Great Planes - Giant Big Stik

Trompetje

Misschien is die Teflon buis niet nodig, maar nu spuwt hij iig onder de vleugel door.

Wat ben ik moeilijk aan het doen, ik heb nog een 52CC liggen welke later pas ingezet gaat worden.
Daar heb ik nu de velocity stack af gehaald, die past ook nog qua diameter.

423efcba64f43e9dda0ec75d87a52888.jpg

Ben benieuwd naar het verschil en het kleurt ook leuk!


Nog een vraagje, hoe krijg ik een gaatje van 3mm in een ball-link?
Ander kogeltje hoor ik al in mijn achterhoofd, maar waar?
Ik ga er eerst een proberen op te boren :rolleyes:
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag een halve liter Euro95 met 4% Castrol PowerRS (opvolger van TTS) weggedraaid.

Motor afgesteld volgens de handleiding, nu pakt hij de hoge toeren ook lekker op.

Door de hoeveelheid olie natuurlijk wel overal zwarte spikkels.
Dus toch nog poetsen ;)

15264c509717a5e2cfce325b0a566753.jpg


Helaas geen filmpje kunnen maken, mijn telefoon crashed telkens.
 
Laatst bewerkt:
Mijn torretje maakt er wel een zooitje van, is het niet letterlijk dan wel figuurlijk.

Vandaag naar het veld geweest om 'm in te vliegen.
Hele tijd aan het kooien geweest, na half gas sterft de motor telkens af.
Weer wat aan de naalden zitten roeren, en op een gegeven moment kwam hij tot 3900rpm.
Ongeduldig als ik was en na enig beraad toch de kist los gelaten. Ja daar ging hij.
Het ging op zich nog wel, maar halverwege sloeg de motor af.
Mooie landing gemaakt, niets aan de hand.

Tijd laten staan (koffie drinken en ouwehoeren) en in ene wilde meneer wel doortrekken na half gas. Vermoedelijk zit er toch nog wat gum in de carb. of zijn de membranen gewoon niet ok.
Plan is om een revisie setje te kopen, want dit wil niet.

Nadat hij wel doortrok nog maar even een paar rondjes, dat ging wel lekker.
Tank leeg, Kist ging wat achterover hangen... tja niet echt opgelet natuurlijk.
(Bij elektro word je accu niet lichter als deze leeg raakt)

Leuke kist, maar echt vertrouwen in de motor heb ik nog niet helemaal.
Ook maakt hij er dus een behoorlijk smeerboel van.
(Zwarte spikkeltjes overal, komt waarschijnlijk door de 4% olie)

Er is een filmpje van, die krijg ik later nog... :)
 
Laatst bewerkt:
Je moet ook 1 op 50 smeren .Dus 100ml op liter.meer olie geeft vervuiling op de bougie wat dus het slechte lopen kan verklaren .
 
O jaa, nu zie ik het ook.. nulletje te veel :)


Je moet ook 1 op 50 smeren. Dus 100ml op 5 liter meer olie geeft vervuiling op de bougie wat dus het slechte lopen kan verklaren.
Volgens mij ben je een 5 vergeten?

Ik blijk teveel te smeren... Ik heb 200ml op 5L benzine erin gegooid :oops:
Van de week dus even 2L benzine in de tank erbij doen, weg met die zwarte spikkels.

Ik word door te weinig kennis gehinderd in dit geval.
Gelukkig zijn er mensen in de omgeving waar ik op terug kan vallen voor info.
(les geleerd uit het verleden, niet eigenwijs zijn)

Revisie setje welke ik gevonden heb voor de Carb is D20-WAT
Klopt dit voor een WT-645?
 
Laatst bewerkt:
zwarte spikkels in de benzine ??? wat heb je er in gegooid ? gewone motorolie of zo
de mengsmeer olie moet zich volledig mengen met het brandstof en mag geen spikkels vormen en 200 ml op 5 liter is 1:25 en 200ml op 10 liter is 1;50
 
Dit, gehaald bij de Esso voor €15 en een beetje.

c07aad9c854c03f8d2110ab5fb99836b.jpg


Replaces TTS, staat erop en dat vond ik her en der terug als de te gebruiken olie.
Olie in de kan, 5L Euro95 van de BP erbij. Even schudden voor gebruik (niet voor de smaak!).

Ik las ook op het forum dat je een nieuwe motor beter wat rijker kan laten smeren tijdens het inlopen.

Tussen 1:25 en 1:40, dus heb ik voor een (misschien iets te) vet mengsel gekozen.
 
Laatst bewerkt:
Mijn heli-Zenoah's hebben beide slechts 1 L met 1:25 gehad, en daarna in een of twee stappen naar 1:40

(2 L 1:25 aangemaakt, en zodra daar 1 L uit verbruikt is, de kan daarna consequent bijgevuld met 1:40, dan ga je geleidelijk over) en dat is meer dan voldoende.

Maar ook met 1:40 komt er nog behoorlijk wat spikkels op de staarten van de heli's terecht...

1:40 is meer dan voldoende, de motoren zijn mooi "nat" van binnen als ik de uitlaat er af haal.

Ik gebruik overigens ook Castrol RS, is prima olie, ik kan geen verschil ontdekken met de TTS voorheen. Niet beter, niet slechter...

Groet, Bert
 
Morgen maar eens op jacht naar een membraan setje, ik wil dit weekend eigenlijk wel weer vliegen.
Zonder vol gas, begin ik er in ieder geval niet meer aan.

Gevonden, om de hoek ook nog!
kosten: €5.30

[emoji106]
 
Laatst bewerkt:
Het was weer huilen met de pet op.
Membraan setje help niets, dus dat was het niet.
Motor loopt gewoon niet goed, ik snap hier niets van.

- Na half gas sterft hij af
- Soms begint het toerental zomaar te variëren (hoog/laag/hoog/enz, en valt ie uit)

Ik heb 't ook nog geprobeerd zonder viltclunk, maakte ook niets uit.

Edit:
Kist staat inmiddels in Ens voor inspectie.
 
Laatst bewerkt:
Als iemand een passende carburateur heeft liggen dan houd ik me aanbevolen,
Ik heb de vraag ook even in het gevraagd gedeelte geplaatst.

Waarschijnlijk zit er toch ergens een verstopping/vuil in is het vermoeden.
Best wel balen dit, want ik wil graag vliegen.
 
Nog een kopietje uit het helaas niet meer bestaande PRME:

On most carbs, a very quick tune goes like this:
at about 1/4 throttle (1/2 peak rpm) tune the engine for best rpm using the idle needle only. Then tune for max full bore rpm using the H needle only.
set idle with the idle stop, and check throttle response. Adjust the idle L needle as needed, but NOT LEANER. After every idle needle change go back to the H needle and adjust for best rpm, just at the verge of loosing rpm rich

Succes Hans
 
Posting #41 foto:
Zo te zien zit er op het referentie gaatje van de carburateur al een tuitje gesoldeerd, hierop zit dan een kort slangetje gestoken.
Kort slangetje eraf halen, hier een langere slang opsteken en in de romp uit laten komen.
Wil wel eens een wereld van verschil zijn.

Groet Hans
 
Back
Top