Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Het artikel zoals Dave dat hierboven gepost heeft is wel een interessant stuk. De basis van de tol-mythe is gelegd door Nicolaes Witsen die in zijn bekende boek aangeeft dat er tol betaald moet worden naar de breedte van het dek. Het artikel concludeert dat dit met name gebaseerd is op schepen die op Noorwegen voeren en vanwege een nieuwe tolregel uit 1642 opgemeten werden op het punt net voor de grote mast. De schepen die toen gebouwd werden kregen een vorm van wespentaille zodat ze op het meetpunt erg smal waren, en zo tol konden ontduiken.
De Witsen quote was dus niet van toepassing op alle fluitschepen die daarvoor gebouwd zijn en die o.a. door de Sont voeren. Maar dat idee is dus wel overgenomen.
Deze schepen hadden gewoon een smal dek om ze onder andere makkelijk te kunnen varen met een geringe bemanning.

Dank, Hans. Met alle respect voor jullie hoopte ik al op wat genuanceerdere reacties gebaseerd op lezing van het stuk. Ik was zelf ook verder gaan lezen en het lijkt allemaal redelijk goed onderbouwd, zowel dat aanpassen in relatie tot de Sont een mythe is als dat aanpassen in relatie tot de houthandel met Noorwegen realiteit is geweest. Dit staat onder meer op pagina 38 waar de zoveelste herziening van het handelsverdrag met de Deense koning wordt besproken in de jaren 1646 en 1647 (erg interessant overigens om de andere herzieningen en aanleidingen daartoe ook te lezen).

"The treaty was intended to solve all the problems related to the timber toll in Norway, but it was not successful.
Very soon it led to complaints from the Norwegians, especially concerning ships of the so-called new form, that had allegedly been built after the treaty was concluded. [Ref. 73] They were broader fore and aft than amidships and were said to look more like warehouses than ships. [Ref. 74] They could carry a greater load than ships of older designs and it was maintained that their masters saved 2/5 of the toll instead of 1/5. The Dutch rejected these complaints. The ships of
the new form were said to have also been built before the treaty [Ref. 75] and that furthermore they were in accordance with its terms.[Ref.76]"

De referenties 73 t/m 76 lijken onderzoeken uit de jaren 1920 te betreffen met citaties uit de verdragen. Hoe valide dat die zijn, kan alleen door een specialist worden beoordeeld. Mijn kennis beperkt zich tot het beoordelen van wetenschappelijke publicaties in enkele domeinen van de "moderne" academische wereld :).
 
Vanuit Dordrecht een aantal ornamenten ontvangen om te gaan schilderen. Dit is een soort van spaghetti-printen:)
20211105_210648.jpg

Je moet dan ook even goed kijken. Maar geen nood. Toen de aanhechtpunten er af gesneden of gebroken waren bleven er super mooie hoekmannen etc, over en kon ik gaan schilderen. 2 hoekornamenten met daartussen het jaartal op een aparte plaat.

20211103_215850.jpg
 
Rondom het hakkebord heb ik noten 0.5x0.5 gezet. Hier tegen kwamen de hoekmannen. Op het hakkebord een kuifornament.
Met het wapen op het hakkebord is het geheel nu klaar.
Het wapen is die van Hoorn. Hiermede is dan ook de naam van de Fluit bekend en heet dit schip "Wapen van Hoorn"
20211104_214751.jpg
 
Laatst bewerkt:
Een mooie vooruitgang Hans, jammer van die eenhoorn maar daar is toch wel iets op te. Verzinnen lijkt mij, iets uit die wasdoos van je ???…:cool:

Maar dat los je weer wel op, ik zie het in elk geval met vertrouwen tegemoet
 
Nu de romp zo goed als klaar is ben ik verder gegaan met de boegspriet. Tegen de zijkant van de steven is een klamp aangebracht waarin de spriet zelf komt te rusten.
20211107_173450.jpg

Op de spriet is een klamp gezet en de sjorring aangebracht. Deze loopt door een oog in de steven en in het midden van de sjorring de boel bij elkaar gestropt.
20211107_170357.jpg

De spriet zelf is 22 cm lang.. En die kan rekenen kan zelf de werkelijke lengte van zoiets berekenen. Om de vlaggemast vast te houden is een knie aangebracht uit een stukje noten. Op de knie een ezelshoofd van 5x7 mm. De spriet zelf is gedraaid naar een dikte van 4.5 mm en de vlaggemast van 45 mm steunt op de spriet zelf. Deze is gedraaid uit rondhout tot een dikte van 1.5 mm
20211107_171025.jpg

Helaas zie je wat draairingen van het schuurpapier. Hier moet ik dus voor volgende onderdelen wat meer rekening mee houden. Zoiets zie je pas na het beitsen. Het geheel is in de middenkleur beits van Kolderstok gezet. Hierdoor krijgen alle masten straks een beetje een verweerd kleurtje.
20211107_171156.jpg
 
Back
Top