Himoto 1:10 langzaam en of te weinig kracht?

Een 2S (7.4v) LiPo wordt als een gelijkwaardige 7.2v NiMh gezien. Een volle LiPo is 8.4v maar een volle NiMh komt ook met 8+v van de lader. Door de iets hogere spanning en een veel lagere interne weerstand (minder spanningsverlies) zal de auto een fractie sneller rijden. Wel moet je met een LiPo ook een LiPo lader hebben, met je huidige NiMh laders kan je vuurwerk verwachten..

Heren, net weer gereden. Ik heb de epa ch2 idd naar rechts gedraaid. Ook best ver. Hij gaat nu super achteruit. Vooruit ook iets bijgesteld. Nu beide kanten op netjes kracht en snelheid (batterij wel iets sneller leeg uiteraard) motor en regelaar worden wel warm maar niet overdreven. Er zit een koeling op de motor met 2 ventilatoren. Ik heb wel een andere regelaar er op dan hierboven. Nu hoef ik dus ook de motor niet meer te upgraden.
Straks even kijken waarom de aandrijfas geschaaft is..ik vermoed dat ze de koeling eens verkeerd gemonteerd hebben en deze tegen de as aan zat.

Bijlagen

• PXL_20250531_122037280.jpg
    PXL_20250531_122037280.jpg
    350,6 KB · Weergaven: 10
  • PXL_20250531_122616070.jpg
    PXL_20250531_122616070.jpg
    127,6 KB · Weergaven: 11
het voornaamste voordeel van lipo is minder interne weerstand
met als gevolg dat een lipo heel lang heel veel amperes kan leveren.

voor het idee, mijn zoontje heeft een Erevo 1/16, de borstelmotor variant.
die is begonnen met nimh.
was best vlot leeg.
in verhouding met mijn eigen wagen, had hij 2 accu's nodig terwijl mijn auto er maar 1 leeg had.
In het begin van de nimh accu kon hij een wheelie maken. maar dat stopte vlot.

Ik heb er een lipo in gezet. regelaar aangepast (lipo mag niet naar 0 volt)
ding maakt nu heel de accu wheelie's, en hij doet langer op zijn accu.

Nu is lipo voor mij niet zo'n punt, ik heb alle spullen etc al in huis.
begin je met lipo, moet je jezelf even inlezen. ze hebben een gebruiksaanwijzing.
niet volgen kan duur zijn.
verkeerd laden kan een grote vuurbal maken.
maar doe je het zoals hoort, no problemo

het voornaamste voordeel van lipo is minder interne weerstand
met als gevolg dat een lipo heel lang heel veel amperes kan leveren.

voor het idee, mijn zoontje heeft een Erevo 1/16, de borstelmotor variant.
die is begonnen met nimh.
was best vlot leeg.
in verhouding met mijn eigen wagen, had hij 2 accu's nodig terwijl mijn auto er maar 1 leeg had.
In het begin van de nimh accu kon hij een wheelie maken. maar dat stopte vlot.

Ik heb er een lipo in gezet. regelaar aangepast (lipo mag niet naar 0 volt)
ding maakt nu heel de accu wheelie's, en hij doet langer op zijn accu.

Nu is lipo voor mij niet zo'n punt, ik heb alle spullen etc al in huis.
begin je met lipo, moet je jezelf even inlezen. ze hebben een gebruiksaanwijzing.
niet volgen kan duur zijn.
verkeerd laden kan een grote vuurbal maken.
maar doe je het zoals hoort, no problemo
Heb je ook een idee hoeveel langer hij op een lipo doet? Dit is wel interessant dus, het rijden is leuk maar ik heb steeds in mijn achterhoofd; accu is zo leeg..let maar op. Dit ontneemt een deel van het plezier wel. Ik las ook ergens dat als je zo'n accu 2 weken of langer niet gebruikt je hem aan de lader moet laten liggen?

ligt een beetje aan de staat van de nimh accu.
is deze niet al te best, kun je een heel deel van de accu niet gebruiken, omdat deze gewoon relatief te zwaar belast wordt.
valt het voltage weg, en doet de auto niets meer.
bij de auto van mijn zoontje was de accu an sich wel goed, alleen het gevraagde vermogen kon hij vlot niet meer opbrengen.
met de lipo kan hij dit wel, dus rijd hij langer op dezelfde capaciteit.

Lipo kan in feite zoveel amperes leveren, dat de accu meestal het probleem niet is.
qua omgang: we zitten nu in het auto onderdeel van dit forum.
ga je helemaal omhoog, zit er ergens een onderdeel "accu en laadtechniek"
de eerste sticky post gaat over de omgang met lipo's.

in de basis:
- ze zijn duurder dan nimh
- mogen NOOIT 0 volt zien. instelling regelaar.
- mogen NOOIT boven 4,2 volt per cel geladen worden
- speciale lader nodig.

- ga je ze een tijdje niet gebruiken, is het voor de accu beter om ze in "storage" stand weg te leggen.
een lipo lader heeft deze stand meestal wel. hij laad / ontlaad de accu dan tot 70 % of zoiets, dit is op de lange termijn beter voor de accu.
je kan hem best een paar dagen vol wegleggen. wordt dat weken, wordt de chemie daar wat minder van.

- een lipo wordt geladen met 1 of 2C. oftewel, een 5000 mah accu wordt met 5 ampere geladen, of bij 2c met 10 ampere.
oftewel, een lege accu is binnen een uur, of binnen een half uur vol.
- een lipo mag je pas laden, als hij is afgekoeld van het gebruik.
een paar van mijn vliegtuigen verbruiken zoveel in zo'n korte tijd, dat de accu redelijk warm uit het toestel komt.
de chemie vind het niet leuk als je dan meteen weer vol gaat laden.
ff af laten koelen.

Heb je ook een idee hoeveel langer hij op een lipo doet? Dit is wel interessant dus, het rijden is leuk maar ik heb steeds in mijn achterhoofd; accu is zo leeg..let maar op. Dit ontneemt een deel van het plezier wel. Ik las ook ergens dat als je zo'n accu 2 weken of langer niet gebruikt je hem aan de lader moet laten liggen?
Een 5000mAh NiMh moet net zo lang rijplezier geven als een 5000mAh LiPo, de capaciteit is als een tankinhoud. Maar NiMh kan je met wat moeite tot een 5500mAh vinden terwijl LiPo al tot 10.000mAh te vinden is (niet goedkoop), hier gaat het dan wel om zgn LiHV accu's, deze mogen tot 4.35v per cel geladen worden ipv de 4.2v. Ze kunnen wel op 4.2v geladen worden hetgeen bij races ook verplicht is maar dan heb je maar iets van 80 tot 90% van de beschikbare capaciteit. Iedere moderne lader kent wel een LiHV stand.

Zoals Student ook al aangeeft moet je wel een lader hebben dat geschikt is voor het laden van LiPo en/of LiHV, met je simpele NiMh stekkerladers is dat geen goed plan. Ook als je niet van plan bent om spoedig weer te gaan rijden moet je de accu op storage stand laden, de meeste laders hebben dit wel. De accu moet gewoon ergens halverwege geladen zijn. Voor mij is dat makkelijk wand als ik wedstijden rij rij ik per sessie iets van 1800 tot 2000mAh uit een 4500mAh accu en kan de accu na de rit zo wegleggen.

Back