Graupner's 2,4Ghz HOTT systeem

.... Deze gimbal stuur je zo aan dat hoe verder de stick uitslag hoe sneller de motor draait.

Dus door de stick uitslag te beperken kan je de maximale draai snelheid verminderen.

Dat is inderdaad wat anders. De dual rate functie kan je daar goed voor gebruiken. Je blijft daar een schakelaar voor nodig hebben maar er is volgens mij wel een mogelijkheid om de "waarde" van dual rate "aan" met een knopje in te stellen. Dat kan volgens mij bij mijn oude FC18 ook al maar ik heb het daarvoor benodigde potmetertje niet dus ik kan het niet uitproberen.

Dat is inderdaad wat anders. De dual rate functie kan je daar goed voor gebruiken. Je blijft daar een schakelaar voor nodig hebben maar er is volgens mij wel een mogelijkheid om de "waarde" van dual rate "aan" met een knopje in te stellen. Dat kan volgens mij bij mijn oude FC18 ook al maar ik heb het daarvoor benodigde potmetertje niet dus ik kan het niet uitproberen.

Bedankt voor je antwoord Ernst,

Ik ben toch bang dat het niet kan helaas. Ik kan er werkelijk ook niets over vinden in de handleiding. Zowel bij de mx16 als de mx20

Jammer. Had wel mooi geweest als het kon.
Maar met de schakelaar gaat het ook prima gelukkig ;)

Ik heb dus ook nog een MX-16 2.4ghz hott, heb weinig gevlogen de afgelopen 1,5 jaar en nog nooit een update gedaan. Ik heb een 20 tal pagina's doorgenomen in dit topic maar mijn antwoord niet gevonden.

Helaas heb ik de "oude" ? versie aangezien de mx-16 er nu anders uitziet dan toen ik hem kocht.

Ik heb deze: http://modell-aviator.de/technik/first-look-mx-16-hott-2-4-von-graupner/

Zit nu te twijfelen deze te verkopen en over te stappen op de nieuwste zender.

* Updaten middels USB poort neem ik aan of zijn er nog hardware upgrades nodig
* Zit er een hoogtemeter functie in de zender ( met toevoeging van een extra module? )
* Ik las dat je nu de zender ook kunt laten spreken supervet. ga zeker de update snel installeren
* De MX-24 heeft die nog veel voordelen ten opzichte van de MX-16? Ik doe eigenlijk alleen zweefvliegen maar vroeg mij dit zo af.

Of het zinvol is om een nieuwere versie te kopen hangt af van of die iets te bieden heeft waar je nu niet over beschikt. Ik denk dat die kans niet groot is, hoewel je misschien inderdaad zou moeten updaten om alle opties te kunnen gebruiken.
Dat gaat inderdaad via USB-poort; maar zelf heb ik mijn MX16 HoTT nu een jaar of vier, hij is toen ik 'm net had ge-update door Arjan (PHAJ) en sindsdien heb ik me er nooit meer druk om gemaakt. Het ding kan wat ik nodig heb. Ik weet niet of jouw versie ook de audio hardware al ingebouwd heeft.
De hoogtemeter functie zit in de (los te kopen) hoogtemeter sensor of variometersensor, als die aan je ontvanger zit kan je op de zender de waarde uitlezen (of audio laten uitspreken).
Ik heb mijn MX16 destijds gekocht omdat de zes kanaals zender die ik had een kanaal te kort kwam voor een specifiek toestel. Als je huidige zender uit de voeten kan met je huidige vloot, hou je geld dan in je zak totdat je een toestel wilt kopen waar je zender voor te kort komt.
Zweefvliegtuigen (met name grotere) gebruiken wel extra kanalen voor flaps en ev. een intrekbaar wiel of zo. Maar met acht kanalen kom je een heel eind, ik heb er zelf nog niet meer dan 7 nodig gehad.

Enige verschillen die ik me kan bedenken zijn

Bij deze zender heb je een Smart-box nodig voor de telemetrie weergave.
(deze komen 2e hands nog wel eens voorbij voor een mooi prijsje)

Er zit geen headphone aansluiting op dus geen gesproken weergave.
Er is geen optie om telemetrie te loggen op SD kaart.

Persoonlijk vind ik deze zender veel beter in de hand liggen (ik heb de MX-12 en MX-20).
Tevens vind ik de knuppels kwalitatief beter, maar dat is beide subjectief.

Voor wat het waard is, als je het af kan met een smartbox zou dat de makkelijkste/goedkoopste oplossing zijn... anderzijds staat momenteel nog een MX-20 tekoop op het forum voor relatief weinig. (niet van mij, ook geen aandelen)

Als je dan toch over wil naar wat beters dan zou ik daarvoor gaan, of wil je een MZ-24?
De upgrade naar een nieuwer type MX-16 HoTT is nihil en zonde van het geld.

Weet er iemand welk signaal er uit de trainerspoort komt?
Is dat gewoon PPM??
En zo ja, weet iemand de pinout?

Ik zit zelf wat te brainstormen over een externe joystick oid

Op de dsc-plug verschijnt een ppm-pulstrein, zoals je o.a. nodig hebt voor een simulator. Het is een tweepolige jackplug, dus er zitten maar twee draadjes in de kabel, massa en signaal.
Wel oppassen met het aansluiten van externe apparatuur, want er zijn al heel wat zenders gesloopt via de dsc-aansluiting.

een nieuwe zender

In mijn zoektocht naar een nieuwe zender ben ik uitgekomen bij Graupner. Het meest belangrijke argument om te kiezen voor Graupner is wel het feit dat je bij Graupner een uitgebreid service netwerk om de hoek/bij de hand hebt.

De zender die in eerste instantie mijn aandacht had was de MC20 Hott. De layout van de zender, zowel als hand maar ook als pultzender te gebruiken en de (programmeer) mogelijkheden lieten eigenlijk niets te wensen over. Na overleg met de duitse wedstrijdvlieger Karl Hinsch kwam echter naar voren dat deze zender, reikwijdte problemen kon geven. Ook op het GH-Lounge is dit een thema. De grote broer van de MC20 is de MC 32 maar die vind ik persoonlijk te duur.

Na nog een aantal andere handleidingen doorgenomen te hebben (ik wil niet beschuldigd worden van RTFM :rolleyes:) staat nu de MZ-24 op één bij mij.
Op papier komt deze zender aan al mijn wensen tegemoet en ik vind hem nog leuk uitzien ook. Na het ding in handen gehad te hebben en er wat mee gespeeld te hebben gaat dit mijn nieuwe zender worden :)

Nu echter een vraagje over Graupner en zijn zenders: omdat ik zeer zeker ook kijk naar het prijskaartje en de prijsontwikkeling, vind ik het bijzonder vreemd dat een paar zender types werkelijk in prijs gekelderd zijn. De MZ-24 kostte tot een jaar geleden nog iets van rond de 500 Euro (alleen de zender) en is nu al voor een bedrag van 315 te koop. Zo zijn er nog enkele types (o.a.MC20, MX20) die bijna 200 Euri in prijs gezakt zijn. Zijn hier speciale redenen voor ?

Waar kom2n die rijkweidte problemen vandaan dan? De interne antenne?

De reikwijdte problemen van de mc20 worden inderdaad toegeschreven aan de patch antenne. Bij Graupner in Duitsland kun je de patch antenne laten vervangen door een "normale" antenne maar daar heb ik nog geen berichten over gehoord (verbetering?)
Ik heb wel ergens, bij Graupner zelf meen ik, gelezen dat zij een reikwijdte van 1000 meter aangeven voor deze zender. Voor normaal gebruik is dit voldoende maar voor F3J en F5J waar extreem ver weg (en soms laag) gevlogen wordt is dat minder.

Op de dsc-plug verschijnt een ppm-pulstrein, zoals je o.a. nodig hebt voor een simulator. Het is een tweepolige jackplug, dus er zitten maar twee draadjes in de kabel, massa en signaal.
Wel oppassen met het aansluiten van externe apparatuur, want er zijn al heel wat zenders gesloopt via de dsc-aansluiting.

Bedankt Jan voor je antwoord

Het idee is om een alternatieve joystick te maken voor het besturen van mijn DJI Ronin.
Echter heeft DJI van de week op het CES zelf een joystick aan gekondigd dus ik zet mijn eigen idee even in de koelkast en wacht eerst even af of dat iets is voor mij.

Maar bedankt iig ;)

beste leden van het forum,
Ik ben nu in het bezit van een MC32 pro, met 1 schakelaars 3 posities in beide stick
Ik zou 3 vluchtconfiguraties willen programmeren op de stick van links
de schakelaar 3 posities is in feit 2 schakelaars ( nr 11 en 12 ) met een gemeenschappelijke positie in het midden.
Het lukte mij gewoon niet, ik krijg enkel 3 configuraties maar altijd met 2 keer dezelfde
biv
normaal 1 x
thermiek 2x
ik zie iets over het hoofd en vind het gewoon niet
meer dan 10 jaren geleden had ik dezelfde probleem gehad met mijn mc24, maar het is zolang geleden en was ondertussen zo goed als 10 jaren met modelvliegen gestopt.
Ik had het toen opgelost maar weet het niet meer hoe.
Ik wil absoluut bij de schakelaars op de stik blijven.
Ik heb op verschillende forum gezocht en niks gevonden, wat mij doen denken dat ik de simpel oplossing gewoon niet zie.
Heeft iemand een idee.
Ik hoop dat het duidelijk is omdat Nederlands is niet mijn moedertaal.
Bedankt

PS ik ga nog een aspirine nemen tegen de hoofdpijn :-( :-(

Ik heb de mc20 en heb geen idee hoe verschillend die is met de 32 maar ik moest ik eerst de fases aanmaken, daarna bij fasetoewijzing kiezen welke schakelaar posties ik wil gebruiken.
Daar heb ik 3 posities gemaakt (c:11 open, d:11 dicht en e:12 open) dit selecteer je door c aan te klikken en dan de schakelaar in de gewenste positie zetten. Dus c, d en e zihn aan dezelfse schakelaar toegewezen maar elk een andere stand.

Vervolgens kan je voor elke positie de naam van de fase kiezen. Dus je zet de schakelaar in de positie die je voor speed wilt en dan selecteer je de naambalk en kies je hier speed. Zo doe je het ook voor thermal en normal.

Het lukte mij gewoon niet, ik krijg enkel 3 configuraties maar altijd met 2 keer dezelfde
Als ik me niet vergis is het zo:
Als je de neutrale stand van de schakelaar voor een bepaalde fase wil gebruiken, moet je die schakelaar, vóórdat je hem toewijst, éérst even in een andere stand zetten. De software kijkt in welke stand de schakelaar gezet wordt. Dus als je dan moet aangeven welke schakelaar het moet zijn, schakel je de gewenste stand in, en die wordt onthouden.

bedankt Justus, zoals ik het vermoed had zag ik het simpelste oplossing gewoon niet.
Ik wou absoluut de proriteit A en B gebruiken.
het oplossing was zoals Justus omschrijft, de prioriteit C, D en E te gebruiken en dan gaat alles prima.
bedankt voor jullie hulpt :-)

Nieuwe F/W met HoTTSync

Graupner heeft nieuwe firmware online gezet.

De nieuwe firmware beschikt over HoTTSyc, dit maakt het mogelijk om bij de binding van de ontvanger aan te geven of dit globaal (zoals voorheen) of met een modelgeheugen moet geschieden. Bij het overschakelen word je gewaarschuwd dat je het model eerst uit moet zetten. Top! :)

Maak eerst een backup van je modellen op de SD kaart!

Updates zijn te downloaden via de auto update functie in Firmware studio.

Graupner Firmware Release Notes:

mx-12, mx-16 (1v797), mx-20 (1v197), mc-16, mc-20, mc-32 (1v097)

NOTICE
Just in case, make sure that all models are saved on the SD-Card before starting the firmware
update. After completion of the update rebinding of all models will be needed due to some of the
new firmware functions introduced in this release.

NEW
•Added compliancy for CE-EN300328-v1.8.1 norm

•Graupner introduces HoTTSync which enables a secure and exclusive communication link
between a HoTT transmitter and HoTT receiver for a streamlined and consistent telemetry data
transmission. Users can still choose a global communication link for backwards compatibility.

Using HoTTSync
1.Update your mx or mc radio using the Firmware Update Studio
2.In the “Base setup model” menu select the binding type:
◦“global” for the old way of binding
◦“model” for HoTTSync binding

CHANGED
•Removed France as country option

FIXED
•Several small bug and text fixes

•Fixed issues in the MP3 player on the mc-20 and mc-32 models.

Graupner mz-18/mz-24 release notes 1.032

NOTICE
Please note that after the firmware update the radio will restart and reapply the firmware update.
Just in case, make sure that all models are saved on the SD-Card before starting the firmware
update. After completion of the update rebinding of all models will be needed due to some of the
new firmware functions introduced in this release.

NEW
• Added compliancy for CE-EN300328-v1.8.1 norm

• Graupner introduces HoTTSync which enables a secure and exclusive communication link between a HoTT transmitter and HoTT receiver for a streamlined and consistent telemetry data transmission. Users can still choose a global communication link for backwards compatibility.

Using HoTTSync
1.Update the mz-24/18 radio with firmware 1.032 using Firmware Update Studio
2.Rebind your receiver to your transmitter.

Using HoTTSync Global
1.Update the mz-24/18 radio with firmware 1.032
2.Go to the model select menu and select your model by touching the button for it to change to blue.
3.Select the model image (AIR, HELI or GLID)
4.Chose Global for regular binding or NO for HoTTSync binding.

• Short keys for accessing the telemetry menu. Press both left/right keys to get instant access to the telemetry data viewer.

• When touching a model name in the Model Sel menu the model icon GLID/HELI/ACRO will automatically change depending on the selected model for easier recognition.

CHANGED
• AUTOLOAD and STRENGTH ALARM settings are now saved on the transmitter.

• In GLID mode Flap Sett has been renamed to Camber.

• Changed wording in some of the HELI menus.

• In the Fail Safe Menu there is now only a single STO button. When moving to the NEXT page failsafe settings are automatically stored on the receiver.

• RF will not be activated when the THR.POS warning dialog appears. Clearing the throttle position
will enable RF and the transmitter will bind with the receiver.

• In case the current model is setup as wireless trainer RF will be activated.

• When a new model is selected that has not been previously bound the BIND SET dialog will appear.

• Changes to the mz-24 MP3 player to display only the stored name in the MP3 file properties.

• The servo display shortcut keys UP/DOWN will now work from inside any menu.

• When no telemetry data is present the Telemetry SETTING & DATA VIEW button is inactive.

• Access to the Model Sel menu is only possible when there is no active model bound to the transmitter. To change to a new model you need to turn off the receiver or switch RF to OFF in the TX ctl menu.

• The T:CO/T:SE button has been relocated to the Trim Step menu.

• When a previously bound model is being selected the RF ON/OFF dialog will appear to turn the RF ON eliminating the need to go to the TX ctl menu.

• The operation of TIMER1 has changed. To start the timer assign a control for activation.
To stop the timer the ESC key needs to be pressed. Previous controls to stop the timer will not
work anymore. You can use TIMER2 for identical TIMER1 behavior.

• In HELI mode when removing the DV1 control, adjustments to the throttle channel 6 are not
possible anymore

FIXED
• Changed wrong positioned Q.Link text labels
• Several small bug fixes
• Throttle warning when throttle channel is reversed.

ALL UPDATES CAN BE DONE THROUGH FIRMWARE UPGRADE STUDIO

Laatst bewerkt:
Back