hms Beagle uit 1820

Een mooie afsluiting van je actieve bouwperiode helaas gedwongen door je gezondheid.
Heb altijd met bewondering je verslagen gelezen en je correctheid in de benaming van ieder onderdeel van romp en tuigage.

Ik hoop dat je nog lang je kennis verder mag delen in de diverse verslagen hier.
Je commentaar wordt door een ieder gewaardeerd.
Dank je wel Jan :)

Nog maar een paar dagen en dan is het alweer Kerst, dus ik wens U allen,

IMG_1246.jpg

Zo Piet “ouwe Landrot”, je zult mij waarschijnlijk niet willen geloven maar ik heb vannacht tussen de beide kerstdagen prettig over je gedroomd aan de goede oude (bouw)tijden en dacht meteen ik ga je maar weer eens opzoeken op het forum en kwam bij je laatste project van de “Beagle” er weer in.Dat zag er weer perfect uit. Verder las ik ook dat je ook net zoals ik 4 jaar geleden gestopt bent om bouwverslagen te maken. De reden voor mij was toen ook zoals jij dat nu ook benoemt even afstand nemen van de druk om in perfectie een bouwverslag te plaatsen. En gewoon eens een dagje ook eens niets te doen behalve dan een loopje naar de markt om op de maandag een “lekker visje” bij Dolf schoot te vangen. Ik wens je bij deze nog een goede kerstmiddag toe en nog de beste wensen voor het nieuwe jaar 2024

Gelukkig nieuwjaar.png

Zo Piet “ouwe Landrot”, je zult mij waarschijnlijk niet willen geloven maar ik heb vannacht tussen de beide kerstdagen prettig over je gedroomd aan de goede oude (bouw)tijden en dacht meteen ik ga je maar weer eens opzoeken op het forum en kwam bij je laatste project van de “Beagle” er weer in.Dat zag er weer perfect uit. Verder las ik ook dat je ook net zoals ik 4 jaar geleden gestopt bent om bouwverslagen te maken. De reden voor mij was toen ook zoals jij dat nu ook benoemt even afstand nemen van de druk om in perfectie een bouwverslag te plaatsen. En gewoon eens een dagje ook eens niets te doen behalve dan een loopje naar de markt om op de maandag een “lekker visje” bij Dolf schoot te vangen. Ik wens je bij deze nog een goede kerstmiddag toe en nog de beste wensen voor het nieuwe jaar 2024

Bekijk bijlage 564771
Dank je wel Adri, ik heb je gemist, blij om weer eens wat van je horen/lezen. Ik wens jou en je familie ook het allerbeste en een goed en gezond 2024.

De tijdelijke reparatie van het jaaghout is niet goed genoeg en heeft maar een mini tikje nodig om weer los te komen. Dus ik heb daar nu een 2e woeling om gelegd zo strak mogelijk en ingesmeerd met houtlijm.
Bekijk bijlage 553903

Na het drogen van de lijm is alleen de woeling nog zichtbaar en alles zit nu weer behoorlijk vast. De lichte hoek naar boven blijft echter hardnekkig zitten, dus na het afbouwen van het model zal ik het hele jaaghout vervangen, maar dat was ik eigenlijk toch al van plan. Waarom de hoek er niet uit gaat, komt denk ik, ten 1e omdat het rondhout maar 2,5mm dik is en het hout is redelijk zacht, dus waarschijnlijk beuk en ook dat is dan een foute keus geweest.
Bekijk bijlage 553904
Het gebroken jaaghout is al heel lang een doorn in mijn oog :mad:. Gisteren heb ik het jaaghout verwijderd en een aantal lijnen verzet en ook al is dit ook niet perfect, het ziet er beter uit dan dat de top omhoog wijst. Jammer genoeg heb ik momenteel niet het juiste rondhout voor een compleet nieuw jaaghout, maar dat komt vast wel weer eens. (Ik heb een klein stukje aan de nok van de kluiverboom laten zitten omdat dat wat sloopwerk scheelt.) Tijdelijk is de boegspriet dus een stukje korter....
IMGM2414kopie.jpg

Back