Help! Robbe Spirit Fun doet niets

Hallo, ik heb een vraag. Ik heb de Robbe Spirit Fun waar ik nu een aantal keer mee gevlogen heb (+/-18 x 15 minuten).
Van de een op de andere dag doet ie het niet meer, dat wil zeggen ik krijg hem niet meer aan de gang.

Wat gebeurt er; ik zet mijn zender aan en hang de lipo aan de heli. Normaal begint de snelheidsregelaar dan te piepen, hij test zijn dingen en na 10 seconden kan er gevlogen worden. Nu gebeurt er niets, geen piepjes en na 3 seconden begint de LED van de Gyro te knipperen.

Ik heb twee Lipos, dus gelijk de andere getest. Zelfde resultaat. Beiden nogmaals aan de lader gehangen (maar die ging na 2 minuten alweer uit omdat ze vol zaten) daarna weer aan de heli gehangen, zelfde resultaat.

Ik heb daarnaast nog een Spirit fun (vraag me niet waarom) dus heb de lipo aan die snelheidsregelaar gehangen, mijn ontvanger daar weer aangekoppeld en enkel de Gyro (servo's dus niet) en tot mijn verbazing hetzelfde resultaat.

Ik moet daarbij vermelden dat bij de eerste Spirit de servo's weigerden zolang de gyro stond te knipperen.

Voor mijn gevoel heb ik alles getest, Lipos gemeten (geven net geen 12V af), alleen mijn zender en ontvanger zijn in alle tests gelijk.

Heeft iemand enig idee hoe ik dit zou kunnen oplossen?????

Alvast bedankt voor de reacties.

Hoi Beeek, het lijkt erop dat de ontvanger géén signaal krijgt van de zender.

Welke zender heb je? Niet per ongeluk op een ander kanaal gezet (bij een synthesizer) of verkeerde kristal in zender of ontvanger?

Verkeerde mode (PCM of PPM). Of heb je iets veranderd in zender of per ongeluk een schakelaar omgeduwd?

Misschien je hond aan de kabeltjes zitten knagen?;)

Hoi Beeek, het lijkt erop dat de ontvanger géén signaal krijgt van de zender.

Welke zender heb je? Niet per ongeluk op een ander kanaal gezet (bij een synthesizer) of verkeerde kristal in zender of ontvanger?

Verkeerde mode (PCM of PPM). Of heb je iets veranderd in zender of per ongeluk een schakelaar omgeduwd?

Misschien je hond aan de kabeltjes zitten knagen?;)

Hi Slomo,

bedankt voor je antwoord. Nog even gekeken voor de zekerheid. Model staat op de zender nog op H (heli) en als ik de servo's wel aansluit en zet de zender aan dan reageren ze allen even. Het is niet zo dat ze ook echt naar het middelpunt gaan zoals je zou verwachten, maar geven allen een korte tik.

Mijn idee is dus dat de zender en ontvanger wel contact hebben, maar misschien "praten" ze even niet met elkaar.

Kristal is onveranderd.

Ik heb wel de laatste keer mijn zender opengemaakt om te zien of het mogelijk is de zender naar Mode 1 om te zetten.......... Mischien iets verkeerd geraakt???

Bedankt weer

* Kunt ge de zender van de 2de heli niets eens testen?

* Staan uw dipswitches nog goed?? De uiterst rechtse switch dient om de 3D instellingen te veranderen enz.. Mss werkt de zender niet als die switch niet op blocked staat (kan nu ff niet testen, ben niet thuis).

Laatst bewerkt door een moderator:
Bij mijn e-sky heb ik ooit het zelfde gehad.
De e-sky esc eist dat throttle op 0 staat anders initialiseert hij niet, en reageren de servo's niet.
Groeten, Wilbert

* Kunt ge de zender van de 2de heli niets eens testen?
.

Nee helaas. Ik heb indertijd alleen de heli overgenomen voor onderdelen en niet de bijbehorende zender.

Ik heb alles nog eens nagelopen, alle switches staan op Normal (m.n. 3D switch). Met throttle vol open en helemaal dicht geprobeerd, maar helemaal niets.......

Ook als ik de lipo aansluit zonder dat mijn zender aanstaat begint deze gelijk te knipperen....

Ik begin het spoor een beetje bijster te raken. Jullie tips zijn meer dan welkom!!

Hoi Beek, kan je ons effe zeggen welke zender, ontvanger en gyro je gebruikt?
Van die speciale 4-in-één-gevallen werken dikwijls anders dan de gewone ontvangers.....;)

Als de servo's een tik doen en dan niet meer op de stuurknuppels reageren dan scheelt er echt iets aan de communicatie. Als je een ontvanger aanzet maar de zender niet dan geven de servo's ook een tik en daarna blijven ze staan. Let wel : DIT MOET JE NOOIT DOEN!!!
Een PCM-ontvanger met geprogrammeerde failsafe houdt de servo's in een bepaalde stand maar bij een gewone (PPM/FM) ontvanger kunnen de servo's naar hun uiterste stand lopen en dan verbranden...

Er zitten op je zender waarschijnlijk wel een aantal schakelaars en het kan goed zijn dat je er eentje per ongeluk hebt omgezet maar je servo's zouden evenzeer moeten bewegen.

Ik heb gisteren nog m'n trex 450 in m'n nieuwe zender geprogrammeerd en bij de eerste test wou de motor niet maar de tuimelschijf bewoog zoals het moest. Bleek dat het gaskanaal verkeerdom zat.
Dus, zoals je ziet hebben (de meeste) regelaars een ingebouwde veiligheid dat ze op "gas uit" moeten staan als je je zender en ontvanger inschakelt.
En het zou natuurlijk kunnen dat je een schakelaar hebt omgezet in "idle up" zodat je met volgas vertrekt ook al staat de stick volledig beneden...

Maar nogmaals, de servo's zouden WEL moeten bewegen als je de sticks beweegt ,tenminste met een "gewone" ontvanger-regelaar-servo-systeem.

Ik zou toch nog eens alles kontroleren: zend en ontvangkristal goed in houder en niet per ongeluk gewisseld, zender en ontvanger allebei dezelfde mode (pcm/ppm), antenne goed vastgeschroefd, enz... Trek het kabeltje van de regelaar uit en gebruik eens een losse ontvangeraccu...
Misschien toch de zender eens terug openen om te zien of je geen kabeltje of stekkertje hebt losgetrokken...

EDIT: je laatste bericht had ik nog niet gelezen want toen was ik zelf aan 't typen...:oops:

Laatst bewerkt:
Nee helaas. Ik heb indertijd alleen de heli overgenomen voor onderdelen en niet de bijbehorende zender.

Ik heb alles nog eens nagelopen, alle switches staan op Normal (m.n. 3D switch). Met throttle vol open en helemaal dicht geprobeerd, maar helemaal niets.......

Ook als ik de lipo aansluit zonder dat mijn zender aanstaat begint deze gelijk te knipperen....

Ik begin het spoor een beetje bijster te raken. Jullie tips zijn meer dan welkom!!

Jama, die dipswitches (die schakelaarkes zo vanonder, waar ge moeilijk aankomt), die staan ook goed?

Hoi Beek, kan je ons effe zeggen welke zender, ontvanger en gyro je gebruikt?
Van die speciale 4-in-één-gevallen werken dikwijls anders dan de gewone ontvangers.....;)

Hi Slomo,

Bedankt voor je reactie. Hier zijn de specs;

Zender = Robbe XH 6
ontvanger = RX 6H 41Mhz PPM/FM

Type gewoon maar wat er staat he :puppydogeyes:

Dit is de standaard set in de Robbe Spirit fun set. Wat je zegt klopt helemaal, als ik de zender meerdere malen aan en uit zet tikken de servo's bij elke aan/uit actie een stukje naar beneden. Als ik dat door zou zetten zouden ze zichzelf kapot maken denk ik.

Dus de ontvanger herkent in mijn ogen de zender wel (anders zouden de servo's niet reageren denk ik), maar weigerd de zender als zender te zien. Dus ik heb het idee dat het niet aan de kristallen ligt.

Ik heb de zender ook nog eens open gemaakt, maar kan zo niet direct losse kabels of iets dergelijks zien.

Vraag; kan het zijn dat ik bij het aansluiten van de ontvanger iets verkeerd heb gedaan? Stel dat ik de voeding van de ontvanger (dus via snelheidsregelaar) verkeerd om aansluit brandt dan de ontvanger door of iets dergelijks?

Tweede vraag, ik heb nu een testsetting op mijn bureau liggen waar ik eea mee aan het proberen ben. Maar nu heb ik alleen de Lipo via de snelheidsregelaar en de Gyro aangesloten (omdat die die knipperende led geeft, verder eignelijk nergens voor) en ik heb één servo aangesloten voor het idee. Moet ik misschien echt alle servo's aansluiten om een goede testsituatie te krijgen?

Laatste vraag, kan het zijn dat mijn Lipo's gewoon niet meer goed zin? Ik kan nergens een verklaring vinden waarom die gyro blijft knipperen. Ik kan me voorstellen dat het gewoon een signaal is dat de accu leeg is. Wellicht laad mijn lipo lader gewoon niet meer. Hoe kan ik daar achter komen? Met mijn multimeter geeft de lipo wel een voltage uitslag, maar moet ik dat meten om erachter te komen of de lipo "vol" is?

Lang verhaal, maar zoals jullie kunnen lezen ben ik nog een grote beginner op dit vlak........ Nogmaals bedankt voor de reacties.

Hoi Beeek,

Ja, zie het nu ook: is inderdaad een volledige set die zo wordt verkocht.
Die blijkt dezelfde te zijn als de : Art-Tech Falcon 3D...

Ik weet niet hoe de stekkertjes van de servo's/regelaar eruitzien en of je die ook verkeerdom kunt inpluggen maar de regelaar verkeerdom :dat kan uiteraard fataal zijn.... Dan worden de plus en min immers verwisseld.

Als een HH-gyro gaat knipperen dan kan het zijn dat hij géén signaal krijgt ofwel dat hij niet in HH-mode is opgestart (schakelaar op zender staat verkeerd bij inschakelen van ontvanger/gyro). Gyro heb je eigenlijk niet nodig om te testen. Eén servo volstaat wel... De regelaar en lipo ook maar effe aan de kant.

Nu zou je eerst eens moeten testen met een "gewone" ontvanger accu (4 cellen NiCd of NiMh).
Daarna kun je niets anders dan één voor één de componenten uit te wisselen met werkende. Dus: andere ontvanger proberen...andere zender ...enz....

Voor mij natuurlijk gemakkellijk want ik heb hier wel een aantal zenders en ontvangers liggen...

Maar als ik het goed begrepen heb dan heb je in je reserve-helie ook een ontvanger en servo's zitten?
Zo ja, steek dan de kristal eens om en probeer of die ontvanger werkt. (Wel oppassen hé dat de motor/rotor niet plots begint te draaien)

Toch heb ik zo het idee dat misschien de "mode" (PCM of PPM) niet goed is. Je ontvanger is PPM maar wat staat op het display van je zender ongeveer in 't midden in een rechthoekje??

Laatst bewerkt:
hallo,

Klinkt allemaal bekend in de oren;)
Bij mij was hetzelfde het geval gyro gaat gelijk aan zonder piepjes e.d.
Servo's reageren niet omdat ze gewoon weg niets krijgen van de accu omdat......

Je regelaar verbrand is dus gewoon een nieuwe regelaar kopen en je kunt weer vliegen.
De standaard regelaar op de art tech falcon is matig tot slecht qua kwaliteit bij romfiramodelbouw kun je vragen om een 25a brushless regelaar vragen, als je dit aangeeft in je mail aan Mike weet hij wat je bedoeld en helpt je hiermee verder.

Regelaar kost ongeveer 25 to 30 euro en dan heb je een goede voor je spirit!

Mvg jean paul

Hi Slomo,

Wederom bedankt voor je antwoord. Ik moet echter wat vragen terugstellen want ik ben nog niet ver genoeg om alles te begrijpen.

Ik weet niet hoe de stekkertjes van de servo's/regelaar eruitzien en of je die ook verkeerdom kunt inpluggen maar de regelaar verkeerdom :dat kan uiteraard fataal zijn.... Dan worden de plus en min immers verwisseld.

Kan ik daar achter komen op een of andere manier? En is het gedrag dat mijn ontvanger nu toont (dus wel tikken met servo's) consistent met een ontvanger die mogelijk kortsluiting heeft gehad?

De regelaar en lipo ook maar effe aan de kant.
Deze snap ik even niet, de ontvanger heeft dan toch geen voeding?

Nu zou je eerst eens moeten testen met een "gewone" ontvanger accu (4 cellen NiCd of NiMh).
Bedoel je hiermee gewoon een 5V bron opzoeken en die aansluiten?

Maar als ik het goed begrepen heb dan heb je in je reserve-helie ook een ontvanger en servo's zitten?
Zo ja, steek dan de kristal eens om en probeer of die ontvanger werkt.
Helaas, was vorige week bij modelbouwwinkel met de vraag voor wat reserve onderdelen. Deze hadden ze niet, maar wel een heli staan die teruggekomen was. Op ontvanger en zender kon geen garantie gegeven worden dus die hebben ze eruit gehaald. Gebruik deze alleen voor "spare parts" Motor, regelaar en servo's zitten er wel op.

En toch lijkt het me dat de "mode" niet overeenstemt (PCM of PPM). Je ontvanger is dus een PPM maar wat staat er op je zender ongeveer in 't midden van het scherm in dat rechthoekje???

Ik moet toegeven dat ik het verschil tussen pcm en ppm niet snap. Maar dat gezegd hebbende, ook op mijn lcd scherm (want ik neem aan dat je die bedoeld met scherm) staat niets vermeldt van PCM of ppm kijk ik verkeerd?

p.s. heb uit frustratie de zender eens aan de lightsimulator gehangen, daar werkt de zender perfect...... Zal niets te betekenen hebben maar toch.

In ieder geval enorm bedankt voor je hulp zover.

hallo,

Klinkt allemaal bekend in de oren;)
Bij mij was hetzelfde het geval gyro gaat gelijk aan zonder piepjes e.d.
Servo's reageren niet omdat ze gewoon weg niets krijgen van de accu omdat......

Je regelaar verbrand is dus gewoon een nieuwe regelaar kopen en je kunt weer vliegen.
De standaard regelaar op de art tech falcon is matig tot slecht qua kwaliteit bij romfiramodelbouw kun je vragen om een 25a brushless regelaar vragen, als je dit aangeeft in je mail aan Mike weet hij wat je bedoeld en helpt je hiermee verder.

Regelaar kost ongeveer 25 to 30 euro en dan heb je een goede voor je spirit!

Mvg jean paul

Hi Bedankt voor je antwoord, als de oplossing zit in een regelaar van 25 euro dan moet ik dat proberen. Wat vreemd is echter is dat ik twee regelaars heb hier die beiden hetzelfde resultaat geven? Als ik de lipo aansluit dan reageren de servo's wel (met een tikje welliswaar) maar misschien krijgen ze alleen een stuipje?

Ik zal Romfira iig eens een mailtje geven, bedankt voor de tip.

Hmm het klinkt dan inderdaad alsof je gyro/ontvanger dan inderdaad niet initialieert dus je zender op zoekt.
Dit heeft niets met je regelaar te maken maar piepen zal die altijd moeten gaan doen of ie nou een signaal oppakt of niet drie keer piepen hey ik ben er korte piepjes constant ik kan niets vinden.

Ik zal je boekje maar eens goed nalezen over alle aansluitingen op je ontvanger controleer je kristal op defectheid.
met je lipo's is niets mis dat geloof ik niet.
Kijk of je throttle niet verkeerd om hebt staan (REV dus) op je zender.
Met full power dat geeft hij dan als ie op rev staat dan wil hij ook niet initialiseren (zender opzoeken) dat heet fail safe(nee geen fail safe maar goed je snapt het) dus een beveiliging dat je niet in stukken gehakt word als je hem aan sluit.

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoi Beeek,

De regelaar heeft een ingebouwde BEC dat de ontvanger van spanning voorziet zodat je geen aparte ontvangeraccu nodig hebt.
Steek je het stekkertje van de regelaar omgekeerd (als dat al mogelijk is) in de ontvanger dan kan dat gaan van een klein defekt tot zelfs "roken" van de ontvanger. Dus moeilijk te zeggen wat effekt het bij deze combinatie zou geven.
Maar ik ga er van uit dat dit niet gebeurd is.....

Om te testen of de BEC van de regelaar stuk is trek je de regelaar uit en sluit je alleen een ontvangeraccu (4 cellen NiCad of NiMh, inderdaad +-5V)) en servo(s) op de ontvanger aan .
Werken de servo's nu wel als je de sticks beweegt dan weet je dus dat het aan de regelaar ligt....

Misschien heb ik de verkeerde zender voor en staat bij die van jouw géén PCM/PPM indicatie op het display dan sorry.....
Je zender werkt met de simulator dus dan staat die in PPM en dat is goed.
Een zender die in PCM-mode staat werkt NIET op een simulator....
Let wel, bij het gebruik van een simulator is het hoogfrequent/zendgedeelte van je zender uitgeschakeld! Daar kan dus nog iets fout zitten.
Heb je bvb de kristal eruit gehaald bij het openen van de zender en misschien scheef er terug in gestoken zodat de pootjes niet raken...allemaal mogelijk....

PCM en PPM zijn simpelweg twee verschillende manieren om gegevens te verwerken. Het kanaal/frequentie blijft hetzelfde maar de data worden op een andere manier gecodeerd. Daarom MOETEN zender en ontvanger in dezelfde mode staan omdat de ontvanger anders de toegestuurde data niet verstaat en dan krijg je dikwijls zo'n effekt als jij nu hebt.

Beste is om het zaakje mee te nemen naar de winkel of iemand in je buurt te zoeken die jou kan verder helpen zodat je snel weer kan vliegen....

Laatst bewerkt:
opgelost.....

Hallo forumleden,

Op aanraden van Heli-Jean net toch nog eens mijn Spare regelaar eraan gehangen en wat schetst mijn verbazing, de drie welbekende piepjes zongen mijn opgeluchte oren toe. Ik denk dat ik bij het eerder testen van deze regelaar een verkeerde opstelling heb gebruikt waardoor ik in de veronderstelling was dat deze hetzelfde resultaat gaf als de defecte.

Conclusie; defecte regelaar.

Alles weer aangesloten, vanmiddag hopenlijk weer vliegen als het weer mee zit.

Allen enorm bedankt voor de hulp en tijd, heb in ieder geval een hoop geleerd dit weekend.

M.vr.gr. Beeek

Leuk om te horen!
Veel plezier met je hobby en houd hem heel :D

Mvg Jean Paul

Back