HB-1 komt opnieuw tot leven, bouwverslag van een laagdekker.

Erg leuk bouwverslag !
Samen met een clubgenoot heb ik ook plannen om een HB1 te bouwen. Het wordt dan een 225cm versie. De vleugel wil ik eigenlijk in ribbenbouw maken en hiervoor zoek ik het gebruikte vleugelprofiel van de HB1.
Iemand een idee welk profiel dit zou kunnen zijn?

hey

ik ben deze (1.80m) aan het bouwen met een ribben vleugel
ik heb de middenrib genomen en deze telkens verklijnd want de top rib is gewoon een verschaalde versie van de middenrib
en gewoon een een liger bij in getekend en dan uitprinten of cnc frezen

Ivo

HB-1 gecrashed

Soms bouwen we. Vaak vliegen we.
5297477ea40215230.jpg

Soms crashen we.
Dat is ook met de HB-1 gebeurd.
Afgelopen maandagavond (ja toen het zulk mooi weer was) gaan vliegen. Eerst een mooie vlucht gemaakt met de kist.
Daarna vliegt een vliegmaatje het toestel, niets aan de hand. Bij inzetten van de landing, en het nemen van een scherpe bocht valt, de kist plotseling over links weg en boort zich in de grond.
529747f7d9b2c541d.jpg

Geen reactie meer op hoogte of rolroer.
Een zenderstoring? Met dezelfde ontvanger gisteren in een andere kist gevlogen over dezeflde plaats, niks aan de hand.
Ik hou het toch op stall of wegvallen door te weinig snelheid door die scherpe bocht (sorry Stefan).
Maar goed, de kist was totall los.
529747f7d9b38d9c3.jpg

Ik heb de motor heb ik inmiddels weer volledig zuiver gemaakt en flink in de olie gezet.
Deze kist vliegt zo geweldig dat ik heb besloten om hem nogmaals te bouwen
De nieuwe HB-1 staat weer op stapel, een rompzijkant heeft weer vorm.
Dit is meteen een goede gelegenheid om wat verbeteringen aan te brengen tijdens de nieuwbouw. Er moest toch vrij veel lood voor in voor de balans. Dit gewicht ga ik gebruiken om e.e.a. wat sterker te maken. Een 8 mm multiplex motorschot, besturing zoveel mogelijk naar voren, achter het balans punt proberen wat gewicht te besparen, enz.
Ook ga ik een houtbouwversie van de vleugel maken wat m.i ook wat gewichtsbesparing zal opleveren en bovendien mooier is omdat je dan de ribben kunt zien.
Ik ga niet opnieuw een bouwverslag maken, ik geef wel regelmatig een update.

De restauratie van de Stampe staat even op een laag pitje.
Stampe SV4

Laatst bewerkt door een moderator:
Treurig, maar goed te horen dat je er weer 1 gaat bouwen, succes alvast ermee.

HB-1, opbouw en gewichts besparing.

Zoals ik al eerder schreef ga ik de HB-1 toch weer opnieuw bouwen.

Gewichtsbesparing is de eerste stap.
De stabilo, kielvlak en hoogte roeren waren nog intact. Die heb ik gestript en van het overtollige balsa ontdaan.
Gewicht voor de ingreep 119 gr. en na de ingreep 90 gr. Een winst van 29 gr. is niet veel zul je denken. Als wij de momentenwet hierop loslaten dan zien we bij een cm verdeling van 33 cm voor, en 86 cm na het balanspunt dit een winst oplevert van 75 gram aan lood minder voor in de neus.
Ook het staartwiel dat nu 36 gram weegt. Als ik dat gewicht met de helft verklein dan levert dat voor in de neus een gewichtsbesparing van 45 gram op. Samen dus 120 gram lood minder. Ook met de vleugel is gewicht te besparen. De piepschuimvleugel weegt 1430 gram. De vleugel van de Calmato Sport 60 is vrijwel identiek aan de HB-1. Deze weegt 1140 gram. De HB-1 vleugel loopt zelfs nog taps toe. Een gewichts vermindereng van 270 gram.

52974803632b560f2.jpg

Ook heeft de romp weer vorm en de tank heeft zijn plaats alweer gevonden.

52974803632c9efdf.jpg

2,4 GHz

Nou Theo, ik heb pas 3/4 jaar mijn MPX SX zender. Verder wil ik eerst de resultaten van anderen afwachten op 2,4 GHz.
Bovendien heb ik geen last meer van storingen, deze laatste crash wijt ik toch aan een stuurfout. De kist heeft taps toelopende vleugels en wanneer de windstroom verstoord is, dan heb je niet veel meer te zeggen. Het toestel was misschien toch iets te zwaar. De kist viel zijdelings weg en was niet meer te houden.
Dat is de reden dat ik op gewicht ga besparen. Ruim 450 gram besparen op pakweg 3,5 kg is toch ongeveer 14% winst. Bovendienga ik de neus 2-3 cm langer maken zodat de motor verder naar voren kan. Ook goed voor het balanspunt en de gewichtsverhouding.

Maar ik beleef alweer veel plezier aan het bouwen en ik ben veel allerter op de bouwconstructie en wacht met het verlijmen van sommige delen totdat ik het op elkaar kan passen enz. Foutjes tijdens de vorige bouw worden nu voorkomen.

Arnold,
gezien het feit dat dit nu de tweede keer is dat hij zo aan zijn eind komt, zou ik op de rolroeren zeker gebruik gaan maken van een GYRO.

theo

Sorry maar een gyro had deze crash niet voorkomen, een gyro zal alleen proberen een kist rustig te houden tijdens het vliegen maar als je zel feen te grote input geeft dan doet een gyro daar niets tegen (gelukkig maar anders zou de uitslag ten alle tijden 0 zijn ;-) ).

Het leergeld wat we uit deze crash kunnen trekken is deze, met dit toestel is weliswaar zeer langzaam te vliegen maar dat een plotselinge wending fataal kan zijn. Dat heeft volgens mij ook iets met de taps toelopende vleugeltips te maken. Taps toelopend in profiel dikte en vleugel breedte.

529747f7d9b2c541d.jpg

Klopt dat heren deskundige???

Gyro

Sorry maar een gyro had deze crash niet voorkomen, een gyro zal alleen proberen een kist rustig te houden tijdens het vliegen maar als je zel feen te grote input geeft dan doet een gyro daar niets tegen (gelukkig maar anders zou de uitslag ten alle tijden 0 zijn ;-) ).

Dat is juist, als je er van uitgaat dat deze Crash alleen te wijten was aan een stuurfout, maar zeker is dat denk ik niet.
Een gyro had dan mogelijk deze crash wel eens kunnen voorkomen, de kosten van een Gyro zijn minder dan het bouwen van een nieuwe kist.

Als deze kist was gecrash met een gyro dan was het bijna zeker wel een stuurfout geweest !!!

Theo

Sorry, maar hoe zie jij dan dat een gyro de crash had kunnen voorkomen???

Die gedachtengang mis ik even, een gyro is geen "piloot".

Een te lage snelheid in een bocht blijft een te lage snelheid, de gyro verandert daar 0,0 aaan.

gyro

Sorry, maar hoe zie jij dan dat een gyro de crash had kunnen voorkomen???

Die gedachtengang mis ik even, een gyro is geen "piloot".

Een te lage snelheid in een bocht blijft een te lage snelheid, de gyro verandert daar 0,0 aaan.

Een gyro had in dit geval wel eerder gemerkt dat er mogelijk een ongewenste windstoot was onder de rechter vleugel.
Waarop de gyro eerder reageerd dan de vlieger, die de wind terplaatse van het toestel mogelijk niet eens gemerkt kan hebben.

Het met behulp van een gyro "eenkeer voorkomen van een crash" wil zeggen dat daarmee het ding al is terug verdiend, dat mag duidelijk zijn.

Bij een mogelijke windstoot zou de gyro wat hebben kunnen helpen.
Dat komt in de crash van de HB-1 niet echt als oorzaak naar voren maar mocht dat wel zo zijn dan betwijfel ik of de gyro snel genoeg was geweest met reageren.

De kist wordt door de windstoot nog scherper weggerold, waardoor de stall ontstaat.
De stall ontstaat al vrij snel en is niet alleen op te vangen met de rolroeren, daar moet ook gas bij of neus naar beneden worden gegeven.

En de gyrop doet dat niet, die zal alleen terug proberen te rollen terwijl de kist al stallt dus een beetje boter na de maaltijd is mijn mening.

Ik ben er nog steeds van overtuigd dat een gyro de kist ook niet had kunnen redden.

Een giro op rol is echt niet nodig.
(Ik neem aan dat er genoeg V-stelling was ingebouwd, anders kan het helpen.)

Fouten worden overal gemaakt. En een stal kan iedereen wel een keer overkomen.

Mijn vader had een HB-1 van ruim over de 4 kilo. (1.8m span) en die vloog als een droom. Hij gaat nu een nieuwe bouwen, aangezien die van hem ook al een crash heeft gemaakt. Foutje bij het aanvliegen voor een landing.

Arnold, sucses met de herbouw.

Een giro op rol is echt niet nodig.
(Ik neem aan dat er genoeg V-stelling was ingebouwd, anders kan het helpen.)

Fouten worden overal gemaakt. En een stal kan iedereen wel een keer overkomen.

Mijn vader had een HB-1 van ruim over de 4 kilo. (1.8m span) en die vloog als een droom. Hij gaat nu een nieuwe bouwen, aangezien die van hem ook al een crash heeft gemaakt. Foutje bij het aanvliegen voor een landing.

Arnold, sucses met de herbouw.

Vooral géén Gyro gebruiken als je bouwen leuk vind !!!! en je bespaar minstens 60 €.

Theo.

Vooral géén Gyro gebruiken als je bouwen leuk vind !!!! en je bespaar minstens 60 €.
Eeehhh, Theo.

Sorry, wij (en velen met mij weet ik zeker) vliegen zonder gyro en dat ook zonder problemen.

Tuurlijk crasht er wel eens een kist (daar hebben wij pattent op :Banana:) maar die crashes waren met een gyro ook niet te voorkomen geweest.

Weet niet waarom jij zo`n fanatieke aanhanger bent van een gyro maar ik weet wel dat een gyro bij 99% van de crashes (van heel modelvliegend nederland) geen enkele invloed op de uitkomst zou hebben gehad.

Een gyro inbouwen is mijn inziens dan ook kompleet nutteloos, zeker als het ter voorkoming van crashes is want het is namenlijk geen "anti-crash module".

Maar we zijn zo wel het HB-1 draadje aan het om zeep helpen dus zou er beter een gyro discussie opgestart kunnen worden ;-)

Ok, terug naar het onderwerp van dit draadje.

Kennelijk heeft men de gyro alleen maar nodig in een Heli, vreemd !!!!
Het is ook maar een hulp middel.

Back