Het Parkzone Spitfire Draadje

Burp

Forum veteraan
Enthousiast geworden door het Parkzone P51 Mustang draadje heb ik gekozen voor de Parkzone Spitfire.

Niet een draadje voor mij alleen maar voor elke Parkzone Spitfire enthousiast. Dus post je mening, capriolen, mods, ervaringen etc hier.

Het vliegtuig:

ParkZone: Spitfire Mk IX PNP (PKZ5775)

De specs:
  • 4-channel control – throttle, elevator, aileron and rudder
  • Powerful 15- sized BL outrunner; 950Kv, installed
  • E-flite® 30A Pro Switch-Mode BEC brushless ESC, installed
  • Servos, installed
  • Dual aileron servos for precise control
  • Designed to accept E-flite electric retracts (EFLG100), sold separately
  • Durable Z-Foam™ construction
  • 20mm cannon, exhaust and cockpit details
  • Authentic Johnnie Johnson World War II trim scheme
Wingspan:43.2 in (1100mm)
Overall Length:37.3 in (950mm)
Flying Weight:41.1 oz (1170 g)
Motor Size:15-size 960Kv Brushless Outrunner (installed)
Radio:4 channels minimum; 5 channels for optional retract use
Servos:4 sub-micro servos (installed)
CG (center of gravity):2.55 in (65mm) back from the leading edge of the wing at the fuselage
Prop Size:9.5 x 7.5
Speed Control :30A Pro SB Brushless ESC (installed)
Recommended Battery:11.1V 2200mAh 3S 25C Li-Po
Flaps:No
Retracts:Optional
Control Throw (Ailerons):Low: 11mm up/down; High: 15mm up/downControl Throw (Elevator):Low: 10mm up/down; High: 13mm up/downControl Throw (Rudder):Low: 18mm left/right; High: 25mm left/right
Landing Gear:Main Wheel Diameter: 2.25 inch (56mm)
Minimum Age Recommendation:14 years
Experience Level:Intermediate
Recommended Environment:Outdoor
Assembly Time:Less than 1 Hour
Is Assembly Required:Yes

Ik heb hem online gekocht bij Parkzone Planes - RC PITSTOP LTD waar ik tevens het intrekbare landingsgestel (EFLG100 van eFlight) en de voorgebogen struts (PKZ5717) gekocht heb. Het wachten is dus begonnen. Ik heb ook meteen maar twee extra props en een setje extra struts meebesteld. Zou naar zijn als je daar op moet wachten mocht het een keer stuk gaan.

Een AR7000 Spektrum ontvanger en verschillende 3S2200 LiPo's liggen al klaar.

Er zijn ook al verschillende mods te vinden maar eerst maar eens wachten, in elkaar zetten en vliegen voor ik daar mee ga beginnen.

Mij benieuwen of er al meerdere mensen op het forum deze leuke kist in hun bezit hebben.

Laatst bewerkt door een moderator:
@burb, effe een plaatje erbij dan weten we waarover we spreken. Ga je deze ook voorzien van snellere motor of blijft ie stock.

full

en een linkje naar Youtube The New Parkzone Spitfire MK IX - YouTube

What a Beauty!!

Gr. Jerry

Jazeker zijn er hier meer PKZ Spitfires Mk IX!

Hier de mijne:
full

Vliegt gewoon lekker (helmaal stock) maar wilt bij de landing graag op de neus gaan vlak voor dat ie stil staat.
Remedie hiervoor is enkele onderlegschijfjes onder de achterste bevestigingsbouten van de retracts te plaatsen zodat de poten iets verder naar voren staan.
Tevens proberen zoveel mogelijk te flaren bij de landing zodat er een nette 3 punts landing volgt.

Met vriendelijke groet,

Rob Hermens

Mooi toestel.
Maar dus een lastige landert om het zo te horen.
Mijn Corsair zal het wat gemoedelijker doen denk ik met landen.
Sprak vandaag iemand met ook zo'n Spitfire.
Toestel schijnt erg goed te vliegen.
Vr Gr E

Leuk dat er al meerdere op het forum deze mooie kist hebben. En tevreden ook zo te lezen :thumbsup:

Die van mij blijft in eerste instantie gewoon stock, eventueel een andere motor/ESC kan altijd nog. Ik had de kleine mod al gezien waarbij het landingsgestel ongeveer een cm meer naar voren komt, leek me iets om meteen uit te voeren. Heb jij deze mod ook gedaan?

Was misschien ook van plan flaps te maken, is niet zo moeilijk en de servo's zijn simpel weg te werken.

rcpitstopshop.co.uk is snel met verzenden. Maandag kreeg ik het bericht dat hij op de post is gegaan en vanmiddag werd hij afgeleverd :shock:

Spit zit al in elkaar. Retracts zitten erin en werken ook natuurlijk. Morgen even alles vast zetten (ontvanger en sateliet) en de kabeltjes netjes ordenen.

Echt een heel leuk ding :yes:

Grote doos :shock:
Foto-78QFWISH-G.jpg

Zit allemaal netjes verpakt :yes:
Foto-7HKTBWKZ-G.jpg

Y kabel voor de retracts zat er ook netjes bij en ook nog een bij de retracts zelf
Foto-MUNJ6JXT-G.jpg

Standaard landingsgestel, retracts er naast.
Foto-WEFE3HDI-G.jpg

Vier schroefjes los en dekseltjes voor de vaste poten zijn eraf.
Foto-7JRY4BNO-G.jpg

Retracts kunnen erin
Foto-SXKZ7DWZ-G.jpg

Echt simpel en past prima
Foto-JSUM7FW3-G.jpg

Kabeltje netjes wegwerken
Foto-UWO3PYGV-G.jpg

Beide gemonteerd
Foto-CWEACZQU-G.jpg

Als het weer een beetje mee zit wil ik hem morgen al gaan vliegen. Als je geen retracts inbouwd ben je met een uurtje klaar. Ontvanger netjes plaatsen en inregelen is dan het meeste werk.

Mooi toestel.
Maar dus een lastige landert om het zo te horen.
Mijn Corsair zal het wat gemoedelijker doen denk ik met landen.
Sprak vandaag iemand met ook zo'n Spitfire.
Toestel schijnt erg goed te vliegen.
Vr Gr E

dat soort kistjes zijn gewoon lastig om te landen , behalve als je club een asfalt strook heeft , dan gaat het wel ;)

hier wat gestuntel met vliegers , de corsair te zien vanaf 0:40 :mrgreen: UEocuLeqyyo[/media] & splash - YouTube

Junkie, de toestellen van Parkzone staan niet bekend om hun hele slechte gedrag. Met een beetje geluk zie je het morgen zelf.

Heb die zelfde retracts in een Hype Kyosho FW 190 zitten, ga je veel plezier aan beleven:D

Filmpie :

En voor je afkomt van "die zit m'n draadje te kapen" herinner u de battle of Britain, aan de andere kant als ik de uitkomst daarvan bekijk voor de luftwaffe.....laat maar zitten ;-)

Stevo von Flandern

Nou, dat vraag je op een goed moment. Gisteren heeft hij gevlogen. Filmpje gemaakt uit de losse pols met de telefoon maar volgens mij staat het er redelijk op. Onbewerkt maar dat zijn de mooiste.

Hallo,

RC Racing Twente heeft ook onderdelen van de Spit op voorraad, alleen staan deze niet op de site.

Gr Jerry

Ik heb er ook één maar heb er nog niet mee gevlogen. Het vliegen zal wel gaan maar ik ben bang dat het landen een probleem wordt. We hebben een strook gemaaid gras als landingsbaan. En dan is het maar net hoe de wind staat.

Weet iemand of deze te landen is met de motor helemaal uit of moet je iets gas houden? Is hij te landen op een korte baan? Volgens het filmpje duikt hij voorover in het gras bij de landing. Werkt het om de wielen iets naar voren te plaatsen zoals hier beschreven wordt?

Mijn nadeel is dat ik nog geen kist heb geland op de wielen maar altijd met lage snelheden in hoog gras. Dat gaat bij deze niet werken denk ik.

Dus enige tips zijn zeer welkom.

Groetjes André

Elk toestel is verschillend.
Maar om te weten wat hij doet test je normaal eerst in de lucht uit.
Zet de motor uit op veilige hoogte en kijk wat het toestel doet.
Meestal, maar niet allen, zal het een beetje wegdraaien als de snelheid niet voldoende is.
In dat geval een ietsje gas er op houden.
Vliegt het mooi rechtuit in zweefvlucht, kan je gewoon zonder motor landen, het blijft natuurlijk altijd inschatten, dat doe je zelf en niet het toestel.

En Burp, wat betreft de Spit en de FW, zou toch nog eens de replieken goed herlezen.
Denk dat je verward met de ME 109.

Johan.

Dank Johan. Beetje testen met de gashendel op veilige hoogte lijkt me een goed plan. Ik heb wel ervaring met graslandingen met de motor uit maar niet met zo'n geval.

Ik zie trouwens dat ik een andere versie heb, nl deze: ParkZone: Spitfire Mk IX BNF (PKZ5780)

Qua vliegeigenschappen zal het weinig uitmaken lijkt mij.

Hij is redelijk simpel te vliegen en landen valt wel mee omdat hij niet supersnel is. Landen een beetje oefenen, als het een hobbelig veld is dan blijft het met de lichte kistjes altijd wat lastig.

Back