Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

En soms zit het tegen;)
20210716_203959.jpg

Hans,
Dat begint er naar een fluit uit zien. De bouw met een mal maakt het planken van de romp veel gemakkelijker want het blijft een moeilijk schip om te bouwen. Vooral het achtersteven. Na de ronde heupen moet de rest wat er boven de heupen komt recht naar boven gebouwd.
Ik wens jou veel succes met de bouw van je fluit en ik volg het verslag.

Marcus

Dat is "niet leuk".
Zelfs met rechte latjes heb ik daar soms last van.
Kan je aan de binnenzijde in de bocht een klein dun verstevigingslatje lijmen? of zijn beide zijden zichtbaar?
Hopelijk kan je het mooi herstellen

Mvg,
Het is eventueel wel mogelijk dit aan achterzijde te verstevigen. Het zit nu nog in de klemmen en ik zal na het werk en mijn 2e vaccinatie vanmiddag de klem er af halen. Ik ben benieuwd;)

De eerste serie huidgangen zijn nu geplaatst. Mogelijk dat ik ook de twee onderste berghouten er op maak. Deze zijn nu ook wat makkelijker te klemmen.
Je ziet nu al de vorm van boven bij de spiegel er een beetje inkomen.
20210718_111551.jpg

Nu moeten straks ook de spanten geplaatst worden waardoor het van achteren sterk naar binnen zal gaan vallen. Ook bij de boeg gaat het prima. Over de smallere huidgangen komen straks de berghouten. In dit geval al dus drie stuks.
20210718_113003.jpg

En een overzichtsfoto. Het dek kan nu ook dicht gemaakt worden. Althans als je dezelfde werkwijze hanteert als ik.
20210718_111621.jpg

Ziet er weer netjes uit Hans :thumbsup:. Is het met de breuk ook helemaal goed gekomen ? Is net niet goed te zien op de foto (laatste).

20210718_223038.jpg
Ziet er weer netjes uit Hans :thumbsup:. Is het met de breuk ook helemaal goed gekomen ? Is net niet goed te zien op de foto (laatste).
Het is inderdaad wel gelukt en er zal wel wat zichtbaar blijven aangezien daar de breuk niet helemaal dicht meer kwam omdat het behoorlijk rond en naar binnen getordeerd werd. Maar het was ook aan de andere kant welke niet gefotografeerd is;) gelukkig komt er ook een berghout op. De lat er onder had ook een scheur. Ik moet gewoon aandacht blijven geven hoe te buigen en hoe te klemmen. Want daar ging het dus mis. En dan kan je niet even een andere lat pakken.

Laatst bewerkt:
Voor mijn allereerste buigwerk wat ik deed voor de Botter legde ik de latten in water en boog ik ze er op die manier omheen. Dat was nog niet echt een succes. Later zette ik de waterkoker aan en boog mijn latjes met stoom. Dat ging redelijk maar alle ramen in de keuken waren beslagen en vanaf de keukenkastjes dropen de druppels;)
Inmiddels zag ik het buigertje van Kolderstok en las hierover een artikel wat ook in de modelbouwer was geplaatst. Ik kan deze even nu niet terugvinden. ( mag iemand hieronder nog wel plaatsen) sindsdien buig ik met dit buigertje. Het breken van het hout wat nu gebeurde heeft ook wel te maken met mijn eigen lompigheid en wilde iets veel te snel doen. Met een spiritus brandertje heb ik geen ervaring eigenlijk. Wel met blaren op mijn handen omdat het buigertje warm is:)
Ik neem aan dat de werking hetzelfde is. Dus natte latten buigen met hitte?
Je voelt trouwens heel goed wanneer de weerstand verdwijnt in het hout en het rond wil gaan staan. Het probleem van de gebroken huidgangen zijn een beetje dat de draad van het hout bijna dwars op de huidgang valt. Hierdoor brak de lat. Dus ja... al doende leert men om nog voorzichtiger te zijn.

Back