Het grote Lama V3 en V4 topic

• Topicstarter Topicstarter mixit
  • Startdatum Startdatum
Vandaag geprobeerd buiten te vliegen maar mijn lama komt niet vooruit met een beetje wind. kan je iets aanpassen waardoor hij meer vermogen krijgt o.i.d. zodat hij wel kan vliegen met een beetje wind?
of moet je daar een andere heli voor hebben

buiten vliegen met een lama is eigenlijk alleen leuk met windstil weer.
Wat je kan proberen is om de servo linkjes in de buitenste gaat je van de servo hevel.
Zo krijg je net iets meer uitslag

Laat maar weten als het niet lukt ..... help graag een handje :)

Uiteindelijk was het niet nodig om de buitenas los te halen dus die zit nog prettig vast. Ik heb wel het tandwiel vervangen, daar was een tandje van af na een crash :o .
De lama vliegt weer als een zonnetje. Ik merk wel dat ik steeds vaker aan de grenzen kom van wat een Lama kan. Meer dan 15 graden overhellen kan de stabilisator niet aan en dan is een "death roll" imminent. Ik heb zelfs al een van mijn collega helipiloten geraakt met zo'n stunt. Die stond nietsvermoedend zijn Lama om een paal te manouvreren, komt er ineens zo'n ding op hem af 8-O
Wordt dit met die lange middenas beter, heeft de stabilisator dan ook meer uitslag en maakt dat veel uit?

Ik heb trouwens goed vet gevonden om aan je tandwielen te smeren. Is heel vloeibaar als je het er op spuit maar na een kwartiertje lekker taai zodat het goed plakt en gemaakt om kunststof delen ( o-ringen) heel te laten en gek genoeg heb ik het dagelijks bij me: kettingvet voor de motor :thumbsup:

Hoi,
Arthur.

Als je de normale innershaft nog hebt:

Vijl hem een beetje uit zodat de hoek van de flybar groter word.

Heb je de extended innershaft:

Haal het dopje ervanaf en doe er een tandenstoker in. Dan is de hoek groter.

Wat je kan proberen is inderdaad die extendend as ....andere optie is de korte flybar daar wordt is zeg maar minder stabiel van.

Nee, hij moet dan juist een langere flybar.
Ik heb vaak gelezen dat mensen een langere flybar op hun heli's zette (andere merken dan e-sky) omdat die niet stabiel waren. Volgens mij

Sorry mixit maar een beproefde methode om je lama agressiever / minder stabiel te maken is de flybar korter te maken of om de gewichten van de flybar af te halen ..... van een langere flybar wordt je lama dus NOG stabieler
Een longer innershaft helpt vooral om bladestrike te voorkomen.
Denk even aan een flybarless heli die reageert ook veel directer.....

Gr
Fer

PS lees de diverse draadjes op oa RCgroups maar eens door

Even rekening mee houden dat ik misschien niks van andere heli's dan lama's afweet. Toevallig weet ik wel wat flybarless heli's zijn, (ik vind ze zelf mooi) ik wist ook dat ze moeilijker of anders te besturen zijn, maar neit dat ze directer reageren

Heb je de extended innershaft:

Haal het dopje ervanaf en doe er een tandenstoker in. Dan is de hoek groter.

Als je de extreme extended innershaft hebt dan kun je ook de ronde holletjes van het dopje (die haaks op het schroefje staan) iets uitvijlen. Dan krijgt de flybar meer uitslag. Ook ik heb na de aankoop van een V4 meerdere deathrols gehad. Vooral bij het uitkomen van een bocht. Dit komt omdat ook de standaard rotorkop van de V4 te weinig uitslag aan de flybar geeft. Na het vergroten van de uitslag van de flybar heb ik nooit meer een deathroll gehad.

Bert

Laatst bewerkt:
Ik heb trouwens goed vet gevonden om aan je tandwielen te smeren. Is heel vloeibaar als je het er op spuit maar na een kwartiertje lekker taai zodat het goed plakt en gemaakt om kunststof delen ( o-ringen) heel te laten en gek genoeg heb ik het dagelijks bij me: kettingvet voor de motor :thumbsup:

Ik zou geen vet gebruiken. Is helemaal niet nodig en zal waarschijnlijk alleen maar vermogensverlies opleveren. De tandwielen gaan vrijwel alleen stuk door een crasch en niet door normale slijtage. Mits de ruimte tussen het motortandwiel en het tandwiel tenminste goed is afgesteld. En als dat niet zo is dan helpt vet hier ook niet tegen. Ander nadeel van vet is dat het vervuild door stof, haren, zand etc. waardoor de boel aleen maar slechter gaat draaien. Verder weet je ook niet of het vet wel geschikt is voor het materiaal waar het tandwiel van is gemaakt.

Bert

Laatst bewerkt:
Ik zou geen vet gebruiken. Is helemaal niet nodig en zal waarschijnlijk alleen maar vermogensverlies opleveren. De tandwielen gaan vrijwel alleen stuk door een crasch en niet door normale slijtage. Mits de ruimte tussen het motortandwiel en het tandwiel tenminste goed is afgesteld. En als dat niet zo is dan helpt vet hier ook niet tegen. Ander nadeel van vet is dat het vervuild door stof, haren, zand etc. waardoor de boel aleen maar slechter gaat draaien. Verder weet je ook niet of het vet wel geschikt is voor het materiaal waar het tandwiel van is gemaakt.

Bert

Maar, lagers en tandwielen moeten toch altijd een beetje vet zijn? "Helemaal niet nodig" komt me wat vreemd voor. Een olie/vet filmpje is juist een must om het goed te laten lopen.
Je moet dan ook wel weer een heel klein beetje gebruiken, de rest is anders overtollig en dan heb je er inderdaad alleen maar nadeel van doordat er van alles aan en in blijft hangen.
Het vet wat ik gebruik is speciaal gemaakt om de o-ringen van een motorketting heel te laten. Da's vrij gevoelig spul, dus ik heb zo'n idee dat dit wel goed komt maar de tijd zal het leren.
Groot voordeel van dit spul is de taaiheid na zo'n 15 minuten, het plakt mooi aan je tandwiel en vliegt er niet gelijk van af. Ik heb ooit een tijd met slotcars gereden en dan was vet met die eigenschappen altijd peperduur.

Hoi,
Arthur.

Hahaha, noem je dat leven inblazen Mr. Mixit? :mrgreen:

Koop voor een paar euro zo'n micro heli, kan je lekker meebeppen in een ander topic!

Ik zag een 3 channel coax van 72 cm. Kost tussen de 55 en 77 euro in, lijkt me goed om buiten mee te vliegen :mrgreen:. Voor binnen is die nou net weer te groot

Hallo medehelivliegers

Na een poosje dit topic gevolgd te hebben. Heb ik een lama v3 tweede hands gekocht om te kijken of het helivliegen iets voor mij is. Het lama vliegen is echt zeer verslavend! Waar je wel op letten is dat je de power op het model moet houden. Dit is heel wat anders dan vliegen met gewone kisten.

hoi mensen,,..

ik heb nu al even me lamav3 en nu heb ik het volgende tijdens me vlucht, Bij het rond vliegen gebeurt het regelmatig dat ie zo uit de lucht valt en de bladen je al om de oren vliegen. Vraag ik nu te veel van me lama zodat de balden gewoon mekaar raken of is er een anders iets? Ik kan niks aparts waarnemen aan de lama.

Tjeerd

hoi mensen,,..

ik heb nu al even me lamav3 en nu heb ik het volgende tijdens me vlucht, Bij het rond vliegen gebeurt het regelmatig dat ie zo uit de lucht valt en de bladen je al om de oren vliegen. Vraag ik nu te veel van me lama zodat de balden gewoon mekaar raken of is er een anders iets? Ik kan niks aparts waarnemen aan de lama.

Tjeerd

Tsjeerd,

De maximum "hoek" is een graad of 15, meer kan je stabilisator stang niet aan. Als je die wat meer ruimte geeft neemt het uiteraard toe, maar mijn ervaring is dat de heli daar wat meer van gaat zwalken, omdat de stabilisator dan wat meer tijd nodig heeft om die grotere uitslag te maken. Eigenlijk is dit het punt om naar een Fixed pitch over te stappen :-D

hoi mensen,,..

Tjeerd

Je kunt een verlengde binnenas kopen waardoor de bovenste en onderste rotorbladen verder uit elkaar komen. Ze zijn er in verschillende lengtes. Hiermee kun je zgn. blade strikes voorkomen.

Bert

hoi bert,

ik wou eigenlijk geen geld meer in me lama stoppen, dus wat rustiger aan vliegen lijkt me een beter oplossing. Tevens ben ik bezig om verder te kijken, en ben rustig aan het sparen voor een CP heli,.. al met al een hoop plezier gehad met me lama, maar t word tijd om verder te gaan denk ik,..

Je kunt een verlengde binnenas kopen waardoor de bovenste en onderste rotorbladen verder uit elkaar komen. Ze zijn er in verschillende lengtes. Hiermee kun je zgn. blade strikes voorkomen.

Bert

Hallo,
Hang hier nog niet zo lang rond maar vlieg wel al een tijdje met heli's. Heb als eerste een E-sky co-commanche gekocht maar na het achterwiel voor de zoveelste keer gebroken te hebben heb ik hem verbouwd naar een xtreme versie. Na het aandraaien van ik weet niet hoeveel kleine rotschroefjes was ie af. Ik vroeg me af of anderen hier dit ook gedaan hebben.
Hier in ieder geval een fotootje van het eindresultaat.

DSCF3107.JPG

Back