Het grote "Gaat deze setup werken?" topic

Als t goed is staat er in je Misc. menu een regel waar je je minimum throttle aan kan passen.
Deze waarde steeds hoger zetten tot je motoren netjes gelijk opstarten.

Bedank de drie starten nu tegelijk op!! (Huh? Drie zie vorige post edit :)))

Laatst bewerkt door een moderator:
als ik motoren enof esc koop koop ik er 5 weet je bijna zeker dat er 4 het doen... met pech naturrlijk niet;-)

ja klopt hier dacht ik eigenlijk ook pas te laat aan maar ik heb het op mijn geluk gegokt ;) maarja ze hebben ze gewoon in het eu warenhuis dus die is er waarscheinlijk zo.

ja maar goed heb ook wel eens 2 weken moeten wachten tot hk eu binnen had... ze kunnen daar heel traag zijn

Mijn vader vroeg ook nog aan mij of ik de polen van de motor niet moet ingeven? Want als je een 3 polige motor hebt die je aanstuurt op 100hz gaat die bijv. 100 rpm maar als een 6 polige motor aansluit met 100hz gaat die maar 50 rpm meer? Dus de vraag of ik dat moet ingeven?

Denk dat je esc dit regelen... en gewoon automatich doet je moet alleen je esc wel calibreren.. dan zou alles gewoon moeten werken.. en als je in je profiel zet waar je weg komt kan er misschien iemand bij je in de buurt je helpen.;-)

Ahh okeey. Ik kom uit haarle ik ken hier wel iemand die mij wil helpen dus daar kan ik altijd even heen gaan. Bedankt!

Props eraf halen, zender aan, throttle stick max zetten, KK2.1.5 aan terwijl je knop 1 en 4 ingedrukt houdt ( wel wat lastig in je 1tje ha ha....in het filmpje doet hij het heel snel nadat er stroom op komt). Dan na de 2 piepje throttle naar beneden. Je kan de esc natuurlijk ook 1 voor 1 calibreren.

Zie dit filmpje vanaf 2.50 min :

[media=youtube]qAyxyLMr6vg[/media]

Waarom een quadcopter bouwen
Ik heb redelijk wat ervaring met programmeren en wilde mijn programmeerkennis graag verbreden naar Hardware. Mijn huisgenoten hebben me een Arduino Uno cadeau gedaan en ik wil hier graag een quad mee bouwen. Ik studeer Lucht en Ruimtevaarttechniek dus ik vond het voor mezelf ook een leuke praktische toepassing van m'n Dynamica vakken.

Ik ben alleen op RC niveau nog een beetje een beginneling, dus ik probeer wat dingen bij elkaar te passen om voor een leuk budget iets moois voor elkaar te krijgen. Ik heb al redelijk wat research gedaan naar motoren en de manier van besturen, alleen ik zit nog een beetje met een paar "vage" onderdelen. (lees: voor mij nog vaag)

Nu heb ik de volgende items samengesteld tot nu toe:

Motoren (4x)
Naam: Turnigy D2830-11 1000kv Brushless Motor
Max current: 21 A
Power: 210 Watt
Weight: 52g

Waarom:
Ik heb de motoren uitgekozen gebaseerd op kv waarde, prijs en beschikbaarheid en ik kwam hem tegen in een build guide op een ander forum.

Propellers
Hier zit ik dus nog een beetje vast... Wat voor propellers zijn goed met deze motor? Op HobbyKing staat dat suggested is 8x4 tot 10x7, maar welke?

ESC (4x)
Ook een onderdeel waar ik door de bomen het bos niet echt zie. Wat gaat goed met de motor? Ik kwam er al achter dat de Amp rating hoger moet zijn. Ik zou graag feedback krijgen op deze keuze. Zijn er goedkopere/beter opties? (heb ik misschien een te uitgebreide ESC gekocht?) Nu vroeg ik me ook af, is het slim om een ESC met BEC te nemen zodat ik vrij gemakkelijk een 5V lijn naar m'n Arduino kan krijgen? Dus gebaseerd op prijs en Amp rating heb ik deze gekozen:

Name: Turnigy Multistar 30 Amp Multi-rotor Brushless ESC 2-4S
Constant Current: 30A
Input Voltage: 2-4 cells lithpoly
BEC: None
Weight: 32g

Batterij
Naam: ZIPPY Flightmax 2200mAh 3S1P 45C
Capacity(mAh): 2200 mAh
Discharge(c): 45
Weight(g): 238g

Volgens mn vier motoren heb ik 21 * 4 = 84 A nodig. Op een 2200 mAh batterij zou dit neer komen op 84/2.2 = 38C. Nou heb ik daarnaast nog wat nodig voor de Arduino en motion sensor enzo, dus 45C leek me een goed getal. Is dit een goede optie?

Oplader
Naam: Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories
Input Voltage: 11~17v
Circuit power: Max Charge: 50W / Max Discharge: 5W
Charge Current Range: .1~6.0A
Li-ion/Poly cells: 1~6

Is dit een goede charger voor deze batterij?

Frame
Ik kwam dit frame tegen op HobbyKing en het leek mij een goed(koop) beginners frame.
Name: F330 Glass Fiber Mini Quadcopter Frame 330mm
Width: 330mm
Height: 48mm
Weight: 147g (w/out electronics)
Motor Mount Bolt Holes: 16/19mm

IMU
Ik kwam deze IMU tegen op dealextreme en heb hem dus al besteld, ik heb op internet wat manieren gevonden om deze uit te lezen met een Arduino. Dit wordt een groot deel van het project voor mij, uitvogelen hoe ik deze readings goed om kan zetten naar motor commands.

Name: GY-85 6DOF 9DOF IMU Sensor Module for Arduino (Works with Official Arduino Boards)

Transmitter Receiver Combo
Name: Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)

Deze of de Flysky versie, hangt er vanaf welke ik beter kan krijgen. (ik ben niet helemaal dol op de HobbyKing international warehouse optie)

Vragen
Ik had hiernaast nog wat vragen:

1. Kabels? Een batterij heeft maar 1 uitgangskabel, hoe sluit ik deze aan op vier motoren EN een arduino?

2. Is dit een goede aanpak:
1. Feed alle info naar de Arduino (IMU & Transmitter)
2. Combineer deze info op de Arduino
3. Stuur commando's naar de ESC's vanuit de Arduino afhangend van de
info.
Duss, VLIEGT IE?

Misschien interessant voor je om te lezEn

<Oude "Te Koop" Link Verwijderd >

Voor de esc zou ik de afro 30 amp nemen. Deze zijn sneller dan de turnigy esc.
je lader moet nog een voeding bij.
De props kan je ook 9" pakken de 10" is bijna te groot voor die motors.
en als zender een 9x of 9xr nemen met een frsky of spectrum module.
Voor de esc heb je zoiets nodig

http://www.hobbyking.com/hobbyking/..._Board_EU_warehouse_.html?strSearch=power dis

en als frame zou ik een 450 nemen een 330 frame is zowel te klein voor je motoren en je hebt er niet veel ruimte op.

deze heb ik nog liggen;-)

Succes

Je setup lijkt heel erg op mijn bewezen goed vliegende setup:
[post1]
Als je niet teveel afwijkt ga je er veel plezier van beleven!

Pak 9x4.7 props, want 10" props zijn overkill.

Met 9" props zijn de armpjes van de 330 wel erg kort, een 450 formaat gaat daar beter mee om. Bijkomend voordeel is dat ie wat groter is dus ook op wat meer afstand beter zichtbaar blijft.

De zender zou ik upgraden naar minimaal een Turnigy 9x. (of iedere andere computer zender)
een-zender-kiezen

Ja, de Turnigy 9x kwam ik al meerdere malen tegen. Heeft iemand ervaringen met de receiver van de 9x uitlezen in een Arduino? Ik las ergens dat de Turnigy een vaag protocol gebruikt ofzo. (dus niet de standaard 1 tot 2 ms pulsen) Ook, is bestellen via HobbyKing een goed idee voor de Turnigy? Ik kom hem in Europese webwinkels eigenlijk nauwelijks tegen. En als ik hem zie is hij 1.5 tot 2x zo duur...

Ik zie inderdaad dat het misschien slim is om een 450 frame te nemen. (ook wegens het feit dat ik dan meer werkruimte heb) Welke props raad je aan, want ik heb moeite met het vinden van Right handed en left handed setjes op HobbyKing.

Sowieso, weet iemand of HobbyKing brushless motors en ESC's per pakketpost of per brievenbuspost stuurt? Ik heb met een aantal chinese webshops (lightake, dealextreme, miniinthebox) ervaringen en als die per brievenbuspost sturen dan is het pakket er meestal sneller en ik vermoed dat brievenbuspost makkelijker door de douane heen komt.

Uit de ontvanger van de 9x komen gewoon de stuurpulsen van 1ms tot 2ms, dat is de standaard in de RC wereld. Wat de zender naar de ontvanger stuurt is tegenwoordig bij ieder merk anders, maar de ontvangers maken er allemaal een signaal van 1 tot 2 ms van.

Bestellen bij HK is niks mis mee, maar houd wel rekening met inklaringskosten en BTW die de douane gaat rekenen.

Props bestel ik niet meer bij HK sinds ze de 8 en 9 inch props meerdere keren in een 7 inch doosje afgeleverd hebben...
Daarvoor wijk ik uit naar multirotorparts of gothelirc.

hobbyking is eigenlijk de enige echte uitgever van turnigy,,, ergens anders is het veel duurder omdat het via hobbyking gekocht is... ik heb de turnigy 9x en heb er 9xer firmware op gezet is wel even een gedoe om te doen.. ook raad ik aan als je de 9x neemt een backlight kit er bij te bestellen... daardoor kan je het scherm net wat makkelijker zien...
ik koop me props hier altijd in NL omdat die altijd sneller in huis zijn..
hobbyking verzend helaas niet per briefpost (deden ze dat maar zucht) het zijn altijd pakketjes geweest,, zelf toen ik een led bestelde bij EU warehouse kwam dat in een doosje van 15x15x15 waarom ze dat doen weet ik echter niet..
je kan eventueel ook de frsky module er in stoppen in de achterkant van de 9x frsky heeft een goed protocol.. en ze claimen zelf dat het 1.5km> of meer moet zijn.

verder gewoon voor een 450 gaan.. makkelijk te bouwen en dingen aan te veranderen. motoren ben ik echter van overtuigt dat je die beter niet bij hobbyking kunt halen.. google eens naar sunnysky x2212 980kvdit zijn prijs/kwaliteit motoren de beste op dit moment..
9"propellers - propellers
hier heb je lijst met alle 9" props ze komen als een zetje van links en rechtom draaiend

vergeet ook geen voeding voor je lader! deze kan je heel makkelijk van een oude computer voeding maken en is dan niet duur..

Aha, die twee webshops had ik nog niet gevonden!

Waarom raadt u af motoren bij HobbyKing te bestellen? En die sunnysky motoren zijn twee maal zo duur dan de Turnigy's, wat is hierin het grote verschil?

Ik ben wel een klein beetje te optimistisch geweest kwa prijs kom ik nu achter, alles is net iets duurder dam gehoopt, dus ik ga maar eens even netjes de financiën opmaken en kijken of ik het er mee kan doen.

Overigens, 1.5 KM??? :O ik heb een syma x1 quadje gekocht (vandaar ook het enthousiastme) en die gebruikt ook een 2.4 GHz frequentie en die haalt de 30m niet eens. Zit er zo'n verschil in zenders?

De ene 2.4 ghz is de andere niet, zit veel verschil in, zeker in vergelijking met "speelgoed" quadjes.

Hobbyking motoren hoeft niks mis mee te zijn, je moet alleen wel de goede series pakken zoals die 2830-11.

Back