Gezocht: Piloot ma 25ste en di 26ste

• Topicstarter Topicstarter niels1900
  • Startdatum Startdatum
Hey Niels,

als je nog niet iemand hebt, wil ik best helpen, als de school de km's wil vergoeden (Assen-Almere is een behoorlijk stukje rijden ;) ). Stickbezetting mode 2 is super ;) .

Greetz, Aldert

Hey Niels,

als je nog niet iemand hebt, wil ik best helpen, als de school de km's wil vergoeden (Assen-Almere is een behoorlijk stukje rijden ;) ). Stickbezetting mode 2 is super ;) .

Greetz, Aldert
Kijk, nu gaat hij zeker vliegen :worship: :)

Niels ik ben bang dat je een beetje erg laat met deze vraag bent gekomen. Maandag is het al de 25ste. Op z'n korte termijn kan ik niets regelen.
Het lijkt mij best een uitdaging om te zien of die modellen vliegen willen. Ik ben het wel met de voorgaande reacties eens dat die kans wel klein is. Het vliegtuig zou beduidend lichter moeten zijn. Zo uit m'n hoofd zou ik niet zwaarder gaan dan 4kg, heel misschien 5kg met deze motor.
Als jullie toch met deze modellen (het zijn er 4 begrijp ik) willen vliegen zou ik als ik jullie was contact opnemen met de modelvliegclub bij jullie in de buurt.
Dat is de Modelvliegtuigsport Vereniging Almere
Secretariaat: Modelvliegtuigsport Vereniging Almere, p/a Louis Kerkhof, Postbus 149, 1300 AC Almere.
Vlieglocatie: Kluutweg 1, 1349 RA Almere, langs de verlengde A27, afslag Almere-Hout. Zie ook de kaart op onze WEB-pagina.
Website: Modelvliegtuigsport Vereniging Almere
E-mail: secretaris@modelvliegenalmere.nl
Bij deze club zijn een heleboel leden die goed kunnen vliegen. Ze hebben er zelfs een speciaal veld voor. Dat is veel veiliger en om nog een heleboel meer redenen beter dan ergens op een, al dan niet verlaten, bouwterrein.
Stel de pogingen tot vliegen voorlopig nog maar uit en ga eerst naar de modelvliegvereniging. Laat het vliegtuig daar gondig nakijken op veiligheid en vliegwaardigheid. Ga dan onder begeleiding van die mensen vliegen. Je zal zien dat je dan veel betere resultaten zal krijgen. Minder kans op brokken en vooral zal alles een stuk veiliger zijn. Niet alleen voor anderen maar vooral ook voor jullie!
Succes.

Hey Ernst,

vergeet niet, het is een SCHOOL project om te leren, van de STUDENTEN. Bovendien is het doel om zo veel mogelijk (gewicht) in de lucht te krijgen.
Uit ervaring weet ik dat de meeste (niet alle) modelvliegverenigingen behoorlijk vastgeroest zitten m.b.t. pionieren, bovendien nog eens hun eigen ideeën hebben en deze meestal willen opdringen...
En wat kan er nou gebeuren op een afgelegen onbebouwd industrieterrein, met een handvol serieus denkende volwassenen. Een partijtje voetbal binnen de bebouwde kom is gevaarlijker ;) .

Greetz, Aldert

Filmpje!

Beste bouwers,

Hoewel niet zo veel mensen er echt vertrouwen in hadden is het gelukt om het model de lucht in te krijgen. Dit met dank aan Aaalie die voor ons heeft gevlogen. (Filmpje: MNe_r8Cjltc[/media] - Design Build and Fly - Groep 2A3A Biplane)

We vliegen hier met 7kg vliegtuig en 5kg lood dus totaal 12kg :D

Morgen gaan we de competitie aan met de andere groepen. Hiervan zal ik nog wel een paar linkjes plaatsen.

Groet, Niels

Laatst bewerkt door een moderator:
Ja, veel succes morgen. Leuk dat het tot dusver zo goed lukte.

Overigens, ik weet niet wat voor RC spul jullie gebruiken... maar op een steenworp afstand, aan de overkant van de A27 is het veld van de Gooi & Eemland Vereniging van Modelvliegers. 't Is natuurlijk koud rotweer dus de kans dat daar morgen iemand vliegt is niet zo groot... maar het is wel een club met veel leden die niet meer gebonden zijn aan weekends. Ik hoop dus dat jullie 2.4 Ghz vliegen want anders zit een storinkje in een klein hoekje...

Hey,

dank aan Niels en z'n groep in het vertrouwen!
Het toestel ziet er goed uit, cosmetisch gezien niet een beauty, maar ook zeker niet slecht. Dat er aandacht is besteed aan het ontwerp kan je wel merken, hij vliegt, ondanks zijn geringe vermogen, redelijk stabiel.
Vanochtend vroeg in de auto, vriendin ook even mee. Aangekomen op het veld, kwam al snel een deel van de groep, en even later een gifgroene bus met daarin het project.
Eerste indruk... stevig! Glas gelamineerd EPP met koolstof liggers, en een stevig aluminium onderstel.
Nog eens beter naar het toestel gekeken, zie je dat ze het zelf ZONDER hulp van rc-ers hebben gebouwd. De wielen van het landingsgestel waren erg klein, en de neus behoorlijk kort. De korte neus gaf me het gevoel van een moeilijk te behalen zwaartepunt, en na globaal "checken" bleek dat ook het geval.
Tevens schrok ik wel een beetje van de installatie. Een prima Futaba Fasst, idd een kleine buitenloper met BL regelaar, en een 4S lipo 4000 milli's. De schrik zat een beetje in de 7 (ZEVEN) servo's die de regelaar moest voeden, en dat aan een 2,4 ontvanger.
Nadat de pioniers nog eens eens 2KG extra aan het neuswiel hebben getaped, leek het zwaartepunt al iets beter, gevoelsmatig nog wat achterlijk, maar beter en dus het een poging waard.
Inderdaad volgas, in eerste instantie géén beweging. Met hulp van twee lopers werd het model op gang geduwd, en je zag het neuswiel een diepe spoor door de sneeuw trekken.
Ondanks dat bleef hij versnellen en gevoelsmatig werd hij wat lichter en bleef hij, langzaam, accelereren tot daadwerkelijk airborn!
Je merkte duidelijk dat het vermogen marchinaal was, dus gas erop houden, en héél voorzichtig hoogte proberen te winnen. Wat je ook merkte is, ondanks dat hij traag beweegt, de besturing wel direct aanvoelde.
In een verre bocht leek hij wat te blijven hangen met z'n besturing, echt verlate reactie's, de volgende poging gaat er een buffercondensator op de ontvanger (morgen dus).
Uiteindelijk de tweede bocht gedraaid, en weer richting start-landingsbaan, pas toen durfde ik het gas los te laten. Verwondelijk bleef hij behoorlijk zweven, toch opeens zakte hij behoorlijk snel. Gas erbij was te laat om hem nog wat op te vangen voor de "landing", hij dook op z'n neus, en dit koste een propje.
Het toestel voelt vertrouwd aan en leeft nog, m.a.w. succes voor vandaag, en morgen kan het dus weer.
De groep heeft inmiddels grotere wielen geplaatst, en een neusski. Tevens is de neus verlengd, om makkelijk aan het zwaartepunt te komen.
Het idee morgen is, maar dat moet de groep onderling natuurlijk uitmaken, om de vlucht over te doen met de 12Kg, en dan proberen op ooghoogte over de start/landingsbaan te vliegen, met mogelijk iets minder gas, en pas na de tweede ronde de landing proberen.
Mocht dit allemaal lukken, en mocht de regels het toelaten, dan nog eens proberen een extra kilo toe te voegen, enz...

Ze hebben knap werk geleverd, petje af! Langzaam, veel lift, redelijk stabiel en stevig!

Greetz, Aldert

Aldert,

In hoeverre heb je rekening gehouden met debuur modelvliegclub? Vliegen buiten een modelvliegveld met een toch wel experimentele kist, hoge belasting van de BEC, onzekere vliegkwaliteiten (van de kist) en een enorm vlieggewicht brengt toch wel risico's met zich mee.
Gelukkig is het goed gegaan. Als voorbeeld voor anderen is het niet zo'n geweldig goed voorbeeld.
Gefelicteerd met de vlucht.

groet,

Erik

Ik hoop toch dat de gewichtsopgave van 9 kg een foutje is. Als het je lukt een vliegtuig van 9 kg met een motor van 195 gram in de lucht te krijgen.....heb je écht wat gepresteerd.

Een héééle diepe buiging voor jullie prestatie. Echt geweldig!!!!!
Succes morgen.

Nog even dit; de stelregel is dat je ongeveer 10% van het vlieggewicht aan motor nodig hebt. Nu heb ik zelf een electrozwever die het met 4,1% doet en dat vinden mensen al onwaarschijnlijk.

Jullie zitten op 1,6% en doen nog een grondstart ook. Dat is echt waanzinnig.

Ik ben diep onder de indruk, echt waar.

chapeau!!, ziet er goed uit en voor niet modelbouwers een hele prestatie.

Douw er een dikkere motor op en je hebt echt een tof vliegtuig in handen denk ik:D Wel leuk om te zien dat met zo'n licht motortje dit zware vliegtuig toch de lucht in kwam:banana:

Heel knap! Prachtig resultaat Niels! En hulde aan Aldert voor het vertrouwen en de stuurmanskunsten!
Het is zooooooooooo makkelijk om een project van tevoren de grond in te boren, moeilijker is het om er vertrouwen in te hebben en het echt te proberen.
Deze jongens bewijzen maar eens dat het zeker kan lonen om van de gebaande paden af te wijken.
Ben erg benieuwd wat er vandaag gaat lukken.

Eventueel een losse accu voor de servo's ipv de bec? Of mag dat niet volgens de regels?

Mensen hebben het ook hier over: "De gekozen motor is te klein."
Het doel was echter dus om met een gegeven motor-regelaar-prop-accu combo een zo hoog mogelijk gewicht de lucht in te krijgen. Niks kiezen dus, maar roeren met de riemen die je heb :).

En ik gok dat er na dit project wel weer een paar enthousiaste modelbouwers bij zullen komen!

Beste bouwers,

Vandaag hebben we de wedstrijd gevlogen met aldert wederom als piloot :D
We hadden de neus gisteren verlengd, grotere main gear wielen erop gezet en het neuswiel vervangen door een ski omdat het meer een ijsbaan dan asfalt was de baan.
We waren half 9 aanwezig om het vliegtuig klaar te maken voor het vliegen en het was steen koud;) Aldert had voor ons een condensator meegenomen om het grote aantal servos toch nog goed te kunnen aan sturen.
Bij de eerste poging kwamen we niet van de grond, dit kwam omdat we te veel snelheid verloren met de neus ski op plekken waar geen ijs lag op de baan. Een andere poging met 3kggewicht op het verlengde neus stuk resulteerde in een crash waarbij de neus bijna volledig afbrak. Onderaan zat deze nog vast aan onze carbon plaat met een aluminium opzet stuk. Maar na wat geknutseld te hebben met nylon draad en duckttape zat de neus weer goed en hebben we het lood net als gisteren weer in de strut van de nose gear gedaan. De neus brak af omdat dat deel niet berekend was om 3kg te houden tijdens een crash. Ook hebben we bij de ski twee neuswielen erbij gedaan die iets lager uit kwamen dan de ski, waardoor we een combinatie hadden van een skie en een normaal neuswiel en dit werkte perfect :D
De volgende poging ging dus met 4,6kg lood + 7kg vliegtuig =11,6kg totaal. Het is aldert gelukt om hier een zeer mooi rondje mee te vliegen en aardig te landen.
Toen kregen we er zoveel vertrouwen in dat we er 2kg lood aan hebben toegevoegd, dus de laatste vlucht hebben we uitgevoerd met een totaal gewicht van 13,6kg. Het vereiste wat stuurmanskunsten om het vliegtuig in de lucht te houden, maar met aldert als vliegenier hoefden we ons geen zorgen te maken als groep;)
Dus nogmaals, Aldert bedankt!:D

Linkjes van filmpjes volgen nog binnenkort, we moeten eerst even wat uitzoeken en nog uploaden dus ik post dat zo snel mogelijk.

Groet, Niels

We zijn 2de geworden, een andere dubbeldekker heeft het voor elkaar gekregen om meer dan 8kg mee te nemen. Nu gaat er weer een half jaar minor van start met dezelfde opdracht, die dus aan het eind van het schooljaar gaan vliegen. Dus er is nog kans dat zij meer kunnen meenemen dan onze 6,6kg.
Ondanks de bevroren tenen en vingers was het was vandaag verders een zeer geslaagde dag.

groet niels

Back