Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Hans , petje af:wave. Wat een prachtig schip gaat dit worden. Gaaf man, ik heb nog een lange weg te gaan om dit te bereiken :thumbsup::thumbsup::thumbsup::thumbsup:
 
De positie van de mast, knechten en de beting is gezet. Hiervoor heb ik gaten gevijld zodat ze vast staan op het dek er onder.
20210924_104755.jpg
20210924_104744.jpg
20210924_122200.jpg

Overigens niet met grof geweld. Dit dek heeft geen vals dek dus enige voorzichtigheid was geboden.
De beting heeft 8 nagels en de betingplank is uitgevoerd in de houtsoort kersen. Kolderstok voorziet hier in. Het is een houtsoort waar je wat beter de gaatjes in kan boren zonder dat de ontstane tussen stukjes wegbrengen. Iemand die dit al eerder heeft gemaakt zal dit wel herkennen. Het kersen is gekleurd naar noten.
20210924_140904.jpg
20210924_140936.jpg
 
De kraanbalken zijn uit eiken gelaserd. Deze zijn gekleurd en aangebracht. Ik denk dat ik hier nog een flinke bout laat in zakken in het dek.
20210924_143255.jpg

En een overzichtsfoto van het dek. Ook heb ik besloten om de roosters te lijmen. Mogelijk komen er straks in het pakket een andere versie van deze roosters welke eenvoudiger zijn uitgevoerd. Deze worden bewust eenvoudiger wat meer passend is bij de bouw van de Fluyt.
20210924_143418.jpg
 
Laatst bewerkt:
En je ziet gelijk hoe belangrijk een goede tekening is. De tekening zoals ik die in mijn topic geplaatst heb (bovenaanzicht) bestaat uit een halve tekening die ik daarna spiegel. Alle delen van het schip die dan niet gespiegeld moeten worden moet ik daar uit weghalen - en dan vergeet je soms wat, in dit geval een knecht. De grote knechten op het voordek zijn hier dubbel uitgevoerd - aan beide zijdes van het schip één. In principe hoeft hier dus maar één knecht te staan, deze wordt gebruikt voor het kardeelblok van de fokkera.
Overigens kan een tweede knecht nooit kwaad wanneer je bijvoorbeeld een takel wil bedienen.
 
En je ziet gelijk hoe belangrijk een goede tekening is. De tekening zoals ik die in mijn topic geplaatst heb (bovenaanzicht) bestaat uit een halve tekening die ik daarna spiegel. Alle delen van het schip die dan niet gespiegeld moeten worden moet ik daar uit weghalen - en dan vergeet je soms wat, in dit geval een knecht. De grote knechten op het voordek zijn hier dubbel uitgevoerd - aan beide zijdes van het schip één. In principe hoeft hier dus maar één knecht te staan, deze wordt gebruikt voor het kardeelblok van de fokkera.
Overigens kan een tweede knecht nooit kwaad wanneer je bijvoorbeeld een takel wil bedienen.
Gelukkig waren de kraanbalken wel aan weerszijde..... En de extra knecht zal vast gebruikt worden om last te takelen....... in mijn geval:banana:
 
Qua lengte moet het gaan want het snijbestand is 40 mm en op tekening zijn ze ca. 40,5 mm. Maar afhankelijk van de ronding die je gebogen hebt in de boeg kan daar een mm of wat verschil in zitten.
 
Verder met het aanbrengen van de eerste huidgang. Allereerst heb ik het gehele geraamte in de Kolderstok ebben gezet.
Ik hoop hiermee dat ik straks wat minder lijmvlekjes zichtbaar hebt. Bij achteraf kleuren pakt de lijm niet op elk lijmplekje wat achter blijft.
20210924_204938.jpg
20210924_200447.jpg

Voor het buigen van deze latjes 1x3mm gebruik ik nu de kleinste ronding die bij de buiger hoort.
 
Laatst bewerkt:
Nadat de sloep was beplankt is er het overige hout uitgebroken zodat willen de spanten achterblijven. Dit hout zit op een paar puntjes vast gelaserd. Het is raadzaam om aanhechting van boven even door te snijden. Met een punt-tangetje heb ik dit vervolgens verwijderd.
20210925_140630.jpg

En vervolgens krijg je weer een open sloep.
20210925_144624.jpg
Bij de kiel maakte ik een foutje zodat de vorm daar niet correct is. Gaandeweg heb ik dit weer op kunnen lossen. Aangezien dit de grootste sloep is zal de kleinere straks anders worden uitgevoerd.
Gelukkig had ik weinig last van lijmvlekken.
En hier het resultaat. Het rompje is nog nat wat net gespoten is.
20210925_182738.jpg
20210925_182733.jpg
 
Laatst bewerkt:
Back
Top