HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Dat is een goede tip Han. De zaak ligt nu toch open. Ook ga ik dat ook op de andere vleugelhelft toepassen. Beter voorkomen dan repareren.

Ruimte voor het verstevigingslatje, hier al in de "gezonde vleugelhelft".

Het latje wat erin komt, hier in de gebroken helft. Ik gebruik hiervoor 5 laags vliegtuigtriplex van 8 mm dik. Dat is behoorlijk sterk en de lijm
trekt er ook in.

De sleuf vochtig maken met water, met een vernevelaar, goed vol smeren met PUR lijm. (Water is de aktivator voor PUR lijm)
Latje ook insmeren met PUR lijm erin leggen en afdekken met doorzichtige folie of plastic. Plankje erop en vast klemmen.
De PUR lijm zet nu goed uit en kan geen kant op dus trekt de lijm in alle hoekjes en gaatjes.

Het resultaat. De ruimte is helemaal vol geschuimd en vormt een goede verbinding met de omgeving.

Alles goed uit laten harden, schuren en eventueel wat plamuren en er kan weer gefolied worden.

Hier zijn wij weer met beter nieuws.

Net voor de komst van het slechte weer vanmiddag naar het veld geweest met een geheel gerepareerde HB-1.
Ik was lekker alleen dus alle ruimte was voor mij.

Eerst wat gevlogen met de Mod-IBIS.

Toen was de HB-1 aan de beurt. Starten ging vlot maar tijdens het rond taxieen op het veld sloeg hij toch af.
Vervolgens flink wat tijd besteed aan het fijn afstellen van de Super-Tiger G61 ring. Achteraf bleek hij in het stationaire
gedeelte niet goed afgesteld te zijn.
Op zijn kop starten ging prima maar als ik de kist omdraaide dan stopte de motor.
Door bij te gloeien bleef de motor vrij goed lopen en had ik tijd om e.e.a. goed af te stellen.
Toen had het loskopelen van de gloeibatterij nauwelijks nog invloed op het stationaire toerental.
Later startte hij vlot ook op zijn kop. Ik heb de 11x7 prop vervangen voor een 12x6.
Ook de rolroeren een gaatje aan de roerhoorntjes meer gegeven.
Voor alle zekerheid de Dual-Rate in gesteld op rolroeren op een lagere uitslag.

Ik heb de kist met lijntje en een pin aan de staart vast gezet. Alles een tijd laten draaien op half en volgas en regelmatig terug
naar stationair enz.

Toen kwam weer het grote moment. De wind was ZW en nog steeds matig en stond mooi diagonaal op het veld, zeer gunstig dus
voor het opstijgen en het landen op ons veld.
Een flink stuk baan genomen en dan langzaam gas erop en de HB-1 komt weer statig van de grond en wint gestaag hoogte.
De Dual-Rate uitgeschakeld en de kist reageerde perfect. Ook kan hij mooi langzaam vliegen zonder instabiel te worden.
Dan de eerste landing, na de landing nog even up geven om de staart omlaag te houden. Een tweede Take-of gaat ook prima.
Na een minuut of 5 slaat toch de motor weer af maar gelukkig op een goed moment. De HB-1 komt probleemloos op het veld.

Weer de proefopstelling gemaakt met het lijntje. Volgas en ook nu hapert de motor enigzins en komen er luchtbelletjes in de brandstofleiding. Dat moet nog eens goed nagekeken worden. In iedergeval een viltclunck o.i.d. erin.

Een fijne kist om te vliegen!!!! Ik was alleen, dus er zijn geen foto's van de second maiden gemaakt. Dat is wel jammer.

Ik ben wel een beetje trots op mijn eerste kist helemaal van tekening gebouwd.
Het landingsgestel is met 4 mm aan de slappe kant. Dat ga vervangen door 5 mm draad.
Dan is er nu tijd om de kappen te maken en de piloot zijn plaatsje te geven.

Hallo Arnold,

Gefeliciteerd met de maiden van je HB1.
Ziet er mooi uit, maar die foto's van de kapotte vleugel, brrrrr........
Het hoort erbij, ja ja, zal best, maar je wil het liever niet meemaken.

En Arnold even hoor, je schrijft:
Ik ben wel een beetje trots op mijn eerste kist helemaal van tekening gebouwd.

Schrijf dat BEETJE maar gewoon in hoofdletters, ja mag best trots zijn op je eigen werk.
Hoe gaat het met de kap eigenlijk, al enige voorderingen?

Veel pelzier en succes met de HB1.

Mvg
Hans

Verdouche zei:
Hallo Arnold,

Hoe gaat het met de kap eigenlijk, al enige voorderingen?

Veel pelzier en succes met de HB1.

Mvg
Hans

Vandaag heb ik de nieuwe mal ingestreken met verdunde houtlijm om zo een gladde en niet poreuze laag te krijgen in de mal.
Daarna in de mal in de was zetten, goed uitboenen en de "massa"productie kan beginnen.

Heeeeeeeeeeeeeeeeeeee, dat is goed nieuws! Ik hoop hem binnenkort ook te zien vliegen (of mag ik ook een stukje knuppelen:? Hoeft nie hoor...) Gisteren was het wel goed weer ervoor, dat iig...

Stefan

Bedankt allemaal voor de bemoedigingen en de complimenten.

Ik hoop dat er meer modelvliegers aangestoken zijn door dit verslag en de stap wagen om de komende (winter)maanden een HB-1 te gaan bouwen.

Weet er iemand iets van een gloeiplug met een brug, deze zou een motor die op zijn kop ligt beter laten lopen??

Hoi Arnold.

Hoorde net dat de lazy ace een beetje groot uitvalt. :lol:
Namelijk 240cm!!!!!!! :lol:

En oja proficiat met de geslaagde hermaiden. :lol:

Groeten Han.

Can you provide me some basic instructions on tuning my smaller (less than 120 sized) SuperTigre carburetor?

To properly set up your carburetor, there are a few steps...

Make sure the spraybar is set so that the fuel slot is pointed straight down the center of the carburetor. You will have to look through the carb from the bottom, with the venturi opened to full. Loosen the two screws next to the high-speed needle valve to rotate the spraybar so that the slot is centered.

The idle needle can be seen in the slot of the spraybar. It looks like a piece of wire that has the end squarely cutoff. It should be less than one-half way across the slot when the venturi is opened to full.

The high-speed needle should be opened about 2-1/2 to 3 turns out from closed.

All of these settings are very rich. You'll have to start the engine at about 1/4 to 1/3 throttle. Once the engine starts, advance the throttle to full. You can then lean the high-speed needle until the engine is running just rich of peak RPM.

Once you have the high-speed needle set, you can retard the throttle a bit and use the idle needle to adjust the engine. Retard a bit, and adjust. Keep doing this until you have reached the desired idle RPM and mixture. Remember, since we started out with an intentionally-rich setting, the idle mixture will have to be leaned.

Finally, the midrange can be adjusted by rotating the spraybar a hair. Just loosen the two screws next to the high-speed needle and rotate the spraybar just a tiny bit. Either direction is OK. This will help you get a good transition and midrange.
Dit stukje heb ik via RC-Universe over het goed afstellen van de Super Tigre motoren. Als dit goed gedaan is zou hij ook op zijn kop goed moeten lopen. Wanneer dit niet voldoende werkt kun je ook nog een 4 tact plug proberen.

Hoi Huibert.

Ik weet niet of dit een nieuw draadje wordt!?!? Maarja veel HB-1's vliegen met een Super-Tiger .61.

Maar dat verhaal van de Spray-bar is nieuw voor mij. Algemeen is bekend dat deze motoren iets minder fijn lopen
in het midden gedeelte.

Het verdraaien van de Spray-bar of het sproeier gedeelte zou een goede oplossing kunnen zijn. Ik ga het zeker toepassen.

Het monteren van een 4 takt plug?? Deze zijn wat langer, is dat geen probleem??

Ik ga in iedergeval de motor bijgloeien met dit schema. Kost bijna niets.
bijgloeiautomaat

Dat de plug wat langer is kun je oplossen dmv. een extra ring te gebruiken. Snap alleen niet dat hij zonder kunstgrepen niet lekker wil lopen. Als ik het met mijn G51 vergelijk die slaat alleen af als de tank leeg is en absoluut niet eerder :mrgreen: Het is wel een feit dat ze zorgvuldiger afgesteld moeten worden. Bij mij heb ik de methode uit het instructie boekje gebruikt. Dit is volgas- naald afstellen tot hij goed loopt- slang kort dichtknijpen, hierbij moet je horen dat het toerental nog iets oploopt. Telkens de sproeier 1 klikje dichtdraaien tot hij nauwelijks meer optoert. En heel belangrijk, hou hem liever wat rijk dan arm. En een Super Tigre is pas goed ingelopen na ongeveer 5 liter brandstof weggedraaid te hebben :!:

De motor loopt nu al veel beter maar hij is denk ik nog lang niet "los".

Eerst maar een een paar liter brandstof verstoken en dan verder kijken. Zal wel goed komen want mijn andere Super-Tiger (.46) loopt probleemloos.

Een ringetje onder de plug.....tuurlijk :idea: , soms moet je met je neus erop gedrukt worden om slim te zijn. :roll:

Ik heb bij "tekeningen" een berichtje gezet over de de tekening van de HB-1.

tekening HB-1

Misschien dat er meer liefhebbers zijn om deze mooie kist te bouwen.

(Daar krijg je wel zin in met zulk weer als wij nu hebben. Lekker achter de Geraniums zitten te knutselen. :lol:)

Een kleine update.

Mr Bill Planes was weer even in het land en heeft zijn outfit gepast. Die zit er warmpjes bij de komende vluchten..
( Mijn lieve vrouw Toos even aan het werk gezet!)
Als het weer wil meewerken tenminste want nu is het zwaar pedt (met dt) weer.

Geen vliegweer dus tijd om wat details aan te brengen.

Geen weer om te vliegen. Tsjonge wat een weer.
Misschien wordt het morgen beter, dan gaan we de HB-1 verder aan de tand voelen en mag de kist laten zien wat hij allemaal kan.

Wel tijd gehad om aan de kap te gaan werken. Het stinkt vreselijk die kunsthars dus dat moet in de schuur gebeuren.
Alleen is de temperatuur daar rond de 6 graden. Geen goede temperatuur voor het uitharden van de polysterhars.
Na het indeppen van het glasdoek en de hars heb ik de uitharding een handje geholpen door er een tijdje een lampje van 40 watt in te hangen.

Nu staan ze op zolder om ze alle tijd te gunnen om helemaal hard te worden en te lossen.

Hoeveel grams glas is dat?
Ik wil nieuwe wielkapen maken voor de husky, maar krijg het niet mooi voor elkaar, heb ook een mal van modellengips gemaakt, wat heb jij daar ingesmeerd in het los te kunnen krijgen?

Het is volgens mij 170 grams doek gekocht bij Christiaan Vis op dit Forum.
Ik heb nu de mal ingesmeerd met een flinke laag vloeibare autowas en deze laten drogen. Je kunt wel speciaal lossingsmiddel kopen maar ja dat tikt ook weer aardig aan.
Ik probeer eerst dit uit..
Je moet wel geduld hebben en de hars goed laten uitharden.

Back