Het grote Lama V3 en V4 topic

  • Topicstarter Topicstarter mixit
  • Startdatum Startdatum
even een vraag vorige week heb ik uit onderdelen een geheel extreme lama v3 gebouwd. Nu merk ik dat de onderste rotor niet soepel draait. Waarschijnlijk is iets te hard aangedraaid. Zelf kan ik probleem niet vinden...... wie kan een suggestie doen?
Alvast bedankt Evert
 
Laatst bewerkt:
Hey. De onderste rotor = de buitenste as = het bovenste tandwiel. Misschien lopen de assen niet soepel langs elkaar, of zitten de tandwielen niet goed?
 
Hey. De onderste rotor = de buitenste as = het bovenste tandwiel. Misschien lopen de assen niet soepel langs elkaar, of zitten de tandwielen niet goed?

Hoi Jasper,

Bedankt voor je antwoord. De tandwielen zitten op de juiste plaats. Het probleem lijkt hem metname te zitten bij de onderste rotor. Deze loopt het minst soepel Overigens heb ik het probleem bij twee lama waarvan de buiten en binnen as vervangen zijn. Dit beteken dat alle onderdelen van de rotorkop zijn los zijn geweest. Ik heb het idee dat er ergens iets verkeerd is vastgedraaid of dat ik een verkeerde soort schroef heb gebruikt..
 
Ah, heb je bij het onderste tandwiel het metalen ringetje + schroefje goed vast gemaakt?

Op de as zit een platte plek, op het tandwiel ook. Het schroefje dat door het metalen ringetje gaat moet precies op die platte plek uitkomen. Controleer dat eens?
 
Ah, heb je bij het onderste tandwiel het metalen ringetje + schroefje goed vast gemaakt?

Op de as zit een platte plek, op het tandwiel ook. Het schroefje dat door het metalen ringetje gaat moet precies op die platte plek uitkomen. Controleer dat eens?

Ik heb het gecontroleerd en het onderste tandwiel zit prima.....
Overigens heb ik het idee dat het probleem bij swashplate moet zitten.
Bij de extreme as heb ik ook gecontroleerd of deze in het juiste gaatje zit. Dat is ook het geval
 
Pff, ik heb vorige week een 2e hands Lama gekocht en na 1 crash vloog hij al niet meer. Er was een lager van de as losgekomen. Er zat ook een extreme setje bij en die heb ik nu gemonteerd. Maar de onderste rotor hangt helemaal achterover en de helicopter gaat dus ook achteruit. Ik weet niet wat ik fout heb gedaan en ik ben beginner.

Ik heb allerlei filmpjes en forums bekeken maar ik kom er niet uit. Is er iemand in de buurt van Purmerend of Amsterdam die er eens naar wil kijken? Ik denk dat de oplossing heel simpel is maar het kost me nu al vier avonden en mijn geduld raakt op.

Ik hoop dat iemand me kan helpen.
 
Maar de onderste rotor hangt helemaal achterover en de helicopter gaat dus ook achteruit. Ik weet niet wat ik fout heb gedaan en ik ben beginner.

Als je een Xtreme buitenas hebt gemonteeerd zitten waarschijnlijk de gaatjes in de buitenste as, waarmee de onderste rotor wordt vastgezet, op een andere hoogte en moet je de servo armpjes bijstellen zodat de swashplate weer horizontaal komt te staan.
Probleem is vaak dat de standaard armpjes niet ver genoeg uitgedraaid kunnen worden.

Je kunt bij mij langs komen in Amsterdam.

Bert
 
wiebelewop is bij me langs geweest. Hij had de Xtreme lower hub geinstalleerd zonder de geleider van de stuurarmpjes naar de bladen aan te brengen. Bij draaien van de rotor gaat de swashplate dan achterover hellen. Overigens passen de standaard armpjes niet in de Xtreme geleider.

Ander probleem was dat hij de Xtreme swashplate had geplaatst waardoor de bolletjes van de swashplate tegen de motor aansluitingen aan lopen. Dit is wel op te lossen door de lower hub in de bovenste gaatjes van de as te monteren en langere servo armpjes te plaatsen.

Dit is de eerste keer dat ik de Xtreme lower hub heb gezien. Valt me op dat hij uit twee delen bestaat en er veel schroefjes in zitten die allemaal los kunnen trillen. Deze moeten allemaal met loctite worden vastgezet.

Mij advies voor Xtreme updates is om niet de aluminium bladhouders te plaasten. Zijn volgens mij (en anderen) te stijf (trilling) en hebben te veel schroefjes.

Ik heb geadviseerd om in eerste instantie de Lama weer vliegend te maken met de standaard swashplate en standaard lower hub en na een aantal vluchten eventueel de Xtreme onderdelen te plaatsen.
Er zit overigens ook een Xtreme binnenas, buitenas en bovenste hub op zijn heli.

Mijn advies voor de Xtreme upper hub is om het kapje boven de flybar niet te plaatsen en de schroefjes te vervangen door een sateprikker (2 cm) met aan beide kanten 2 rubber ringetjes. Het kapje geeft meestal (afhankelijk van het type flybar) veel weerstand op de flybar en bij een crasch vliegt de flybar er dan uit ipv. helemaal krom te worden.

Bert
 
Vraag over Besturing

Hallo,

Ik heb een vraag over mijn Lama v3...
Mijn Heli gaat vanzelf alle kanten op zonder dat ik iets doe.
Nu heb ik dat bijgesteld met die schuifjes (Trimmers heten die toch?) op de afstandsbediening. (Ik zet hieronder een foto neer!)
Nu is mijn vraag: je kunt dat ook afstellen op de Heli zelf toch, maar HOE moet dat?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Koen
(Als ik nog foto's moet maken, zeg het maar!)
afbeelding
 
Hallo,

Ik heb een vraag over mijn Lama v3...
Mijn Heli gaat vanzelf alle kanten op zonder dat ik iets doe.
Nu heb ik dat bijgesteld met die schuifjes (Trimmers heten die toch?) op de afstandsbediening. (Ik zet hieronder een foto neer!)
Nu is mijn vraag: je kunt dat ook afstellen op de Heli zelf toch, maar HOE moet dat?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Koen
(Als ik nog foto's moet maken, zeg het maar!)
afbeelding
Hey man welkom op MB,

foto werkt nog niet,

ik zelf heb nog nooit een lama in handen gehad, maar zit er schroefdraad op de pushrods ? (ballinks bij de swashplate) dat is de enige plek waar je de heli op zich kan trimmen (stellen)...

EDIT ik heb ff gegoogeld en zo te zien kan je het op die manier stellen ,
hoe staat de swashplate, netjes recht ?

Groet Ray.......
 
Laatst bewerkt:
Hey man welkom op MB,

foto werkt nog niet,

ik zelf heb nog nooit een lama in handen gehad, maar zit er schroefdraad op de pushrods ? (ballinks bij de swashplate) dat is de enige plek waar je de heli op zich kan trimmen (stellen)...

EDIT ik heb ff gegoogeld en zo te zien kan je het op die manier stellen ,
hoe staat de swashplate, netjes recht ?

Groet Ray.......
Ja die staat netjes recht, wat kan ik er aan doen dat de foto wel werkt?
Maar moet ik pushrods op een ander gaatje zetten of moet ik die verdraaien?
En de pushrods staan nog precies zoals ie uit de doos komt, is dat normaal dat die dan verkeerd staan?
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe leden mogen volgens mij een bepaalde tijd geen foto's plaatsen.

Als je swashplate recht staat hoef je hieraan niks te verstellen.

Probeer even wat beter aan te geven wat de heli precies doet.

Stijgt hij recht omhoog tot hooveren?
Draait hij met hooveren circels in het horizontale vlak terwijl de heli met zijn neus dezelfde kant op blijft?
Draait de heli horizontaal rond zijn rotoras?

Bert
 
Ik heb een Video gemaakt, dan kunnen jullie het zien...
Klik!
Ik doe niks, alleen geef ik gas!
Het naar voor gaan is verholpen, alleen weet ik niet hoe ik er kan voor zorgen dat hij niet meer om zijn eigen as draait.
De Canopy is er even af om wat te verstellen, maar als ie er op zit vliegt ie ook zo.

Koen
 
Laatst bewerkt:
Dat spinnen (om zijn as draaien) kan je ook met de trimmers op de zender stellen,
Zenderuitleg.jpg


Niet echt duidelijk (zelf van MB gejat :p ) roze omsingeling ;)
hoop dat het lukt maat...........

Groet Ray........
 
Jep, het lukt!
Maarrree... Kun je dat niet ook verstellen met dat schroefje (proportional)?

Koen

EDIT
Alles werkt nu perfect! Hij hangt gewoon stil in de lucht! (T'is en wonder! :D)
 
Laatst bewerkt:
Vandaag ondanks de wind toch even buiten gevlogen met verlengde servo hoorntjes en xtreme bladen en 12 mm innershaft.
vliegt super met deze setup vooral fff met wind in de rug:D

full


full



Deze waren voor ik de xtreme innershaft heb gemonteerd kreeg toen veel blade strikes
full


full


Ben aan het wachten tot er weer een accu vol is:cool:
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Back
Top