HPI, rovan, KingMotor, Shenq

HPI, Rovan, KingMotor, Shenq

• Total voters
    213
En toch blijf ik erbij, als ik toch 1000 piek moet uitgeven aan een nwe wagen, nam ik weer een kloon, bouwde deze geheel van alu op, en hou nog centen in mijn zak :)

Dan heb ik een tank die veel beter is dan een HPI, en ben nagenoeg net zoveel kwijt.

:)

Ik bedoel zijn ervaringen met een kloon ,je kan wel een HPI rijden en roepen dat de rest bagger is maar dan moet je je mening wel onderbouwen .

En toch blijf ik erbij, als ik toch 1000 piek moet uitgeven aan een nwe wagen, nam ik weer een kloon, bouwde deze geheel van alu op, en hou nog centen in mijn zak :)

Dan heb ik een tank die veel beter is dan een HPI, en ben nagenoeg net zoveel kwijt.

:)

Je geeft zelf al het juiste antwoord, een tank, met een tank kun je niet racen.
Ik heb een complete alu baja gebouwd, ook een heleboel HPI carbon erop, was er niks sneller mee. Ik heb hem weer verkocht met zo'n 1500 euri verlies. En rijd weer met standaard. Ik ken zekers 10 gasten die al jaren met HPI baja's wedstrijden rijden, en ook nagenoeg geen alu erop. Dit zijn jongens die ook de 24 uurs challenge rijden en al meerdere keren gewonnen hebben.
De alu draagarmen en andere zooi uit de usa is veeeel te dik en dus veel te zwaar. Ken 5 mensen die de oktober dunes gereden hebben in usa, daar rijd nagenoeg niemand met alu armen.

Wil,

Ik rij geen wedstrijden, daar heb ik ook geen intentie toe, daarbij met 12 PK en 22k toeren kom ik wel een eindje hoor...

Maar waar gaat het in dit topic nu over... of een originele nou beter is of een kloon rommel..
Ik kijk waar mensen plezier mee hebben en waar ze naar draagkracht aan kunnen komen.
Je kan niet zeggen: Je hebt geen 1000 euro, dus je mag / kan dan niets... ieder doet naar zijn of haar draagkracht en interesse.. niet wat iemand anders wil, doet of kan.

Zo kan ik wel dingen verzinnen als... als je wil racen, koop een Elcon MMX met alles er op en er aan, want een Baja is geen race wagen? Het schiet niet op als we elkaars mening opdringen... laat iemand gewoon zijn of haar keuze maken en blij zijn dat er weer een hobbyist er bij is die een lol heeft.
Dit doet mij allemaal heel sterk denken aan een rc powerboot forum... als je niet bij een winkel in Bussem koopt en of niet duur is, is het een kut boot en moet je je schamen....

Ook HPI heeft slechte punten.. heel veel zelfs, maar dat nemen we voor lief want het is HPI... !!! De motoren zijn perfect... bullshit.. ik kan zo vertellen wat er mis met een Zenoah is...

Djee.. het is een hobby... geen F1 ofzo...

Leven en laten leven, kloon of een origineel.. we staan allemaal met een zender in onze handen en als we een paal raken, ook in de winkel voor onderdelen.

Ook HPI heeft slechte punten.. heel veel zelfs, maar dat nemen we voor lief want het is HPI... !!! De motoren zijn perfect... bullshit.. ik kan zo vertellen wat er mis met een Zenoah is...
Allereerst zit er op een HPI geen Zenoah, maar een CY.
De meningen zijn verschillend over deze motoren, maar naar mijn mening doen ze niets onder voor de, volgens jou slechte, Zenoah motoren.

Daarbij, perfectie bestaat niet!
En nee, ook bij een HPI neemt men dit niet voor lief, ómdat het een HPI zou zijn. Onzin.
Ik kan ook mindere punten van een HPI opnoemen, evenals dit geld voor alle andere merken. Alles heeft goede, en minder goede kanten (just life ;)).

Wiljan noemt volgens mij een ander punt, ik zal dit niet herhalen, omdat hij zelf mans genoeg is dit te benoemen ;), en het zou dubbel zijn.
Feit is dat een cloon zoals Rovan ook al minimaal 600 euro kwijt!
Een HPI Baja 5ss koop je voor rond de 800 euro, tel er een paar honderd bij voor een zender en servo's kun je ook onder de 1000 euro blijven.
Voor 400 euro heb je echt geen berg alu onderdelen Fuzzy, laat staan dat je dan ook nog geld zou overhouden! Dat weet jij ook deksels goed.

Iedereen koopt naar vermogen, of datgene wat hij er voor over heeft.
De één kan meer besteden dan een ander.

Maar wat je vaak ziet is dat men een Rovan of iets dergelijks koopt, en vervolgens deze helemaal gaat verbouwen, mag hoor!! Ieder zijn ding, maar dan is het zeker niet meer goedkoper!

CY = kloon Zenoah... Net zo goed / slecht.

Met slecht bedoel ik:
Te strakke / verkeerde keerringen (die nota bene in de krukassen slijt en 25% (gemeten op bank) motor vermogen verlies geven).
Niet uitgebalanceerde en uitgeklokte krukassen.
Zuigerveren die zo zwak materiaal zijn, dat je ze kan buigen en ook weer terug (slijten als een gek, dat je cilinder er van stuk gaat).
Het dek dat een variërend squish heeft tussen .85 en 1.00.
Te dunne laag op de cilinder wand.
Isolatoren die krom trekken.
Vliegwiel dat niet gebalanceerd is.
Carburateurs die voor 23cc motoren zijn, net niet voor een 26cc (komen 25% - 33% CFM te kort).
De schoepen van het vliegwiel zandstralen de ontsteking als een gek.
En als laatste het elke keer terug komende trekstartertje.

Maar goed, ze doen het even... :)

Voor een Shengqi heb je vanaf €425 incl. en is RTR.
Voor €575 euro heb ik veel alu op de wagen... is even goochelen met google, maar het kan (denk hierbij ook aan Ebay).

maar nogmaals... Ik kijk naar de mensen die lol hebben met hun wagen, ongeacht merk of type. Een maatje van me rijd nu met een Losi 5ive-t met een BZM motor, volgende week heeft hij een Baja met Twin RCMK motor.. prachtig allemaal, echt waar, maar de jongens die bij mij komen met een oude omgebouwde onroad naar offroad Tamiya hebben net zo veel lol... ;)

Wel vind ik het jammer om keer op keer te lezen dat mensen die een kloon kopen een beetje in een verdom hoekje gedrukt te worden als losers die aan broodroof doen en een kut wagen hebben gekocht...

Laat mensen toch fijn hun ding doen.... zij hebben lol... verpest dat niet.
Of zoals een maatje vroeger zo mooi zei: We lusten niet allemaal spruitjes.

Om jezelf nou de hemel in te prijzen door alles maar rotzooi te noemen met een paar moeilijke woorden, en exotische merken op te sommen vind ik een beetje gek.
En ik weet ook niet wat dat met dit topic te maken heeft.

Ik zal eens een verhaaltje vertellen over hoe het volgens mij zit fuzzy,
Je zegt een geweldige tuner te zijn met weet niet hoeveel ervaring en je werkt uitsluitend met top materiaal. Dus zul je ook wel wat kunnen veranderen in cilindertjes en zuigertjes, waardoor ze wat beter presteren.
Stel je voor:
Je verdient daar aardig wat geld aan. En je vraagt een mooie prijs voor een net snel setje, want ja je hebt je uren, en je weet tenslotte hoe het moet, zit jarenlange now how achter.
Maar nu kom ik, ik kan niet tot 10 tellen, en ik kijk even af wat je doet en laat dat in pisbakken staal namaken en verkoop het voor de helft. Ik noem het dan niet fuzzy natuurlijk, maar fazzy. Ik ga er ook nog een heleboel mensen mee blij maken op de nederlandse fora, en ook nog internationaal.
Mijn handeltje loopt zo goed, en het is zo goedkoop dat jij je tent wel kunt sluiten.

Volgens mij is dat niet leuk.

Maarrrrrr, en nu komt het. Je kunt verwachten dat er mensen gaan klagen want jah het was tenslotte pisbakken staal, en jah dat gaat niet zo lang mee. Dan zeg ik ook nog tegen iedereen dat het exact hetzelfde is als fuzzy. Eigenlijk is het gewoon een fuzzy, toch?
Dus heb je problemen is het fuzzy's schuld.

Nu zorg ik ook nog dat dealers het gaan verkopen via het net. En dat mijn dealers iets meer aan MIJN setje verdienen als aan dat van jou.
Ik geef iedereen het advies om als optie een titanium zuigerveertje erbij te kopen, want dat is je van het. En jah, het is tenslotte voor hetzelfde geld als ik normaal een setje van fuzzy gekocht had. Maar nu WEL met titanium zuigereveertje.

Dit ga jij niet leuk vinden fuzzy.

Ik zorg er natuurlijk wel voor dat als er iets stuk gaat aan een van mijn fazzy setjes, ik wel iedere keer zeg: "jah bij fuzzy gaat ook wel eens iets stuk".
En als er dan iemand iets van zegt op het forum, zo van: "he jongens ik denk dat fuzzy zo geen nieuwe ontwikkelingen meer maakt, waar we allemaal veel plezier aan kunnen beleven." Dan schrijf ik gewoon: Iedereen moet kunnen kopen wat hij wil. Niet iedereen kan die dure 'zooi' van fuzzy kopen. En je kunt er voor hetzelfde geld nog een titanium zuigerveer bij kopen ook Wat wil je nog meer".

Dit hoort zo niet.

En exact dit lees, en hoor ik nu al een paar jaar hier en op meer plekken, over HPI ten opzichte van de namaak. Ik hou daar niet van.

als losers die aan broodroof doen en een kut wagen hebben gekocht...

Laat mensen toch fijn hun ding doen.... zij hebben lol... verpest dat niet.
Of zoals een maatje vroeger zo mooi zei: We lusten niet allemaal spruitjes.

broodroof klopt wel maar heb ik als zodanig nooit vernoemd, en geef ik ook helemaal niets om. ik heb het al helemaal nooit over kut wagens gehad. En als iemand geen spruitjes lust moet hij iets anders eten en geen NEP spruitjes omdat die de halve prijs zijn!!

Misschien dat er over een tijdje ook wel nep losi's komen, met BZN motoren of twin RSMK spul voor de helft.
Niemand durft met abidas schoenen te lopen, maar namaak baja's worden aangemoedigd??

Niemand durft met abidas schoenen te lopen, maar namaak baja's worden aangemoedigd??

Ik denk dat je hier de plank een beetje aan het mismeppen bent, als ik dit topic doorlees dan zie ik eigenlijk nergens dat neppers aangemoedigd worden, het enige wat ik terug kan vinden is dat er gezegd word dat je kan kopen wat het budget toelaat.
Het enigste merk dat aangemoedigd word op dit forum is met stip op nummer 1 HPI, en ga nou niet zeggen dat ik uit mijn nek l*l want het enige wat ik voorbij zie komen als mensen advies vragen over een kloon is "doe het nou niet ,koop een HPI of anders niks.)
Ik ga voortaan heeel hard FG roepen als iemand advies vraagt in dit topic ,want deze strijd is nog lang niet gestreden en neuzen zullen altijd verschillende richtingen opwijzen.

Mijn mond valt open. dit is echt 100% modelbouwforum...

Ach... Koop toch lekker een yamabisi

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik denk dat je hier de plank een beetje aan het mismeppen bent, als ik dit topic doorlees dan zie ik eigenlijk nergens dat neppers aangemoedigd worden, het enige wat ik terug kan vinden is dat er gezegd word dat je kan kopen wat het budget toelaat.
Het enigste merk dat aangemoedigd word op dit forum is met stip op nummer 1 HPI, en ga nou niet zeggen dat ik uit mijn nek l*l want het enige wat ik voorbij zie komen als mensen advies vragen over een kloon is "doe het nou niet ,koop een HPI of anders niks.)
Ik ga voortaan heeel hard FG roepen als iemand advies vraagt in dit topic ,want deze strijd is nog lang niet gestreden en neuzen zullen altijd verschillende richtingen opwijzen.

Ik lees en hoor overal erg vaak de mening van mensen dat je veel beter een rovan of iets gelijks kunt kopen als in dit geval een HPI. Ook lees ik dat de dealers adviseren om bij hun de namaak auto's te kopen met een aantal 'upgrades' zodat je er zogenaamd beter mee bent, als het origineel.
En wat ik aanmoedig is om het origineel te kopen.
Zo vind ik een FG ook een origineel. Gewoon een fabrikant die zelf ontwikkeld en op de markt brengt. Het gaat in dit topic dan toevallig over het merk HPI maar dit geld voor elk merk waar namaak autons van gebouwd worden. Als die er van FG ook zijn vallen die er ook onder en vind ik daar hetzelfde van als van de namaak van HPI, en dit zo schrijvende heb ik wel volgens mij wel eens gelezen dat er een namaak Marder op de markt is gebracht. Dat is dus kompleet hetzelfde als de namaak van HPI.

Dus roep vooral FG!

Misschien heeft niet iedereen het geld om een hpi baja te kopen. en als ze dan toch een hpi baja model willen komt het op een rovan/kingmotor/shenqgi uit

Heel simpel toch?

Heel mooi verhaal, echt waar, maar alles word ge-kloont, zelfs koeien... !

Ik zal het verhaal terugkoppelen op mezelf:
Als ik als tuner een motor ontwikkel en uitbrengt (fyi, die komt er) weet ik dat er mensen / fabrikanten zijn die het namaken. Dus kan ik ook denken, goh, ik gooi er een patent op, en ben ik iig een groot deel ingedekt. Daarbij kan ik marges maken die netjes zijn, of best wel heel erg veel.
Als ik een motor op de markt breng, die hier €800.- kost, en in Amerika $600.-, moet ik als ontwikkelaar niet gek kijken dat hier in Nederland mijn motoren niet verkocht worden, maar een alternatief bijv. de kloon van FastFazzy. Het is niet gek dat mensen voor een goedkoper alternatief gaan als het origineel veel duurder is dan in het buitenland, en nagenoeg hetzelfde doen. Als ik hier in Nederland de marges normaal houd, even duur als in andere landen, dan is de kans op slagen groter voor mij, ipv de kloon. Want waarom is in bijv. Amerika HPI velen malen goedkoper dan hier in NL.
Wanneer in Nederland de HPI Baja €750.- geprijsd is, zal deze meer verkopen dan wanneer het verschil met een kloon meer is dan €500.-
Wanneer er een goedkoper alternatief is, dat veel goedkoper is en comptabele met de originele, zullen velen de kloon nemen, en deze indien nodig upgraden met de originele.

Dat is logisch, zeker in deze tijd met de broekriem heel strak aangetrokken.

Daarbij, denk je dat HPI geen kloot verdient met dit, dacht het wel.. een kloon fabrikant en zeker geen 3 gaan een exact machinepark nabouwen cq aanleggen voor 1 model... ga daar eens over verder nadenken hoe dat nou in elkaar zit.

En als je wil, mag je mijn motor klonen hoor, maar je zal niet goedkoper zijn dan die van mij... de rede is dat ik een motor ontwikkel, die laag ge-prijst zal zijn, evenals de ombouw kits.
En alleen exotisch, ik heb je irl verteld dat ik veelal Zenoah's en CY blokken tune?
De Bizeta's, Blata's en RCMK's zijn hier nog niet veel te vinden gezien hun aanschaf prijzen.

Maar om een lang verhaal kort te maken, alles word gekloond, ook mijn motoren die uit gaan komen, ook mijn zuigers.. alles.. dat weet ik als fabrikant / ontwikkelaar.
Daar kan ik van wakker liggen, (Ik zou het eigenlijk wel lachen vinden als ik door een gekloonde motor verslagen zou worden)of het accepteren en ik beter mijn best moet gaan doen :)
De keuze van een consument zal toch altijd zijn of haar keuze zijn, origineel of namaak, het is aan zijn haar portemonnee dat de doorslag zal geven... word het een Volvo of een Skoda, word het Philips of LG.. ga zo maar door.
Ik ben dan ook van mening dat fabrikanten ook niet geheel dom zijn en er toch een graantje van mee pikken zonder dat iemand het weet (wat ik bedoelde met 3 fabrieken die alle drie dezelfde machine's gaan maken voor 1 model)

Ieder zijn budget, ieder zijn keuze, of het fair is of niet... that's the way it is.

hallo allemaal,

Als eerste wil ik zeggen fuzzy je bent goed bezig!!!
Het is gewoon waar kwaliteit naar prijs.
En je kan voor 200 meer aan onderdelen je cloon net zo goed krijgen als een hpi.
ja ik weet het hpi beledigen is schelden voor sommige mensen.
Het is ook gewoon een feit dat de baja's op MP 80% bestaan uit cloon's
Ik ben namelijk wezen kijken bij 4 stuks en ja hoor, rovan en king motor proberen te slijten als hpi en de volle mep vragen van 650 tot 8a900 euro .
Dus een 2de hands hpi is tegenwoordig ook geen optie meer ( tenzij je hpi centjes wil betalen voor een cloon) .
En als laatste wil ik zeggen , wie hier kan nou eerlijk zeggen dat ze alleen maar originele hpi onderdelen op hun baja's hebben .
Want in de winkels verkopen ze tegenwoordig ook alleen nog maar imitatie onderdelen
en als je echt hpi wil hebben dan moeten ze bestellen .

Alles fair zonder imitatie zou onze hobby niet betaalbaar zijn.

P.S fuzzy goed bezig chef.

Greetz dies2000

@fuzzy, je praat en gooit veel met vanallus. Jammer dat je zo vlug over 'Fair' heen springt.

Als jij al een motortje op de markt brengt word dat hoogst waarschijnlijk niet gekloond, omdat de RC motortjes markt veel te klein is. Zouden ze het wel doen lig je er ook meteen uit, deze heren doen het voor een kwart kost prijs als wat jij kunt. Maken gebruik van je naam en ontwikkeling, en gebruiken rommelmateriaal om de prijs zo laag te krijgen.
Ook je idee voor het patent is niet van deze tijd. Een patent aanvragen op motortjes?? Moet je toch eens even informeren wat dat kost.
De namaak waar wij het over hebben zijn niet compatible met de originele van HPI.

En je verhaal dat HPI wat verdient aan de neppers is helemaal uit de lucht gegrepen, met gokken ontwikkel je geen motoren fuzzy. Ik hoef niet na te denken over hoe de namaak heren hun nepauto's maken. Het vervelende is dat ze alleen namaken met andere materialen, mindere kwaliteit
Als er in hongkong een fabriek staat die voor HPI draagarmen maakt gaat dat volgens HPI recept. Als diezelfde fabriek het al aandurft om ook nog voor iemand anders dezelfde matrijzen te gebruiken, zoals jij gokt, gebruiken ze in dit geval om de kosten te drukken een ander recept en komt er rotzooi uit.

@dies2000 enne hoe zit het met de nieuwe ideeën en ontwikkelingen dan?

Jah je geeft het zelf al aan, vervelend hè al die namaak spullen. Moest verboden worden.
Ik kan overal HPI onderdelen bestellen, en namaak zit bijna nergens op zeker niet 2e hands gaat nl. meteen kapot, het is nl. zo dat het vaak een cloon is met HPI delen niet andersom.
Ik heb het hier alleen over de namaak artikelen niet de after market delen die alu gemaakt worden of zo. Puur namaak, nep.

Maar ik begrijp dat je bij fuzzy in dienst bent?

ps. zonder namaak zou onze hobby veel eerlijker zijn en juist ook 2e hands betaalbaar zijn.

Laatst bewerkt:
Beste Wil,

Je hebt je punt gemaakt.

Ik heb geprobeerd toe te lichten waarom mensen een kloon nemen. Je vind dat niets, je vind het van alles, helemaal goed, is je goed recht.
Maar ieder is in staat om te kijken, kopen en berijden wat zij willen.

Als je je in wil zetten voor de hobby en met name HPI, vraag dan bij merit racing waarom hun prijzen 40% tot 50% hoger liggen dan in andere landen!
Als zij hun prijzen acceptabel maken, zullen ze meer verkopen en zullen klonen verdwijnen. Dan is het eerlijke concurrentie.

Dat is fair toch :)

Ik lees en hoor overal erg vaak de mening van mensen dat je veel beter een rovan of iets gelijks kunt kopen als in dit geval een HPI. Ook lees ik dat de dealers adviseren om bij hun de namaak auto's te kopen met een aantal 'upgrades' zodat je er zogenaamd beter mee bent, als het origineel.
En wat ik aanmoedig is om het origineel te kopen.
Zo vind ik een FG ook een origineel. Gewoon een fabrikant die zelf ontwikkeld en op de markt brengt. Het gaat in dit topic dan toevallig over het merk HPI maar dit geld voor elk merk waar namaak autons van gebouwd worden. Als die er van FG ook zijn vallen die er ook onder en vind ik daar hetzelfde van als van de namaak van HPI, en dit zo schrijvende heb ik wel volgens mij wel eens gelezen dat er een namaak Marder op de markt is gebracht. Dat is dus kompleet hetzelfde als de namaak van HPI.

Dus roep vooral FG!

Oke dat kan dat je overal om je heen deze signalen opvangt, maar ik begreep uit jouw reactie dat je doelde op dit topic.
Ik begrijp en waardeer de menig uit beide kampen ,dingen namaken en er geld aan verdienen is een slechte zaak maar dat vind ik ook van stelen van je eigen knip.

@ Fuzzy.

ff wat anders ,als we het hebben over koeien klonen praten we dan over echte of nepkoeien ?
Ik heb hier echt serieus over nagedacht en ik kan er eigenlijk geen antwoord op verzinnen. :D

@ fastrocket .

Prima dat je meedoet met deze discussie maar probeer wel een beetje bij de les te blijven, ik zie niet in wat een filmpje van een buitenboord motor toevoegd aan dit topic .

En je kan voor 200 meer aan onderdelen je cloon net zo goed krijgen als een hpi.
Wederom: onzin!
Al zou je voor 200 euro aan onderdelen kopen (zoals bijvoorbeeld originele draagarmen, omdat die van de cloon's vaak stukken minder zijn: lees sneller breken), dan nog blijft het een cloon met een prut motor, enz.
Knappe kerel als je dát allemaal voor 200 euro kunt vervangen!

Ik ben namelijk wezen kijken bij 4 stuks en ja hoor, rovan en king motor proberen te slijten als hpi en de volle mep vragen van 650 tot 8a900 euro .
Dus een 2de hands hpi is tegenwoordig ook geen optie meer ( tenzij je hpi centjes wil betalen voor een cloon) .
Dit zegt helemaal, en helemaal niets over de 2e hands HPI, maar alles over de betreffende verkoper(s)!!
Hiermee geef je feitelijk al aan, dat de cloons de echte nodig hebben om te verkopen!
Als mensen namaak merken verkopen voor echte heeft dit een naam: oplichting![/QUOTE]

En als laatste wil ik zeggen , wie hier kan nou eerlijk zeggen dat ze alleen maar originele hpi onderdelen op hun baja's hebben .
Ik ken er genoeg!

Want in de winkels verkopen ze tegenwoordig ook alleen nog maar imitatie onderdelen
en als je echt hpi wil hebben dan moeten ze bestellen .
Weer een opmerking die niet waar is!
Als ik ergens onderdelen bestel, bijvoorbeeld bij TPS, krijg ik originele onderdelen, in originele HPI zakjes.
Dat TPS daarnaast imitatieonderdelen verloopt onder eigen label, doet daar niets aan af.

Dus 'alleen maar imitatie' is onzin!

Als je je in wil zetten voor de hobby en met name HPI, vraag dan bij merit racing waarom hun prijzen 40% tot 50% hoger liggen dan in andere landen!
De belastingen in ons land zijn belachelijk hoog, evenals de accijnzen, dat weet jij ook deksels goed!

En daarbij: als iemand iets van jou steelt, ga jij ook van een ander stelen 'omdat ze het ook bij mij hebben gedaan'. Die instelling is nu net waar deze wereld van naar de knoppen gaat, maar dat is weer een andere discussie ...

Ik werk niet bij Merit of HPI, en ik weet dat onderdelen vanuit bijvoorbeeld US stukken goedkoper zijn dan hier in NL, dit neemt niet weg dat al zouden de prijzen van Merit goedkoper zijn, er nog steeds veel zal worden nagemaakt, omdat het simpelweg geld oplevert!

Ik leef niet op goede voet met merit racing. Zij hebben mij/ons in het verleden het een en ander belooft en niet waar gemaakt.

Maarrr even wat gesnuffeld over de grens, een HPI baja ss kost:

Hobbythek (D) 1049 euro
Baja land (D) 1049 euro
AMS zwitserland 1049 euro
MMR (UK) 902 euro
pitstop shop (NL) 873 euro
JFC racing (NL) 790 euro

De eerste 3 prijzen zijn volgens mij van een RTR 2,0 versie, dus dat kan iets duurder zijn, maar zoals je ziet koop je voor 790 euro een originele HPI baja. in Nederland. En zijn ze dus niet zo heel veel duurder als in the states, waar DDM ze aanbied voor 889 dollars wat 701 euro is. 90 euro is veel geld maar toch maar zo'n 12% duurder en geen 40 tot 50%.

Nee voor mij geen nep of namaak.
Kijk wat Losi doet, ontwikkelen zelf een complete nieuwe auto en gaan direct de concurrentie aan met HPI, en zo hoort het. Ik denk dat als HPI hier niet op reageert ze veel van deze markt inleveren.
Ook van de losi zal wel een keer een namaak variant van komen, helaas. Zou toch zonde zijn dat deze jongens die veel geld, tijd en durf steken in de ontwikkeling van zulke mooie auto's afgedroogd worden door nietsnutten die andere ideeën stelen en dingen namaken van inferieure kwaliteit en ook nog gebruik maken van de faam van anderen?

En zijn ze dus niet zo heel veel duurder als in the states, waar DDM ze aanbied voor 889 dollars wat 701 euro is. 90 euro is veel geld maar toch maar zo'n 12% duurder en geen 40 tot 50%.

701 euro waar vervolgens nog verzenden bij komt, invooerrechten duane kosten en al dat soort zooi waardoor je toch weer op 800-850 euro uit komt.
Dus is nederland nog goedkoper ook dan in het buitenland.
Als ik voor 200 euro een echte HPI zou kunnen kopen zou ik doorsperen voor een HPI.
die 200 minder voor een cloon gaan er snel weer bij voor een nieuw motorblok, draagarmen en wat al niet.

Die bij pitstop moet nog een motor bij.

Voor 1000 euro heb je een echte hpi baja.
Voor 1000 euro heb je ook een vol getunde alu 30.5cc rovan.

het hangt ook van je rijstijl af. Ik ga nooit volgas als ik bash bij ons gras veldje. en zo breek ik nou nooit wat ... en het is beter voor de motor.

Voor 600 heb je een rovan bij pitstop. Ik zal het wel weten voor 400 euro verschil

Back