HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Hallo Arnold,

25 jaar geleden ook een HB-1 geboud en gevlogen met een 10 cc OS. Kleur geel met rode roeren. Ik heb er jaren veel plezier mee gehad. Ik heb hem verkocht omdat ik toen met de hobby stopte. Mijn HB vliegt nu nog! Nu ik weer met de hobby begonnen ben, en dit draaitje zo lees begint het weer te kriebelen. Ik zou hem weer graag willen bouwen. Nu is mijn vraag: is de tekening nog voorradig? Of is deze ergens te downloaden? Wat kost de tekening als u heb kunt leveren?

Groeten,
Ronald
 
Hoi Ronald,

Dit komt me bekend voor.
We hebben beide in 1989 de HB-1 gebouwd.
Ik heb hem nog steeds vliegklaar staan. Ik heb er ook een OS-Max 61 FSR ABC met pijp op zitten.
Een clublid heeft inderdaad je HB van weer een ander clublid gekocht.
Als het goed is zal ik hem binnenkort invliegen.
Ik zal dan een paar foto's maken.
Mogelijk kunnen we dan weer formatie vliegen zoals vroeger.
Alleen wel wat voorzichtiger. Tegen elkaar in starten was achteraf gezien toch niet zo'n goed idee.
Men heeft het er op de club nog steeds over.

Jan
 
... Nu is mijn vraag: is de tekening nog voorradig?...
Uit openingbericht ...

Na een aantal hoogdekkers werd het tijd om over te stappen naar een laagdekker voor een .61 2TDe HB-1 (spanwijdte 180 cm.) voldoet aan mijn wensen en Paul_Ehv van dit Forum heeft nog een tekening en beschikt zelfs over een digitale versie...
En mocht Paul (PB'tje sturen) hem niet meer hebben dan kun je in deze twee draadjes kijken:
Overzicht vliegtuig-tekeningen websites (sticky/belangrijk in het Tekeningen subforum)
Vliegtuig modelbouwtekeningen


Forumtipje:

  • Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.
 
Uit openingbericht ...

En mocht Paul (PB'tje sturen) hem niet meer hebben dan kun je in deze twee draadjes kijken:
Overzicht vliegtuig-tekeningen websites (sticky/belangrijk in het Tekeningen subforum)
Vliegtuig modelbouwtekeningen
Forumtipje:

  • Geef ook je woonplaats of regio in je profiel op, dan kan iedereen dat altijd links onder je gebruikersnaam zien. Is handig voor verwijzen naar evenementen, winkels, clubs, personen, handel, locaties, drinkgelagen en wie weet, misschien woont er wel een behulpzame ervaren MBF'er bij jou om de hoek. En leeftijd kan een (zeer) ruwe indicatie geven van de 'kwaliteit' van jouw antwoorden.
  • Met andere woorden, het vergemakkelijkt en verbetert de communicatie, en de persoonlijke contacten.

Ron,

Bedankt, ik was al aan het zoeken geslagen. Dit is in iedergeval een snelle oplossing.
 
Ik ga opnieuw een HB1 bouwen omdat ik die van mij vorige week in de prak heb gevlogen door een stuurfout, er was echt niets meer van heel, ga er meteen enkele kleine dingen aan veranderen om hem nog wat fraaier te maken.
 
Ik ga opnieuw een HB1 bouwen omdat ik die van mij vorige week in de prak heb gevlogen door een stuurfout, er was echt niets meer van heel, ga er meteen enkele kleine dingen aan veranderen om hem nog wat fraaier te maken.

Hoi, Dat is jammer.
Misschien de HB-1 special? Brede vleugels en een iets verlengde romp?

We volgen het wel.

Veel succes.
 
De bouw is weer begonnen na die fatale crash. de nieuwe staartsectie weegt nu 85 gram. Hierbij de foto van de brokken en een deel van de nieuwe HB1.
Foto-NJUDPT66.jpg


Foto-TGQKEIUZ.jpg
 
De bouw is weer begonnen na die fatale crash.
Foto-TGQKEIUZ.jpg

Dat zijn ze hé, die "balsa" vreters. Sorry voor de uitdrukking maar direct weer beginnen aan een nieuwe kist, applaus en waardering voor cajo. :worship:.....
Zo komt er weer een HB-1 letterlijk en figuurlijk tot leven.
Die lichtere staart zal resulteren in minder lood voorin!
Motor geen schade?

succ6.

Gr. Arnold
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij geen motorschade als ik de plug verwijder kan ik alles zo met de as ronddraaien en met plug moet je er een prop of sleutel op zetten (compressie) de motor is de Saito.72 dwars geplaatst zodat de uitlaat onder de romp uitkomt.
Ik had voor geen lood nodig wel lag het ontvanger-pakket onder de tank helemaal vooraan in de romp.
 
Afgelopen zondag weer met mijn oude vertrouwde HB gevlogen.
Zie onderstaande foto.
full


Ook die van clubgenoot Joop was aanwezig.
full


Dit is het voormalige model van Ronald. Zie post 421.
Beide hebben een ribben vleugel.
We hebben samen behoorlijk wat formatie mee gevlogen.
Hieronder beide modellen.
full

Helaas wilde de motor van Joop niet goed lopen en dus kon deze niet vliegen.
De HB-1 blijft een fantastisch model.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben druk doende de rompzijkanten zijn klaar dus nu alle schotten maken en dan de romp gaan samenstellen ben nog aan het dubben om de saito er weer dwars op te monteren zoals op de oude zoals als Beton en Joop het hebben, lekker de uitlaat onder het vliegtuig dus weinig poetsen na het vliegen.
 
Het scheelt inderdaad een hoop vettigheid.
Zeker omdat er een ouderwets lange resopijp op zit.

Maak je een piepschuim vleugel of ook een ribben vleugel?

Jan
 
De kist wordt volledig houtbouw ook de vleugel dat was de vorige ook vloog perfect maar de piloot (ik) maakte een fout waardoor hij crashte.
 
Wat leuk om mijn oude HB weer te zien. Heb er leuke herinneringen aan. Veel plezier aan beleeft, het bouwen en het vliegen zamen met Jan. Joop ik krijg er bijna spijt van dat ik hem verkocht heb toen die tijd. Hahahahaha veel plezier er mee.
Ronald
 
Daar gaat ie dan

Ik heb vandaag de bouwdoos van balsawood.de binnen gekregen ;-) Voor de hb-1 xxl. 2,25 meter

Hoop plankjes maar er zijn er ook een aantal reserve en een paar extra lichte voor de MiMi dlg's

Ik zal hier af en toe wat foto's plaatsen van mijn voortgang

Groet

Niels
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bij het voorbereiden viel me opeens op dat het stabilo 14 mm dik is en het hoogte roer maar 12mm.........

Klopt dit of beter het roer verdikken naar 14, of het stabilo verdunnen naar 12mm, dus 8mm gording met 2x2mm indekking?


Het richtingroer is 12 dik, dus misschien wel netjes om de gelijkte dikte aan te houden

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen?

Groetjes

Niels
full
full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top