De MZ-12 beschouw ik als de opvolger van de MX-12, wat toch zeker een behoorlijke zender is.
zelfs een SD kaart kan er niet meer in en het ding loopt op penlites ??
In mijn opinie zijn ze de verkeerde weg in geslagen:
- geen lader (en dus geen oplaadbare accu)
- geen update kabel
- geen ontvanger
- geen logging
Ik vind het wat vreemd, zeker als je in ene de prijs van de MX-12 omhoog gooit.
Ja denk dat dat bij meer merken zo gaat, moet vooral een zender met flink wat software mogelijkheden ( dat verkoopt) tegen zo laag mogelijke prijs aangeboden worden.
Nu heeft de MX12 ( heb ik er 2 van ) al geen update kabel en geen logging, dus dat is nog gewoon hetzelfde. Lader zat er wel elke keer bij.
Maar een Spektrum DX9 ( klasse hoger als de MZ12) wordt ook verkocht zonder ontvanger.
Voor mij is het meest bepalende aan een zender kopen de kwaliteit van de hardware, en eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe de knuppels en kast zijn van de MC20. Weet wel dat in vergelijking met andere merken Graupner het meeste bied. MC20 bijvoorbeeld: aluminium koffer, lange knuppels, alle schakelaars er al op. Bij Lindinger dan ook nog een extra ontvanger. Op deze zender zit dan ook nog een patch antenne, lijkt mij een voordeel.
En ik heb voor een deel ook al Graupner, dat is makkelijker om te schakelen.
Heb voor de rest heel erg gekeken naar de Futaba FX22 en de T14SG en een Spektrum DX9. De DX9 en de T14SG heb ik van collega vliegers in de handen gehad en die vond ik ook redelijk goedkoop aanvoelen. Ik had trouwens ook een FRsky Taranis in handen gehad en die vond ik eigenlijk niet minder aanvoelen dan de andere twee. Zeker een overweging waard als je een uitgebreide zender voor weinig geld wil aanschaffen. Ook kan je hierbij meerdere modulen gebruiken, wat echt ideaal is. Alleen zijn ze vrij lastig te verkrijgen, en daarom viel deze keuze voor mij af.
Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een FX22 maar toen ik hoorde op het veld dat telemetrie met Futaba alleen mogelijk is met bepaalde ( duurdere) ontvangers ben ik helemaal voor de MC20 gegaan. Heb ook nog eens een hele stapel Flug und modeltechnik ( FMT) doorgespit en gekeken waar veel mee gevlogen wordt, dan zie je toch redelijk vaak een Graupner MC32 in het lijstje staan.
Tot zover mijn overwegingen om tot aanschaf over te gaan van een Graupner zender.
Nu maar hopen dat ik daar geen spijt van krijg.