Hk-450 tail probleem.

Eerst de gyro GOED instellen

Dus eerst kijken of hij wel de goede kant op corrigeert..
Kijken of hij nergens aanloopt (die limit van 60 is leuk, maar als hij nog steeds aanloopt brand toch echt je servo uit)
Hij moet gewoon de volle slag kunnen maken..

In normal hooveren, en net zo lang de servo heen en weer schuiven tot de staart nagenoeg stil staat (dus hooveren, kijken wat ie doet, neerzetten, schuiven en weer hooveren...)

Als dat werkt, de handleiding opzoeken
Die 401b is volgens mij een rechtstreekse kopie van de 401 van futaba, en die kon je een alternatief middenpunt geven.
Als het goed is kom je nl niet in het midden van de pitchslider uit, dus zul je de gyro een alternatief midden moeten geven
Sommigen lossen het op in de endpoints, anderen lossen het gewoon niet op, maar in de gyro oplossen is het handigste

http://www.hcw-rc.nl/SetupGuides_FutabaGY401.htmlklik

@student, bedankt voor de info en de gebruiksaanwijzing.

de gyro werkt nu alleen moet hem nog steeds elke keer als ik weer een nieuwe vlucht maar een beetje bijtrimmen.
hoe kan ik dit voorkomen??

maar nog een probleem heb net een vlucht gemaakt met de heli alleen hoorde ineens een behoorlijke klap.
gelukkig was ik maar aant hooveren en nu blijkt dat het iets is aan de tail van de heli.

hier 2 foto's van wat is afgebroken:

http://imageshack.us/photo/my-images/23/img0053iy.jpg/

http://imageshack.us/photo/my-images/94/img0051qs.jpg/

waar kan ik dit in nederland bestellen? wil het liefst een site die snel leveren en waar ik nog andere kleine onderdelen kan kopen.

ik pak nu eens geen hobbyking omdat ik over 2 weken op vakantie ga en ik de heli graag wil meenemen.

de video van de vlucht volgt nog.

Mvg, Marthijn.

Laatst bewerkt:
Bijtrimmen mag niet op een gyro.

Alles op 0, als je de basis setup zoals in het linkje goed hebt gedaan, zou hij niet weg mogen draaien
Of er zit teveel trilling in de heli, of je schuimpje is niet goed
Maar wat het is kan ik je zo niet vertellen, dit is een puntje zien en voelen om erachter te komen

Trouwens, probeer hobbymaniac eens
En bestel een hele staartassembly, dat is een onderdeel wat nooit af zou mogen breken (en dan die voor de originele trex..)
Dat kan gekke dingen doen met een oog...

maar hoe kan dit dan? want had nl. al eerder een crash gehad en heb hem toen vervangen met een metalen tail versie zeg maar.

dus niet alleen dat onderdeel bestellen, want anders kost het me weer ongeveer 18 euro een geheel nieuwe tail in nederland.

en als ik onderdelen bij hobbymaniac bestel, waar moet ik dan kijken bij welke soort onderdelen? bij de t-rex 450 clone of?

maar hoe kan ik een beter schuimpje pakken dan? 2 op elkaar?

maar ik denk dat ik het gewoon probeer, ik ben toch alleen maar aant hooveren de hele tijd, ( zie http://www.youtube.com/user/MarthijnVervergaard?feature=mhee )
en hopelijk was het gewoon dat ik een paar keer te hard had geland en het daarom was afgebroken.

en is dit foam dan goed voor de gyro te bevestigen? http://www.rc-addict.nl/rc-addictnl...ging/154-foam-tape-254cm-x-127cm-4mm-dik.html
Mvg, Marthijn.

Laatst bewerkt:
Jouw heli is een clone, dus originele onderdelen passen ook.
Wat je pakt moet je zelf weten, maar originele onderdelen zijn beter.
Dan moet je de 450 sport pakken, de pro heeft nl torque tube, en dat is her en der net anders

Voor dat tape, ik vind 4 mm een beetje dik
Meestal kunnen kleine heli's best harde dunne tapes hebben
Zeker geen meerdere op elkaar, das meer voor brandstof
Kijk eerst naar trillingen ( goed uitbalanceren)
Maar als allereerste je setup van de gyro nog eens heel precies nalopen zoals in de eerdere link

oke, ik ga nu voor de originele onderdelen, omdat zoals je zei al wat beter zijn en daarom denk ik ook wat sterker.

heb nu ook gezien dat bij de houder van de tail blade, zitten vast met een imbus. en die imbus is ook afgebroken.

Dat is waarschijnlijk een deel van je probleem.
Gyrotape is net ff wat anders

Bij hobbymaniac ff in het onderdeel gyro's doorzoeken naar futaba gyro foam, of spartan gyro tape etc
Doe er een paar, meestal werkt de futaba bij mij erg goed

En meer als 1 laag is dodelijk voor die maat heli, absoluut nergens voor nodig
Trillingen Moet je uit de heli halen door te balanceren, niet door tape onder je gyro te plakken

Oke, maar ik heb volgensmij nog veel gyro foam liggen.
die ik bij de heli zelf heb gekregen en nu 2x ook bij de gyro's. Deze kan ik toch gewoon gebruiken?

en met uitbalanceren bedoel je dus de batterij van achter naar voren verplaatsen dat hij in evenwicht is en verder heb ik de blade's gebalanceerd want op 1tje moest wat tape.

Laatst bewerkt:
Oke, maar ik heb volgensmij nog veel gyro foam liggen.
die ik bij de heli zelf heb gekregen en nu 2x ook bij de gyro's. Deze kan ik toch gewoon gebruiken?

en met uitbalanceren bedoel je dus de batterij van achter naar voren verplaatsen dat hij in evenwicht is en verder?

Met balanceren bedoeld hij trillingen voorkomen. Na een crash is vaak een heleboel krom, je ziet het niet maar het veroorzaakt wel trillingen. Bijvoorbeeld het asje van de hekrotor, of de mainshaft. Ook moet je de bladen balanceren, en tracken.

http://www.rchelisite.com/rc_helicopter_blade_balancing.php

bladen heb ik gebalanceerd en heb ik getrackt.

de main shaft weet ik, die is een klein beetje krom want je hoort ook het kleine tandwiel steeds zoiets van hmmm, hmmm, hmmm, hmmm
de main shaft is dus opnieuw besteld.

alleen wat bedoel je met de hekrotor shaft en hoe kan ik erachterkomen of hij scheef is of niet.

sorry voor deze misschien noob vragen maar in de heli wereld ben ik ook nog wat noob :p

heb nu dus alles besteld was volgensmij misschien kapot of scheef kan zijn.

- 2x hexrotor shaft
- 1x tail pitch control link
- 3x main shaft
- 2x flybar rod
- 1x flybar paddle

- heb nog 1 reserve main gear liggen

Laatst bewerkt:
Bij het afstellen van mijn gyro HK401B, zet ik de gyro in rate mode (lampje uit).

Daarna verschuif ik de servo op de tailboom tot de tailbladen helemaal recht staan. verder duw ik de rudderstick helemaal naar rechts en links, en stel met de limit pot de uitslag in, deze moet de randjes net raken. Ik gebruik een digitale servo, dus delay op nul en switch op DS on. Als je niet een digitale servo gebruikt sloop je de servo in deze stand.

Dan zet ik de gyro weer in HH stand (lampje aan) dan ga ik hooveren in de huiskamer. Als hij als een gek gaat ronddraaien zet je de DR switch om.

Nu is het een kwestie van de gyro afstellen op de zender. net zo lang tot de staart niet meer wobbelt, Als je de helikopter goed in de hand hebt, geef je FF flink gas op en neer en kijk je of hij de staart goed vast houdt. (kijk hiermee uit doe het anders buiten).

Dit is hoe ik mijn gyro's afstel.

Groet Tijn

heb nu dus alles besteld was volgensmij misschien kapot of scheef kan zijn.

- 2x hexrotor shaft
- 1x tail pitch control link
- 3x main shaft
- 2x flybar rod
- 1x flybar paddle

- heb nog 1 reserve main gear liggen

Ik wilde toen ik nog regelmatig crashte de flybar recht buigen en meppen. Hi hi, scheelt weer in de kosten, ik vind de prijs nogal hoog voor een stukje ijzerdraad. :hammer:

haha ja heb ik nu ook gedaan :p

is idd. duur, maarja. de hele hobby is duur ;)
ga vanmiddag evengoed 2 hoover vluchtjes maken.
en dan komen hopelijk dinsdag of woensdag de spullen binnen.

Ik ga straks ook FF vliegen, ben de accuutjes al aan het opladen. Ik woon vlak bij de kust en het waait hier altijd, vandaag bijna geen wind.

Hopen dat alles heel blijft!! :puppydogeyes:

Batterij achter/voor maakt niet uit voor trillingen, wel weer voor andere dingen

Trillingen komen bij draaiende onderdelen vandaan, evt kromme assen, bladen niet 100%, staart niet gebalanceerd (meesten doen het niet, maar het kan gyroproblemen veroorzaken)

En die tape's die erbij zaten zouden goed moeten zijn

Back