Hoe de jeugd enthousiast krijgen voor modelvliegen?

Willem als je het steekhoudend vindt, kun je toevoegen;
Met wat clubleden een evenement als ProWing bezoeken. Een gezamenlijke activiteit kweekt een band en zeker als het vliegtuig-gerelateerd is.
In de harmonie/fanfare wereld wordt dat veel gedaan.

De lijst weer aangevuld:

1. Folder/promo materiaal maken en verspreiden op scholen/gemeente/hobbywinkels;
2. Jeugwerk benaderen;
3. Technische scholen benaderen en voorzien van project;
4. Knuffel- berenvliegen organiseren en promoten;
5. Laat zien wanneer je vliegt (voor bezoek aan het veld);
6. Clubkist ter beschikking stellen tbv de laagdrempelige instap;
8. Zorg voor laagdrempelige instap modellen;
9. Stuur oud leden een berichtje of bel ze eens op, sommige zijn misschien weer over te halen;
10. Om leden te behouden, los onenigheid volwassen op, pas op voor tunnel visie;
11. Benader oud leden, misschien willen ze de hobby weer oppakken net als @Bertus ;
12. Groeps-vlieg-app of digitaal vliegschema zodat leden weten wanneer er leden gaan vliegen;
13. Evenementen organiseren met voorrang voor de jeugd, zij bepalen het evenement;
14. Organiseer met leden uitjes naar het Aviodrome, prowing, Fly-in's e.d.;

Even een voorbeeldje wat ik bedoel met een digitaal vliegschema, bijvoorbeeld onze club heeft een excel sheet waarbij alle leden mogen afschrijven, daar staat ook de maaiplanning in. Handig, ieder weet wanneer iemand gaat vliegen, natuurlijk wordt er ook in de groepsapp opgeroepen. Ook de link naar de weersverwachting op het veld is te bekijken.
1747040145238.png

9 en 11 zijn in de basis identiek

Wij hebben op de site een inschrijfdingetje.
er zit een vink box bij, om aan te geven of je wilt dat jouw vliegmoment ook voor niet ingelogde mensen te zien is.
We hebben ook de optie om aan te geven of we gaan vliegen, of veldonderhoud doen

Dus in feite kan iedereen van de club zien wie er vliegt (indien ze hebben ingeschreven natuurlijk)
en buitenstaanders kunnen het zien als mensen de vink box hebben aangekruist.

Zaterdag nog even met @Bertus gefilosofeerd en socials en pesberichten kwamen ook aan bod, die zet ik er nog even bij.

1. Folder/promo materiaal maken en verspreiden op scholen/gemeente/hobbywinkels;
2. Jeugwerk benaderen;
3. Technische scholen benaderen en voorzien van project;
4. Knuffel- berenvliegen organiseren en promoten;
5. Laat zien wanneer je vliegt (voor bezoek aan het veld);
6. Clubkist ter beschikking stellen tbv de laagdrempelige instap;
8. Zorg voor laagdrempelige instap modellen;
9. Stuur oud leden een berichtje of bel ze eens op, sommige zijn misschien weer over te halen;
10. Om leden te behouden, los onenigheid volwassen op, pas op voor tunnel visie;
11. Groeps-vlieg-app of digitaal vliegschema zodat leden weten wanneer er leden gaan vliegen;
12. Evenementen organiseren met voorrang voor de jeugd, zij bepalen het evenement;
13. Organiseer met leden uitjes naar het Aviodrome, prowing, Fly-in's e.d.;
14. Presenteer je club en evenementen op Socials (tikTok/Insta/FB enz.) en stuur persberichten naar lokale media (zij publiceren tegenwoordig ook digitaal);

Eigenlijk wel dom wat ik nu ga zeggen.
Maar waarom ben ik zelf eigelijk gestopt?

1 gedoe op de club
2 te grote afstand
3 mijn vliegmaat stopte er mee.(we reden bijna altijd samen)
4 de zenders begreep ik niet meer.
5 vliegtijd tov laden in en uitpakken, stond niet in verhouding, gemiddeld 8 uur werk tov 10 vliegen (netto sleeptijd)
6 de uitdaging werd minder.
7 de regelgeving woog als een zware last op me (vooral de hoogte beperking)
8 kostenplaatje.

Of te wel geen zin meer.;)
Wel een heldere kijk op de situatie. Wat er tegenover deze punten stond was uitdaging, ontspanning, plezier, afleiding. Waarschijnlijk.

Kennelijk is die balans verschoven. Ik merk het zelf ook.

Wel goede uitgangspunten om te kijken hoe nieuwe aanwas gecreëerd kan worden. Maar iemand zei terecht al; juiste persoon op de juiste plek is nodig voor marketing. En een positieve mindset naar iedereen die komt. Anders lopen ze je winkel uit.

Ben zelf van club gewisseld naar iets dichterbij, maar ook toen kwam ik in een sleur. 6x 6s accu’s laden, paar uur bezig. Uurtje rijden. 6x 3 minuten vliegen. En soms was er toch weer onderhoud thuis nodig. Veel uren voor weinig vliegen.

Ik had ooit ruim 30 kisten. Zit nu op 12 geloof ik. Alsnog teveel. Merk ook dat de hobby ook leuker wordt met minder.

Denk niet dat de hobby ooit helemaal weggaat bij mij maar vlieg nu parkflyers achteraf op een weiland ver van mensen en infra. Voordeel is simpelere modellen, meer vliegen per uur besteed aan de hobby. Kan ad-hoc wanneer zin en tijd het toelaten. Nadeel is dat ik de gezelligheid mis maar zo nu en dan spreek ik af met vrienden van de “oude” club.

Ik denk overigens dat de park flyer boom van 25 jaar terug veel goeds deed. Er was niet teveel gezeur, modellen relatief goedkoop. De depron zelfbouw was redelijk populair. Men voelde zich niet beperkt door regelgeving. Veel mensen nemen het terecht serieus maar vinden examens, RDW en boetes of inbeslagname voor een speelgoedvliegtuig wat overtrokken en gaan iets anders doen waar wel vrijheid te vinden is. Can’t blame them!

Laatst bewerkt:
Alles valt en staat met de personen die je tegenkomt, en de aandacht die je zelf wilt schenken.
De ene club is de andere niet..

prijzen van toestellen bepaal je zelf.
2e hands, depron etc is er nog steeds.
Zeker voor depron is er een gigantische bibliotheek met tekeningen..
balsa kisten ook trouwens (outerzone), maar dan ben je al wat serieuzer aan het bouwen

qua gezeur, ook dat is relatief.
iemand die niks wil, is al snel ontevreden.
In de basis kan iemand die wil leren vliegen, vlot aan de gang.
even een rdw aanvraag voor het nummer wat op de kist moet.
Of je lest met een toestel van de instructeur..

tijdens het lessen heb je nog geen A1/A3 nodig, instructeur is verantwoordelijk.
A1/A3 halen is een fluitje van een cent...
ik heb een tijdje terug moeten herhalen, uurtje lezen en examen..
ben je er voor 5 jaar vanaf.

thats it...

in een club dan..
Wildvliegers moeten nog checken waar ze mogen vliegen.

Daarna heeft de club misschien nog regels.
normaal gesproken, als je normaal en veilig nadenkt, moeten die regels eigenlijk vanzelf sprekend zijn.
nu is wildvliegen natuurlijk heerlijk vrijblijvend, ff met dat ding een uurtje vliegen en klaar.
in een club ga je eerder even praten en ouwehoeren, dan ben je zomaar wat langer bezig.
maar daar ben je zelf bij...

Dat kan en als je altijd binnen een club vliegt, en de club heeft zo'n vergunning van ilt gekregen/gekocht, dan heb dat A1/A3 niet nodig.
Dat is helemaal correct. Een dergelijk misverstand is snel gemaakt. Je hebt als vliegclub te maken met meerdere partijen.
Zo mag je met een drone-brevet op diverse plaatsen wild-vliegen zonder ook maar enige kennis van een vliegtuig.
Bij een club heb je te maken met een groot aantal regels. Hoe krom kan het zijn.
De overheid denkt dat een vliegtuig een drone is!

Ik vlieg weer op mijn oude clubje.
Aan alleen vliegen vind ik niets.
Na 10 jaar niet gevlogen te hebben ben ik anders geworden.
vroeger vloog ik letterlijk heel de middag.
Nu max een uurtje.
Vroeger iedere week nu niet meer.
Nu kies ik het betere weer uit.
Wat ik bedoel te zeggen is we veranderen ook.
Wel probeert het bestuur veel meer bekendheid aan onze club te geven.
Het lijkt er op dat er al 4 nieuwe leden zijn bijgekomen of gaan komen.
dat is toch geweldig.

Back