HMS Victory van Caldercraft door Wil

Je kan met een voltmeter de spanning op de motoren meten van je touwdraaimachientjes. En dan rekening houden dat je Wiel 3,2x zo snel draait. Dus stel die op 4,5 volt (iets onder de helft) en de Bok op 12 volt (helemaal open).

uitleg begrippen lijnbaan

lijnbaan.jpg

Inmiddels ben ik zo’n 175 touwtjes verder met oefenen en ik denk dat ik het begin te begrijpen, lees begin aan te voelen. Ik heb veel gespeeld met snelheden, maar vooral ook met contragewichten.

Waar ik in het begin bang was om teveel contragewicht te gebruiken, bleek dit toch niet zo te zijn. Mijn conclusie is eerder meer dan minder. Het moet uiteraard wel kunnen, want als de draad knapt, dan is het te zwaar. Bijkomend voordeel is hierbij ook dat door de rek die in de draden zit, een eventuele ongelijke spanning in de kardeeldraden wordt opgevangen (te slappe draden hangen dan niet meteen buiten het kardeel). Hierdoor krijg je snel beter touw.

Mijn leerproces heeft zich tot nu toe afgespeeld over een periode van bijna 6 maanden, waarin ik heel druk ben geweest met andere dingen dan modelbouw. En naar mate het aantal touwtjes vorderde en ik het gevoel kreeg eea in de vingers te krijgen, werd het eigenlijk steeds leuker. En het was een prachtige afleiding voor mijn drukke werkzaamheden.

Inmiddels heb ik een aardige verzameling touwen liggen van 3x1, 3x2, 3x3 ………………3x9 en 3x10 draden, variërend van 0,2 tot 1,00 mm. Mijn garen is Skala van Gütermann en ik heb de kleuren 702 (zwart), 464 (beige) en 696 (bruin), met diktes van resp. 200, 240 en 360.

Alle geschikte touwen worden gewonden op een stukje karton en soort bij soort opgeslagen in aparte opbergboxen.

P1034343.JPG

P1034347.JPG

P1034352.JPG

Zoals jullie zien heb ik tussendoor ook een paar proefjes gedaan om kabelslag kabels te maken. 3x3x4 en 3x3x6 van resp. 1,25 en 1,45 mm dik. Nu ik dit proces begin te begrijpen, is het voor mij niet meer zo moeilijk om straks aan de hand van de tabel van McKay de benodigde diameters vrij nauwkeurig te benaderen.

De eerste serie touwen is inmiddels ook gebakken, 5 minuten in de oven op 150 graden ging prima

P1034330.JPG

De tabel van McKay heb ik inmiddels helemaal omgebouwd en vertaald in het Nederlands, met voor ieder touw verwijzingen naar aan aantal boeken en tekeningen, waarop is aangegeven hoe straks alles moet worden uitgevoerd.

Ook heb ik hier met verschillende adviezen van collega bouwers een planning aan gehangen, zodat ik straks de juiste volgorde van aanbrengen een beetje in de gaten kan houden. Het aanbrengen van alle touwen is inmiddels ingedeeld in zo’n 25 projecten, die allemaal goed te overzien zijn.

M.a.w. ik ben er helemaal klaar voor. Ik ga geen grote hoeveelheden touw op voorraad maken maar zal per project bekijken wat ik nodig heb en deze touwen produceren (slaan en bakken). Zo blijft het leuk en afwisselend, denk ik, want het zal nog wel een heel avontuur gaan worden. Voor mijn gevoel ben ik nu pas halfweg met mijn Victory.

Ik heb er langer over gedaan, maar ik moest ook een machine ontwerpen en alle info bij elkaar zoeken. Het topic met alle info samengevat was handig geweest daarom heb ik het ook geschreven.
Het leren en aanvoelen neemt nu eenmaal tijd in beslag. Goed plan om bij ieder projectje het touw te maken, zo doe ik het ook, dat maakt het niet saai. Je weet dan ook hoeveel je nodig hebt. Succes met het staande tuig. En al die weeflijntjes die eraan gaan komen.

Back