Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

Ik had er toevallig onlangs eentje in mijn handen van een clublid. Wat is dat ding zwaar! Dan moet je 'm wel aan een tuigje hangen, is niet fijn om een tijdje in je handen te moeten houden... 't is niet voor niks dat ze dat ook wel een stoeptegel noemen.

De stoeptegel is deze van Multiples de 3030 3000 en 4000

De MZ-12 beschouw ik als de opvolger van de MX-12, wat toch zeker een behoorlijke zender is.
zelfs een SD kaart kan er niet meer in en het ding loopt op penlites ??

In mijn opinie zijn ze de verkeerde weg in geslagen:
- geen lader (en dus geen oplaadbare accu)
- geen update kabel
- geen ontvanger
- geen logging

Ik vind het wat vreemd, zeker als je in ene de prijs van de MX-12 omhoog gooit.
SD kaart zou ik zelf niet zo missen. Loggen is handig maar er zijn veel mensen die er nooit naar kijken.
Er zit een batterijhouder met penlites bij maar er kan ook gewoon een accu in. Ook die overweging kan ik wel volgen; je kunt er dan zelf de accu bij kopen die je wilt. En een lader hebben de meeste mensen zelf ook wel. Eerder zat er bij de MX'en ook geen lader.
Een ontvanger zit er volgens mij wel bij (een GR-16 volgens de website).
Updatekabel; is handig om die te hebben maar als je al een HoTT-zender hebt gehad hoef je die niet. Hetzelfde als dat bij alle printers een kabel zit, hoeveel ik er daar inmiddels al niet van heb......:-)
De prijs is lager dan de MX-12 Hott. Daar krijg je in sommige opzichten wat minder voor, softwarematig is hij juist weer uitgebreider (meer modelgeheugens, meer mixers).
Al met al vind ik het persoonlijk niet zo'n hele slechte deal......

De MZ-12 beschouw ik als de opvolger van de MX-12, wat toch zeker een behoorlijke zender is.
zelfs een SD kaart kan er niet meer in en het ding loopt op penlites ??

In mijn opinie zijn ze de verkeerde weg in geslagen:
- geen lader (en dus geen oplaadbare accu)
- geen update kabel
- geen ontvanger
- geen logging

Ik vind het wat vreemd, zeker als je in ene de prijs van de MX-12 omhoog gooit.

Ja denk dat dat bij meer merken zo gaat, moet vooral een zender met flink wat software mogelijkheden ( dat verkoopt) tegen zo laag mogelijke prijs aangeboden worden.
Nu heeft de MX12 ( heb ik er 2 van ) al geen update kabel en geen logging, dus dat is nog gewoon hetzelfde. Lader zat er wel elke keer bij.
Maar een Spektrum DX9 ( klasse hoger als de MZ12) wordt ook verkocht zonder ontvanger.

Voor mij is het meest bepalende aan een zender kopen de kwaliteit van de hardware, en eerlijk gezegd heb ik geen idee hoe de knuppels en kast zijn van de MC20. Weet wel dat in vergelijking met andere merken Graupner het meeste bied. MC20 bijvoorbeeld: aluminium koffer, lange knuppels, alle schakelaars er al op. Bij Lindinger dan ook nog een extra ontvanger. Op deze zender zit dan ook nog een patch antenne, lijkt mij een voordeel.
En ik heb voor een deel ook al Graupner, dat is makkelijker om te schakelen.
Heb voor de rest heel erg gekeken naar de Futaba FX22 en de T14SG en een Spektrum DX9. De DX9 en de T14SG heb ik van collega vliegers in de handen gehad en die vond ik ook redelijk goedkoop aanvoelen. Ik had trouwens ook een FRsky Taranis in handen gehad en die vond ik eigenlijk niet minder aanvoelen dan de andere twee. Zeker een overweging waard als je een uitgebreide zender voor weinig geld wil aanschaffen. Ook kan je hierbij meerdere modulen gebruiken, wat echt ideaal is. Alleen zijn ze vrij lastig te verkrijgen, en daarom viel deze keuze voor mij af.
Eigenlijk had ik mijn zinnen gezet op een FX22 maar toen ik hoorde op het veld dat telemetrie met Futaba alleen mogelijk is met bepaalde ( duurdere) ontvangers ben ik helemaal voor de MC20 gegaan. Heb ook nog eens een hele stapel Flug und modeltechnik ( FMT) doorgespit en gekeken waar veel mee gevlogen wordt, dan zie je toch redelijk vaak een Graupner MC32 in het lijstje staan.
Tot zover mijn overwegingen om tot aanschaf over te gaan van een Graupner zender.
Nu maar hopen dat ik daar geen spijt van krijg.

Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag; als ik mijn mx16 en ontvanger inschakel gaat het telemetrie symbool knipperen en ik hoor een herhalende piep.

Als ik de zender en het model uit doe en dan weer aan dan is dat weg maar een volgende keer gebeurd het weer.

Ik heb geen telemetrie items ofzo.
De zender is ge-update naar de laatste update maar de ontvanger niet. Wellicht dat het daaraan ligt?

Weet iemand hoe dit komt?

Ik heb een vraag; als ik mijn mx16 en ontvanger inschakel gaat het telemetrie symbool knipperen en ik hoor een herhalende piep.
Volgens mij staat er dan ook in je display de vraag of de HF aan of uit moet; als je ingeeft Uit, dan houdt de piep op. Is dat niet zo?

Ik heb me nog nooit zorgen gemaakt over of een zender "goedkoop"aanvoelt. Als het werkt (en blijft werken) mag het van mij aanvoelen alsof-ie van karton is.
Mijn eerste zender was een Futaba FX-18 geloof ik, een gereputeerde zender. Ik vond de programmering een ramp (terwijl ik Duits echt wel snap). Ik bouwde deze zender met een Corona module om naar 2.4 Gb en dat werkte, maar anderen hadden op mijn club een paar slechte ervaringen (met crashes) en toen deed mijn club de Corona module in de ban, waar ik wel begrip voor heb.

Ik kocht toen een Spektrum DX6i, volgens sommigen plastic. Ik heb er nog steeds veel plezier van. De programmeermogelijkheden zijn beperkt, maar hij kan dan ook door de eerste de beste analfabeet geprogrammeerd worden en hij is super betrouwbaar... en je kan er lekker goedkope Orange ontvangers bij gebruiken, die óók heel betrouwbaar zijn.

Toen kocht ik een Taborca, een vliegende vleugel zwever met 6-kleppenvleugel én motor, dus ik had meer kanalen nodig. Omdat ik voornamelijk met zwevers vlieg wilde ik graag telemetrie met een variometer, telemetrie kwam toen net op de markt. Ik was graag bij Spektrum gebleven (dan had ik al mijn ontvangers kunnen blijven gebruiken bij een nieuwe zender) maar Spektrum kwam maar niet uit met de beloofde variometer zodat ik na een klein jaar wachten een Graupner MX16Hott kocht. Sindsdien heb ik meestal 2 zenders bij me als ik ga vliegen. De MX16 voor mijn zwevers en de DX6i voor ander spul, motorkisten, indoor en NanoQX quad.
De MX16 is best lastig om te programmeren maar kan héél véél... en tot dusver heb ik nog nooit iets ge-update, we zien wel als dat nodig blijkt.

Mooi verhaal, ik ben dan juist van spektrum afgestapt toen ik bij mijn club kwam vliegen (terwijl ik toen pas een DX8 gekocht had) omdat dit werd geadviseerd. Kisten kwamen spontaan naar beneden in een bepaalde hoek (ook bij mij). Toen heb ik de MX20 gekocht. Uiteindelijk miste ik hierbij de sliders voor sommige kisten en heb ik er een Taranis bij gekocht (ik had een oude met FrSky omgebouwde MX12 maar die ging stuk). Ik ben met beide systemen zeer tevreden.

Ik update wel waar mogelijk (muv ontvangers ivm met in- en uitbouw komen die meestal 1x per half jaar aan de beurt) mede voor de nieuwe functies en stabiliteits verbeteringen.

Fijn dat graupner ook de oudere zenders goed blijft ondersteunen.

Wat ik heel jammer vind van de HoTT ontvangers... de 8-kanaals heeft een aparte ingang voor telemetrie. Zodoende kan je echt 8 kanalen aansturen én telemetrie gebruiken. De 6-kanaals ontvanger heeft géén extra ingang, dus daar kan je maar 5 kanalen plus telemetrie gebruiken. Gevolg is dat ik in 6-kanaals modellen toch een 8-kanaals ontvanger moet stoppen... jammer. Hopelijk ontdekken ze dat zelf ook nog eens.

Ik heb de MC20 gisteren binnen gekregen.
Dus de knuppelgas stand ingesteld, de zijhandligdingen eraf gehaald.
Gezorgd dat ie in de pult kan.
Rare is dat waar ik hem gekocht heb daar kan je hem volgens mij niet meer bestellen
MC-20 HOTT 12/12/0/A FERNSTEUERUNG GRAUPNER

Bitte beachten Sie, dass derzeit ein versand dieses artikel ur in folgende lander moglich ist..

Zou de importeur van de Benelux er een stokje voor gestoken hebben dat je deze niet zomaar binnen Europa vrij kunt kopen?

Wat ik heel jammer vind van de HoTT ontvangers... de 8-kanaals heeft een aparte ingang voor telemetrie. Zodoende kan je echt 8 kanalen aansturen én telemetrie gebruiken. De 6-kanaals ontvanger heeft géén extra ingang, dus daar kan je maar 5 kanalen plus telemetrie gebruiken. Gevolg is dat ik in 6-kanaals modellen toch een 8-kanaals ontvanger moet stoppen... jammer. Hopelijk ontdekken ze dat zelf ook nog eens.

Als het echt moet kan je altijd 2 6k ontvangers binden.

Ik heb gisteren de GR-18 ontvanger gekocht en de fbl software erop gezet. Gevlogen heeft de heli nog niet van wege het slechte weer nu, maar als dat van hetzelfde niveau is als het instellen, dan hoef ik niet meer te kijken naar BeastX, V-bar etc.;)

Even een vraag.
Is het ook mogelijk om modellen van een MX12 naar een MC20 te kopieeren?
Met het geheugenkaartje van de MX12 in de MC20 steken werkt niet.

Ben vanmiddag nog even aan het spelen geweest.
En het lijkt erop dat het gelukt is, hoewel ik de werking nog niet gekontroleerd heb.
Ik heb de files met het Graupner firmware upgrade programma uit de MX12 gehaald en deze op de computer gezet. . Toen de files ( **.mdl) naar de map Modell- MC20 op het geheugenkaartje gezet. En toen konden de modellen vanaf het geheugen kaartje geimporteerd worden in de MC20.

Het lijkt erop dat als je wil importeren dat de MC20 zender alleen kijkt naar de map Modell-MC20. Dan denk ik dat de MX12 een map op het geheugenkaartje heeft staan van Model- MX12.
Eigenlijk wel een beetje dom, was veel slimmer geweest om alle zenders naar 1 en dezelfde map op het geheugenkaartje te laten kijken. Dan is het namelijk wel met het wisselen van het geheugenkaartje mogelijk om modellen van de ene naar de andere zender te kopieeren.
Is het natuurlijk wel de vraag in hoeverre de instellingen nu kloppen.

Ik ben benieuwd wat de mc20 doet met de ontbrekende gegevens aangezien deze veel meer settings heeft dan de mx12.

Ik zou het zelf nooit zo doen denk ik.

Ik ben benieuwd wat de mc20 doet met de ontbrekende gegevens aangezien deze veel meer settings heeft dan de mx12.

Ik zou het zelf nooit zo doen denk ik.

Ik kan je geruststellen, behalve de naam zit er geen enkele instelling in.
Heel jammer eigenlijk. Kan je alles weer opnieuw uitvinden.

Ik ben niet zo bang, een zender moet de roeren de goede kant uit sturen dat is het belangrijkste. Wat er achter zit aan mixers en beperkingen van uitslagen dat is voor een deel te controleren en voor een ander deel alleen vliegend ( net als bij een nieuw toestel) opnieuw vliegend af te regelen.
Ben de hele avond bezig geweest om de Hai in te programmeren is een Nurflugel. Niet helemaal standaard en bepaalde dingen werken ( meer mogelijkheden) net anders als bij de MX12.

Beste lezers,
Ik heb een probleem met een nieuw vliegtuig.
Besturing: Graupner MX 16 met GR16 ontvanger.
Nu is het probleem dat meestal als ik de accu aansluit en de zender en ontvanger elkaar vinden de kanalen 3 en 4 (soms alleen 4) het niet doen. (rudder en elevator)
Motor (kan.1) en ailerons (kan 2 en 5) doen het dan wel.
Als alle kanalen wel werkend opstarten werken ze ook echt goed, ik heb er al een aantal malen mee gevlogen.
De vaak niet werkende servo`s zijn van dit type:http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=31636
Alles is nieuw, ook de ontvanger, ik heb het overigens ook met een andere ontvanger geprobeerd maar het resultaat is hetzelfde, soms wel soms niet en soms een van de twee niet.
De ontvangers zijn allen geupdate met dezelfde software waar ik al minimaal een half jaar probleemloos mee vlieg.
De ontvanger is al enkele keren geupdate en gebonden, esc geeft ook het geluidje dat hij werkt.
Ook een andere plaats in het modelgeheugen maakt niets uit.

Heeft iemand een idee waar ik dit in kan zoeken, zouden het type servo`s in deze een rol kunnen spelen?
Alvast bedankt voor het meedenken.
Grtz,
Jan

Of het probleem in de servo's zit, kan je testen door op de weigerachtige kanalen andere servo's aan te sluiten.

Probeer het eens op een vers en kaal modelgeheugen, dat weet je zeker dat het niet in een programeer fout zit. Je zal niet de errste zijn. :)

Back