even een korte samenvatting:
Goedenavond,
Allereerst hartelijk dank voor alle hulp tot nu toe, het is mooi om te zien hoe fanatiek sommige leden van dit forum zijn!
Onze laatste update had helaas een verkeerde toon, maar ik hoop dat we daar vanaf nu overheen kunnen kijken. Als we terugkijken naar wat de essentie is komt dit neer op het volgende:
We moeten een profielwerkstuk maken (hoort bij 6VWO) en onze docent natuurkunde heeft voor ons een onderwerp verzonnen. We moesten een multicopter gaan bouwen, aangezien ik een maand eerder voor mijn vaders verjaardag een Parrot AR Drone 2 had gekocht, was de keus voor een quadcopter snel gemaakt.
Er is wat over en weer gediscussieerd over wat er wel en niet aangeschaft moest worden op kosten van de school, hier is een redelijk complete en betaalbare lijst uit gekomen voor een eerste ervaring met RC (we hebben geen van drieën ervaring hiermee, enkel wat speelgoed-autootjes van vroeger waar zelf natuurlijk niks aan gedaan werd). We hebben ons idee en onze bevindingen over complicaties en uitwerking van de opdracht gepresenteerd, en hier ging het mis. Onze leraar kwam ons even melden dat de kans groot was dat we zo'n bedrag niet van school zouden krijgen. Eigenwijs als we waren wilden we niet kleiner, omdat dat de kick van het project teniet zou doen. Aangezien school dus niet wilde betalen heb ik mijn ouders berijd gevonden om alle kosten op zich te nemen. Dit betekend dat het project (voor nu) gered is! Maar hoe nu verder? Het zou fijn zijn als we nog op jullie hulp en expertise kunnen rekenen, en een succesvol project neer zouden kunnen zetten.
De lijst met onderdelen die we uit China willen halen (kostenoverweging) luid als volgt:
Onderdelen:
Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board
Wat kosten
Hobbyking KK2.0 Multi-rotor LCD Flight Control Board
Deze bevat 3 gyroscopen en 3 accelorometers.
Hierdoor houd hij de quadrocopter perfect stabiel, kan hij de automatische hoogtebehoudfunctie regelen en stuurt hij de motoren goed aan.
$29.99
4x hexTronik DT750 Brushless Outrunner 750kv
Motoren, nodig om van de grond te komen.
$46.40
4x HobbyKing Red Brick 30A ESC
Zetten het signaaltje van het control board om in rauwe stroom uit de Lipo accu.
$33.08
2x Turnigy 2200mAh 3S 25C Lipo Pack
Lipo accus zijn hebben een heel goed rendement, en zijn gebouwd op een snelle ontlading.
De motoren kunnen tot wel 20A per stuk trekken, dus heb je ook een accu nodig die dat kan leveren.
$17.98
USBasp AVR Programming Device for ATMEL proccessors
Dit is een speciale stekker die nodig is om nieuwe software op het controlboard te flashen,
hierdoor is het ook mogelijk om het controle bord later op o.a. een vliegtuig, helicopter, 2,3,4,5,6,7,8copter te gebruiken.
$4.71
Nylon XT60 Connectors Male/Female (5 pairs)
Voor het aansluiten van de accus.
$3.19
Turnigy Battery Strap 330mm
Klittenband voor het vast zetten van de batterij.
$1.59
Slow Fly Electric Prop 11x4.7SF RH Rotation (4 pc)
Om mee te vliegen. Draait rechtsom.
Draaien 2 stuks van linksom, en zo dus in tegengestelde richting van de 2 rechtsom draaiende rotoren, en hij houd zo de quadrocopter uit een spin $3.85
Slow Fly Electric Prop 11x4.7SF LH Rotation (4 pc)
Om mee te vliegen. $3.79
Turnigy Pure-Silicone Wire 14AWG (1mtr) RED
Kabels voor de motoren $1.39
PolyMax 3.5mm Gold Connectors 10 PAIRS (20PC)
Connectoren voor de motoren $1.59
Hobby King 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 (Mode 2)
6kanaals zender, waarmee we de 4 benodigde kanalen kunnen besturen, namelijk
1 aileron of te wel rolroer, om de quadrocopter van links naar rechts te laten kantelen, en zo snelheid te maken.
2 elevator of te wel Hoogteroer om de neus te laten stijgen of dalen, en zo snelheid te maken.
3 throttle of te wel gas, om de rotoren harder te laten draaien.
4 rudder of te wel roer, om de quadrocopter te 360graden te laten draaien.
$22.99
On Board Lipoly Low Voltage Alarm (2s~4s)
Deze gaat piepen als het voltage in de accus te laag is geworden, zodat je de accu’s niet volledig gaat ontladen en dus de accu’s kapot maakt.
$1.92
Turnigy Accucel-6 50W 6A Balancer/Charger w/ accessories
LiPo lader voor het opladen van onze LiPo's. $22.99
Verzendkosten $35.85
Totaal $ $231.31
Wisselkoers 0,76
Totaal € €175.80
Frame:
onderdelen:
wat: kosten
carbon onderplaat
400x250x1,0mm
400×250×1.0mm Carbon Fiber plate / panel / sheet 3K plain weave with 100% carbon | eBay
40$
sorry over deze opmaak, maar het is laat en dit moet even af
We willen waarschijnlijk een H-frame maken met aluminium u-profielen , maar een x-frame van carbon wordt ook nog onderzocht als mogelijkheid.
Missen we nog wat of klopt dit redelijk? Het frame wordt apart besteld.
Er is vanuit school woord gekomen over de tegemoetkoming in de kosten, deze bedraagt €50,- wat veel beter is dan het niets waar ik even van uit ging.
Oh ik ben trouwens Joost, een van de groepsgenoten van Bart!