en hoe het niet moet
aYiLaK5bIJo[/media] Airbus 320 crosswind landing wing strike - YouTube
aYiLaK5bIJo[/media] Airbus 320 crosswind landing wing strike - YouTube
Laatst bewerkt door een moderator:
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Mooi voorbeeld Richard, al is 'mooi' misschien niet helemaal het juiste woord. Klassieke fout.
Dirk, ik ben het met Richard eens dat het niet uitmaakt dat dit een zwever is. De fout is hetzelfde: foute inschatting van de snelheid. Zo op het eerste gezicht had ik ook niet direct in de gaten dat hij te langzaam ging, het ziet er op de videobeelden niet zwaar te langzaam uit. Dan een beetje te veel up trekken in de bocht, wie doet dat niet wel eens bij een eerste vlucht? Achteraf allemaal goed te zien, maar ook te begrijpen dat het deze persoon overkomt. Het is niet voor niets een 'klassieke fout'.
En wat me dan nog te binnen schiet; mijn Ka-8 (en de Minimoa ook trouwens) moet ik met heel veel richting de bocht in sturen. Dan hou je ook vanzelf de neus lager. Enkel op de rolroeren gaat het niet lekker.
Nee! Op het circuit vlieg je niet met meer richtingroer!
...dat is ook mijn ervaring. Persoonlijk mix ik het niet mee, ik stuur bochten altijd automatisch met beide sticks in. Hoeveel rolroerdifferentiaal ik bij de Ka-8 en Minimoa ook instel, ze blijven haken en hebben relatief veel richting nodig om enigzins fatsoenlijk de hoek om te gaan.bij dit soort klassieke kisten mag je best bij 50% rudder bijmengen
Nee! Op het circuit vlieg je niet met meer richtingroer! Juist daarmee zijn al vele zweefvliegtuigen op hun bek gegaan. In de 1:1 zweefvliegerij is het een doodzonde om de laatste bocht naar final met te veel richtingroer in te zetten. Juist daarmee vergroot je het snelheids- en invalshoekverschil van de 2 vleugels, met extra grote kans op overtrekken van de vleugel in de binnenbocht.
Weet je hoe je in de training met zweefvliegen een vrille inzet? Neus langzaam omhoog halen, tegen de overtrek aan gaan zitten en dan vol richting geven.....
In de zweefvliegerij zijn in het verleden vele vliegtuigen in een vrille gevallen in de laatste bocht. Redenen: men vloog te langzaam (men zat laag en de bomen kwamen wel erg hoog in de kap te staan), men durfde mogelijk geen helling aan te rollen omdat men laag zat, en men gaf teveel voeten. Eén van de redenen voor het geven van teveel voeten kan een soort optisch bedrog zijn. Als je hoog vliegt en je maakt een bocht, dan zie je de tip van het vliegtuig 'achteruit' gaan tov het landschap onder je (als je naar de tip kijkt). Op lage hoogte gaat de tip ineens 'vooruit' tov het landschap, waardoor de neiging kan ontstaan meer voeten te geven.
Het gebruik van rolroeren om de bocht in te rollen verkleint overigens de kans op het wegvallen van de binnenvleugel, het veroorzaakt de asymmetrische overtrek zeker niet! De naar beneden bewegende vleugel heeft namelijk een rolroer dat omhoog staat, en daarmee wordt ter plaatse van het rolroer de invalshoek verkleind. Wel gevaarlijk: als de vleugel eenmaal wegvalt tegensturen met de rolroeren, dan kan je de asymmetrische overtrek verergeren.
HansL, nee, helaas, je bent ook slachtoffer van de bekende misvatting. Als je met de goede neusstand voor die kist het hele circuit afvliegt, dan blijft je luchtsnelheid precies hetzelfde! Ook als je van base naar final draait.
Alleen je grondsnelheid verandert bij ieder been (en die loopt dus terug op final).
Ook je opm dat je airspeed in de bocht het kleinst is, klopt niet. Misschien bedoel je dat IN de bocht je stall speed omhoog gaat en dus je marges teruglopen.
Hans, jij hebt een ander idee van een gecoordineerde bocht dan ik. Je maakt onderscheid in een gecoordineerd hellende bocht en een gecoordineer vlakke bocht. Die zie ik niet..... Bij de eerste schrijf je: tegensturen met richting. Bij het inzetten van een bocht stuur je altijd richting mee, nooit tegen. Initieren van een gecoordineerde bocht doe je met rolroeren + richtingroer, beide in de richting van de gewenste bocht.Bij een dalende en hellende gecoordineerde bocht (initieren met rolroeren + hoogteroer en tegensturen met richting) MOET je dus hoogteroer trekken om de bocht in te sturen. De oorzaak van de crash hier is dat de piloot teveel hoogte geeft, met een verlies van airspeed en stall tot gevolg.
Bij een dalende en vlakke gecoordineerde bocht (initieren met richtingsroer en tegensturen met rolroeren) hoef je aan je elevator stick niet te raken (je wil dat ding aan de grond), het risico dat je sneheid eruit gaat omdat je - ongewild - teveel up geeft is dus onbestaande.
De besturing van modelvliegtuigen is aerodynamisch gezien exact gelijk aan die van gewone vliegtuigen. Ja, onze waarneming is anders en dat geeft andere problemen.1:1 en modelvliegerij is wat besturing betreft ook nauwelijks te vergelijken omdat je als modelpiloot niet in de cockpit zit en dus geen enkele nauwkeurige referentie hebt en feedback krijgt wat betreft (verandering van) airspeed, daalsnelheid, invalshoek en hoogte. Je voelt die stall als modelpiloot trouwens ook niet aankomen. Je begint het pas te merken als het eigenlijk al te laat is...
Dit is nu net waarom dit draadje gestart is. De neusstand voor een bepaalde snelheid is voor alle windrichtingen en -sterktes hetzelfde! Hans, het spijt me, je zit nog in de valkuil.... de goede neusstand. Die neusstand verandert naargelang de windrichting, alleen dan blijft je luchtsnelheid hetzelfde.