maal gebruikt want ik werd gewoon gek van dat trillen en schudden.....

Ik zie, dat ik toch een beetje foute info heb geleverd. De buzzer van een FF9 werkt niet op 5 Volt, maar op 9,6 Volt. Van de FF10 heb ik helaas nog geen documentatie, maar dat zal ongetwijfeld het zelfde zijn. Tevens is 't ie van een MX16S van een groter formaat. Van dit zelfde formaat heb ik nog wel een paar uitgesoldeerde exemplaren liggen (van Multiplex). Als de winkelier uit Herselt weer reparaties toestuurt, wil er t.b.v. de wetenschap wel een paar kosteloos bijvoegen (ik neem aan, dat ik de juiste winkelier voor heb?).

Tja, het verhaal van Henri, alias Hendrik: een laaiend enthousiast e-mailtje van de desbetreffende eindgebuiker. Helemaal te gek, dat zoiets mogelijk was. Dit ging 'm helemaal worden. Noooooit meer wat van gehoord (logisch) en nooooit meer wat van gezien (:confused:).

Ik heb ondertussen uit één van m'n oude mobieltjes het trilmotortje gehaald en getest. Wat is zo'n dingetje toch verrekte klein :). Ik ben bang dat als ik nies ik hem van de tafel blaas en hem niet meer terug zal kunnen vinden ;). Op 3V trilt hij lekker en ik denk dat je hem best zal voelen.
Helaas heb ik wel één klein probleempje. In mijn zender zit geen aftel timer die ik kan instellen. Dat betekend dat ik hem waarschijnlijk in m'n nieuwe zender zal moeten proberen want volgens mij heeft die dat wel. Ik heb eerlijke gezegd daar nog niet eens naar gekeken :oops:.
Ik hou jullie op de hoogte.

Ben (nog) niet doof, maar Jan, je hebt PM.

(en nee ik heb t niet over de optie van Ron,
al zou jij dat best wel eens willen uitproberen toch? ;))

Ik zie, dat ik toch een beetje foute info heb geleverd. De buzzer van een FF9 werkt niet op 5 Volt, maar op 9,6 Volt. Van de FF10 heb ik helaas nog geen documentatie, maar dat zal ongetwijfeld het zelfde zijn. Tevens is 't ie van een MX16S van een groter formaat. .

Hoi Jan, als ik het goed gelezen heb dan heeft de grootte van de buzzer vooral invloed op de frekwentie van het geluid en minder op de hoeveelheid herrie? Hogere voltage (blokgolven) zouden dan wél weer meer lawaai opleveren maar aangezien de voedingsspanning van de zender ook (maar) 9,6 V is....

Van dit zelfde formaat heb ik nog wel een paar uitgesoldeerde exemplaren liggen (van Multiplex). Als de winkelier uit Herselt weer reparaties toestuurt, wil er t.b.v. de wetenschap wel een paar kosteloos bijvoegen (ik neem aan, dat ik de juiste winkelier voor heb?).

Dit was niet voor mij bedoeld veronderstel ik?;)

Tja, het verhaal van Henri, alias Hendrik: een laaiend enthousiast e-mailtje van de desbetreffende eindgebuiker. Helemaal te gek, dat zoiets mogelijk was. Dit ging 'm helemaal worden. Noooooit meer wat van gehoord (logisch) en nooooit meer wat van gezien ().

Oei sorry het is natuurlijk Henri en niet Hendrik...was ik effe in de bonen..:hammer:

Maar dus is dat systeem spijtig genoeg nooit werkend geweest?

Back