Hulp gevraagd bij ontwerp Heavy Hauler (Dragon krijgt kleur)

hallo
wit op zwart wordt moeilijk te spuiten hoor!!!!
eerst grondverf erop om goede kleurdekking te krijgen,
probeer het anders eerst op een proefstukkie,
das mijn ervaring tenminste,
als ik het fout heb hoor ik het graag,
groeten markioo

hallo
wit op zwart wordt moeilijk te spuiten hoor!!!!
eerst grondverf erop om goede kleurdekking te krijgen,
probeer het anders eerst op een proefstukkie,
das mijn ervaring tenminste,
als ik het fout heb hoor ik het graag,
groeten markioo

Hoi Markioo,
valt op zich nog wel mee met het wit op zwart spuiten. Heb dat al diverse keren gedaan. ;)
Je moet alleen beginnen met een paar goede mist lagen te leggen en er voor zorgen dat deze mooi egaal zijn.
Daarna is het een kwestie van dunnen lagen opbrengen tot je tevreden bent met het resultaat.
Het voordeel van wit op zwart is dat je mooie schaduwen kan realiseren bij naden en groeven in de kappen.
Maar hier een foto'tje van een van de spuitproefjes.
Dit is ook wit over zwart. :lol:
316b11d.jpg

Je ziet het is goed te doen.
Kost alleen wat tijd, geduld en oefening. :lol:
Maaar dat hoort bij modelbouw. :lol:

Wit over zwart spuiten

Het spuitenwerk is nu echt begonnen. :p

Voor de gene die ook eens wit over zwart willen of moeten spuiten, zal ik stap voor stap foto's plaatsen van hoe ik bij deze volgorde van spuiten altijd te werk ga.

Hier is de grote truuk achter het geheel.
Ik heb de zwarte grondlaag zo opgewerkt dat deze glimt als een spiegeltje.
Daarna breng ik eerste een mistcoat aan van zilvermetalic. ;)
Hier enkele foto's van deze stap.
2a5cfmr.jpg

6tg2kj.jpg

5pexwx.jpg

Nadat ik de zilvermetalic mistcoat heb laten drogen wordt ook weer op glans gebracht met een zachte doek.
Hiervoor gebruik ik altijd een zwifferdoekje, dat pluist niet en neemt gelijk de stof goed op. ;)

Nu ga ik de witte mistcoats aanbrengen.
Foto's hiervan volgen straks nog weer. Moet de witte mistcoats nu eerst nog even spuiten. :lol:

Tot straks...

Update van 14:00 uur.

Zo de eerste witte mistcoat zit er op.
Hier is de foto van deze stap.
24ytxkp.jpg

Ook deze laag is weer opgepoetst met het zwifferdoekje. :lol:

Nu ga ik jullie niet bestoken met foto's van elke mistcoat, maar ga nu in één keer door spuiten tot ik het gewenste effect ben.
Daarna zal ik weer foto's maken en deze plaatsen.

Tot straks maar weer. Ik ga weer verder spuiten.

Update 16:30 uur.
Zo, 2½ uur en 15 lagen spuiten verder.
2n9yh37.jpg

2uqhxlk.jpg

Begint er al aardig op te lijken.
Ga straks nog wat laagjes spuiten, maar dan wat dikke om de uiteindelijk witte kleur te krijgen die ik wil hebben.

Het is niet de bedoeling dat het hagelwit gaat worden.

Je ziet dat de naden nu een tint verschillen ten opzichte van het overige wit.
Dit is het effect van de zwarte onderlaag.

Nu nog even een pause en dan weer verder spuiten.

Laatst bewerkt:
hallo
kijk hier heb ik wat aan,
geduld hebben met spuiten hahaha
bedankt voor de uitgebreidde uitleg/fotoos,
groeten markioo

hallo
kijk hier heb ik wat aan,
geduld hebben met spuiten hahaha
bedankt voor de uitgebreidde uitleg/fotoos,
groeten markioo

Hoi Markioo,
blij dat je wat aan deze uitleg hebt. :D

Maar dan wil ik je de finale van het wit over zwart heen spuiten niet onthouden.

Hier zijn de foto's van het eind resultaat van een middagje spuiten.
Om de zaak helemaal naar mijn zin te krijgen heb ik twee topcoats moeten spuiten met daar overheen een mistcoat zilvermetalic.
Dat geeft dan dit als eind beeld.
2e5l7yd.jpg

1fd3wl.jpg

2yoelaq.jpg

Bij de laatste de volgende foto zal je een rode glans over de voorkant van de motorkap kunnen zien.
Dit is geen kleurfout van de foto, maar de weerschijn van de rode trui die ik aan had toen ik de foto nam. :lol:
16c85ub.jpg

Je kan ook zien dat er hier en daar wat witte verf onder het afplakband is door gepiept, dit is door mijn eigen fout gekomen. Niet overal alles goed aangedrukt.

Is echter geen probleem, het zwart waar dat gebeurt is wordt toch nog weer verder bewerkt.

Daarover de volgende keer weer meer als ik begin met het spuiten van de tweede hoofdkleur.

Eerst het wit maar eens een poosje rustig laten uitharden.

Hallo Ruud,

Hmmmm, ik lees 15 lagen over elkaar heen spuiten, is dit niet wat veel ???
Of spuit jij zo dun ??

Ik vind 3 of 4 lagen lak over elkaar spuiten al veel !!
Maar ik ben maar een amateur hé !!

En wat ik ook lees, dat jij ook heel snel de lak opwrijft met een Swiffer doekje.
Is de lak dan al hard ???
Ik wat altijd een volle dag voordat ik de volgende laklaag opbreng ??
Of zet jij je spuitwerk in de magnetron ??

Hallo Ruud,

Hmmmm, ik lees 15 lagen over elkaar heen spuiten, is dit niet wat veel ???
Of spuit jij zo dun ??

Ik vind 3 of 4 lagen lak over elkaar spuiten al veel !!
Maar ik ben maar een amateur hé !!

Hoi Piet,
ik gebruik geen magnetron om de lak te drogen hoor. :lol:

Ik spuit inderdaad de mistcoates heel erg dun. Ik gebruik hier een 0.15 naald en vaak Schmincke airbrushlak voor .
Gebruik voor het spuiten van een mistcoat ook een andere naald dan wanneer ik wetcoats spuit.
Voor wetcoats gebruik ik over het algemeen een 0.3 naald.
Op deze foto is goed te zien hoe dun ik de mist lagen opbreng.
De foto toont de eerste mistlaag.
24ytxkp.jpg

Hoe dunner je de mistlagen opbrengt des te beter hechten de laklagen onderling op elkaar en des te slechter hechten de laklagen aan het afplaktape. ;)

Omdat ik hier met wit over zwart heen spuit, heb ik vanwege het dunne mistspuiten heel wat lagen nodig om de zaak dekkend te krijgen.
Spuit ik echter licht kleuren of soort gelijke kleuren over elkaar, heb ik ook niet zo extreem veel lagen nodig hoor.
Dit is echt een uitzondering. :lol:

En wat ik ook lees, dat jij ook heel snel de lak opwrijft met een Swiffer doekje.
Is de lak dan al hard ???
Ik wat altijd een volle dag voordat ik de volgende laklaag opbreng ??
Of zet jij je spuitwerk in de magnetron ??

Door het dunne spuiten en de soort lak die ik gebruik, is de lak al na 5 min. stofdroog en kan ik deze voorzichtig afvegen.
Het opwijven dat ik doe gebeurt met een minimum aan kracht. Het is meer een kwestie van de droge lak die niet gehecht heeft "wegvegen", dan dat ik echt aan het poetsen ben.
Bij mijn manier van mist spuiten heb ik altijd een bepaalde hoeveel lak die al droog is voor deze het materiaal raakt.
Dit moet eerst weg gehaald worden voor ik de volgende laag aan kan brengen ander krijg ik doffe en niet hechtende plekken in de laklaag.

Omdat de mist-laklagen nog niet helemaal uitgehard zijn bij het spuiten van de volgende laag pakt de nieuwe laag ook weer beter op de oude laag.

Ik gebruik Swifferdoekjes omdat deze de droge niet gehechte lak goed opnemen en omdat deze doekje vrij dik en zacht zijn kruipen de droge lak deeltjes diep in het doekje en beschadigen ze de verse laklaag niet. Ook haren deze doekjes nauwelijk of niet. ;)

Het spuiten van wetcoats heeft een wat langere droogtijd nodig voor het stofdroog is, dan duurt het ongeveer 10 a 15 minuten.
Bij het gebruik van Alclad lak wacht ik zelfs 20 a 30 minuten.

Ook tussen het spuiten van deze lagen haal ik het Swifferdoekje weer over de stofdroge laklaag heen tussen het spuiten van de lagen.

Voor ik echter met afplakken van het gespoten gedeeld begin, wacht ik inderdaad ook 1 a 2 dagen.
Dit om de lak volledig uit te laten harden en te voorkomen dat ik de gespoten gedeeld met de afplaktape beschadig.

Misschien domme vraag maar ... wat voor kleur word ie nou ?
Vond dat zwarte wel gaaf eigelijk, met dat laagje erop. Had wel enigzins iets 'mysterieus'. Past wel bij dat oriental.

Stoelen zijn wel gaaf zo :)

Misschien domme vraag maar ... wat voor kleur word ie nou ?
Vond dat zwarte wel gaaf eigelijk, met dat laagje erop. Had wel enigzins iets 'mysterieus'. Past wel bij dat oriental.

Stoelen zijn wel gaaf zo :)

Hoi neonic,
dit is het idee van de hoofdkleuren waar ik nu naar toe werk.
316b11d.jpg

De achterspatborden zijn al in de kleuren die ik ga gebruiken.
Hier een foto van de spatborden.
34dg4ev.jpg

24cii4i.jpg

Bij de kap van de truck moet je dan alleen wat bij de spatborden nu chrome is wit voor in de plaats denken.

Die achterspatborden zijn wel mooi maar ik zou de kleur na de vlammen (grijs??) mooier laten overvloeien in het blauw. Dus nog een paar mistlagen over het blauw spuiten.

Hoi Beemerke,
heb na je opmerking de foto's en spatborden nog eens kritisch bekeken.

Moet je inderdaad gelijk geven dat het beter kan. ;)
Zal eens kijken hoe ik de zaken nog aan kan passen, moet eigenlijk geen probleem zijn. De spatborden moeten toch nog afgelakt worden.

Bedankt voor je opmerking, deze draagt weer bij tot een nog mooiere truck. :D

Ben weer even creatief bezig geweest met de airbrush. :lol:

De stuurcabine heeft nu zijn bedoelde kleuren.
Ik heb de cabine even van wat chromewerk voorzien om het geheel een beetje meer naar het uiteindelijke resultaat te brengen.

Hier een serie foto's van de stuurcabine.
6ofk2e.jpg

351id52.jpg

2i0vhnt.jpg

15ovwo8.jpg

35d0src.jpg

De volgende foto's zijn helaas wat donkerder, maar dit heb ik even zo gelaten omdat deze dan het dichtste bij de echte kleuren komen.

Het wit van de cabine in nl niet hagelwit, maar parelmoerwit.
Het blauw is nu ook veel dichter bij de werkelijkheid.
2wp2rus.jpg

11ch56r.jpg

15fnipw.jpg

35ddyjr.jpg

2a9zbtf.jpg

rc7qcz.jpg

Nu ga ik me maar eens bezig houden met het plaatsen van de koplampen.
Eens kijken of dit zonder al te veel problemen gaat lukken. :lol:

Nette bak,nette bak!!!!!!!!!!!!!!Erg mooi gedaan.
Probeer eerst alle onderdelen te monteren voordat je gaat spuiten.Die fout maakte ik ook in het begin.Mooi gespoten en dan de spulletjes erop monteren.Dat ging uiteraard wel eens verkeerd.
Maar verder?????????Mooi ding .
G a zo door.
gr Marcel.

Mannen bedankt voor de complimenten. :D

Nette bak,nette bak!!!!!!!!!!!!!!Erg mooi gedaan.
Probeer eerst alle onderdelen te monteren voordat je gaat spuiten.Die fout maakte ik ook in het begin.Mooi gespoten en dan de spulletjes erop monteren.Dat ging uiteraard wel eens verkeerd.
Maar verder?????????Mooi ding .
G a zo door.
gr Marcel.

Goede tip Marcel.
Ga dat bij de sleeper, voor ik deze helemaal ga spuiten, zeker doen.
Loop nu alweer tegen het probleempje op dat de led's niet in de koplampen passen. :(

Wordt dus weer een poosje stevig met de dremmel te keer gaan. :lol:

Ziet er erg netjes uit, complimenten.
Zie dat Snowie ook niet kon wachten !:)!

Hoi Raymond,
ja die Snowie is echt niet houden, ondanks zijn rijverbod, hoeft hij de truck maar te zien of zit er alweer in. :lol:

Hallo Ruud,

(Volvo)Petje af hoor voor jou spuitwerk, echt heel mooi !!

Maar ik zie dat je nog steeds niets aan de werkplek van Snowie hebt gedaan, dat is dan weer jammer !!

Maar de Arbodienst is al naar jou onderweg, dus dat zal ook wel goed komen met de werkplek van Snowie, denk ik, hoop ik !!

Back