Het Schipperscafe deel 4

Status
Niet open voor verdere reacties.
Sorry voor deze verspreking,
bij mij zijn 1 bar, 1 atmosfeer en 1 kg/cm² hetzelfde in het spreken. :D
Daarom probeer ik nu één rekenblad te maken dat wel voldoet aan de SI.

hallooooo!!!

kijk eens wat ik vandaag gescoord heb!
92j0.jpg

een prachtige zwarte zee gesposerd gekregen!
k8bl.jpg

en het beslag wat er bij zit.
do3g.jpg

en dan een beetje praten, kom je over het onderwerp airbrush, zegt hij; nou, wacht even ik heb wat voor jou.... :eek:
w5nc.jpg

en dan de airbrush: een geweldig mooie compressor!
mbjr.jpg

ifet.JPG

nu zit er een naald in van 0.2, er zit nog een naald van 0.4 bij en ik kan tot 0.6 gaan.....
l277.jpg

3n6z.jpg

en dan het cleaning middel!

vandaag geweldige mensen ontmoet, veel geleerd over het airbrushen. 8 Februari ga ik een instapcursus volgen en daarna ga ik een echte cursus volgen van 3 dagen. Theo, bedank je vriend nog eens! en jij ook bedankt voor het bemiddelen;)

gr Brecht

en dan een beetje praten, kom je over het onderwerp airbrush, zegt hij; nou, wacht even ik heb wat voor jou.... :eek:

en dan de airbrush: een geweldig mooie compressor!

nu zit er een naald in van 0.2, er zit nog een naald van 0.4 bij en ik kan tot 0.6 gaan.....
recht

Mooi Brecht!! Had je die andere airbrush nog niet gekocht dan?
Ik heb dezelfde H&S Evolution, is een fijne airbrush. Een 0,6 mm naald zal je denk ik niet nodig hebben, dat geeft een hele brede straal die je echt niet nodig hebt en je verfcupje is zo leeg. Ik gebruik nu vrijwel alleen 0,2 mm, wellicht straks voor een hele romp een keertje 0,4 mm.
Wees uiterst voorzichtig met schoonmaken, zeker van de naald. Ik had de eerste keer al een beschadigde punt!!! Kon gelukkig gerepareerd worden op de modelbouw beurs van Goes, waar ze toen ook stonden.
Echt goed schoonmaken, ik heb het voordeel dat ik uitsluitend watergedragen acryl verf spuit. Dat maakt het schoonmaken veel gemakkelijker. Doosje wattenstaafjes kost geen drol en is erg gemakkelijk. Ook van die ragertjes die ook voor tussen de tanden gebruikt worden zijn handig.

Ik heb een andere compressor, maar dat komt omdat ik voor in een appartement een extra (fluister)stille wilde. Deze zal ook wel goed zijn, ik zou even informeren of de olie niet ververst moet worden.

Ik neem aan dat dit niet mijn inkomstenbelasting is?

Ik zou anders best 51 of 520 (€) inkomsten belasting willen betalen hoor Roel:D. Maar ik vrees dat als dat nationaal doorgevoerd wordt de dekking van jouw salaris in gevaar komt, dus laten we dat maar niet doen.

Ik heb vrede met de belasting die ik betaal, al zou ik wel willen dat iedereen volgens dezelfde principes zou betalen, en niet door allerlei schimmige trucs het merendeel van de belasting kan ontwijken.

kijk je verder, krijg je weer nieuwe informatie:

Aus FRIEDRICHS - Tabellenbuch, Seite 51:
Kupfer, erwärmt auf 120° Cels hat noch eine zulässige Spannung szul. von 22 N/mm2. Für je 20°
Cels. höher ist szul. um je 1 N / mm2 niedriger anzusetzen.
Also bei 151° Cels. wird szul. dann (22 - (151-120)/20 ) = 20,5 N/mm2

oeps

wat fijn dat ze het allemaal eens zijn op het internet.:2gunfire:

Waarom moet die ketel eigenlijk per sé van koper gemaakt worden Harm?
Lijkt mij nogal een zwak materiaal, en zeker in de buurt van de vuurhaard lijkt het me een doodeng iets.... Minste of geringste aan olie in je ketel en je hebt lokale oververhitting en een gat in je ketel, lijkt het haast wel....

Groet, Bert

Bert had ik eerst maar eenduidige informatie over koper.
Hier van dezelfde gast die ik vanmiddag tegenkwam.

Auslegungsdauer sind für das Material
bei 160°C 49 Mpa ( = 49 N/mm2 ) zugelassen und bei 210°C nur noch
41 Mpa .

Dat is 2 keer zoveel als wat ik hiervoor te lezen kreeg.

het handboek is binnen, mooi snel :p

Maar wat een sorbo kwaliteit zeg, schande.

is een bundel copietjes en daar omheen zit een linnen plakbandje.
boven 5 mm te kort en onder 5 mm overstekend.
als je het "boek" op de rug neerzet en het waaiert open kijk je zo tegen dat plakband aan.

slechte beurt van het MIC van de NVM

als je het iedere dag inbladert liggen volgende maand de bladzijdes los.

Wel weer jammer als je ook ervaring met boekbindmachines hebt doordat je naar klanten toe moest die met dit soort resultaat niet tevreden waren.

Maar ja ze gaan hier uit van een maximaal optredende spanning Tr van 20 Nmm²
Als ze dan niet ook nog een veiligheidscoëfficiënt erbij rekenen, kan het voorkomen dat er nog ketels goed gekeurd worden.

morgen verder studeren.

1 geleid de warmte lekker.
2 je wil voor de ketel maar 1 materiaal gebruiken.

1 geldt natuurlijk voor de pijpen, en 2 is zo omdat koper en staal geen gelukkige combinatie is vanwege galvanische corrosie.
Messing niet vanwege het gevaar van ontzinking, hoewel er wel corrosie bestendige legeringen zijn die dat niet hebben. Waarom dan toch niet weet ik niet.
Het feit dat koper goed (hard) te solderen is zal ook (zeker voor hobby installaties) een rol spelen.

In 1:1 installaties wordt dacht ik zowel koolstof staal als rvs toegepast, maar ik denk dat het lassen daarvan in een hobby omgeving problemen geeft.

Ik zou anders best 51 of 520 (€) inkomsten belasting willen betalen hoor Roel:D. Maar ik vrees dat als dat nationaal doorgevoerd wordt de dekking van jouw salaris in gevaar komt, dus laten we dat maar niet doen.

Oh, zijn het Euro's? Ik dacht procenten...

Ik heb vrede met de belasting die ik betaal, al zou ik wel willen dat iedereen volgens dezelfde principes zou betalen, en niet door allerlei schimmige trucs het merendeel van de belasting kan ontwijken.

Ben ik met je eens.

In 1:1 installaties wordt dacht ik zowel koolstof staal als rvs toegepast, maar ik denk dat het lassen daarvan in een hobby omgeving problemen geeft.

RVS ben ik nog nooit in een 1:1 ketel tegengekomen.

Ik denk dat inderdaad lassen sowiso in die kleine afmetingen erg lastig is.
Maar koolstofstaal kun je toch ook prima hardsolderen?

Wat ik een beetje vreemd vind: Veel AC installaties draaien bij persdrukken van zo tussen de 10 en 15 bar, met perstemperaturen die ook de 100 graden te boven gaan, en daar word ook nagenoeg alles hardgesoldeerd, maar eigenlijk geen extreem dikwandig koperbuis gebruikt. Meeste wat ik zie is 2 mm wanddikte, en dan praat je toch over 40 of 50 mm buisdiameter. Uit de gegevens van Harm zou ik bijna denken dat dat niet zou kunnen....

Groet, Bert

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back