Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Met zo’n schuurmachine kun je heel wat meer doen dan je denkt, zo zie je maar. Knap uitgedacht hoor Hans. Je bent echt op weg om te gaan scratchen! En dat is leuk hoor!
Als ik jou zo bezig zie met de botter dan jeukt het wel eens om zoiets ook aan te gaan pakken. Aankomende week kom ik in het bezit van de proxxon tafelzaag. Dat schept ook wel weer mogelijkheden in die richting. Maar er ligt hier nog wel voor enige tijd werk in de modellen die ik eerst maar moet gaan afmaken.:rolleyes:

Ergens moest ik dit verslag opduikelen vanaf pagina 2 er wordt dus erg veel gebouwd:thumbsup:
Ik heb een klein klusje gedaan omdat het even aan wat tijd ontbreekt voor me.
Ik heb wat jufferblokken gezet op de rusten.
Het begint met gaatjes te boren van 1.2mm.
De positie van de gaatjes staan in lijn straks met de wanttouwen.
20211117_204326.jpg

Vervolgens leg ik zwart binddraad over de juffer met een diameter van 0.5mm. Voorzichtig draai ik er nu onder de juffer een knoop in en steek beide ontstane pootjes in het voorgeboorde gat. Hierna buig ik het gehele "puttingijzer" in de uitsparingen van de rust.
20211117_205547.jpg

Als de lijm een beetje droog is lijm ik een lat over de rusten die het puttingijzer opsluit de zgn naald.
Vervolgens druk bij gezwarte nagels met een schacht van 0.5 mm er achteraan in het gat.
Samen met de nagel en het draad klemt het allemaal mooi vast.
20211117_210528.jpg

Ik zou nu de puttingijzers zwart kunnen schilderen zodat beide draden wat meer eenheid gaan worden en enigzins dicht geverfd wordt tussen beide draden.

Laatst bewerkt:
Eigenlijk ook wel een goed systeem Hans, dat binddraad als puttingijzers, ga ik zeker ook nog eens proberen :thumbsup:
Ik zou de blokken niet zwart schilderen, de natuurlijke uitstraling van het hout past perfect bij de kleur van de romp en het verschil in kleur met de puttingijzers mag best gezien worden. Uiteraard is het weer een kwestie van persoonlijke smaak... Al met al maak je er weer iets moois van :)

Eigenlijk ook wel een goed systeem Hans, dat binddraad als puttingijzers, ga ik zeker ook nog eens proberen :thumbsup:
Ik zou de blokken niet zwart schilderen, de natuurlijke uitstraling van het hout past perfect bij de kleur van de romp en het verschil in kleur met de puttingijzers mag best gezien worden. Uiteraard is het weer een kwestie van persoonlijke smaak... Al met al maak je er weer iets moois van :)
Nee hoor Piet ik ga de juffers zeker niet donkerder maken. Ze zijn nu 1x gebeitst. Ik had het over het puttingijzer zelf. Inderdaad een keertje proberen deze manier. Het is weer eens wat anders als met het touw:)

Nee hoor Piet ik ga de juffers zeker niet donkerder maken. Ze zijn nu 1x gebeitst. Ik had het over het puttingijzer zelf. Inderdaad een keertje proberen deze manier. Het is weer eens wat anders als met het touw:)
OK Hans, ik dacht dat je de juffers zelf ging zwart maken, de puttingijzers dat is natuurlijk wat anders alhoewel ze zo ook al een geschikte kleur en uitstraling hebben vind ik.
Ik ga het zeker eens toepassen op een model, het lijkt me geen echt moeilijke manier om uit te voeren en het ziet er ook nog eens netjes en strak uit :)

In principe worden wanttouwen in paren gelegd over de masttop. Maar wat doe ik met een oneven aantal? Wordt dan 1 touw om de top geslagen en gestropt?

Volgens mij bestaat zo’n wanttouw uit één stuk voor beide zijden met een slag om de mast. Geen hond die het ziet natuurlijk maar je wilt historisch zo correct mogelijk zijn:).

Laatst bewerkt:
Maar wat doe ik met een oneven aantal?
Er zijn verschillende mogelijkheden, mogelijks periode of plaatsgebonden.
Je kan een lus maken met een bindsel en het uitstekende deel afsnijden, dan heb je een lus met maar 1 hoofdtouw, of je kan het uiteinde van het bakboordtouw aan stuurboord aan het hoofdtouw vastmaken met een bindsel, en het uiteinde van het stuurboordhoofdtouw aan het bakboordhoofdtouw vastmaken, waardoor er ook weer een lus onstaat.
De derde mogelijkheid geeft Jan net aan, waarbij je op het dubbelende deel een bindseltje kan leggen.

Back