Graupner Taxi Cup II elektro

Happy happy, Fly Fly!

Vandaag weer gevlogen, zelfs met 4BF op de kop gaat het als een speer.
Wel een beetje harde landing gemaakt vandaag, het is soms nog stuiteren maar het gaat telkens beter.
Het is gewoon enorm wennen om met zoveel snelheid binnen te komen voor een landing, gewoon veel oefenen dus :D

@arjan
mocht jij zin en tijd hebben, wil je dan eerdaags misschien weer met mij vliegen?

Man het is wel een hele mooie kist hoor, een echte allrounder :thumbsup:

Laatst bewerkt door een moderator:
crash

Vanavond gedacht wel een sleep te kunnen doen, helaas liep dit niet helemaal goed af.

Met 12 startjes onder de gordel, een beetje erg overmoedig geworden en dus hebben we nu weer wat te repareren.
De romp is achter het raam in 2-en, morgen 30 minuten epoxy kopen en glasmat en dan ga ik 'm weer aan elkaar plakken.
Zonde, maar ja je leert er wel een hoop van. Arjan is al op de hoogte en heeft me aardig wat tips gegeven.

gemaakte fouten:
1. te snel "up" gegeven, het veld hield op maar de zwever was nog niet los.
2. Niet met vol gas gesleept.
3. Wel de vinger aan de knop gehad, maar was te druk met compenseren voor het overtrekken :hammer:

Waardevolle, maar harde lessen!

Filmpje van het ongeluk:

Schade:
full

Lesje geleerd?
Ja, minder eigenwijs zijn en balsa plak oefeningen...

Edit 7-8-31:
filmpje toegevoegd

Dat is jammer ja.
Je moet met slepen scherp blijven.
Maar goed deze fout zal je nooooit meer maken denk ik.
Dingen uitproberen met slepen moet je wat hoger doen.
Als dat goed gaat kan je het lager proberen.
Maar wel leuk he dat slepen?

Wel snel maken want bij goed weer komt er op onze club een sleepmeeting.
Misschien leuk voor je.
elektro-sleep-meeting-%2A%2A%2Adata-enqu%EAte-toegevoegd%2A%2A%2A%2A

Arghh zonde!!
Bertus, ik ga mijn best doen.

Jaap, dat is wel zo'n beetje de understatement van het jaar...

Ik heb Graupner net een mail gestuurd, ik hoop dat ze zo vriendelijk willen zijn om een tekening af te staan.
Als ik de romp nu ga herstellen met epoxy en glasweefsel dan word hij zo zwaar dat vliegen straks helemaal geen pretje meer is.

Mijn plan is dus om met de figuurzaag aan de slag te gaan, de triplex zijkanten zijn aardig aan barrels een paar nieuwe zouden geen slecht idee zijn. Ook zit er in de neus erg dik en zwaar hout. Misschien gelijk door bouwen naar voren?

Jaap, jij had een soort zigzag patroon in je BL zitten, wellicht kan ik dat ook doen en de achterkant behouden.

Voor zover even de plannen, ik hoor jullie op en aanmerkingen graag.

Klopt! Dat was omdat het freesbereik niet groter ging en ik de rompzijkanten dus uit twee delen moest vervaardigen. Zigzagvorm om lijmoppervlak te vergroten. Werkt voortreffelijk!

Als je een tekening hebt kan ik kijken of er wat te frezen is voor je! Scheelt je figuurzaagwerk en perfecte pasvorm gegarandeerd.

Nog eens wat, ik heb een soortgelijk geval gehad met mijn Mentor. Wat is in een dergelijke situatie de beste beslissing? Gewoon start afbreken? Best moeilijk aangezien je dan niet kan inschatten hoe de zwever er op dat moment bij hangt. Of lijn los en dan up trekken? Of toch vertrouwen op je motorpower, en hopen dat je de kist door de stall trekt (erg gevaarlijk)? Moeilijk..

Als het fout gaat altijd losgooien.
Of los roepen dat de zwever hem los gooit.
Dan heeft de zwever de sleeplijn tenminste niet meer aan de neus hangen.
De zweefvliegpiloot moet net als de sleper ten alle tijden een vinger bij de loskoppel schakelaar te hebben.
En bij de roep los zonder te vragen gelijk te lossen.
Daar moet je elkaar 100% op kunnen vertrouwen.

Nog eens wat, ik heb een soortgelijk geval gehad met mijn Mentor. Wat is in een dergelijke situatie de beste beslissing?
Ik hanteer zelf een hele simpele werkwijze. Zodra er iets niet helemaal goed gaat koppel ik af. Zonder vragen, zonder twijfel. Dat doe ik als sleper maar ook als zwever. Beter 5x te vroeg afgehaakt dan 1x te laat.
Als ik als sleper eerder afkoppel dan de zwever heeft die inderdaad 25 meter lijn aan zijn neus hangen, maar die mag hij van mij direct laten vallen. Liever een nieuw lijntje van 3 euro dan een kist in de poeier. Of twee kisten, want dat kan ook nog.

In dit geval is het echter iets anders aan de hand. Als je nog geen of weinig sleepervaring hebt moet je eigenlijk niet gaan slepen met een kist die je niet helemaal onder de knie hebt. Wanneer is dat...? Tsja. Da's een lastige. Maar ook daarvoor geldt dat je beter wat te lang kunt oefenen voor je er aan begint dan te vroeg. En anders loop je dit soort risico's.
Op zich is dat natuurlijk niet zo dramatisch, ik denk dat we allemaal wel eens iets gedaan hebben waarvan je achteraf dacht "Was niet zo slim....".

Over het herbouwen; de romp heeft natuurlijk al het één en ander meegemaakt maar nog nooit zo grondig als deze keer. Zelf zou ik er niet aan beginnen de romp te herstellen, dan zou ik eerder een hele nieuwe bouwen. Een tekening zal er wel niet zijn want het is een ARF.

Ik hanteer zelf een hele simpele werkwijze. Zodra er iets niet helemaal goed gaat koppel ik af. Zonder vragen, zonder twijfel. Dat doe ik als sleper maar ook als zwever. Beter 5x te vroeg afgehaakt dan 1x te laat.

Dat had ik ook moeten doen, maar door gebrek aan ervaring ging ik sturen ipv ontkoppelen, die fout maak ik niet weer.

ik denk dat we allemaal wel eens iets gedaan hebben waarvan je achteraf dacht "Was niet zo slim....".
Inderdaad, ik probeer nog telkens op de reset knop te drukken maar helaas.

Over het herbouwen; de romp heeft natuurlijk al het één en ander meegemaakt maar nog nooit zo grondig als deze keer. Zelf zou ik er niet aan beginnen de romp te herstellen, dan zou ik eerder een hele nieuwe bouwen. Een tekening zal er wel niet zijn want het is een ARF.

Ik zit eraan te denken om de romp voorzichtig uit elkaar te pluizen, om daar dan een tekening van te maken.
Het is inderdaad dan wel verstandig een nieuwe te bouwen, want hij is al zo zwaar nu.

Wellicht dat ik dit samen met Jaap kan doen aangezien ik geen nog ervaring heb in Autocad, kan het gelijk gefreesd worden.
En anders gewoon overnemen op triplex of gammaply en zagen.

Gedachten genoeg, nu eerst even bezinnen.

Zonde Sander! Dat is wel weer een KAK moment, eerst je BL en nu de Taxi

Ik weet niet hoe eigenwijs je bent Maar............. :mrgreen:

Is het niet een idee om je kist op te lappen cq nieuwe romp te bouwen. Dan met een ervaren piloot ernaast/bij en gaan vliegen (kist leren kennen, lekker veel ermee vliegen, veel starts en landingen)
En dan pas gaan slepen?

Voorkomt een hoop teleurstelling en je leert een hoop.

En dit alles bedoel ik alleen maar positief ;)

Lyckele

Jongens jullie steken me een behoorlijke hart onder de riem, daar ben ik heel blij mee.

@Lycele,
Er stond gister ook een ervaren piloot bij, maar het ging te snel om er iets aan te kunnen doen denk ik.

Ik ben van plan om veel te gaan vliegen, daar was de taxi ook voor bedoeld.
Beetje naïef om te denken dat het wel zou lukken, maar ja weer een les geleerd.

Gezien de schade en het gewicht van de kist nu, lijkt het me het beste om een nieuwe romp te bouwen.
(setje stickers heb ik al gevonden: 6279.14)

Kan je geen losse romp kopen?
Ik zou eerst kijken als het kan wat een romp kost en wat het zelf bouwen kost.
Vaak ben je met arf goedkoper uit.

Bertus,

Een losse romp kost 80 euro, mist nog leverbaar (bij hoellein)

kijk daar kan je hem nooit voor bouwen als je alles eerlijk rekent.

Shit voor jou Sander, echt balen....

Ik ben zins een maand of 3 ook stevig aan het slepen en ik moet zeggen, dat viel niet mee in het begin. Jou verhaal klopt exact met mijn ervaringen alleen heb ik de mazzel dat er nog niets aan barrels is gegaan.
Ik heb ook in het begin heel wat stunten uitgehaald waar je later van denk hoe je die in godsnaam kon maken. Maar de zenuwen, een nieuwe en overpowerde sleepkist, een lijn aan je staart en een zwever zo'n 20 meter verderop zijn heel veel dingen tegelijk waar je rekening mee moet houden en als je dan geen ervaring hebt gaat het zo mis.
Je moet het jezelf niet te zwaar aanrekenen, alle begin is moeilijk en een clubgenoot van mij zegt altijd na een crash, ''dit is een goed leermoment'' en de man heeft gelijk :-).
Gewoon repareren of een andere romp en je volgende eerste sleep met een ervaren sleeppiloot erbij gaan maken, die praat je dan wel omhoog...
En niet opgeven want dat slepen is wel zo leuk !!! :-).

Sterkte en succes met de weder opbouw,

Paul.

Ik heb ook in het begin heel wat stunten uitgehaald waar je later van denk hoe je die in godsnaam kon maken. Maar de zenuwen, een nieuwe en overpowerde sleepkist, een lijn aan je staart en een zwever zo'n 20 meter verderop zijn heel veel dingen tegelijk waar je rekening mee moet houden en als je dan geen ervaring hebt gaat het zo mis.
Je moet het jezelf niet te zwaar aanrekenen, alle begin is moeilijk en een clubgenoot van mij zegt altijd na een crash, ''dit is een goed leermoment'' en de man heeft gelijk :-).

Sterkte en succes met de weder opbouw,

Paul.

Thanks Paul,

Ik kan me wel vinden in bovenstaande uitspraak, ik heb nog nooit zó snel zóveel geleerd!

De romp is niet meer leverbaar helaas, dus ben ik vanavond begonnen om het restant van de romp te ontleden en er staat al aardig wat op papier, sommige stuken zullen gelijk versterkt worden omdat hij daar al eens eerder gebroken is was en dus aangeeft dat dit zwakke plekken waren. Heel leuk (nou ja leuk) om te doen, zo komt mijn werktuigbouw opleiding toch nog van pas.

Ik denk dat ik op deze manier ook een hoop gewicht kan besparen. De vleugel weegt ongeveer 550 gram (1.60m) dus daar zit het probleem niet echt. De kist woog totaal zo'n 2.85Kg en moest knap hard gevlogen worden voor mijn gevoel. Dat vinden zwevers doorgaans ook niet zo geweldig.

Ik wil proberen om de staart in tact te houden, eens kijken of dat lukt.

Vanmiddag heb ik het bestaan geleerd van verschillende breekbouten, want de breekbouten die er nu inzaten deden alles behalve breken. Er schijnen bouten te zijn met een kruiskop van Robbe welke wel breken en anders kan je er een gaatje van 2mm in boren recht naar beneden. zodat de bout wat zwakker wordt. Het is in mijn beleving ook wel iets teveel van het goede om 4 bouten te gebruiken, maar goed.

Folie is reeds besteld in het NL warehouse, gamma ply heb ik vanmiddag ook gehaald. We kunnen dus vooruit, ik zal wat foto's plaatsen als ik eraan denk.

....sommige stuken zullen gelijk versterkt worden omdat hij daar al eens eerder gebroken is was en dus aangeeft dat dit zwakke plekken waren.
Sorry...de romp is voor een elektrokist véél te sterk en zwaar gebouwd. De breuken geven meer aan dat er erg harde crashes hebben plaatsgevonden. Als je ziet dat de romp bij jouw crash "alleen" maar doormidden gebroken is geeft dat wel aan dat het met de sterkte wel goed zat.
Een vliegtuig moet gebouwd worden om te vliegen, niet om te crashen.
Datzelfde geldt voor de vleugel, die is voor elektro eigenlijk veel te zwaar gebouwd.
Bekijk eens een Kadett. Zelfde afmetingen, weegt met dezelfde setup en servo's zo'n 1200 gram minder. En is bij zo'n crash van voor tot achter opgevouwen. Je kunt deze romp niet sterker én lichter bouwen.

Ik denk dat ik op deze manier ook een hoop gewicht kan besparen.
Ik weet eigenlijk wel zeker van niet. Een bestaande romp versterken zal hem nooit lichter maken.

De vleugel weegt ongeveer 550 gram (1.60m) dus daar zit het probleem niet echt.
Juist wel.....alleen is het nooit een probleem geweest.

De kist woog totaal zo'n 2.85Kg en moest knap hard gevlogen worden voor mijn gevoel. Dat vinden zwevers doorgaans ook niet zo geweldig.
Met dat gewicht was prima te vliegen. Ik heb er van alles mee gesleept, ook kleine lichte zwevertjes. Het zit meer in de vliegtechniek dan het vliegtuig.

Ik wil proberen om de staart in tact te houden, eens kijken of dat lukt.
Als je hem lichter wilt hebben zou ik juist dat deel opnieuw bouwen.

Als je er solo mee wilt gaan vliegen zou het nog kunnen, als je een lichtere sleper op wilt bouwen ontkom je er niet aan een hele nieuwe romp te maken. Die zal dan minder sterk zijn.

Ik wil niet negatief overkomen maar deze Taxi was geen lichtgewicht, al was er prima mee te vliegen. Het is naar mijn idee echter een illusie te denken dat je hem kunt repareren én lichter maken. Repareren is erg veel werk en zal teleurstellende resultaten opleveren.

Back