Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
DankjewelWat netjes, wauw. Heel mooi![]()
Dank! Dan heb ik deze voor altijd duidelijk.Mast vissing = verzwaarde stuk in het dek, wat je hier maakt is volgens mij de mast broek , dient om het water buiten te houden.
Over de vissing bestaat vaak een misverstand en wat je hierboven schrijft is eigenlijk helemaal waar. Wat jij hebt gemaakt heet de mastkraag; Zeildoekse broeking rond de voet van de mast boven het mastgat en dient tegen het inwateren. Terwijl de 'vissing' een versterking is van het dek op plaatsen waar een gat moet worden gemaakt voor een mast, pomp en soms ook voor het hennegat. De vissing voor de mast bestond uit twee zware platen die tussen de dekbalken en de schaarstokken werden aangebracht, waarvan de bovenkant gelijk kwam met de dekbalken. In het midden was een gat vrij gehouden waarin de mast met keggenrand was opgesloten.Doorgaans wordt dit de mastvissing genoemd. Maar de vissing is volgens mij het verzwaarde stuk in het dek zelf.
Helder verhaal Piet! Dank allen voor de reactiesOver de vissing bestaat vaak een misverstand en wat je hierboven schrijft is eigenlijk helemaal waar. Wat jij hebt gemaakt heet de mastkraag; Zeildoekse broeking rond de voet van de mast boven het mastgat en dient tegen het inwateren. Terwijl de 'vissing' een versterking is van het dek op plaatsen waar een gat moet worden gemaakt voor een mast, pomp en soms ook voor het hennegat. De vissing voor de mast bestond uit twee zware platen die tussen de dekbalken en de schaarstokken werden aangebracht, waarvan de bovenkant gelijk kwam met de dekbalken. In het midden was een gat vrij gehouden waarin de mast met keggenrand was opgesloten.
Dikwijls word echter de mastkraag (ook in sommige boeken) aangeduid als zijnde de mastvissing, wat dus eigenlijk niet juist is.....
Dank Je Hans!Ik heb niet op leuk geklikt omdat er wat losgekomen is, maar wel omdat Hans hier erg netjes en strak werkt![]()