Hk-450 tail probleem.

nah, heb inmiddels al de spare-parts binnen.

het heeft goed geholpen!, hij hangt nu best stabiel.
alleen heb nog 2 kleine problemen.

ik die de staart een heel klein beetje heel snel op en neer bewegen, heb allebei de draaischijftjes op de gyro op 0 of het kleinste en ik gebruik gewoon een analoog servo.

wat ook nog is, is als ik ben aant hooveren en ik geef steeds een paar tikjes meer gas en weer terug, dat de staart naar rechts gaat en als ik dan weer snelheid minder naar links terug gaat.

hoe kan ik deze 2 problemen verhelpen?

Mvg, Marthijn.

nah, heb inmiddels al de spare-parts binnen.

het heeft goed geholpen!, hij hangt nu best stabiel.
alleen heb nog 2 kleine problemen.

ik die de staart een heel klein beetje heel snel op en neer bewegen, heb allebei de draaischijftjes op de gyro op 0 of het kleinste en ik gebruik gewoon een analoog servo.

wat ook nog is, is als ik ben aant hooveren en ik geef steeds een paar tikjes meer gas en weer terug, dat de staart naar rechts gaat en als ik dan weer snelheid minder naar links terug gaat.

hoe kan ik deze 2 problemen verhelpen?

Mvg, Marthijn.

Toch nog wat meer spelen met de gain op jouw zender, of toch een snellere liefst digitale servo monteren.

De staart mag wel een beetje heen en weer gaan bij het snel gas geven, als hij maar weer terug naar zijn heading gaat, dus heading hold.

Gr Tijn

Dat heen en weer gaan bij gas geven/minderen houdt in dat je gain te laag staat. ophogen met stappen van 2 of 3, tot hij bij een enthousiaste beweging links en rechts heen en weer gaat slaan (hunten), dan een paar punten terug zetten.

Servo zou wel moeten werken, anders kun je ook niet rustig hooveren

Je kan ook even kijken om je throttle curve wat vlakker te leggen rond hooverpunt
Soms zit dat punt net tussen 2 standen in de curve, waardoor hij bij iets up veel gas geeft, en bij iets zakken opeens teveel toeren terugneemt
Als je nu lineair hebt, probeer dan op midstick ong. 60% te krijgen, en op volgas bv 80% (de punten ertussen even netjes in lijn zetten natuurlijk)

op en neer gaan van de staart zit trouwens niet in je gyro
Dit duid op OF een te laag toerental, Of er zit iets in je kop (die van de heli...) niet helemaal lekker (dan kan hij dit ook gaan doen.

Trouwens, hooverend in de woonkamer uittesten of je gyro wel de goede kant uit corrigeerd?
even met alle respect, ik hoop toch echt dat je hier een grove typefout maakte (anders vind ik dat een ronduit minder handige actie)

Trouwens, hooverend in de woonkamer uittesten of je gyro wel de goede kant uit corrigeerd?
even met alle respect, ik hoop toch echt dat je hier een grove typefout maakte (anders vind ik dat een ronduit minder handige actie)

Bedoel jij mijn post? Ik oefen uren in de huiskamer, meestal met de HBCP3, maar ook met beide HK450's :D rondjes draaien en vierkantjes vliegen.

In de modelbouwwinkel waar ik wel eens kom, doen ze dat in veel kleinere ruimtes en met grotere heli's, in de winkel.

Om de gyro te testen hoef je niet eens veel toeren te draaien dat zie je meteen. Ik heb er ook bij gezet, dat als je de heli nog niet goed onder controle hebt, je dat beter buiten kan doen! ;)

Wat anderen doen, moeten zij weten
zeker de heren in winkels, helemaal handig is het niet de grotere maten in de winkel voor te vliegen (ik neem aan dat het op dat moment slecht weer was buiten?)
Maar ik heb wel eens aan de lijve ondervonden wat een 450 zonder hoofdbladen, op 50% gas aan mijn vingers deed. Dan zit dus alleen de flybar erop, en ik had mn andere hand op de gasstick..
Dat kun je ook eens in diezelfde winkel vragen, de meeste modelbouwers hebben prachtige verhalen over dingen die (bijna) misgingen, in een modelwinkel hebben ze er vaak uren gesprekstof voor (zij horen ook vaak een hoop)

Maar geloof me, je schrikt er van wat een klein ding als de 450 aan kan richten
Zeker als je een hoger toerental draait dan ik op dat moment (je hoovert, dus je zit vast ergens op 60 of 70 % =2500 toeren of meer) en jouw hoofdbladen zitten er wel op

Als 1 servo het begeeft, een draadje er uit schiet, een storing er in schiet is in het minst erge geval je tv naar de knoppen
Het is en blijft techniek, en het eerste apparaat wat nooit uitvalt moet nog uitgevonden worden

iedereen doet wel eens iets wat veiligheidstechnisch niet door de beugel kan (zeker in onze hobby), maar die doen het erg bewust, en zijn zich op dat moment erg bewust van de gevaren
jij doet het regelmatig, gewoon om te oefenen, dan gaat vanzelf de klad er een beetje in

Tip voor behoud van jezelf en je spullen, niet in de huiskamer dat ding...
ik weet het, je denkt vast dat ik een zeikerd ben...
maar kijk even in het veiligheidsdraadje (sticky in algemeen dacht ik)

Is daar te vinden idd, voor het gemak
http://www.modelbouwforum.nl/threads/veiligheid-en-rc-helikopters-regels-tips.121001

Ik kan me overigens goed voorstellen wat Student zijn standpunt hierin is. Maar misschien heb je wel een gruwelijk grote woonkamer...
Bij mij thuis ligt nog steeds het stuukwerk eraf doordat ik als noob na het uitpakken van de RTF heli een knopje omschakkelde dat later bekend werd als idle-up. Daarna heb ik besloten nooit meer binnen de lipo aan te sluiten terwijl de motor aangesloten is.

Laatst bewerkt door een moderator:
Wat anderen doen, moeten zij weten
zeker de heren in winkels, helemaal handig is het niet de grotere maten in de winkel voor te vliegen (ik neem aan dat het op dat moment slecht weer was buiten?)
Maar ik heb wel eens aan de lijve ondervonden wat een 450 zonder hoofdbladen, op 50% gas aan mijn vingers deed. Dan zit dus alleen de flybar erop, en ik had mn andere hand op de gasstick..
Dat kun je ook eens in diezelfde winkel vragen, de meeste modelbouwers hebben prachtige verhalen over dingen die (bijna) misgingen, in een modelwinkel hebben ze er vaak uren gesprekstof voor (zij horen ook vaak een hoop)

Maar geloof me, je schrikt er van wat een klein ding als de 450 aan kan richten
Zeker als je een hoger toerental draait dan ik op dat moment (je hoovert, dus je zit vast ergens op 60 of 70 % =2500 toeren of meer) en jouw hoofdbladen zitten er wel op

Als 1 servo het begeeft, een draadje er uit schiet, een storing er in schiet is in het minst erge geval je tv naar de knoppen
Het is en blijft techniek, en het eerste apparaat wat nooit uitvalt moet nog uitgevonden worden

iedereen doet wel eens iets wat veiligheidstechnisch niet door de beugel kan (zeker in onze hobby), maar die doen het erg bewust, en zijn zich op dat moment erg bewust van de gevaren
jij doet het regelmatig, gewoon om te oefenen, dan gaat vanzelf de klad er een beetje in

Tip voor behoud van jezelf en je spullen, niet in de huiskamer dat ding...
ik weet het, je denkt vast dat ik een zeikerd ben...

Je bent zeker geen zeikerd!!!!! En je hebt helemaal gelijk, ik ben doodsbang voor die dingen. Geloof mij ik heb ook tikken gehad, die zeer pijnlijk waren. De HK's test ik alleen maar (afstellen) en de HBFP3, ja er bestaat een risico, maar op een slecht weer dag kan ik het gewoon niet laten! :oops: Tis net als roken je weet dat het slecht voor je is................ Toch doe je het.

Laten wij eerlijk zijn, als je buiten vliegt kan er ook van alles mis gaan, hoe ver sta jij van jouw heli als je ant hoveren bent?

Je hebt helemaal gelijk als je de veiligheid aankaart, DIE DINGEN ZIJN LEVENSGEVAARLIJK!!

Ok, ben blij dat je het idee erachter iig zelf ook al doorhad :mrgreen:

Punt is dat als mensen (sommige beginners) dit teruglezen, en zien dat jij het doet, zij het ook gaan doen
Vandaar dat ik even insprong

En ik sta zelf ook veel te kort op mn 600 als ik optoer
meestal zet ik hem neer op 2 a 3 meter afstand, hoover zit ik vaak op ong 5 meter
Maar ja, als een bladbout breekt, hoe ver moet je staan om zo'n sneldraaiend onderdeel veilig te ontwijken?

Je staat dan iig nog buiten, met alle ruimte om te springen
De gemiddelde persoon kan binnen niet springen, dan springen ze tegen een muur aan
gelukkig heb ik een veligheid om niet binnen te vliegen met mn 600..
Hij rookt de ruimte binnen een minuut volledig uit, dan laat je het echt wel :mrgreen:

Idd, dat lijkt me echt klote ook buite als een bladbout breekt!

zelf was mijn heli in mijn slaapkamer gecrasht. en de bladen ter hoogte van mijn nek!
ik wist gelukkig nog net onder mijn bureau te springen, anders kon ik denk ik wel dood zijn, want hij ging helemaal zijn eigen weg.

het probleem nl. was, dat ik alles had afgesteld in vliegtuig modus. het was mijn 1ste heli dus dacht overal nog niet goed over na.
alleen toen heb ik hem dus na het afstellen met de lipo eraan in heli-mode gezet en is dus vanalles wat ik eerst had gereverst, weer terug naar normaal gegaan, dus hij ging vol gas omhoog en draaide toen op zijn kop!

super harde klap, hij kwam overal tegenaan, mijn dekbed aan flarden en stukken uit de muur.
ook nog een kleine kras op mijn tv :(

zelf hoover ik altijd in de tuin van ons want die is best wel groot.
verder ook vaak op de club als ik daar ben.
vanavond (hopelijk blijft het droog) weer een paar keer hooveren.
gisteren had ik de main shaft vervangen, alles weer in elkaar gezet.
toen ben ik weer tegen de avond gaan hooveren alleen hoorde toen rare geluiden, probeerde hem toen omhoog te krijgen alleen de motor hield een beetje in. na 5 sec. ging hij omhoog alleen ik had geen hoog :(
toen was de schroef eruitgevlogen die de stang die van de servo afkomt met de curve zeg maar verbindt (of hoe je het ook uitlegt) :p.
heb er een nieuwe ingezet met locktite nu.

Laatst bewerkt:
Ok, ben blij dat je het idee erachter iig zelf ook al doorhad :mrgreen:

Punt is dat als mensen (sommige beginners) dit teruglezen, en zien dat jij het doet, zij het ook gaan doen
Vandaar dat ik even insprong

En ik sta zelf ook veel te kort op mn 600 als ik optoer
meestal zet ik hem neer op 2 a 3 meter afstand, hoover zit ik vaak op ong 5 meter
Maar ja, als een bladbout breekt, hoe ver moet je staan om zo'n sneldraaiend onderdeel veilig te ontwijken?

Je staat dan iig nog buiten, met alle ruimte om te springen
De gemiddelde persoon kan binnen niet springen, dan springen ze tegen een muur aan
gelukkig heb ik een veligheid om niet binnen te vliegen met mn 600..
Hij rookt de ruimte binnen een minuut volledig uit, dan laat je het echt wel :mrgreen:

Ik heb een fiberglass rotorblad op mijn E-sky belt-cp v2 op onverklaarbare wijze zien breken (complete failure) op vol gas, dit heeft de belt compleet verwoest. Er was echt geen stukje van de helikopter meer te herkennen. gelukkig heeft niks mij geraakt, ik stond op nog geen 5 meter afstand. Dit was ook het einde van mijn avontuur met de Belt cp. Maar wegspringen was in dit geval geen optie want het ging zo snel, het leek wel een explosie.

Ook leuk voor in de huiskamer, kan je meteen een lift monteren!!

:rolling:

[URL="
- ‪20090327 Raptor 50 Missing Jesus Bolt‬‏[/URL]

:ontopic: Marthijn, hoe gaat het met jouw HH gyro?

Laatst bewerkt door een moderator:
umm, :p, naja goed wat ik al zei, moet hem strax nog ff beter afstellen want zoals ik al zei: hij wiebelt snel op en neer, dus als het goed is wat het antwoord daarop dat de gain te laag stond.

alleen het nadeel vind ik, maar misschien kan ik dat verhelpen, als ik bijv. opstijg, dan met de staart naar rechts ga, dan gaat hij automatisch weer terug naar links en dan stopt hij waar ik opgestegen ben.
ik moet dat de staart servo langer naar rechts doen om hem dus daar te houden.

umm, :p, naja goed wat ik al zei, moet hem strax nog ff beter afstellen want zoals ik al zei: hij wiebelt snel op en neer, dus als het goed is wat het antwoord daarop dat de gain te laag stond.

alleen het nadeel vind ik, maar misschien kan ik dat verhelpen, als ik bijv. opstijg, dan met de staart naar rechts ga, dan gaat hij automatisch weer terug naar links en dan stopt hij waar ik opgestegen ben.
ik moet dat de staart servo langer naar rechts doen om hem dus daar te houden.

Op en neer? wat bedoel je de staart of de hele heli.

Als de staart veel beweegt met gas, dan staat de gain te laag. probeer hem te stellen dat hij een beetje nerveus wordt, en dan een beetje minder.

Op en neer? wat bedoel je de staart of de hele heli.

Als de staart veel beweegt met gas, dan staat de gain te laag. probeer hem te stellen dat hij een beetje nerveus wordt, en dan een beetje minder.

ik bedoel dus de staart sorry. de staart wiebelt snel op en neer dus zeg maar van links naar rechts :p en als ik meer gas geef, dan gaat de staart naar rechts.

ik bedoel dus de staart sorry. de staart wiebelt snel op en neer dus zeg maar van links naar rechts :p en als ik meer gas geef, dan gaat de staart naar rechts.

als eerste riemspanning controleren 2de gain verhogen dit zo verhogen dat de staart begint te hunten(links en rechts snel begint te slaan) en dan 3 a 5% terug = goede gain
gr Nick

Is het nou op en neer of links/rechts?

Is op zich wel een beetje belangrijk

de staart gaat snel links rechts, zoals jullie zeiden was de gain te laag?
ik probeer hem zometeen nog ff bij te stellen.

hmm.. dit is raar? of komt het wel vaker voor?
ik heb dus de main shaft vervangen, maar nu staat de blade tracking verkeerd.
eerst draaiden de balden precies gelijk dus je zag er eingelijk maar 1 en nu zie er duidelijk 2, met wel 1.5 cm ertussen, komt dit vaker voor? nu dus gewoon weer gelijk maken? en welke moet ik dan gelijk maken diegene die erboven draait?

Laatst bewerkt:
Snel links rechts is een hunt.
Als dit een hunt is, zal hij minder gaan slaan als je heeeeel zachtjes limks of rechts wegdraait

Dat zou inhouden dat je gain te hoog staat.
Dus een tikkie omlaag, dan zou het slaan minder moeten zijn
Nog een tikkie minder, net zo lang tot het weg is.

Is de staart dan ruk, voelt als een spons en reageert traag, zit er ergens anders nog iets niet goed.

Hee Nick, hoe strak moet de riemspanning ongeveer dan zijn?

Ben jij toevallig ook lid bij Jupiter?

beste marthijn
das moeilijk te zeggen ik heb de riem zo strak staan dat ik het laaste stukje van de riem voordat hij de staart buis in gaat net bij elkaar kan drukken.
nee ik ben geen lid van jupiter ga er wel af en toe kijken:p

als je de main shaft heb vervangen kan het zijn dat je de bladen opnieuw in 1 lijn moet zetten.

als de staart snel na links en rechts gaat klopt het wat student zegt dan staat je gain te hoog .
maar als je de gain eens heel laag zet en dan voorzichtig op stijgt als hij dan nog blijft hunten is er inderdaad iets anders aan de hand.
bladen goed gebalanceerd? lagers nog goed van staart as?alles moet heel soepel lopen

je kan ook nog de uitslag van de servo controleren.
dit kan je doen door het linkje los te halen van de staart(die de pitch regeld van de staart)en dan helemaal na rechts sturen en de roterbladen van de staart helemaal met de hand draaien(negatieve pitch / positieve pitch)en kijken of het bolletje precies in het hart van het linkje ligt dit doe je zowel links en rechts(links en rechts sturen) de uitslag kun je verkleinen/vergroten op de gyro met de limit
PS zorg wel dat je minimaal 2 kabeltjes los haalt van de motor;)
ik leg dit mischien moeilijk uit:D mischien dat iemand hier op het forum dit beter kan uitleggen;)

gr nick

Back