Hallo allemaal,
Leuk om te zien hoe de ooit door mij ontworpen HB 1 weer tot leven gebracht wordt! Zelf heb ik de tekening niet meer, en zoals eerder in dit topic werd aangehaald, ben ik een jaar of vijftien geleden gestopt met de modelvliegerij (om me vervolgens op motorfietsen te storten - de hobby waar ik mee stopte toen ik in 1976 aan het vliegen sloeg). M'n zoon heeft het stokje overgenomen en is nog steeds actief. De tekening is uitgebracht door de toenmalige uitgever van Hobby Bulletin, de Muiderkring. Ik schreef in die tijd regelmatig voor het blad, en had een goede relatie met de hoofdredacteur, Bob Stuurman. Er zijn er indertijd een kleine 200 exemplaren van verkocht.
Het blad en de uitgeverij zijn inmiddels verdwenen; hoe het in zo'n situatie met de rechten zit weet ik niet. Terugdenkend: ik heb die rechten trouwens nooit formeel aan de uitgever overgedragen, maar dat maakt nu niet veel meer uit. Iedereen mag er mee doen wat hij wil, wat mij betreft.
Zelf bouwde ik de HB 1 altijd met een houtbouw ribbenvleugel; de vleugel met een schuimkern is er pas bij de tekening gekomen. Hier en daar zag ik verwijzingen naar de Lazy Ace: het klopt dat de rompvorm van de HB 1 op die Amerikaanse dubbeldekker was gebaseerd.
Later heb ik ook nog een keer een exemplaar met een spanwijdte van 240 cm gebouwd, met nog wat modificaties hier en daar. Vloog fantastisch met een 38 cc Zenoah.
Ik zal eens op zoek gaan in de oude foto's, kijken of ik er nog iets van terug kan vinden.
Veel succes verder, en ik ben benieuwd hoe de vlieg-ervaringen straks zijn!
Groeten,
Cees