Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Allereerst heb ik de gaten voor de masten gemaakt. Best handig van mij aangezien ik nog door een paar dekken moest:) maar goed de gaten zitten er in en de masten staan op de juiste schuinte.
20211111_194736.jpg

Gelukkig stond er in de BB dat ik nog wat klampjes moest plaatsen op de kiel. Dit was lang geleden al gebeurd. En de masten zakten er nu mooi tussen.

Om de voet van de mast komt de bekleede keggerand.
Hiervoor kijk ik in wat bakjes en dingetjes wat ik hiervoor kan gebruiken. ( in de gelaserde plaat van Kolderstok zat wel een gelaserde keggerand overigens maar ik weet niet of dit daadwerkelijk in het pakket komt) in mijn geval viel mijn oog op een rood afsluitdopje.
20211111_200949.jpg

Dit dopje heb ik bekleed met een bruine stof.
Een vorige keer bij mijn Friesland sneed ik de rand uit het tuitje van een siliconenspuit.
Het ziet er dan zo uit.
20211111_201324.jpg

De stof zelf lijm ik vast met 1 secondenlijm. Niet het fijnste spul. Maar ja.... het zit vast.
Nadat de boel is versteven snij ik de stof vlak en frees het gat er in.
20211111_201601.jpg

De kleur was nog niet naar mijn zin en met wat beits kwam er een aardig geteerd zeildoek tevoorschijn.
20211111_202627.jpg

En zo schuift deze beklede keggerand om de grote mast.
20211111_202716.jpg

Doorgaans wordt dit de mastvissing genoemd. Maar de vissing is volgens mij het verzwaarde stuk in het dek zelf.

Doorgaans wordt dit de mastvissing genoemd. Maar de vissing is volgens mij het verzwaarde stuk in het dek zelf.
Over de vissing bestaat vaak een misverstand en wat je hierboven schrijft is eigenlijk helemaal waar. Wat jij hebt gemaakt heet de mastkraag; Zeildoekse broeking rond de voet van de mast boven het mastgat en dient tegen het inwateren. Terwijl de 'vissing' een versterking is van het dek op plaatsen waar een gat moet worden gemaakt voor een mast, pomp en soms ook voor het hennegat. De vissing voor de mast bestond uit twee zware platen die tussen de dekbalken en de schaarstokken werden aangebracht, waarvan de bovenkant gelijk kwam met de dekbalken. In het midden was een gat vrij gehouden waarin de mast met keggenrand was opgesloten.
Dikwijls word echter de mastkraag (ook in sommige boeken) aangeduid als zijnde de mastvissing, wat dus eigenlijk niet juist is.....

Over de vissing bestaat vaak een misverstand en wat je hierboven schrijft is eigenlijk helemaal waar. Wat jij hebt gemaakt heet de mastkraag; Zeildoekse broeking rond de voet van de mast boven het mastgat en dient tegen het inwateren. Terwijl de 'vissing' een versterking is van het dek op plaatsen waar een gat moet worden gemaakt voor een mast, pomp en soms ook voor het hennegat. De vissing voor de mast bestond uit twee zware platen die tussen de dekbalken en de schaarstokken werden aangebracht, waarvan de bovenkant gelijk kwam met de dekbalken. In het midden was een gat vrij gehouden waarin de mast met keggenrand was opgesloten.
Dikwijls word echter de mastkraag (ook in sommige boeken) aangeduid als zijnde de mastvissing, wat dus eigenlijk niet juist is.....
Helder verhaal Piet! Dank allen voor de reacties:thumbsup:

Ook ben ik wat aan het experimenteren met de marsbodem. Uiteindelijk zit dit straks gelaserd in het pakket van Kolderstok.
Hiervoor maakte ik een simpele opstelling op de schotel-schuurmachine en binnen 5 minuten een proefbodem. Nog zeker niet op maat maar met zoiets kan ik prima mijn bodems mooi rond maken. Hiervoor zou ik dus latjes haaks op elkaar lijmen en rond schuren straks. Ergens in een post waren we er al achter dat beide lagen niet met teveel lijm gelijmd moet worden anders trekt de bodem krom.
20211111_212053.jpg

Eigenlijk komt het er op neer dat je een vierkant neemt met de juiste straal tegen de schuurschijf. Na ronddraaien kom je uit op een bodem met de juiste diameter.
20211111_212119.jpg

En een mooi rondje. Geen idee eigenlijk wat de diameter is overigens. Het is tenslotte een proefje.:)
20211111_213421.jpg

Met zo’n schuurmachine kun je heel wat meer doen dan je denkt, zo zie je maar. Knap uitgedacht hoor Hans. Je bent echt op weg om te gaan scratchen! En dat is leuk hoor!

Back