How to start this hobby (fast)?

Zal ik doen Uwe :)
Whoop whoop, vanmiddag voor het eerst in idle up gevlogen :banana: (lees: beetje heen en weer hoveren met staart naar me toe :oops:) , of hoe je dat ook noemt (stunt mode?). 100% throttle in ieder geval constant.
Doe ik het zo goed/sloop ik niks?
Zender aan met throttle/pitch stick helemaal naar beneden en alle schakelaars uit > lipo in de heli > throttle hold schakelaar + daarna gear/f-mode aan > linker throttle/pitch schakelaar in het midden zetten > throttle hold er af, even wachten tot ie op volle toeren is en gaan met die banaan :cool:

Ik doe het zo ook hoor met al de helis hoor, kom nooit in normal mode.. schakel ook niet over in vlucht dat vind ik irritant.. gewoon landen in idle up en throttle hold er weer op..

Thnx 4 jullie antwoorden.

Zoals jij het zegt wilde ik het eerst ook doen Uwe, maar in die idle up/stunt mode heb ik ook een andere pitchcurve staan en ik was dan bang dat de heli misschien ineens weg kon schieten o.i.d.
En dat is niet handig als de heli al in de lucht hangt...
Ik dacht als de heli nu iets onverwachts zou doen (omdat ik iets niet goed heb ingesteld op de zender) dan staat de heli nog veilig op de grond en kan ik direct throttle hold er op gooien.

En wat betreft het landen, ik het juist de indruk dat dat me beter (soepeler) af ging in idle up/stunt mode... (wat is de officiële benaming?)

Grappig om te lezen dat de één uitsluitend in idle up, en de ander juist in normal mode vliegt. Is een andere pitch/throttle curve het enigste verschil tussen die modes?

Aangezien ik gewoon een beetje rond tracht te fladderen een throttle curve 0-85-85-85-85 en mijn pitch loopt van -5, -2, 2, 6, 9 graden

Met deze curve kan je bijna alles doen David,
allen niet inverdet,
en opletten, als je bij dalen de throttle helemaal dicht kooit,
schakelt die in softstart mode.

@hirzo:
als je verschillende pitchcurves hebt,
En je weet niet hoe de heli reageert, beter niet doen
(in de lucht schakelen)

...bij mijn T Rex' en heb ik ook verschillende curven in N, idle1 en idle2,
dat heeft te maken, om bij rondvliegen een grotere spectrum voor pitch te krijgen
(b.v. N-curve van -4 tot +12)
maar alle curven zijn linear,
en ik weet, wat de heli bij omschakelen doet
(en wat ik doen moet)
die Gaui' s hebben lineaire pitchcurven (-12 tot + 12)

Groet
Uwe

Laatst bewerkt:
Aangezien ik gewoon een beetje rond tracht te fladderen een throttle curve 0-85-85-85-85 en mijn pitch loopt van -5, -2, 2, 6, 9 graden
Jij stelt echt het aantal graden precies in op je zender David?
Op m'n DX6i zie ik alleen percentages.

Ik fladder alleen nog maar wat rond met de staart naar me toe, nu dus op 100% throttle (100-100-100-100-100) en na inmiddels een lipo of 6 (gek veel langer dan 3 1/2 min. kom ik trouwens niet op 1 lipo :( ) heb ik toch echt de indruk dat dat makkelijker vliegt/hovert dan met een throttle curve van 0-40-60-80-100.
En 100% klinkt ook toffer :cool:

@hirzo:
als je verschillende oitchcurves hebt,
En je weet niet hoe de heli reageert, beter niet doen
(in de lucht schakelen)

Zo dacht ik inderdaad ook Uwe, soms ben ik nog best wel slim/verstandig:D. (soms ook niet :eek::p)

en opletten, als je bij dalen de throttle helemaal dicht kooit,
schakelt die in softstart mode.

Groet
Uwe

Zit een hobbywing op zonder softstart (is alleen maar opletten bij opstarten);) maar zelfs bij mijn yeps schakelt softstart pas in na paar sec. th=0, maar is zowieso niet goed voor de maingear

Maar komt niet voor throttle dicht zeker niet op een 450 die pl..r.n zo uit de lucht:mrgreen:

Om eerlijk te zijn: op de mcpx heb ik de graden nooit gemeten...
midstick is 0, stick bovenin en onderin is veel ;-)

Stick helemaal onderin, en dan de idle up erop is niet handig.
heli staat dan vol vermogen omlaag te duwen, en daar is hij eigenlijk niet op gemaakt.
persoonlijk zet ik de linker stick iets onder het midden, toer op in normal, en schakel dan om naar idle.
of ik moet haast hebben, dan meteen op idle ;-)
door de stick iets onder het midden te zetten, wordt de heli nog iets omlaag gedrukt. maar niet veel

dan voorkom je dat je het frame te erg op zn donder geeft
en het landingsgestel zal je dankbaar zijn.

Die vliegtijd klopt trouwens wel
ik vlieg ook 3 minuten op een accu. heb nu een set andere accu's, die geeft me 300 mah ipv de standaard 200.
in theorie zou ik dan richting de 4,5 minuut kunnen. moet nog ff testen hoe leuk de accu's dat vinden

Je ervaring over dat idle up makkelijker is, dat kan best.
in normal is het toerental meestal afhankelijk van de stand van de stick, de pitch ook
dus als jij de stick omhoog zet, gaat de pitch EN het toerental omhoog
dus je corrigeert eigenlijk met 2 losse dingen.

in idle up zet je de throttle eigenlijk vast, dus corrigeer je alleen nog maar met pitch.
waardoor hij dus wat rechtlijniger gaat reageren.

Je kunt natuurlijk de gascurve nog wat omlaag zetten, om zo wat extra vliegtijd te krijgen.
maar de mcpx is nu eenmaal een zuiperd :mrgreen:

Stick helemaal onderin, en dan de idle up erop is niet handig.
duhh;):)
Die vliegtijd klopt trouwens wel
ik vlieg ook 3 minuten op een accu. heb nu een set andere accu's, die geeft me 300 mah ipv de standaard 200.
in theorie zou ik dan richting de 4,5 minuut kunnen. moet nog ff testen hoe leuk de accu's dat vinden
Welke accu's zijn dat? Ik ben wel benieuwd naar je ervaringen.
Inmiddels is het niet meer zo dat ik na elke lipo eerst een sigaret nodig heb ;), vlieg nu 3 (meer heb ik -nog- niet) lipo's 8er elkaar leeg en dan is het dus weer 3 x 45 min. wachten voordat je weer 10 min. kan vliegen...
Iemand nog tips voor een -betaalbare- lader waarmee ik meerdere lipo's tegelijk kan opladen?
Je ervaring over dat idle up makkelijker is, dat kan best.
in normal is het toerental meestal afhankelijk van de stand van de stick, de pitch ook
dus als jij de stick omhoog zet, gaat de pitch EN het toerental omhoog
dus je corrigeert eigenlijk met 2 losse dingen.

in idle up zet je de throttle eigenlijk vast, dus corrigeer je alleen nog maar met pitch.
waardoor hij dus wat rechtlijniger gaat reageren.
Stimmt, dat idee had ik ook al voordat ik het probeerde, durfde eerst alleen niet omdat ik beetje 'bang' was voor 't "geweld" op full throttle.

Noob question: Als ik de heli in een redelijk stabiele hover heb, heb ik gisteren ook een paar keer hard/snel naar boven/beneden geprobeerd.
Ik dacht dat dit een "throttle punch" was, maar dat klopt dan eigenlijk niet toch? In stunt mode is het dan eigenlijk een "pitch punch" right?

Laatst bewerkt:
ik heb nu 300 mah van gens ace.
zelfde maten als de originele 200 mah, ze passen precies in het houdertje
stekkertjes kloppen ook

wil alleen wel eens lastig zijn om ze te vinden, volgens mij had ik ze toen van fastlad, of recht bij gens ace zelf vandaan

Of ze ook werkelijk langer meegaan moet ik nog even bekijken. tussendoor (heel erg, ik weet het) de timer nog niet aangepast.
tot nu toe heb ik een setje sls lipo's versleten, deze houden de 3 minuten bij lange na niet meer vol na ong een jaar gebruik.
de originele houdt het eigenlijk wonderbaarlijk goed vol, dat is echt een positieve meevaller.
De gens houden zich tot nu toe ook nog goed.

Ik snap alleen nog niet helemaal hoe ze die extra 100 mah in dezelfde maat accu hebben gefrommeld.
een lipo is in principe gewoon een doek met 2 materialen aan beide zijden, wat wordt opgerold/gewikkeld.
je zou dan denken dat meer mah ook meer doek zou betekenen, dus grotere maat accu.

Met deze redenatie weet ik ook nog niet helemaal zeker of ik mn timer ook wel omhoog zet.
maar ze moeten het kunnen..
ik probeer het wel eens een keertje, kijken wat er gebeurt.

wel even een klein kanttekeningetje..
Ik ontlaad mijn accu's alleen in de heli, en laad ze meteen na het vliegen op.
Ik leg ze dus niet in storage mode weg oid.
komt dus wel eens voor dat ze gewoon een maand of wat niet gebruikt in de koffer liggen
Bij lipo's schijnt dat uit te maken. Maar ik wil gewoon vliegen als het kan, zonder eerst even een uur of wat accu's te gaan laden.
koffer pakken, wegrennen en vliegen.

Ik gok trouwens, als je nu al zo lekker kunt vliegen met de mcpx, dat een 450 of groter al een oase van rust zal zijn ;-)

Thanks.
LoL, koop je accu's waar je langer mee zou kunnen vliegen en dan niet kijken of het ook daadwerkelijk ook zo is in de praktijk. :rolleyes:

Met de standaard lipo's heb ik de timer op 3:40 min. staan.
Maakt het als je dan in idle up vliegt trouwens ook niet uit hoe je vliegt, (hoveren vs. 3D bijv.) qua hoe lang je kan vliegen op éen lipo?
Met als achterliggende gedachtegang dat je bij beide toch constant op 100% throttle vliegt. Of is het stroomverbruik nog aan andere dingen onderhevig?

wel even een klein kanttekeningetje..
Ik ontlaad mijn accu's alleen in de heli, en laad ze meteen na het vliegen op.
Ik leg ze dus niet in storage mode weg oid.
komt dus wel eens voor dat ze gewoon een maand of wat niet gebruikt in de koffer liggen
Bij lipo's schijnt dat uit te maken. Maar ik wil gewoon vliegen als het kan, zonder eerst even een uur of wat accu's te gaan laden.
koffer pakken, wegrennen en vliegen.

Ik gok trouwens, als je nu al zo lekker kunt vliegen met de mcpx, dat een 450 of groter al een oase van rust zal zijn :wink:

Wat bedoel je met "storage mode"?
En ik had begrepen dat het sowieso beter is dat je de lipo's beter (gedeeltelijk) vol kan bewaren als je ze een tijd niet gebruikt?

Wat betreft het "al lekker kunnen vliegen". Vliegen noem ik het nog niet echt, meer hoveren, en nog lang niet altijd stabiel genoeg. Op de sim gaat nose in/rondje vliegen al aardig, maar in het echt durf ik niet/amper aan de staart (rudder) te zitten (alleen kleine correcties).
Al paar keer geprobeerd om 45/90 graden te draaien en dan zo blijven hoveren, maar dan kan het soms al snel spannend worden (helemaal als er 'n redelijk windje staat) en weet ik niet half hoe snel ik die staart weer naar me toe moet draaien :eek:

hooveren is ook vliegen ;-)
En in deze korte tijd ben je al een heel stuk verder dan de meesten..

storage mode IS het niet volledig geladen wegleggen van je accu.
veel laders hebben deze functie, dan laden of ontladen ze hem tot een bepaald voltage.
dacht iets van 4 volt per cel oid
Schijnt de levensduur ten goede te komen.
maar ik vlieg liever meteen.

Qua testen van vliegtijd, ik ben altijd lekker actief bezig met dat ding, 3 minuten vind ik zowieso ff zat ;-)
en ik heb nog 1 200 mah accu ertussen, en heb zeer weinig zin om iedere keer de timer terug te draaien alleen voor die accu.
en wil de accu ook niet weggooien, alleen vanwege de timer.
dus vlieg ik gewoon alles op de tijd van de kleinste accu.
worden ze niet slechter van. vlieg alleen wat korter.
maar ik heb doorgaans toch 7 accu's in totaal bij me voor dat ding, dus ik vermaak me wel.

Qua stroomverbruik, vaak is het toerental de grootste stroomverbruiker
die bladen ondervinden weerstand, des te harder ze draaien, des te meer dit wordt.
Hoover is ook niet zo energiezuinig, tijdens rondvlucht zul je merken dat er iets minder uit de accu's getrokken wordt.
ga je tijdens rondvlucht continu volgas aan het racen, dan is het weer niet zuiniger ;-)

Bij mijn electro heli's merk ik in ieder geval niet veel van een andere vliegstijl.
op mn 450 zitten de accu's eigenlijk zonder uitzondering tussen de 1500 en 1700 ma wat er teruggeladen wordt, altijd na dezelfde vliegtijd.
en de ene keer vlieg ik kalmpjes een beetje rond, andere keer ben ik aan het racen, loopings, beetje inverted hoover, stall turn etc
klinkt heel wat, maar eigenlijk is het een benaming voor lekker raggen.
En toch zit er zo weinig verschil in verbruik in..

Daarom, wil je meer vliegtijd, moet het toerental omlaag.
en weer opnieuw kijken wat de werkelijke vliegtijd word

Al paar keer geprobeerd om 45/90 graden te draaien en dan zo blijven hoveren, maar dan kan het soms al snel spannend worden (helemaal als er 'n redelijk windje staat) en weet ik niet half hoe snel ik die staart weer naar me toe moet draaien :eek:

Makkelijke manier om dit te leren: eerst de heli voor je neerzetten en in hover brengen(tail in), dan een meter of 5 naar links brengen en vervolgens langzaam zelf recht naar voren lopen, totdat de heli links naast je is. Dan wen je aan het gevoel dat de heli daar is. En hetzelfde doe je rechts. Dan kun je later naar de heli toedraaien om echt side in te vliegen.

Makkelijke manier om dit te leren: eerst de heli voor je neerzetten en in hover brengen(tail in), dan een meter of 5 naar links brengen en vervolgens langzaam zelf recht naar voren lopen, totdat de heli links naast je is. Dan wen je aan het gevoel dat de heli daar is. En hetzelfde doe je rechts. Dan kun je later naar de heli toedraaien om echt side in te vliegen.

Thanks voor de tip, ga ik morgen even proberen.
Ben benieuwd of ik de heli wel echt precies op één plek kan houden tijdens het naar voren lopen en ik niet voor die tijd al moet corrigeren (staart weer naar me toe).

Vanavond weer op de club geweest, was weer een topavond!
Achteraf gezien had ik me niet echt een duidelijk doel gesteld om te leren vanavond.
Maar vond het hoveren in idle-up tussen de andere heli's in al spannend zat eigenlijk, merkte dat ik moest oppassen dat ik me niet door de andere heli's af liet leiden, en schrok af en toe een beetje als een andere heli in de buurt kwam.
Maar zat dus in idle-up dus als er iets in de buurt kwam kon ik de heli heel snel laten stijgen/dalen en weer snel in de -voor mij- safe zone (meer afstand) brengen.

wat ik vroeger deed om de orientaties goed door te krijgen:
lopen met de heli..

heli 2 meter voor me, en gewoon een rondje lopen. en het ding op die 2 meter voor me proberen te houden, dus hij vliegt mee
wen je ook een beetje aan het met de staart werken in de bochten die je maakt tijdens het rondje

side in, gewoon een beetje links of rechts van je, en rustig aan opbouwen.
komt vanzelf, niet teveel haasten.
let wel op dat je links EN rechts oefent.
beetje voor later, het is vrij irritant als je linksom alles kunt, maar rechtsom niet ;-)

nose in komt vanzelf. gewoon altijd je veiligheid in de gaten houden, wat te doen als je hem even kwijt bent..
in jouw geval tik tegen de staart, en dan hoover je weer tail in.

wacht daar alleen niet te lang mee.
soms na te lang wachten, is hij ook in normale hoover al te ver uit controle
lekker voor jezelf vliegen, jij bent leerling.
concentreer op jouw heli, de rest moet daar uit de buurt blijven
Moet jij ook niet in "hun" gebied gaan vliegen;-)

rondvliegen met anderen is ook voor gevorderde piloten zeer lastig..
bij veel clubs zie je ook dat meerdere vliegtuigen samen vliegen, maar dat de helipiloten doorgaans het veld voor zich alleen hebben.
ook bij ons zie je dit. de hooverende piloten staan wel eens samen te vliegen (ruimte zat, komen niet eens bij elkaar in de buurt)
maar de losgeslagen helivliegers vliegen alleen, met uitzondering van af en toe 1 extra vliegtuig erbij
thats it

dus voel je niet opgelaten als het vliegen met meerdere spullen in de lucht wat afleidend werkt, dat hebben de meesten ;-)

Thanks voor de tips!
Vandaag had ik overdag geen tijd dus om 20:00 uur nog even snel naar m'n oefenveldje.
Maar 't wordt echt snel vroeger donker helaas! :eek:

Het lopen met de heli kon ik vanavond niet echt oefenen.
Dan heb ik em liever relatief laag hangen, maar om de heli goed te zien moest ik al vrij hoog zodat deze vanuit mijn perspectief boven de bomen/huizen uitkwam, anders kon ik echt niet goed meer zien hoe die in de lucht hing.
En er ligt daar ook vrij veel hondenpoep dus lopen is wat dat betreft ook niet heel handig :o:D

Dus maar een beetje hoog hoveren en proberen een paar tellen (langer lukt ook echt nog niet/durf ik niet) tot max. 90 graden te draaien met de staart en dan even zo te houden.
Ging al weer ietsje beter dan de vorige keer, maar moet echt super goed opletten wat de heli doet en direct reageren.
Pff, wel echt babystapjes elke keer.

Er zijn verschillende manieren om side te oefenen. eerst klein beetje schuin (45gr), dan 90 of

zelf met de heli meedraaien zodat hij side naast je hangt(omdat je zelf meegedraait bent is het eigenlijk nog steeds tail in;-) en steeds zelf een klein beetje minder mee te draaien (gaat automatisch).

Geduld is gewoon hoofdzaak, niet te snel willen en het hooveren gewoon 110% beheersen, dit zal altijd zorgen dat je bij een oops momentje de heli overal snel naar tail in kan draaien en je zeker in het begin makkelijk eelke keer ongeacht waar de heli hangt vanuit tail in kan oefenen :-)

CRASH! :(

Behoorlijk hard gecrashed vanmiddag.
Was de oriëntaties aan het oefenen. Heli eerst voor me in een hover brengen en vervolgens links en rechts naast me in een hover brengen/even proberen te houden (zodat ik dan dus tegen de zijkant v/d heli aan keek) en dan weer terug naar recht voor me.

Toen de zender piepte twijfelde ik of het die van nog 1 min. te gaan was of die na 3 1/2 min. die betekent ASAP landen.
Dom dom dom, ik keek even snel op de zender om dit te checken, keek weer omhoog, maar de heli stond/hing iets anders en ik was heel even m'n oriëntatie kwijt met als gevolg schrikreactie>overcorrigeren>nagenoeg volle bak negatieve pitch (in idle up) en hard de grond in.
Hij bleef ook doortollen (de rotorbladen) op de grond.

Nu zit er iets vast, de 'kop' staat scheef (servo aan rechterkant staat in onderste stand) en de servo's reageren niet op input vanaf de zender. (hij probeert het wel, en de achterste beweegt nog ietsje, maar al snel ruik je iets omdat er iets vast zit en daardoor over verhit raakt (denk ik)).
Canopy zit ook een gat+scheurtjes in, maar daar lig ik niet zo wakker van.

Domme beginnersfout, wel van geleerd wat dat betreft (bij twijfel direct landen en niet op je zender kijken...), maar wel een kapotte heli dus... :-( :hammer:

Laatst bewerkt:
Back