Voordat we op 6 juni vertrokken naar Engeland om de Victory te gaan bezoeken heb ik een proefje ingezet voor het verouderen van de koperplaatjes, patineren heet dat. Dit kun je doen met een mengsel van ammoniak, azijn en zout. Aanvankelijk ging het proces langzaam en was het resultaat heel erg verschillend op de diverse plaatjes. Vervolgens heb ik de proef een beetje in de steek gelaten en de tijd zijn werk laten doen. Nou verouderd zijn ze, zelfs zo erg dat een deel van de plaatjes is opgelost.
Ik kan me voorstellen dat er modelbouwers onder ons zullen zijn die hierop kicken, maar ik niet bepaald. Los van hoe dit in de praktijk moet met zoveel plaatjes, vind ik het niets deze uitstraling.
Hieronder de resultaten. Iedereen mag ervan vinden wat hij/zij wil.
Nu we weer terug zijn van ons uitstapje naar Engeland even een korte update. De belangrijkste discussie, waarmee we op reis gingen was de uiteindelijke “gele kleur”. Nou in Portsmouth zijn we daar niet veel wijzer van geworden, behalve dan dat heel veel kleuren goed zijn.
Dan maar aan de slag met de kleuren, die Caldercraft bij het pakket heeft geleverd. Het is een verfset van Admirality Paints, die volgens de leverancier de “echte” kleuren zou moeten bevatten. Jullie proeven het al, de meegeleverde kleur okergeel wijkt wel heel erg af van hetgeen we in Engeland gezien hebben en van de vele foto’s die her en der te raadplegen zijn.
Zoals ik in een eerdere topic al had aangegeven heb ik eerst de romp een paar keer gegrond om met te gele verf een dekkend resultaat te krijgen. Hiermee heb ik nog een laatste hand kunnen leggen aan de kwaliteit van de diverse naden, met name in de berghouten.
Dan het okergeel erop. Ook hier weer een paar dunnen lagen, want dekken ho maar. Op onderstaande foto zijn dat de donkere banen.
Deze kleur wijkt naar mijn gevoel teveel af van wat het ooit was en vind ik ook niet mooi. Dus verder mengen. Uiteindelijk moet het gaan worden zoals de lichtere banen op de foto. Deze zijn nu twee keer geschilderd en dekken ook nog niet helemaal, dus de exacte weergave zal nog wel ietsjes anders worden. Het voordeel van deze gele verf is dat je de begrenzing met het zwart maar eén keer hoeft af te tekenen. Je blijft deze lijnen zien, waar ik me straks met de afplakband voor de zwarte kleur op moet richten.
Tussen al het geschilder door is er voldoende tijd voor wat ander priegelwerk. De onderdelen voor de inrichting van het bovenste kanonnendek zijn gereed. Zodra dit dek is aangebracht kan dit worden gemonteerd. Ik heb ook alvast de kogels aangebracht in de rekken. Dit lijmwerk doe ik met blanke lak, dat vereenvoudigd het werk aanzienlijk. Je hebt immers meer tijd om e.e.a. goed op zijn plaats te krijgen en je ziet er na droging niets van. Ik moet er niet aan denken dat ik dit met secondelijm had moeten doen. Als dit lijmwerk is uitgehard, nog even checken of alle kogels goed vastzitten en eventueel nog een klein laagje blanke lak over het geheel heen, en klaar is Wil (denk ik).
Ook alvast de rekken voor de deadeys aangepakt. (Is hier overigens een Nederlandse naam voor?) De stroppen om de deadeys ook hier eerst met wat blanke lak gefixeerd, voordat de afdeklat gemonteerd kon worden. Later moet het geheel, incl. deadeys en stroppen zwart gemaakt worden. Dit heb ik nu nog niet gedaan zodat ik later de deadeyes nog in de juiste richting kan verdraaien.
Voor de komende dagen zal het afronden van het schilderwerk tot aan de bovenste sierlijst het belangrijkste doel zijn, inclusief de zwarte banen. Daarna gaat de focus volledig op het bekoperen van één zijde van de romp.
Tot zover deze update.