Graupner IFS/XPS systeem HOPT niet

Ok, maar een cam is geen noodzaak bij het vliegen, en veilige data overdracht van besturingssignalen wel.
Bij ons in de vereniging zijn hier al serieuze vragen over gesteld.
Hoe denken andere besturen hierover?
Misschien moet ik eens een draadje starten op een plaats waar door meer piloten gelezen wordt.

Ok, maar een cam is geen noodzaak bij het vliegen, en veilige data overdracht van besturingssignalen wel.
Bij ons in de vereniging zijn hier al serieuze vragen over gesteld.
Hoe denken andere besturen hierover?
35MHz is exclusief gereserveerd voor het modelvliegen.
2.4GHz is een knutels frequentie (gemengd gebruik).

Er is best wel veel regelgeving op van toepassing en nu wil de modelvliegerij er een exclusief gebruiksrecht op hebben?

Fabrikanten claimen dat hun zenders volautomatisch zorgen voor een betrouwbare verbinding.
Verschillende merken gebruiken verschillende methodes om het signaal over te sturen.

De één blijft op een frequentie staan de andere is aan het hoppen en nog een andere hopt alleen als het noodzakelijk is om te hoppen.
Misschien zijn er nog wel meer varianten?

De één heeft een bandbreedte van 10kHz de andere weer van 100kHz, misschien zijn er met nog meer bandbreedte.
Bij meerdere zender tegelijkertijd, wat is het maximum wat tegelijkertijd in de lucht kan zijn?

Om zomaar tegen een groep gebruikers te zeggen dat iets verboden is, dat is heel kort door de bocht.
Dan kun je nl ook zeggen dat er alleen maar met een bepaald merk gevlogen mag worden.

Een normale legale videolink zonder licentie mag zo’n 10mW de ether in blazen, met licentie is dat 1W.
Zoveel gelicentieerde gebruikers zijn er niet.:D
Je kunt als vereniging benadrukken dat alleen type goedgekeurd apparatuur is toegestaan.

Ik weet momenteel niet wat het maximum tegelijkertijd in de lucht zijnde 2.4GHz RC zenders kan en mag zijn.
Als voorbeeld, stel dat dit 16 is, (dit rekent gemakkelijk).:D
Dan is het handig en verstandig om op het frequentie bord 16 knijpers te hangen.

Komt iemand met een video link aan boord, dan heeft die persoon 4 knijpers nodig.

Zijn er 60 kanalen mogelijk, dan heeft diezelfde persoon 15 knijpers nodig.

Zo wordt niemand belemmerd in de uitoefening van zijn hobby.
En als er toch mensen zijn die met dit soort gemengd bedrijf moeite hebben, dan is er nog altijd de 35MHz.

Als je het zo stelt, dan trek je mijn verhaal uit zijn verband.
Mijn idee was gebaseerd op cams die in vliegtuigen zitten en dus in de buurt zijn van, of tussen zender en ontvanger van de besturing zitten.
Nergens wil ik stellen dat 2.4GHz alleen voor modelvliegen zou moeten zijn ,dat is kolder.
Wat wel een waarneming is, zijn de "made in China" video zenders, die het niet te nauw nemen met de regels.

Dan komt er dus een vlieger met een keurige CE set, die even uit de lucht geknalt wordt door een "China" videozender omdat dat ding alle kanalen wegblaast? Lijkt me niet dat clubs dat moeten toestaan.
Veiligheid gaat voor. Geen risico nemen dat vliegtuigen onbestuurbaar zich ergens doorheen gaan boren.
Bovendien is door niemand (met normale middelen) te controleren op welke kanalen de band nu goed of slecht is als er cams in de buurt zijn. Ook is niet vast te stellen welke kanalen, en hoeveel, er in gebruik zijn, dus dat knijper verhaal slaat nergens op.
Bovendien, en daar gaat deze discussie juist over, zijn 2 van de 3 systemen "kanaal hoppers"
Nogmaals, ik ga er van uit dat modelvliegvelden zich normaal niet in de buurt van sterke 2.4GHz zender bevinden, bij woonwijken e.d. (wij helaas wel).
Dus het "delen" van de band is een locaal gebeuren, waarbij de vliegers best mogen stellen dat veiligheid voorgaat op de fun van de cam.

Laatst bewerkt:
Misschien moet ik eens een draadje starten op een plaats waar door meer piloten gelezen wordt.

Lijkt me een goed idee :yes:in "algemeen modelvliegen"? Dan kunnen we dit draadje weer :ontopic: houden.

Vroeg of laat komen we er toch achter dat de 2,4 GHz geen wonder oplossing blijkt te zijn met al die "mede frequentie gebruikers".

Laatst bewerkt:
Ik heb begrepen dat juist de ETSI normering/standaard mede een "anti-collission protocol" in zich heeft.
Ik denk dat een RC 2.4GHz systeem wat hieraan voldoet de reeds door een camera of bewakingssysteem of WLAN in gebruik zijnde frequentie omzeilt (hopt)
De band is 83MHz breed(2400MHz - 2483MHz) , lijkt me dat er plek genoeg is voor iedereen.
In Frankrijk gebruikt men een kleiner gedeelte van de band kon je op de scoop-foto's zien. Misschien dat het daar eerder dringen wordt.

De Spectrum sets hoppen niet maar houden hun 2 frequenties vast. Daarmee voldoen ze niet aan de komende ETSI norm(juli 2008?) en zullen, denk ik, geen toelating cq. goedkeuring (meer)krijgen.
Lijkt me belangrijk dat je een frequentie-hoppend systeem gebruikt voor de RC-vliegerij.
Laten we nu hopen dat JD en Graupner een echt hoppend system zullen introduceren.
(JD 2.0 of zo) ;-)
Ik ben een JR/Graupner fan maar zou nu toch kiezen voor een Futaba FASST als ik nu zou switchen van 35MHz naar een 2.4GHZ systeem.

Zijn er nog meer mensen met XPS/IFS praktijkervaringen hier?

Greetz,Frank

ok , maarre , iemand nou enig idee of ze veilig genoeg zijn om toch te gebruiken ?
ik heb een module en 3 ontvangers [!] , jaja dat is voor zo'n kleine 500 euro .VIJFHONDERD . heeft graupner een afdeling in nederland ? is er al iets wat wel bewezen is met dit systeem wat t anders doet dan de beschrijving zegd dat ie zou moeten doen ? zodat ik een poot heb om op te staan ?
mvg ferry

Bij mij op de club had er iemand IFS icm zijn 9Z, deze is een aantal weken geleden steeds een paar seconden lang de controle kwijt geweest, is vervolgens geland en weer overgeschakeld naar 35Mhz (dat hoorde ik gisteren, ik was er zelf niet bij toen het gebeurde)

Grt.

Met andere woorden JD zegt dat de laboratoriumcondities uit de proef triviaal zijn en niet representatief voor de werkelijke situatie op een modelvliegveld. Hij kán daar gelijk in hebben.

Hij beweert daar dus gelijk in te hebben (dat zijn systeem WEL hopt in bepaalde condities) maar wil het niet bewijzen omdat dat volgens hem niet nodig is. Dat zou de klanten alleen maar een "warm and fuzzy feeling" geven.....

Ben je dan een arrogante zak of niet?

Bij mij op de club had er iemand IFS icm zijn 9Z, deze is een aantal weken geleden steeds een paar seconden lang de controle kwijt geweest, is vervolgens geland en weer overgeschakeld naar 35Mhz (dat hoorde ik gisteren, ik was er zelf niet bij toen het gebeurde)

Dat is dus exact hetzelfde verhaal als wat op rcgroups bij een andere kerel gebeurd is, die had er alleen (gelukkig voor hem) niet mee gevlogen maar op de grond heel erg uitgebreid getest.
Volgens JD kwam het door de potmeters, maar die bleken achteraf kort geleden vervangen te zijn in die zender (door een Futaba service center).

Kortom, het kan voorkomen dat het niet goed werkt met een 9Z.

Cheers,

Richard

Laatst bewerkt:
Hij beweert daar dus gelijk in te hebben (dat zijn systeem WEL hopt in bepaalde condities) maar wil het niet bewijzen omdat dat volgens hem niet nodig is. Dat zou de klanten alleen maar een "warm and fuzzy feeling" geven.....

Ben je dan een arrogante zak of niet?

Als mijn leverancier zo een opmerking naar mij zou maken zou ik onmiddelijk een andere leverancier gaan zoeken inderdaad.

Het probleem is eigenlijk, je hebt altijd mensen die over iets klagen en vaak is het een samenloop van omstandigheden waarbij zwakke punten van een systeem aan het licht komen. Die mensen zien dan een multi $$$ gat in de grond en worden dan op fora vrij vocaal. Er is echter ook en (ik hoop) overgrote meerderheid die al maanden storingsvrij vliegen met de XPS. Daarmee wil ik niet zeggen dat er geen fundamenteel probleem is, maar het is wel vrij makkelijk om je daar achter te verbergen.

idd leo , wat zegt graupner hierover ? ikzelf heb een module en 3 ontvangers . ik durf er niet meer mee te vliegen , en wacht op ontwikkelingen en een antwoord van graupner .
wat ik wil weten is hoeveel mensen hebben in nederland zo'n systeem en wat voor persentage daarvan heeft problemen . ik wou een poll aanmaken , maar dat krijg ik niet voor mekaar [iemand?] wie kan ik hier voor verantwoordelijk stellen dan , winkelier of graupner ? ik moet gewoon nu 2 35 mhz ontvangers aanschaffen om in ieder geval gewoon door te vliegen , en dat is gewoon kut en reteduur.
mvg ferry

In het algmeneen bij verkoop: de winkelier heeft verkocht en is dus 'verantwoordelijk'. Winkelier kan zich ook niet verschuilen achter de leverancier. De winkel moet zoiets weer regelen met zijn leverancier. Keten-aansprakelijkheid.

"Retenduur" toch, volgens de nieuwe spelling ;) ?

dank je ron
@ajs56 ; dank je dat je je met mijn taalgebruik bemoeid , maarre heb in 2e week januari 500 euro uitgegeven aan dit systeem , dus kun je je er mss iets bij voorstellen ? bovendien was t niet het 'vervangen' van mn apparatuur maar uitbreiden , dus kan niet terugvallen , maar moet er weer flink aan . hoogstaand abn is niet mijn streven , duss

Ok, geen hoogstaand taalgebruik maar toch wel een paar hoofdletters zo links en rechts ;) ? Of ontbreken die omdat je nog steeds roodgloeiend staat ;) ?

nou , als mensen nu zo slecht spellen dat t je daadwerkelijk meer tijd kost om het begrijpend te lezen , zoals sms taal, zeg ik ja, je hebt een punt. maar hoofdletter en spelfoutjes maak ik me geen zorgen over .
ja , ik voel me wel degelijk bedonderd . wat ik gewoon ronduit schandalig vind is , dat er een hoop commotie ontstaat , iedereen van alles roept ,er duidelijk IETS mis is , en graupner niet reageerd .
ze zijn 1 van de grootste , ze kunnen het toch niet veroorloven om mensen in de kou te laten staan ? ik heb zoals gezegd 500 euro uitgegeven aan iets waarvan ik niet in kan schatten hoe betrouwbaar het is . ik wil een inschatting kunnen maken aan de hand van getallen en percentages . hoeveel zijn er hier in nl over de toonbank gegaan en hoeveel mensen hebben daadwerkelijk problemen gehad? in plaats van antwoorden krijg ik commetaar over taalgebruik . hoe noem je 500 euro over de balk weggegooit dan ? jammer ? pech ? ga je gang , ik noem het kut .
mvg ferry

Ferry zei:
Nou , als mensen nu zo slecht spellen dat het je daadwerkelijk meer tijd kost om het begrijpend te lezen, zoals sms taal, zeg ik: "ja, je hebt een punt". Maar hoofdletters en spelfoutjes maak ik me geen zorgen over.

ja, ik voel me wel degelijk bedonderd. Wat ik gewoon ronduit schandalig vind, is dat er een hoop commotie ontstaat, iedereen van alles roept, er duidelijk IETS mis is, en Graupner niet reageert.

Ze zijn 1 van de grootste, ze kunnen het toch niet veroorloven om mensen in de kou te laten staan? Ik heb zoals gezegd 500 euro uitgegeven aan iets waarvan ik niet in kan schatten hoe betrouwbaar het is.

Ik wil een inschatting kunnen maken aan de hand van getallen en percentages. Hoeveel zijn er hier in Nederland over de toonbank gegaan en hoeveel mensen hebben daadwerkelijk problemen gehad? In plaats van antwoorden krijg ik commentaar over taalgebruik.

Hoe noem je 500 euro over de balk weggegooit dan? Jammer? Pech? Ga je gang, ik noem het kut.

mvg,
Ferry

Ok, even inhoudelijk dan. Jan heeft helaas geen cijfers hierover, wat ik me prima kan voorstellen aangezien hij daar verder ook geen boodschap aan heeft. Hij heeft die cijfers niet nodig om zijn taak goed te doen.

Ik denk eerlijk gezegd dat je meer kans hebt om een bevestiging die je nodig hebt boven water te halen via de winkelier waar je je set gekocht hebt. Zij kunnen met Graupner direct contact opnemen, en direct aan Graupner vragen of er meerdere problemen bekend zijn met IFS en zo ja, of er een oplossing voor is of er aan zit te komen.

leo , wie is jan ?
ik heb t probleem , althans t feit dat ik t een probleem vind bij mn winkelier gedeponeerd. en dat hoor ik nog.
ik had hem gevraagd naar de vraag van dit product en hij zei dat ie er slechts enkele heeft verkocht. ik heb het idee dat er niet veel mensen in nederland dit systeem hebben. ik heb op buitenlandse fora's geneust , en krijg t idee dat het in de usa een behoorlijk marktaandeel heefd. maar t is gissen . en verhalen over crashen van dure jet vliegtuigen schrikken me niet af als er gewoon 100.000 modules zijn weggezet , maar wel als er hier in de nl 100 mensen mee vliegen en 20 zijn niet probleemvrij , dan weet ik genoeg , snap je wel ? ik wou een poll aanmaken op dit forum , maar ik kan niet vinden hoe , iemand ??

Jan = Corrien = de Graupner/Futaba/Multiplex servicedienst in NL.

Vraag Robert (forumbeheerder) om je te helpen met de poll.

Een poll lijkt me een goed idee, het is precies wat je zegt, ben jij één probleemgeval op 10 verkochte modulen in NL of 1 op 1000 dat maakt nogal wat uit.

Je moet wel bedenken dat ook in een poll je nooit zeker weet of iedereen hem wel invult (het kan zijn dat alleen de klagers invullen, of juist alleen de tevreden mensen) en het kan ook zijn dat mensen verkeerd invullen (dus bijv iemand die geen XPS heeft maar wel invult dat het goed werkt).

ik wou een poll aanmaken op dit forum , maar ik kan niet vinden hoe , iemand ??

Dat gaat alleen door de Topic starter.

M.a.w.

Start een nieuwe topic en onderaan de pagina staat de mogelijkheid om een enquete te maken.

Wil je dit later toevoegen dan staat de mogelijkheid tussen de dicussietools van bericht #1.

Succes,

Teus

Back