Het Fluitschip uit de "gouden eeuw". Hans Groenenberg

Alles wordt steeds kleiner om te maken. Zo heb ik de streng gedraaid en de zalingen gemaakt.
20211208_211317.jpg
20211208_211655.jpg

Nadat dit klaar was heb ik een vioolblok van 8mm gemaakt deze komt aan het einde van de stengestag.
20211208_203727.jpg

Hierna heb ik deze stag gezet en een witte draad van 4mm ingeschoren.
20211208_221005.jpg

Het drogen dient inderdaad langzaam te gebeuren Hans, ze gebruiken hiervoor "droge" kelders voor en het duurt een lange tijd. Meerdere jaren. In die situatie is het oppassen dat er geen blauwschimmel op komt..

Allereerst maar dus de ontbrekende klamp op de boegspriet gemaakt en het halende part van de stag op belegd.
20211211_223605.jpg

Hierna waren de juffers aan de beurt die ik heb vastgezet met een draad op de spreeworst.
20211209_213306.jpg

De wanttouwen zijn weer aangebracht. En de talreep ingeschoren.
20211211_223729.jpg

Gelijktijdig zijn de pardoens gemaakt welke over de wanttouwen vallen.
20211211_223711.jpg

Hiertoe heb ik van ijzerdraad de onderste juffer van 4mm in het berghout vastgezet. De BB gaat uit van touw maar dit vond ik wat praktischer en ik creëer ietsie meer ruimte achter de juffers om in te scheren.
En een overzichtsfoto zoals de Fluit er nu bij ligt.
20211211_223907.jpg

Bedankt beste mensen:thumbsup:

Om de steng te hijssen en te vieren is de windreep aangebracht. Dit detail is mischien wat overdreven in een varende uitvoering maar wel een leuke toepassing om te maken. Regelmatig krijg ik wat tekenwerk van Kolderstok wat tot dusverre klaar is. *Hans* heeft hier ongelofelijk veel werk aan om een pakket op de markt te krijgen. Denk maar even aan al het tekenwerk, het verdiepen in de toch wel specifieke romp, het maken van het model zelf, het weer aanpassen van het model, het laten maken van snijbestanden, van alles tekst schrijven voor de BB en ook nog veel tekenwerk. Daarnaast ook nog een doos ontwerpen, materiaal-lijsten maken, ornamenten gieten en ga zo maar door!
Ook het detail van deze windreep stond op het tekenwerk en vandaar dat dit wordt uitgevoerd op het model.
Aan weerszijde van het ezelshoofd start de draad aan een ring en gaat deze door de hiel van de steng terug naar het ezelshoofd. Hier hangt een 4-1 blok en zodoende richting dek. Aan het einde van de draad hangt weer een 4-blok. Op het dek is ook een 4-1 blok en zodoende is de talie ingeschoren en belegd op een klamp aan de mast.
En de foto's.
20211212_131359.jpg
20211212_131425.jpg

Laatst bewerkt:
eigenlijk moet er nog een knopje bij naast die van leuk, namelijk "SUPER" want wat je hier laat zien is meer dan gewoon "leuk".
Commentaar op je werk is zeer moeilijk als je zo tot in de puntjes verzorgd aan het bouwen bent.

Back