gereedschap

Vanmiddag wordt die buiger van Kolderstok geleverd. Iemand nog tips voor het gebruik, of wijst alles zich vanzelf? Eerst nog oefenen op restjes hout of is succes verzekerd?
Groet, Robert

Aan de goede kant vastpakken als hij warm is... ;) Nee, even serieus, het is wel handig om eerst eens even met verschillende houtsoorten en diktes wat te proberen/ experimenteren. Ikzelf bevochtig dunne latjes alleen maar, de dikkere is handig om even te weken (10/15 min.). En de buiger niet te lang op één plek houden, anders krijg je brand/schroei plekken. Maar er zijn vast mensen hier die je nog meer of betere tips kunnen geven, ik zie mezelf ook maar als beginner..

kijk hier eens, of blader eens door wat verslagen van de kolderstok modellen. Ikzelf heb zo'n ding nog nooit gebruikt maar vast dat je ergens al zelf iets kan vinden over het gebruik op dit forum. Het lijkt mij geen hogere wiskunde

Ik ben ook beginner, maar als je de latjes weekt, doe het dan in koud water en niet langer dan een kwartier. Als je de lat hebt gebogen zal hij niet helemaal droog zijn, je kunt hem dan iets te ver buigen zodat hij zelf terugtrekt. Beter is het om het latje ergens op vast te pinnen zodat het goed kan drogen. Na drogen zal hij niet meer veranderen (uiteraard moet je hem dan wel in precies de juiste vorm buigen. Maar dat spreekt voor zich denk ik. :):)

Kijk een op de site van HBM machines in Moordrecht/Waddinxveen die hebben verdomt veel gereedschap ook voor de modelbouwer (niet te duur en vaak aanbiedingen).
Voor het buigen van planken week ik het hout in warm water en van proxxon heb ik een mini fohn/brander die ik gebruik om te buigen.
Geweldige site, bedankt!!!

hallo Brouwers ,ik buig al jaren de latjes met een leeg,,tomatenpuree ,,blikje ,klem zetten en een waxinelichtje erin en het werk perfect.
En voor het moeilijke zaagwerk heb ik al jaren de minitool,,bv de decoupeerzaag voor het uitzagen van ramen,patrijsporten enz.
P3250001.JPG
P3250002.JPG
PB010024.JPG
PB010025.JPG
P7280003.JPG

Hi ik ben ook een beginner en heb juist de Kolderstok Willem Barentsz in mijn bezit. Het is een lazer gesneden pakket, voor 90% als los en het laatste beetje moet je dus zelf doen, heeft iemand een paar tips hoe je dat kunt aanpakken. Al mijn mesjes, zaagjes ed zijn te dik om in de lazer zaagsnede te passen.

Mvg Paul

Back