Hegi Piper P 18

27 mHz werd begin 1980 inderdaad enorm vervuild.

Dit door de bakkies zoals Henk Wijngaard zo mooi in zijn liedjes vertaalde.
Ben nadien op 40 mHz overgestapt, geen onverwacht dansen meer van het toestel in de lucht omdat er eentje in de buurt zat op 27 mHz.
Na 30 jaartjes op non actief was het wel verrassend dat het 35 mHz was en 2,4 gHz.
Alles van ontvangers en servo's is zoveel kleiner en lichter, brandstof motoren daarentegen zijn nog hetzelfde gebleven.
Van elektro wist ik nog dat er vroeger zwevers waren met klapprop en een enorm pak aan Ni-cadmium batterijen aan boord waren, wat het zweven moeilijker maakte door het gewicht aan boord.
Mijn Sunny van Svenson werd met hulp van een hukkepak op hoogte gebracht, en ik was nog steeds op een goede hoogte als de zwevers met motor en extra gewicht al terug op de grond waren.
Maar dat was logisch, 2m en 940 gr wegend of 2m en 2 kg wegen maakt een groot verschil.
Binden? alvorens te vliegen, PNP en ARF, nooit van gehoord.
Het was terug naar school.

Wat de Piper betreft:
Deze verdiend echt wel een brandstof motor, zelfs al ben ik van mening dat het ooit nog gaat verboden worden.
Maar zoals velen zeggen, voortdoen tot we aan het gaatje zijn.

Johan.

@Arnold:
Tja, dat LB je niet goed afging is jammer, het is de bedoeling dat je ook weer stuurt als je naar beneden komt,
Kijk geregeld op het LB forum, zodra de data voor de LB dagen 2013 bekend zijn, worden ze daar gepubliceerd. Als jullie dan komen, ga ik met jullie vliegen en gaat het dus gewoon wel goed.

Dat was meer een kwestie dat er teveel speling op de lijnen kwam. Waarschijnlijk ook te weinig naar buiten getrimd. Wist ik veel toen. Typisch en geval van onvoorbereid wildvliegen. :D

Als ik in de buurt ben dan kom ik kijken.

Ik was in de herfst op het nieuwe veld van"Zwartberg"" BE.
Daar waren juist club kampioenschappen aan de gang. Petje af voor die lui.

Ja, wat de motor betreft, ik ben nog steeds een brandstof fan.

Ik vlieg alweer een jaar of 10 met de piper van Hegi
Bij mij staat er bouwjaar 1974 achter in de romp geschreven.
Ik vlieg hem nu met een ASP 65

Ik heb er een 10cc os 2 takt opgehad en een 8 cc HP viertakt
Ik ben nu op zoek naar een 10 cc Saito boxer hiervoor

Ik heb hem ooit gekocht en toen met nylon bespannen

Piper in de bergen.

We hebben het op dit forum ook over "sneeuwvliegen"
Daarom vond ik dit wel een mooi plaatje.

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hebt ge al nieuws over de motor Arnold?

Heb de 8,56 ccm van HP besteld, zag dat Erik die ooit op de zijne heeft gehad.

Johan.

Hoi Johan,

Ik las dat je de motor besteld hebt.
Niet duur!

Ik ben er nog niet uit. Ik ga eerst bij een clublid langs die een 9 cc heeft om te passen.
Gaat hij er makkelijk in dan wordt het een 4 takt. Anders ga ik toch maar voor electro. Ik heb al 3 kisten met 4 takt. Dus een "makkelijk" kistje erbij is wel leuk.

weer wat aangepast.

Zoals ik al eerder schreef; de vorige bouwer heeft wat slordig gewerkt.
Het blijkt dat de rolroeren te vlak zijn afgeschuind.
Hierdoor zijn de rolroeren te kort t.o.v. de flaps.
Het rolroer kan ook maar een klein beetje omlaag. Te weinig uitslag als gevolg.

Op de achterkant een vleugeleindlijst gelijmd.

full

Weer een stapje dichter bij het folieen.

Flapscharnieren.

Nu begonnen met de flaps.
Ik ga flapscharnieren gebruiken om een zo natuurlijk mogelijke flapwerking/beweging te verkrijgen.
Het probleem is direct al dat op de plaats waar de scharnieren vast gezet worden alleen maar 2 mm Blasa zit.
De volgende "operatie" uitgevoerd. Verstevigingsplaatjes ingelijmd. Met de folie erover is dat niet meer zichtbaar.

full

De scharnieren gemonteerd.

full

Dat gaat goed komen.

:
Is het idd de Burda doos? Zitten de transfers er bij? Oei! Dan direct inscannen op hoge resolutie, dan kan ik ze overtekenen/tracen/retouceren, als dat vermag publiekelijk beschikbaar stellen? Naja, kijk maar.
Gr Bas

Hoi Bas,

Ik kom hier op terug. Zoals je waarschijnlijk nog kunt herinneren waren die stickers vroeger van het zgn. natte systeem. Door het lange liggen is deze lijmlaag vergaan De letters zijn ook wat gebarsten. Ze willen ook niet "lossen" van het papier. waardeloos dus, dikke pech.

Jij kunt ze inscannen enz. maar kun jij ze ook tegen een schappelijke prijs snijden.
Als je dat bij een beletteringsbedrijf laat doen kost dat een dikke hand vol geld.
Ik had laatst registratieletters besteld voor mijn Piper. Ik schrok me rot € 45.
Tenzij er een mede forum lid dat voor een prikkie kan doen?

Hallo Arnold,
Ik kan ze zonder meer inscannen en uitwerken in Adobe Illustrator tot een vectorbestand. Daarmee kan een plotter aan de slag.
Zelf geen snijplotter. Maar wellicht kan Plotterwelt dat?
Kost altijd wat als je het uitbesteed. Een profie is er altijd tijd mee kwijt, heeft monden te vullen.

Maar ergens op het forum staat hoe je transfers kunt printen of laten printen.
Probleem is altijd de witte deklaag. Niet te printen.
Bestaat er zelfklevende beprintbaar materiaal. Ook zijn er UV bestendige toners/inkten.

Adres zal ik je PBen. (net gebeurt)
Gr Bas

Kan wel een bijdrage doen in kleur.

piperpa18001txbdf.jpg

De teks, burda staffel staat niet op de folie.
Bunte illustrierte heeft op mijn model volgende afmeting: L 8,8 cm x 5,7 cm, mijn model is 18 cm kleiner als die van Arnold.
Heb je een idee.

Johan

Burda piper

Ik heb al jaren een Burda Piper. Aangedreven door brushless motor.
Hierbij een foto en een kopie van de Sticker set.
De sticker set komt uit een de originele bouwdoos.
Specificatie:
Motor : Turnigy 3648-600
Prop : APC elec 13x8
Accu : Lipo 5S 3000 Mah

full

full

Ik heb al jaren een Burda Piper. Aangedreven door brushless motor.
Hierbij een foto en een kopie van de Sticker set.
De sticker set komt uit een de originele bouwdoos.
Specificatie:
Motor : Turnigy 3648-600
Prop : APC elec 13x8
Accu : Lipo 5S 3000 Mah

full

Lukt het niet om een stickerset te bemachtigen dan wordt hij gewoon blauw-wit zonder stickers.:(
30-40 € is me te gortig!
Bij mij komt er een 3548, 900 KV, 875 watt motor op met voorlopig een 12x6 prop. Lipo 4S 2800 mAh

Nog een lange weg te gaan.

De eerste folie klusjes zijn gedaan.
Het valt niet tegen. De rolroer- en flap scharnieren zien er mooi uit.

full

full

Toch even de vleugels "passen".

Maar er moet nog veel gebeuren voordat hij vliegt.

Oeps.

Op zoek naar foto's van onderkant van een Piper PA 18 kom ik dit tegen. Oeps.... Ja dat is de onderkant met een mooi zicht op de flapscharnieren.

full

Het gaat niet alleen in de modelbouwwereld fout. ;)

Hallo Jongens, Arnold stuurt mij de vergane stickers op
Het is niet heel veel werk die te scannen en op te poetsen in Photoshop.

Hierna zal ik ze vectoriseren. Heb daar en programmaatje voor. Anders trek ik ze handmatig over in Adobe Illustrator. Dan heb ik volledige controle over de lijnen, niet een overdaad aan vectorpunten, waar een snijplotter last van zou kunnen hebben. Daar zit iets meer werk in. Typografie zet ik nieuw op, heb vast wel ergens een passende letter in m'n lettertypen archief, heeft het internet ongekende voorraden.
Voor een pixelprint is dat alles niet nodig.

Jammer dat we hier nog steeds geen PDF bestanden kunnen stallen, zoals dat wel op RC-Groups kan.

Fraaie Burda Janus!

Hallo Jongens, Arnold stuurt mij de vergane stickers op
Het is niet heel veel werk die te scannen en op te poetsen in Photoshop.

Ik had nog hoop een stickerset van de Burda Staffel te kunnen bestellen maar in de beschrijving staat dat het "bedrukte" folie is.
Dat gaat dus niet lukken.

Bas gaat ze scannen. (Ze zijn onderweg Bas.)
De letters en cijfers is nogwel te plotten maar de plaatjes zoals de ezel is niet mogelijk.
Deze komen retour misschien nog bruikbaar?

Gr. Arnold

Heb je niemand in de club die je kan helpen?

Johan.
Heb hier wel twee ezels rondlopen van 38 en 37 jaar, maar daar wil ik je niet mee opzadelen.
Zij zorgen voor de nagels waar mijn doodskist wordt mee ineen getimmerd, kan je zo maar niet weggeven, wie weet wat kosten nagels over 20 jaar.:rolleyes:

Back