Hk-450 tail probleem.

Hallo, ik heb een probleempje met mijn hk-450.
ik wilde een maiden flight gaan maken, maar ik liep tegen een probleem aan. als ik de rudder stick naar rechts doe op mijn zender en weer terug naar het middelpunt doe, dan gaat de rudder ook weer gewoon naar zijn middelpunt toe.
alleen als ik de rudder stick naar links doe op mijn zender en weer terug doe, dan blijft de rudder een beetje steken op mijn hk-450. dus dat heeft als gevolg dat de heli steeds links om draait als ik aan de stick kom, als ik de rudder stick op de zender dan een klein tikje naar rechts geef dan staat de rudder weer in zijn normale stand.
heb al een klein beetje olie of smeermiddel er tussen gedaan, alleen dat mocht niet baten.
heb een filmpje om het beter te laten zien, en hopelijk heeft iemand een oplossing, want dan kan ik weer verder gaan met afstellen.

hier is de link van het filmpje: 5K0wlzzQ8f0[/media] - ‪SUNP0007‬‏

Mvg, Marthijn.

Laatst bewerkt door een moderator:
en wat houdt dat precies in? hoe kan ik het voorkomen, of corrigeren?
sorry voor deze misschien noob vragen, maar dit is mijn 1e helikopter.

ja, maar in de lucht doet hij dit juist, dus als ik de stick dan naar links doe op de zender, is het net alsof hij niet helemaal terug gaat naar het mid point op de rudder van de heli, terwijl hij dat wel doet als ik de stick op de zender naar rechts doe. en voor mijn crash was dit niet, of toen heb dat kunnen fixen. je ziet dat ik veel carbon dingen er nu op heb.

maar kan ik dan de hh mode uitzetten? of volgensmij heb ik die nooit ingesteld?
de 1e paar echte vlugten waren perfect na het afstellen, behalve nu ineens niet meer, heb alleen de tailboom vervangen door een carbon tail boom

Laatst bewerkt:
Heb je ergens teveel speling in de aansturing?
Heb je al even met een andere servo geprobeert?
Gaat de aansturing te stroef?

gr Richard

Wat ik een beetje mis, wat voor servo zit erop?
Wat voor gyro

Als je het stangetje van de staartservo loshaalt, en je trekt duwt zelf aan het stangetje, gaat dit soepel of niet (dit kan erg stroef gaan als het verkeerd in elkaar zit)

En de servo, loopt deze op deze manier in 1 keer zonder strubbelingen van vol links naar vol rechts?
(servo kan tandjes missen)

deze servo heb ik erop HobbyKing Online R/C Hobby Store : D933MG Digital Metal Gear Servo 2.0kg/ 12g/ 0.10sec en zet de gyro dan ook op digitale stand.
maar het ligt niet aan de servo want heb er zo'n andere servo opgezet en was precies hetzelfde effect.

deze gyro heb ik: HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy Head Lock & Standard Gyro (Digital/Analog)

maar ik snap niet, eerst werkte alles erg goed.
had dat eerst ook een beetje, toen heb ik een klein beetje olie eraangedaan en toen was het verholpen alleen olie wilt nu niet baten

ja ik denk dat het ligt aan de aansturing want heb anders echt geen idee, heb dus al weer olie eraan gedaan, alleen mocht weer niet baten. hij heeft dit nu zelfs dat als ik bij de knuppel naar rechts doe op de zender dat hij een klein beetje moeite heeft met precies op het goeie punt te komen, volgensmij is het best een sterke servo.

maar wat kan ik doen om hem veel soepeler te laten gaan? omdat olie dus niet helpt.

Dat vraag ik niet.

Haal hem ff los en voel even hoe het loopt, als het niet goed gaat weet je tenminste waar het zit
Lukraak wat aanpassen zonder checken of je idee klopt helpt niet

Als je zeker weet dat stroefheid je probleem is, kijken we daar verder

Nou naar mijn mening loopt het vrij soepel
Alleen zoals ik al had gezegt hebben de servo's er allleen moeite mee
Als je hem langzaam laat bewegen

Laatst bewerkt:
Dat is raar
Als de aansturing soepel verloopt zonder zware punten of plekken waar je hem los moet trekken, is dit dus niet het probleem
Dus als die echt 100% soepel is, moet het in de servo zitten

Beweegt de servo zonder iets aangesloten wel gewoon normaal?
Zo ja, hou hem eens een beetje tegen in zijn beweging, loopt hij dan ook nog normaal?
Even opletten daarmee, meeste servo's (zeker de maat in de 450) kunnen 1 kg zonder problemen wegdrukken, maar zorg dat je met gevoel tegenhoudt (anders breken de tandjes oid af)

Verder, als de staartbladen vol links of rechts staan, gaat de servo dan nog verder
oftewel, als je servo toch nog los van de aansturing is, zet de staart eens in een uiterste, en kijk of het balletje van de servo zich precies voor het gat zet.
Draait de servo verder, zit je setup niet goed in elkaar (servo's gaan kapot als je de eindpunten niet goed instelt)

Heb eventjes getest, alles werkt fijn zonder gyro, dus als ik de servo rechtstreeks in de ontvanger steek en dan beweeg dan gaat alles soepeltjes. alleen zodra ik hem weer in de gyro steek en de gyro weer aanzet, dan gaat het dus weer mis. hoe kan dat eigenlijk want hij heeft het altijd zo goed gedaan...

hopelijk weet iemand een oplossing

Mvg, Marthijn.

Volgens mij weet jij de oplossing zelf ook...

Als ik je zo hoor, is je gyro blijkbaar over de huizen
25 dollar is ook erg weinig voor een goede gyro, hier moet je blij mee zijn zolang het werkt, dan snel wegdoen
Ik denk dat je dan zelfs van geluk mag spreken dat hij niet in de lucht kapot gegaan is

Ik hoor het wel als iemand anders andere ideen heeft...

dan denk ik dat het komt dat de gyro nu al kapot is, omdat hij al 3 x een crash heeft meegemaakt. 1 best grote toen steeg hij op in me kamer. en 2x is hij omgevallen de heli tijdens hoovere

Hee, heb mijn nieuwe gyro binnen. Nu een hobbyking gyro 401b.
Ik gebruik hem samen met mijn hxt900 servo.

Maar nu..
Heb de servo aan de gyro verbonden en uit de gyro komen zoals gewoonlijk dus 4 draadjes aan 2 verschillende kabeltjes.

De 3 draadjes heb ik mijn 4e kanaal en het laatse draadje het gele in het 5e kanaal.

Maar als ik probeer op te stijgen draait hij super hard 1 kant op.
Als ik de hele servo dan weer verschuif, dan draait hij super hard de andere kant op.

De delay staat op 0 want anders wiebelde hij / had anders en hoge gain.
Limit op het kleinste dus 60.
Analoog servo ingesteld.

Waar kan dit aan liggen en hoe kan ik dit verhelpen?

Back