Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Dit blijft voor mij ook altijd spannend. Wanneer je een nieuw model ontwikkeld en het allereerste exemplaar ervan bouwt heb je vaak kleine afwijkingen. Die kan ik tijdens het bouwen aan het model makkelijk corrigeren, maar ik moet dat in de tekeningen en snijbestanden ook corrigeren. Wanneer een tweede persoon dan het model hier vanaf het model bouwt zie je of de correcties goed uitgepakt hebben.
Voorlopig pakt dit dus goed uit!

En dan gaat het beplanken van start. Dit gebeurt dus vanuit de kiel zoals dit vroeger ook ging.
20210714_184442.jpg

De zandstrook gaat dus in de groef. Deze heb ik kort voor 10 minuten in het water gehad waarna ik deze met de plankenbuiger in vorm heb gebogen. De latten zijn van linden wat goed te buigen is.
20210629_203926.jpg
20210629_203931.jpg

*Hans* vertelde in zijn eigen verslag al over de gelaserde vormen van de huidgangen. Ik schreef zoiets als.... dat ik het enigzins jammer vond dit niet gewoon met een bossie hout zelf te beplanken....:rolleyes: nu je er zelf mee bezig ben snap ik dit soort opmerkingen van mezelf ietsie minder. Met de voorgevormde gangen gaat dit gewoon prachtig worden. En zeker als ze ook nog gewoon blijken te kloppen.
20210630_201415.jpg
20210630_210156.jpg

De voorgevormde gangen zijn gelaserd waardoor dit iets ingebrand is in de planken zelf. Dit geeft een breeuwachtige naad. De planken onderling sluiten dus wel tegen elkaar. Deze "dikke" naden zullen verdwijnen als de romp is gebeitst in een donkerdere kleur.
20210702_211218.jpg

Hier een huidgang die in de ronding valt en nu moet worden arm geschuurd zodat deze weer strak tegen de vorige zal gaan vallen.

Het afschuinen van de spanten doe ik voor de plank uit. Het is best fragiel om van te voren alles in de juiste schuinte te krijgen. Met het verlijmen van twee huidgangen gaan de zitters en oplangers steeds vaster zitten.
20210630_201332.jpg

Op bovenstaande foto is te zien dat alleen aan de onderzijde is afgeschuind en nog niet aan de zijkanten. Dit is natuurlijk geheel mijn eigen werkwijze. Het is wel een beetje een inzicht hoe je hierin de juiste ronding voor elkaar ga krijgen. Dus voor de volgende bouwers is dit maar een idee.
En voor je het weet kruip je dan toch omhoog. Elke keer buigen passen en "arm schuren tegen de vorige huidgang.
20210702_210439.jpg

Op de voorgaande foto zijn er 6 gangen aan weerszijde aangebracht. De zevende lat moet over de voorgaande gaan vallen.
IMG-20210703-WA0002.jpeg

Hier moet dus nog wel wat gebogen worden. Daarnaast moeten de vorige zes in een vloeiende lijn gesneden of geschuurd worden. Op de volgende foto wordt dit zichtbaar en is de lat inmiddels juist gebogen en zonder veel klemmen kan deze worden gelijmd.
20210703_203742.jpg

En de andere zijde waarbij ik deze er met de hand tegendruk.
IMG-20210703-WA0008.jpeg

Ook aan de zijkant van de spantjes is nu het afschuinen begonnen.

20210704_094756.jpg

In gang 12 is een insteker gemaakt
20210704_213118.jpg

En na gang 13 mocht van Kolderstok de MDF mal er uit gesloopt worden. Ik realiseer me dat tot ik tot nu toe het gemakkelijkste gedeelte van de romp hebt gehad. Alhoewel je dit dan ook weer niet kunt onderschatten aangezien je toch wel wat ervaring moet hebben met buigwerk en het passend maken. Ook gaat dit verslag hard maar er zitten al weer heel wat dagen en lange avonden in. Maar ja stoppen in dit stadia is voor iedereen wel lastig vermoed ik.

Niet voor beginners, genieten van je ervaring :worship:
Dit zou niet je eerste model moeten zijn denk ik. Maar ik mag het ook niet overdrijven dat het zeer moeilijk is tot nu toe. Er zijn er meer dan genoeg die hier ook aan kunnen beginnen maar voor starters zou ik eerst een ander model aanraden. Er zal zeker door Kolderstok nagedacht worden in welke moeilijkheidsgraad dit schip zal gaan horen.
Het lastigste gedeelte in de romp moet nog gaan komen...... maar ik kijk er naar uit. Tot nu toe ben ik tevreden hoe het loopt:thumbsup:

Het vaststellen van een moeilijkheidsgraad blijft altijd lastig. Ik ben gauw geneigd iets niet zo moeilijk te vinden, vergetend dat ik al vanaf mijn 13e aan houten modelbouw doe. Dan lijkt alles even snel gedaan te kunnen worden. Na zes jaar als Kolderstok modellen maken en verkopen en ontelbare gesprekken en e-mails met bouwers ben ik echter wel gaan inzien dat datgene wat ik als niet zo moeilijk of vanzelfsprekend ervaar voor een ander een nauwelijks te nemen horde kan zijn. Vandaar ook altijd mijn aanbod dat mensen bij vragen contact kunnen opnemen.
Dit model zal zeker in klasse 4 op een schaal van 4 komen, met in de bouwbeschrijving de opmerking dat veel op het schip zelf gemaakt moet worden en niet als kant en klaar deeltje erop gelijmd kan worden. Dit is overigens bij alle modellen van Kolderstok wel meer of minder het geval. Deze wijze van bouwen, met veel "zelfmaak" maakt het voor mij wel heel erg leuk.

Yep!:) de mal mag er uit! Tot nu toe is dit een heel gemakkelijk vierkant blok geweest om te beplanken. Hoe je het ook neer lag.. het lag altijd vlak op de werkplek...( nog steeds aan het aanrecht of aan tafel in de kamer)
Een dergelijke mal is ook gebruikt bij het maken van het speel-jacht. Toen ik deze er uit sloopte kwam aan 1 zijde de gehele scheepswand los bij de boeg door mijn ongelukkig handelen en te schraal lijmen.
Nu moet gaan blijken of de gehele romp los is van de MDF mal. Hier volgen de foto's
20210706_212331.jpg
20210706_213527.jpg
20210706_212227.jpg

Back