HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

de servo afgedekt zodat alleen het asje nog uitsteekt buiten de vleugel.
Grotefoto-PXCAQZT4.jpg

Deze bedoel ik.
Wat "uitzoemen"!
 
Zo ziet het er nu uit, kan nu met de afwerking gaan beginnen van de HB1.
Grotefoto-XYHBCHL4.jpg


details van de staart
Grotefoto-R4VO4VLV.jpg


en van de motor
Grotefoto-FYLCICOT.jpg


Hopelijk wordt het snel weer goed vliegweer.
 
Grotefoto-IRS3WEKH.jpg


Grotefoto-US6YAKZQ.jpg


Grotefoto-HFT4GC86.jpg



De HB1 is weer klaar met wat kleine aanpassingen, nu wachten op goed vliegweer om hem in te vliegen.
 
Als iemand zin heeft in de 225cm span versie van dit toestel.....

Ik heb de tekeningen, Hout, alleen ingelopen DLE-30 met canister uitlaat, 5 Hitec HS-625 MG servo's en wat klein materiaal als vleugelbuis, staartwiel etc etc

De romp is voor een klein deeltje gebouwd

full
full


Omdat ik verslaaft ben geraakt aan DLG vliegen is de bouw hiervan still gevallen en ik betwijfel of die ooit nog op gang komt.

geeft je een mooie "vliegende start"

PB maar even bij interresse als je het hele project wil overnemen
 
Laatst bewerkt door een moderator:
vandaag was het weer heel mooi dus de HB1 ingevlogen als gast bij een bevriende club , hij vloog zoals we gewend zijn heel voorspelbaar en na een beetje trimwerk is het gewoon een perfect vliegend model dat met zijn span van 1.80 M slechts 3250 gram weegt zonder brandstof.
Op naar het berenvliegen met de HB1.
 
Laatst bewerkt:
Mijn HB1 heeft gisteren eindelijk ook voor het eerst gevlogen.
Lang geleden 2e hands gekocht bij hangar kampen. Was brandstof kist vroeger.
Deze 180cm elektro versie weegt 3400gram. Dat is dus net zoveel als de meeste verbrandingsmotor versies.
Ik vlieg bij dezelfde club als Beton, en samen met de HB1 van clublid Joop is dit de 3e HB1 daar.

Verdere gegevens:
De motor is 400 gram met een Kv van 400 rpm/V
Accu is 5S5000 en weegt 700 gram. Met ca 10% motor en 20% accu gewicht zit je met een gewichtsverdeling die ideaal is gebleken voor motor modellen met elektro aandrijving.
Motor zoveel naar voren verplaats dat nul lood nodig is voor zwaartepunt.
1000 watt ingangs vermogen (ca 20V, 50A) en net iets meer dan eigen gewicht aan trekkracht.

Prestaties:
In enkele meters los. Vliegt half gas al mooie gigantische loopings en als het moet >100m vertikaal.
Geen hoveren en ram-ram 3D, maar heerlijk gecoördineerd relaxed "organisch" vliegen.
Vluchttijden 12 - 15 minuten.
Zou dit een sleepkist kunnen zijn?

Op de foto nog zonder motorkap en met meetapparatuur buitenom. Moet de draden en accu nog fraaier bevestigen.

full
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Harold,

Leuk om te zien dat er weer een HB1 bij is.
Hopelijk kunnen we snel een keer samen vliegen met de HB1's.
Als die van Joop er ook bij is zou het helemaal mooi zijn.
Vlucht tijd is trouwens netjes.
Als ik met de OS Max 61 FSR ABC steeds vol gas vlieg ga ik dat niet halen.
Die van mij weegt trouwens ong. 3250 gram met lege tank en half volle accu. Dat is dus aardig om het even.

Jan
 
vandaag was het weer heel mooi dus de HB1 ingevlogen als gast bij een bevriende club , hij vloog zoals we gewend zijn heel voorspelbaar en na een beetje trimwerk is het gewoon een perfect vliegend model dat met zijn span van 1.80 M slechts 3250 gram weegt zonder brandstof.
Op naar het berenvliegen met de HB1.

Haha, hou 'm wel heel voor de 22e .. ;-)
We gaan 'm zien in Weert!

Grtz Frank
 
Mooi werk Florian!
De manier van het inbouwen van de aileronscharnieren heb ik nog niet eerder gezien en misschien ga ik dat ook wel eens toepassen.
Dat is een goed idee, hoe is die sandwich opgebouwd in plaatdiktes? 0,5 triplex-1 balsa-0,5 triplex met de scharnieren in het balsa?
Welke motor zit er nu op, is dit de NGH30?
Op welke manier koppel je de vleugels aan elkaar of gebeurt dat bij het vastzetten aan de romp?

Blijf graag foto's posten, ik geniet :thumbsup:

Groeten, Ralf
 
Back
Top