Het Parkzone Spitfire Draadje

Heeft er iemand wel eens geprobeerd om de aileron servo's hun eigen kanaal te geven en flaperons te programmeren op de zender? Ik heb een DX6i zender en alles ingesteld onder de "flap" schakelaar. Op het oog werkt alles, ik heb er alleen nog niet mee gevlogen.

Ik heb ook de elevator ingesteld (waarde gegokt) om de extra lift van de flaps op te vangen, maar dat zal in de praktijk wel bijgesteld moeten worden.

Ben benieuwd of iemand anders hier al ervaring mee heeft?

Ik heb dat nog niet gedaan. Zal binnenkort weer even gaan vliegen voor ik het verleer.

Ik heb goeie hoop dat het komende zondag goed vliegweer wordt aangezien ik wat testjes te doen heb.

Allereerst wil ik de flaperons testen. Kijken of dat hetzelfde effect heeft als tegen een stevig windje in landen. Dus rustig in het gras laten ploppen zonder door te schuiven of over de kop te gaan.

Daarnaast heb ik een 3-as stabilisatie systeem (Eagle micro A3) stand-by wat ik zo in mijn Spit kan plaatsen en ook wil testen. Aangezien ik het ding toch zeer gevoelig vind voor turbulentie is dit misschien de sleutel om er ook met hardere wind mee te vliegen:

Stabilo1.JPG

Stabilo2.JPG

Helaas kan ik met de stabilisator geen flaperons gebruiken. Het wordt dus het 1 of het ander. Ik ga beiden testen. Het mooie van mijn DX6i is dat ik beide configuraties al heb ingeprogrammeerd.

Inmiddels heb ik afkickverschijnselen omdat er de laatste tijd weinig te vliegen valt vanwege het weer. Duimen dus voor zondag. Je zou het bijna verleren inderdaad.

Je bedoelt dat je de ailerons als flap gaat gebruiken? Wel heel goed oppassen dat je dan niet stalt.

Normaal overtrek je met flaps de vleugel maar omdat ze aan de binnenkant zitten is het geen probleem. Als je dat met ailerons doet dan kun je zomaar een tipstal krijgen en je vliegtuig uit moeten graven. Probeer het vooral op grotere hoogte zodat je nog kunt herstellen.

Je bedoelt dat je de ailerons als flap gaat gebruiken? Wel heel goed oppassen dat je dan niet stalt.

Normaal overtrek je met flaps de vleugel maar omdat ze aan de binnenkant zitten is het geen probleem. Als je dat met ailerons doet dan kun je zomaar een tipstal krijgen en je vliegtuig uit moeten graven. Probeer het vooral op grotere hoogte zodat je nog kunt herstellen.

Ja dat bedoel ik, flaperons. De flaps gaan maar een graadje of 25 naar beneden, Dus er is voldoende ruimte op de servo's om te kunnen corrigeren. Maar ik ga het zeker eerst op hoogte proberen zoals ik altijd doe bij dit soort expirimentjes.

Hopelijk kan ik na zondag zonder schade wat bevindingen delen.

Hallo Heren,

Ik ben sinds 1 week ook de trotse bezitter van een PZ Spit. Moet zeggen dat deze mooi vliegt en bij iets minder dan volgas een waanzinnig mooi vliegbeeld geeft. E.e.a. zal er ook wel mee te maken hebben dat dit altijd al mijn favoriet is geweest. Vooral de afgeronde aansluiting van de romp op de vleugels en de romp die hoog doorloopt achter de cockpit vindt ik echt prachtig om te zien.

Mijn ervaring is dat wanneer er met wind gevlogen wordt het toestel een klein beetje waggeld. Het opgooien is een its wat lastig doordat je het toestle echt achter de vleugel moet vastpakken (ver naar achteren) en dan met 1 of 2 vingers het toestel horizontaal moet houden, maar dat went. Tevens merk ik dat hij tijdens het landen net 1 seconde voordat ie ligt nog net even de neiging heeft om over 1 vleugel weg te vallen, tijdens het vliegen heb ik daar overigens nog nooit last van gehad, zelfs niet bij 50% gas. Ook ben ik van mening, gezien de dikte van de vleugel tpv de romp, dat wanneer de Spitfire geupgrade wordt met een snellere setup dit wel eens vleugelbreuk tot gevolg kan hebben. Iemand hier toevallig ervaring mee?

De Parkzone Spitfire met BL15 motor is echt genieten stock uit de box!

@ Andreotti, bij mij staat de achterkant er gewoon recht aan. Het naar rechts trekken zal toch niets te maken met een staart die dusdanig staat dat het toestel juist naar links zou moeten gaan? Ik denk je je Rudder recht moet trimmen, verder valt er niet veel aan te doen zonder hak en breekwerk. Mijn PZ Mustang #1 had de staart er ook scheef aanzitten, maar vloog altijd snaarstrak en als een raket. Het is alleen jammer voor het vliegbeeld.

Gr Jerry

Hij spreekt niet over naar rechts trekken, maar juist naar links en dat kan kloppen zoals de staart erop staat, ik denk dat je op de een of andere manier toch die staart er recht op moet zetten:(

Nog een vraagje aan de gebruikers van het intrekbare landingsgestel (EFLG100 van eFlight) en de voorgebogen struts (PKZ5717) , ik lees dat je de wielen iets naar voren moet zetten zodat hij minder gauw voorover duikt, je zou dit bereiken door de pootjes iets te verbuigen, maar dan passen ze toch niet meer in de vleugels ?
Maakt deze optie van het naar voren buigen van het landingsstel dus alleen geschikt voor het standaard vaste landingsset, of heb ik het mis?

Jan

Laatst bewerkt:
Als je gaat buigen heb je wel een klein beetje speling. Beter is het om onder de achterkant van de bevestiging een klein reepje hout te plaatsen. Volgens mij past het dan nog in de wielkasten.

Zoals burp aangaf retracts in hun geheel kantelen. Hadden we met de eflight huricane ook. Als je alleen de poten verbuigt verzwak je ze en het is altijd té veel of té weinig. Met verschillende liggers té gebruiken kan je het aan beide zijden perfect gelijk afstellen

ben benieuwd naar je flaperon experiment in combinatie met de gyro. Dat zou wel eens een mooie combinatie kunnen zijn die het nadeel van ontbrekende flaps bij Spit weer wat goedmaakt.

ben benieuwd naar je flaperon experiment in combinatie met de gyro. Dat zou wel eens een mooie combinatie kunnen zijn die het nadeel van ontbrekende flaps bij Spit weer wat goedmaakt.

Dan heb je niet goed gelezen, ik kan of flaperons gebruiken zonder gyro of, gyro zonder flaperons. Er mist een extra kanaal om flaps te combineren met het gyro printje. Klinkt ingewikkeld, ik weet het...

Hij spreekt niet over naar rechts trekken, maar juist naar links en dat kan kloppen zoals de staart erop staat, ik denk dat je op de een of andere manier toch die staart er recht op moet zetten:(

Nog een vraagje aan de gebruikers van het intrekbare landingsgestel (EFLG100 van eFlight) en de voorgebogen struts (PKZ5717) , ik lees dat je de wielen iets naar voren moet zetten zodat hij minder gauw voorover duikt, je zou dit bereiken door de pootjes iets te verbuigen, maar dan passen ze toch niet meer in de vleugels ?
Maakt deze optie van het naar voren buigen van het landingsstel dus alleen geschikt voor het standaard vaste landingsset, of heb ik het mis?

Jan

Pootjes verbuigen kan alleen op de vaste struts, op de intrekbare ben je afhankelijk of het nog in de vleugel past.

De staart van mijn spit is inmiddels recht gezet, de waterkoker doet wonderen.

ah.. juist. Ik snap het, slechts één servo uitgang, je moet dus een y kabel gebruiken begrijp ik.

Vandaag heb ik gevlogen met de stabilisator in mijn Spitfire. Dat "waggelen" is weg ondanks een onstuimig windje. Dit is een heel stuk fijner vliegen.

Het beinvloed de besturing totaal niet maar grijpt wel in als de Spit opgepakt wordt door turbulentie. Het doet precies wat ik er van verwacht had en het werkt echt uitstekend.

De flaperons heb ik niet getest omdat er vandaag voldoende tegenwind was om zachtjes te kunnen landen.

Oh ja, nog even een GPS snelheidsmeting gedaan. 155 km/h met duikvlucht windje mee.

da's pittig snel! Nog even over de Eagle micro A3: daar is inmiddels ook de Pro van. Heb hem (inmiddels) op mijn (steeds langer wordend) verlanglijstje erbij geplaatst.

Hoe doe je flapperons? Allebei de servos op een apart kanaal?

da's pittig snel! Nog even over de Eagle micro A3: daar is inmiddels ook de Pro van. Heb hem (inmiddels) op mijn (steeds langer wordend) verlanglijstje erbij geplaatst.

Hoe doe je flapperons? Allebei de servos op een apart kanaal?

Je kan van horrizon hobby's een prop krijgen (zoek eens op PKZ5101) die eigenlijk bedoeld is voor de extra 300, deze is iets groter en slanker en heeft een grotere spoed dan de originele prop. Daarmee gaat hij duidelijk een stuk harder. Ik had deze besteld via rcracingtwente.

Ja, ik weet dat er een Pro versie is, maar het was al lastig genoeg om deze te krijgen (met dank aan RC Hobby Parts voor de uitstekende service!).

Voor flaperons moet je 1 van de 2 aileron servo's in het AUX1 kanaal van je ontvanger prikken, dus allebei op een los kanaal. Daarna moet je wat vogelen met de instellingen op je zender. Ik heb naar uitleg gezocht op youtube, daar is info genoeg. En het is echt vogelen om het werkend te krijgen. Met mijn DX6i zender had ik eerst dat de flaps omhoog gingen in plaats van omlaag, of de besturing werkte verkeerd om. Dus na een beetje reversen en wisselen van de servo kanalen klopte uiteindelijk alles. Als het werkt moet je ook de servo draden labelen omdat links en rechts niet verwisseld mag worden.

Ik snap het, dank voor de uitleg, had de manual ook inmiddels doorgespit en het begrepen. Misschien een tip: ik las hier en daar dat de gyro op slechts één van de ailerons ook een goed resultaat geeft, en dan kan je het wél in combinatie met flaperons gebruiken.

Verder wat over de Bluelight BL-3GRMod gelezen (die trouwens een heel aardig Windows configuratie programma heeft), deze (redelijk goedkope) gyro ondersteunt volgens mij (ondermeer) ook flaperons.

ik las hier en daar dat de gyro op slechts één van de ailerons ook een goed resultaat geeft, en dan kan je het wél in combinatie met flaperons gebruiken.

Ik kan me voorstellen dat de correctie op de ailerons er minder strak uit ziet maar het is helemaal niet zo gek wat je daar zegt. Ik denk dat ik dat maar eens ga programmeren in mijn zender. De meeste correctie gebeurd op het staartroer (waggelen) en in mindere mate op het hoogteroer en ailerons. Dan heb ik inderdaad een kanaaltje over. Hmm, wanneer wordt het weer vliegweer?

Hey Spitfire piloten.
Vlieg al een tijdje met de Parkzone Spitfire Mk IX. En het moet gezegd, tis een heerlijke kist om mee te vliegen.
De spit is ook m'n eerste fixed wing. Omdat eigenlijk meer met hel's vlieg.
Nu heb ik flaperons en spoilerons ingesteld.
Het landen met flaperons gaat best goed. Want je kan nog een beetje corrigeren, wat je met flaps niet lukt.
Misschien een domme vraag. Heeft er iemand ervaring om met spoilerons te landen?
Spoilerons worden volgens mij alleen maar gebruikt door jet modellen.
Of zie ik dat verkeerd?

Grtz Marco.

Hey Spitfire piloten.
Vlieg al een tijdje met de Parkzone Spitfire Mk IX. En het moet gezegd, tis een heerlijke kist om mee te vliegen.
De spit is ook m'n eerste fixed wing. Omdat eigenlijk meer met hel's vlieg.
Nu heb ik flaperons en spoilerons ingesteld.
Het landen met flaperons gaat best goed. Want je kan nog een beetje corrigeren, wat je met flaps niet lukt.
Misschien een domme vraag. Heeft er iemand ervaring om met spoilerons te landen?
Spoilerons worden volgens mij alleen maar gebruikt door jet modellen.
Of zie ik dat verkeerd?

Grtz Marco.

Als je het toch al hebt ingeprogrammeerd zou ik zeggen: Probeer het eens uit op hoogte om te zien wat het doet. En laat hier je bevindingen weten natuurlijk.

Back