Incidentele mankementen komen natuurlijk bij elk merk wel voor.
Sedert de paar jaar, dat HoTT zenders in produktie zijn ben ik één keer eerder een kapotte stuurknuppel tegengekomen en dat was eigen schuld, dus structurele problemen zijn er niet met deze mechanieken. Ze zien er wel minder robuust uit dan de vroegere Graupner-JR stuurknuppels en ze voelen volgens meerdere gebruikers ook minder prettig aan, maar dat kan ook een kwestie zijn van gevoel.
Hoe goed/slecht de HoTT knuppelmechanieken zijn zullen we pas weten als de zenders een jaar of 10 oud zijn en slijtage, de zon en overige inwerkingen de tijd hebben gehad. Met name bij brandstof vliegers is het dan de vraag hoe het kunststof zich heeft gehouden. Je ziet namelijk, dat vooral bij deze categorie modelbouwers de weekmakers uit het kunststof kunnen verdwijnen, waardoor het bros wordt. Het ene type kunststof is daarvoor veel gevoeliger dan het andere. Het resultaat is dan, dat het rondsel, waarin de knuppelpook geklemd zit scheurt of breekt, waardoor je opeens deze knuppelpook los in handen kunt houden. Een uiterst ongename gewaarwording als je aan het vliegen bent. Vaak zie ik dan, dat men eerst aan het lijmen is geslagen, maar dat werkt niet echt.

Anekdotes:
De klant HoTT zender met defecte stuurknuppel beweerde, dat deze tijdens het programmeren was afgebroken, maakte er bij zijn winkelier een heel drama van en liet via diverse fora, waaronder het onze, zijn ongenoegen weten. Bij onderzoek bleek, dat het knuppelframe zowel gescheurd als gebroken was. Ik heb er toen een nieuwe stuurknuppel voor besteld, maar het duurde te lang voordat deze binnen was. Ik heb de zender daarom doorgestuurd naar Duitsland, waardoor het uiteraard nog wat langer duurde. Ik kan tegenwoordig nu eenmaal slecht tegen zulk gedoe en bij doorsturen is het niet meer mijn pakkie-an. Uiteraard kwam de zender retour met een flinke rekening en met de mededeling, dat het defect was ontstaan door externe inwerking. Oftewel, de zender was gepletterd. Het bestelde mechaniek heb ik nog, al heb ik het wel misbruikt om te oefenen op het inbouwen van knuppelschakelaars.
Bij de huidige knuppelmechanieken is de knuppelpook uitgerust met splines en zit daarmee in het kunststof geperst. Bij de Simprop zenders van 35 jaar geleden was het een draadeind, dat in het kunststof was geschroefd. Eén klant had de knuppelknop reeds vele malen vaster gedraaid, er daarbij niet op lettend, dat niet de knop steeds verder op het draadeind schroefde, maar dat het draadeind steeds verder in het kunststof verdween. Tijdens het vliegen hield-ie dan ook plotseling de knop in z'n handen. Het draadeind duvelde natuurlijk op zo'n manier naar beneden, dat het mechaniek blokkeerde. Daar sta je dan...wachtend tot je model beslist hoe het tegen de vlakte gaat.
Een soortgelijk geval had een klant, waarbij tijdens het vliegen opeens de antenne van z'n zender viel, inclusief de antenne kogel. Met één vinger in het opengevallen gat (om zelf nog wat als antenne te dienen) proberen om tegelijkertijd het model in de lucht te houden en ook nog de gevallen antenne op te rapen is natuurlijk een onmogelijke opgave. Hoe het is afgelopen weet ik niet, volgens mij is het model toen wel redelijk geland.