Hulp bij bouwen quadcopter

• Topicstarter Topicstarter bartlovepuch
  • Startdatum Startdatum
Op dit moment is er nog niks behalve een ontwerp em een bestellijst...
Dankzij school moesten we eerst allemaal onzin uitwerken voor we mochten bestellen, en nu we de uiteindelijke lijst hebben gezien willen ze maar 100e bij betalen... Klootzakkem,
Leuk dat ze zoiets bedenken voor ons, maar verdiep je van te voren dam een beetje in de kosten. ..
Naja, we gaan alles dus mooi zelf betalen, en er dan gewoon leuk mee vliegen,
Misschien prachtige luchtfotos maken van de school hier naast, en dan de leraar daar mee pesten dat we die niet van onzd school makemq

Samen met mijn leraar en een vriend hebben we bedacht dat we voor ons profielwerkstuk (6vwo) een quadcopter gaan bouwen.

Dankzij school moesten we eerst allemaal onzin uitwerken voor we mochten bestellen, en nu we de uiteindelijke lijst hebben gezien willen ze maar 100e bij betalen... Klootzakkem,
Leuk dat ze zoiets bedenken voor ons, maar verdiep je van te voren dam een beetje in de kosten. ..
Ik vraag me bij dit soort projecten wel vaker af waar het initiatief vandaan komt. Als ik de openingspost zo eens bekijk, denk ik dat de term 'klootzakken' een beetje overdreven is, vind je niet? Ik zou maar een beetje oppassen. Als er een leraar van jullie school meeleest, kon ook die 100 Euro wel eens als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Ik vraag me bij dit soort projecten wel vaker af waar het initiatief vandaan komt. Als ik de openingspost zo eens bekijk, denk ik dat de term 'klootzakken' een beetje overdreven is, vind je niet? Ik zou maar een beetje oppassen. Als er een leraar van jullie school meeleest, kon ook die 100 Euro wel eens als sneeuw voor de zon verdwijnen.

Precies mijn mening. Vaak ligt het initiatief bij de leerling zelf die over-enthousiast iets wil maken en zich vervolgens in een avontuur stort wat niet te overzien is. En (belangrijk) waarvan de kosten ook niet te overzien zijn.

En het zou me weinig verwonderen als de leraar in kwestie meneer Puch binnenkort even onder vier ogen spreekt en 'm vraagt waarom de term "klootzakken" gebezigd moet worden. Succes met je profielwerkstuk; zorg maar voor een goed (en voor jezelf betaalbaar) alternatief voor het geval je multikopter (bij gebrek aan sponsoring van school) voortijdig strandt.

+1
Echt waar, Tijd dat er weer "u" op school gezegd moet worden! , ipv je jij en zovoort...
Respect is helaas soms ver te zoeken...

Naturlijk kan he took zijn dat het woordtaal is, maar dan nog pas een beetje op je woorden..

edit

het ging zo:
wij hadden wat wazige ideetjes voor ons pws, bierkratracer enzovoorts,
toen eerste gesprek met de begeleider, hij zo van ik heb een vet filmpje gezien en jullie gaan dat maken!
Geld maakt niet uit, dat betaald school allemaal wel.
na 3 weken intensief onderzoek te hebben gedaan komen wij met een bestellijst en een paar redenen waarom we alles nodig hebben, en dan krabbelt hij terug...

en we gaan sws alles zelf financieren, want als we meer dan de helft zelf willen betalen, wil ik hem ook in het geheel zelf houden na de tijd, en anders weet ik zeker dat hij op school op de kast komt te liggen, en dat hij er alleen voor open dagen af komt (was wel mijn orginele idee van t ding, maar niet van mijn geld)

Laatst bewerkt door een moderator:
eerste gesprek met de begeleider, hij zo van ik heb een vet filmpje gezien en jullie gaan dat maken!
was wel mijn orginele idee van t ding, maar niet van mijn geld
Ja, wat is het nu?

moraalridders hiero zeg...
Wij plaatsen wat vraagtekens bij de benaming "klootzakken" als je het over je leraren op school hebt. Als jij vind dat we daarmee moraalridders zijn, staan je nog een paar leuke verrassingen te wachten zodra je van school af komt en de arbeidsmarkt betreedt.
Ik heb die TV-spotjes die mensen waarschuwen voor wat ze op het internet zetten nooit zo begrepen, maar blijkbaar is er toch een doelgroep voor.

edit Ja kerel, , wat ben je toch een verschrikkelijk aardige man. edit
Ik dacht: school betaald, wij bouwen, vliegen er wat mee, leren de leraar vliegen en dan ga ik van school en blijft dat ding op school als promotiemateriaal.
Snap je het totzo ver?
Verder was ik dus niet van plan om met eeb ding die ik dus zelf moet bouwen dingen voor de school te doen in het promotiegebied, nog hem op school achter te laten...

edit

Samen met mijn leraar en een vriend hebben we bedacht dat we voor ons profielwerkstuk (6vwo) een quadcopter gaan bouwen.
Ik dacht: school betaald, wij bouwen, vliegen er wat mee, leren de leraar vliegen en dan ga ik van school en blijft dat ding op school als promotiemateriaal.
Dus even samengevat: Jij komt met een voorstel voor een PWS, waarvan je geen idee hebt hoeveel tijd en geld het kost om het uit te voeren (ooit bij stil gestaan dat het uitzoeken van dit soort dingen wel eens deel zou kunnen uitmaken van de opdracht?)
Je gaat er van uit dat de school wel even opdraait voor de kosten ervan, en als blijkt dat dat niet zo is, zijn je leraren een stel klootzakken?

edit

Mensen,

Voordat dit ontaard in een campagne voor verbetering van het huidige educatieve systeem (waar ik me wel in kan vinden trouwens!).

Iets soortgelijks heb ik ook meegemaakt met mijn PWS. Maar je kijkt er helemaal verkeerd naar. Je kan nu een multicopter bouwen, wat promotiewerk doen voor de school, en dan krijg je €100!

Ik snap dat het nogal wat frustratie met zich meebrengt als iemand (een school of een persoon) terugkomt op zijn woorden. Maar ik denk dat de term "klootzakken" wat overtrokken is, die man doet het niet expres, als het aan hem had gelegen had de school waarschijnlijk ook betaald.

Maargoed, hoeveel denken jullie uit te gaan geven dan? Als ik het even snel optel:

Frampje a ~€10
motoren a ~€50
ESC's a ~€50
flightboard ~€20
LiPo ~€40

kosten? ~€170 (zonder zender + ontvanger) of ~€250 met.

School sponsort ongeveer €100. Dus dan hoef je zelf nog maar €150 op te hoesten. Jullie zijn met zn tweeën, dus €75 pp. Dat staat gelijk aan een 2 keer uitgaan. En misschien dat je je ouders zo ver krijgt een beetje bij te springen (school die niet meewerkt enzo)...

@micropullerh, edit goeie tips heb je! ik ga er naar kijken edit

@unleasch, je hebt gelijk, voor 250zijn we klaar. Maar als school betaald moet hij sws op school blijven, oftewel we gaan hem helemaal zelf betalen.

top dat jullie alles zelf gaan betalen, kan je ook de boel zelf houden en uitbreiden.
zorg ervoor dat jullie alles wat jullie doen noteren en beargumenteren. zodat het duidelijk word hoe jullie tot het eind resultaat zijn gekomen en wat voor problemen jullie onderweg zijnn tegen gekomen en wat jullie hebben gedaan om tot een oplossing te komen.
als je dit allemaal goed doet zal een goed cijfer onderweg zijn!
:)

[mod] hier wordt even een beetje geveegd....
@bartlovepuch: Jij vraagt advies...
je krijgt advies, er wordt alleen gevraagd een beetje netjes richting de school/leraar te praten.

We gaan de mensen hier niet persoonlijk aanvallen, dingen die je hier richting wat personen neertypt kunnen gewoon niet.
dit is internet, alles wat hier staat is over 10 jaar nog terug te vinden. houdt dit in je achterhoofd als je wat neerzet.

De discussie stopt ook hier, we gaan nu weer constructief verder.
Zie ik de discussie (de foute) weer oplaaien, gaat dit draadje dicht.

[/mod]

bij de weg, als school betaald voor jullie machine, is het niet raar dat hij op school moet blijven.

Maar als jullie een significant deel zelf betalen, denk ik niet dat het standaard schooleigendom wordt.
het gaat hier niet zomaar om een tientje of zo, het gaat wel om redelijk wat geld.

Ik vermoed dat de school hier vast iets over gezegd heeft, vraag hier nog eens wat verduidelijking over.
Of sluit een contractje af, waarin je afspreekt dat jullie de machine na het project zelf houden.
Maar maak het duidelijk, zet wat op papier.
Anders gooi je 150 eur richting de school, terwijl je alleen een goed cijfer terugkrijgt (die je met een ander, goedkoop) project ook had kunnen krijgen.

soms is het ook wel eens erg nuttig om gewoon met de leraar te praten, en te vragen wat nu precies de bedoeling wordt
zet dit op papier, en laat het hem nalezen.
Soms komt de opdracht wel eens heel anders over dan hij feitelijk bedoelt is...
Zelf regelmatig meegemaakt op de hts...

Top, dit ging namelijk nergens over.
We gaan misschien rondkijken voor sponsors em anders word alles uit eigen zak betaald.
Als we vragen of vorderingen hebben horen jullie het!

@micropullerh, edit goeie tips heb je! ik ga er naar kijken edit

Ik vindt het een erg mooie aanpassing zo! Je zou het bijna niet doorhebben ;)

Anders gooi je 150 eur richting de school, terwijl je alleen een goed cijfer terugkrijgt (die je met een ander, goedkoop) project ook had kunnen krijgen.

Ik heb zelf voor mijn PWS (een aantal jaartjes terug) een Onager (Katapult) gebouwd. Met 3 man sterk, wat rest hout (anders was het echt uit de klauwen gelopen qua kosten) en veel trial en error ons project tot een goed einde gebracht.

Erg veel van geleerd, erg leuk. Maar koste erg veel tijd, geld en pleisters. Veel meer dan het cijfer ons uiteindelijk heeft opgeleverd. Zou ik het weer doen? Absoluut! Waarom? Het was erg leuk om te doen, meer hobby dan werk. En dan maakt het ook niet uit dat er wat geld in gaat zitten.

Uiteindelijke resultaat? Nou, hè, het ging om het proces... enheu... ja euhm... Hij heeft het gedaan, tennisbal kwam een metertje of 300. Golfbal (aanzienlijk zwaarder) kwam een meter of 150. En de jeu de boule bal haalde net aan de 75m...

Maar back on topic:

Je moet het doen als je het leuk vindt. Niet omdat je iets moet doen.

En ik hoor graag meer als je een update hebt!!

Ik hou wel van een beetje positiviteit :mrgreen:

Daar win je in het dagelijks leven veel meer mee dan al dat negatieve/agressieve gedoe..
Scheelt ook in de lange tenen

precies ja, die zijn er hier jammer genoeg wel blijkbaar dus, maarja
eerst maar even alles uitwerken en dan kopen we het gewoon zelf wel, we zijn met zn 2e dus valt de investering mee.

Bart, die steek onder water is dus precies waarom het fout liep.
En zal ook de reden worden waarom het weer fout gaat lopen.

Waarschuwing 2, er komt geen 3e...

even een korte samenvatting:

Goedenavond,
Allereerst hartelijk dank voor alle hulp tot nu toe, het is mooi om te zien hoe fanatiek sommige leden van dit forum zijn!
Onze laatste update had helaas een verkeerde toon, maar ik hoop dat we daar vanaf nu overheen kunnen kijken. Als we terugkijken naar wat de essentie is komt dit neer op het volgende:

We moeten een profielwerkstuk maken (hoort bij 6VWO) en onze docent natuurkunde heeft voor ons een onderwerp verzonnen. We moesten een multicopter gaan bouwen, aangezien ik een maand eerder voor mijn vaders verjaardag een Parrot AR Drone 2 had gekocht, was de keus voor een quadcopter snel gemaakt.
Er is wat over en weer gediscussieerd over wat er wel en niet aangeschaft moest worden op kosten van de school, hier is een redelijk complete en betaalbare lijst uit gekomen voor een eerste ervaring met RC (we hebben geen van drieën ervaring hiermee, enkel wat speelgoed-autootjes van vroeger waar zelf natuurlijk niks aan gedaan werd). We hebben ons idee en onze bevindingen over complicaties en uitwerking van de opdracht gepresenteerd, en hier ging het mis. Onze leraar kwam ons even melden dat de kans groot was dat we zo'n bedrag niet van school zouden krijgen. Eigenwijs als we waren wilden we niet kleiner, omdat dat de kick van het project teniet zou doen. Aangezien school dus niet wilde betalen heb ik mijn ouders berijd gevonden om alle kosten op zich te nemen. Dit betekend dat het project (voor nu) gered is! Maar hoe nu verder? Het zou fijn zijn als we nog op jullie hulp en expertise kunnen rekenen, en een succesvol project neer zouden kunnen zetten.
De lijst met onderdelen die we uit China willen halen (kostenoverweging) luid als volgt:

Onderdelen:
Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board
Wat kosten
Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board

Deze bevat 3 gyroscopen en 3 accelorometers.
Hierdoor houd hij de quadrocopter perfect stabiel, kan hij de automatische hoogtebehoudfunctie regelen en stuurt hij de motoren goed aan.

$29.99
4x hexTronik DT750 Brushless Outrunner 750kv

Motoren, nodig om van de grond te komen.

$46.40
4x HobbyKing Red Brick 30A ESC
Zetten het signaaltje van het control board om in rauwe stroom uit de Lipo accu.

$33.08
2x Turnigy 2200mAh 3S 25C Lipo Pack

Lipo accus zijn hebben een heel goed rendement, en zijn gebouwd op een snelle ontlading.
De motoren kunnen tot wel 20A per stuk trekken, dus heb je ook een accu nodig die dat kan leveren.

$17.98
USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors

Dit is een speciale stekker die nodig is om nieuwe software op het controlboard te flashen,
hierdoor is het ook mogelijk om het controle bord later op o.a. een vliegtuig, helicopter, 2,3,4,5,6,7,8copter te gebruiken.

$4.71
Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pairs)

Voor het aansluiten van de accus.

$3.19
Turnigy Battery Strap 330mm
Klittenband voor het vast zetten van de batterij.
$1.59
Slow Fly Electric Prop 11x4.7SF RH Rotation (4 pc)
Om mee te vliegen. Draait rechtsom.
Draaien 2 stuks van linksom, en zo dus in tegengestelde richting van de 2 rechtsom draaiende rotoren, en hij houd zo de quadrocopter uit een spin $3.85
Slow Fly Electric Prop 11x4.7SF LH Rotation (4 pc)
Om mee te vliegen. $3.79
Turnigy Pure-Silicone Wire 14AWG (1mtr) RED

Kabels voor de motoren $1.39
PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 PAIRS (20PC)

Connectoren voor de motoren $1.59
Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)

6kanaals zender, waarmee we de 4 benodigde kanalen kunnen besturen, namelijk
1 aileron of te wel rolroer, om de quadrocopter van links naar rechts te laten kantelen, en zo snelheid te maken.
2 elevator of te wel Hoogteroer om de neus te laten stijgen of dalen, en zo snelheid te maken.
3 throttle of te wel gas, om de rotoren harder te laten draaien.
4 rudder of te wel roer, om de quadrocopter te 360graden te laten draaien.
$22.99
On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s)

Deze gaat piepen als het voltage in de accus te laag is geworden, zodat je de accu’s niet volledig gaat ontladen en dus de accu’s kapot maakt.
$1.92
Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories

LiPo lader voor het opladen van onze LiPo's. $22.99
Verzendkosten $35.85
Totaal $ $231.31
Wisselkoers 0,76
Totaal € €175.80

Frame:
onderdelen:
wat: kosten
carbon onderplaat
400x250x1,0mm
400×250×1.0mm Carbon Fiber plate / panel / sheet 3K plain weave with 100% carbon | eBay
40$

sorry over deze opmaak, maar het is laat en dit moet even af ;)

We willen waarschijnlijk een H-frame maken met aluminium u-profielen , maar een x-frame van carbon wordt ook nog onderzocht als mogelijkheid.
Missen we nog wat of klopt dit redelijk? Het frame wordt apart besteld.

Er is vanuit school woord gekomen over de tegemoetkoming in de kosten, deze bedraagt €50,- wat veel beter is dan het niets waar ik even van uit ging.

Oh ik ben trouwens Joost, een van de groepsgenoten van Bart!

Back