Het expeditieschip van Willem Barentsz - Kolderstok

Willem Barentsz 7.jpg

Hans helemaal top erg mooi.
Waarom heb je geen blinde geplaatst?
groet Cees
Ik heb me gebaseerd op een tekening van Gerrit de Veer uit zijn originele verslag van 1596/1597.
Hierop vallen twee dingen op die afwijken van het model zoals Ab Hoving dat getekend heeft in zijn boek:
- het schip heeft geen blinde
- het schip heeft wel een stag aan de bezaansmast.

Op oude schetsen zie je daar verschillende varianten op. Veel schepen hebben inderdaad (nog) geen blinde, en veel schepen hebben ook geen stag aan de bezaan.

Dit is de afbeelding:
Vast in het ijs.jpg

Ik daag iedereen uit hier iets negatiefs over te zeggen.
Gaat niet lukken.
Ik weet niet of je de vlag expres over het achterdek laat "waaien", maar dat vind ik een erg leuk detail.
Geeft dynamiek.

Als ik mijn schip zal afbouwen zal hij er net iets anders uit gaan zien, maar dat houdt de discussies levendig.
Ik wens de bouwdoos een succesvolle toekomst toe!
Dank je wel :-). En dat de modellen verschillend blijven is ook helemaal in de trend van toen. Geen enkel schip was exact hetzelfde.

Ja, dat doe ik bewust. :) Bij zeilschepen kwam de wind meestal van achter, dus de vlag waaide vaak over het achterdek.

Dat klopt Hans mits her schip zeilt. Als het schip voor anker ligt zoals jouw model met gestreken zeilen (en niet gereefd), dan komt de wind van voren. Ook voor top en takel zal een 17e eeuws schip zich als gevolg van de windvang van het hogs achterschip met de kop in de wind draaien.

Hij hoeft toch niet ten anker te liggen?
Misschien liggen ze wel langs de kant.
En ik heb ook vaak genoeg meegemaakt dat de stroming zó sterk is dat het schip tijdens het ankeren op de stroom gaat liggen ipv op de wind en met de kont in de wind lag.

Hoe dan ook, ik vind dit een leuke touch, die ik ook een keer ga toepassen.
Weer eens wat anders.

Back