27 mHz werd begin 1980 inderdaad enorm vervuild.
Dit door de bakkies zoals Henk Wijngaard zo mooi in zijn liedjes vertaalde.
Ben nadien op 40 mHz overgestapt, geen onverwacht dansen meer van het toestel in de lucht omdat er eentje in de buurt zat op 27 mHz.
Na 30 jaartjes op non actief was het wel verrassend dat het 35 mHz was en 2,4 gHz.
Alles van ontvangers en servo's is zoveel kleiner en lichter, brandstof motoren daarentegen zijn nog hetzelfde gebleven.
Van elektro wist ik nog dat er vroeger zwevers waren met klapprop en een enorm pak aan Ni-cadmium batterijen aan boord waren, wat het zweven moeilijker maakte door het gewicht aan boord.
Mijn Sunny van Svenson werd met hulp van een hukkepak op hoogte gebracht, en ik was nog steeds op een goede hoogte als de zwevers met motor en extra gewicht al terug op de grond waren.
Maar dat was logisch, 2m en 940 gr wegend of 2m en 2 kg wegen maakt een groot verschil.
Binden? alvorens te vliegen, PNP en ARF, nooit van gehoord.
Het was terug naar school.
Wat de Piper betreft:
Deze verdiend echt wel een brandstof motor, zelfs al ben ik van mening dat het ooit nog gaat verboden worden.
Maar zoals velen zeggen, voortdoen tot we aan het gaatje zijn.
Johan.
Dit door de bakkies zoals Henk Wijngaard zo mooi in zijn liedjes vertaalde.
Ben nadien op 40 mHz overgestapt, geen onverwacht dansen meer van het toestel in de lucht omdat er eentje in de buurt zat op 27 mHz.
Na 30 jaartjes op non actief was het wel verrassend dat het 35 mHz was en 2,4 gHz.
Alles van ontvangers en servo's is zoveel kleiner en lichter, brandstof motoren daarentegen zijn nog hetzelfde gebleven.
Van elektro wist ik nog dat er vroeger zwevers waren met klapprop en een enorm pak aan Ni-cadmium batterijen aan boord waren, wat het zweven moeilijker maakte door het gewicht aan boord.
Mijn Sunny van Svenson werd met hulp van een hukkepak op hoogte gebracht, en ik was nog steeds op een goede hoogte als de zwevers met motor en extra gewicht al terug op de grond waren.
Maar dat was logisch, 2m en 940 gr wegend of 2m en 2 kg wegen maakt een groot verschil.
Binden? alvorens te vliegen, PNP en ARF, nooit van gehoord.
Het was terug naar school.
Wat de Piper betreft:
Deze verdiend echt wel een brandstof motor, zelfs al ben ik van mening dat het ooit nog gaat verboden worden.
Maar zoals velen zeggen, voortdoen tot we aan het gaatje zijn.
Johan.