Ik vlieg zelf al een jaar of 7 met een Bruckmann Pawnee, 315cm en een 100cc KING er op, gewicht rond de 17kg.
Vooropgesteld, de Pawnee heeft een hoog "aaibaarheidsgehalte". Iedereen vindt hem leuk om te zien.
De sleephaak heb ik direct achter de cockpit en dat is al een stuk (te ver?) naar achteren. Plus de combinatie lage vleugel en hoge romp maakt hem gevoelig voor positie veranderingen van de zwever, die "tilt" de staart op of trekt hem naar beneden. Maar het is goed te doen, mits je wat over ervaring beschikt. Een echte beginners(sleep)kist zou ik het niet noemen, met name niet bij zwevers qua gewicht(hogere snelheid nodig) en grootte (weerstand) aan het eind van de range zitten die hij nog omhoog kan trekken.
Ik heb een aantal malen meegemaakt, was altijd met zware acro bakken van 20-25 kg er achter, dat hij onder bepaalde omstandigheden(iets te langzaam, zwever niet recht achter de sleper) ineens 90 graden van koers weg draait, dan kun je hem niet meer houden en is snel ontkoppelen nodig.
Ik heb geen ervaring met Y-type sleeplijnen, heb dat altijd wat riskant gevonden, er kunnen altijd situaties zijn dat deze vorm van setup het toestel geen goed doet om in nood los te koppelen. Ik zie ze eigenlijk ook nergens gebruikt worden op treffens waar ervaren mensen slepen, zoals acro zweefwedstrijden en GPS vliegen.
Niettemin, verder vliegt hij erg leuk en is prima te landen. Hij heeft in ieder geval niet die hatelijke eigenschap om te gaan huppelen zoals zijn familie lid graag doet, de Cub.
Is nooit gecrasht, behalve die ene keer dat ik de tankinhoud toch iets overschat had en echt een meterje te kort kwam. De landing in de akker ging aanvankelijk goed, maar kieperde wel voorover met schade aan de cockpit. Die is na een boel werk weer helemaal in ere hersteld. Fijn als je die in ieder geval als optie los kunt kopen!
Het (de)monteren van vleugels (met afneembare vleugelstijlen) en evt losse stabilo helften kost plm een kwartiertje werk.